Gereformeerde Gemeenten

Herman
Moderator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

GGotK schreef:Een belangwekkende vraag die dan trouwens opkomt is of "het heilige" nu gebeurt tijdens of door middel van de prediking.
Ik vind in Jesaja 6 grond om te zeggen dan de preek wél heilig is. Zeker als de predikant de bediening van de verzoening preekt, is dat het geval. Zowel Van der Knijff als ds. Schot lijken zich te weinig rekenschap te geven van de toegerekende gerechtigheid en de gave van de Heilige Geest waardoor het mogelijk wordt dat een predikant niet als een onheilige zondaar maar als gezaligde zondaar op de preekstoel staat. Blijkbaar komt dat door het gekozen perspectief om de preken in termen van goed en fout te beoordelen en niet vanuit de functie waarin ze worden uitgesproken.

Vergelijk ook Psalm 51 vers 16 en 17.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Geytenbeekje schreef:
Bertiel schreef:
Geytenbeekje schreef:Predikanten preken in de naam van de Heere, en het zijn de Woorden van de Heere verteld door een dienstknecht van de Heere.
dan zouden alle preken hetzelfde moeten zijn.
Maar zolang ik van diverse predikanten die ik hoor, die ik allen voor oprechte knechten van de Heere hou, zit er toch ook de mens tussen en hebbben we het altijd aan het woord te toetsen (Bereër gestalte).
Ja natuurlijk, ook dominees hebben te strijden tegen het menselijk vleesch.
en zullen ze nooit preken zoals het zou horen.
Er is een stukje van tussen gevallen...
De goeie zin moet zijn: Maar zolang ik van diverse predikanten die ik hoor, die ik allen voor oprechte knechten van de Heere hou, verschil hebben in uitleg van tekst (zie opmerking van Ad Anker over Simeon gisteren in het topic gelezen, gehoord), uitleg van dogma (2 of 3 verbonden, aanbod van genade, etc), of de bevinding (zien is geen hebben, of toch wel?), zit er toch ook de mens tussen en hebbben we het altijd aan het woord te toetsen (Bereër gestalte).
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Arja

Bericht door Arja »

Bertiel schreef:
Geytenbeekje schreef:
Bertiel schreef:
Geytenbeekje schreef:Predikanten preken in de naam van de Heere, en het zijn de Woorden van de Heere verteld door een dienstknecht van de Heere.
dan zouden alle preken hetzelfde moeten zijn.
Maar zolang ik van diverse predikanten die ik hoor, die ik allen voor oprechte knechten van de Heere hou, zit er toch ook de mens tussen en hebbben we het altijd aan het woord te toetsen (Bereër gestalte).
Ja natuurlijk, ook dominees hebben te strijden tegen het menselijk vleesch.
en zullen ze nooit preken zoals het zou horen.
Er is een stukje van tussen gevallen...
De goeie zin moet zijn: Maar zolang ik van diverse predikanten die ik hoor, die ik allen voor oprechte knechten van de Heere hou, verschil hebben in uitleg van tekst (zie opmerking van Ad Anker over Simeon gisteren in het topic gelezen, gehoord), uitleg van dogma (2 of 3 verbonden, aanbod van genade, etc), of de bevinding (zien is geen hebben, of toch wel?), zit er toch ook de mens tussen en hebbben we het altijd aan het woord te toetsen (Bereër gestalte).
Ongeacht hoe trouw een kerk probeert te zijn aan het Woord, geen kerk of denominatie is immuun voor "valse leraren". (Deuteronomium 18: 20-22, Jeremia 28, Mattheüs 7: 15-20, 1 Timotheüs 1: 3-6). De Bereanen waren kritisch op een goede manier, ze doorzochten de Schrift om te zien of wat Paulus zei de waarheid was. Het verschil tussen kritisch zijn en het onderzoeken van de Schriften is de focus van je betrokkenheid.
JDM6400

Bericht door JDM6400 »

Wellicht de verkeerde plek, maar toch onder de juiste noemer. Ik kerk sinds kort bij de Ger. Gem. en volg dit topic met grote interesse!

Ik zie regelmatig predikanten met een witte strik, met oud en nieuw zag ik de witte das en soms deze ook door de weeks. Nu gaat het mij niet om links, rechts etc. maar gewoon inhoudelijk: zijn hier (ongeschreven) regels voor? Mag een predikant zelf kiezen? Wellicht hebben jullie antwoord. :)
ejvl

Bericht door ejvl »

JDM6400 schreef:Wellicht de verkeerde plek, maar toch onder de juiste noemer. Ik kerk sinds kort bij de Ger. Gem. en volg dit topic met grote interesse!

Ik zie regelmatig predikanten met een witte strik, met oud en nieuw zag ik de witte das en soms deze ook door de weeks. Nu gaat het mij niet om links, rechts etc. maar gewoon inhoudelijk: zijn hier (ongeschreven) regels voor? Mag een predikant zelf kiezen? Wellicht hebben jullie antwoord. :)
Hier staat e.a over:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22 ... de-kansel/
JDM6400

Bericht door JDM6400 »

Dank voor de link. Als ik het goed begrijp is de invulling dus vrij aan de predikant? Net waar men zich goed bij voelt? Want het is geen regel dus. Zoals gezegd gaat het mij niet om discussies of oordelen maar pure interesse.
ejvl

Bericht door ejvl »

JDM6400 schreef:Dank voor de link. Als ik het goed begrijp is de invulling dus vrij aan de predikant? Net waar men zich goed bij voelt? Want het is geen regel dus. Zoals gezegd gaat het mij niet om discussies of oordelen maar pure interesse.
Eerder in dit topic is al eens gesteld dat sommigen de rechtzinnigheid van een predikant afmeten aan een witte/zwarte stropdas/strik maar daar kan een GG-er wellicht meer over zeggen, het werd overigens ook niet bewezen. Volgens mij heeft het geen enkele betekenis over links/rechts of zwaar/licht en kan een GG predikant dit zelf invullen.
CvdW

Bericht door CvdW »

JDM6400 schreef:Dank voor de link. Als ik het goed begrijp is de invulling dus vrij aan de predikant? Net waar men zich goed bij voelt? Want het is geen regel dus. Zoals gezegd gaat het mij niet om discussies of oordelen maar pure interesse.
Een dominee past zich aan naar het publiek. Zo weet ik dat er predikanten zijn die voorgaan in Giessenburg met zwarte stropdas en in eigen gemeente met witte das of strik voorgaan. Jacquet is ook aangepast.
JDM6400

Bericht door JDM6400 »

Oké, en de wens van het publiek is dan de kerkenraad lijkt me? Wel mooi dat dit een predikant vrij staat.
Marion

Bericht door Marion »

CvdW schreef:
Een dominee past zich aan naar het publiek. Zo weet ik dat er predikanten zijn die voorgaan in Giessenburg met zwarte stropdas en in eigen gemeente met witte das of strik voorgaan. Jacquet is ook aangepast.
Onze dominee (GG) draagt 's zondags een witte strik en in doordeweekse diensten in eigen gemeente een witte stropdas. In onofficiële samenkomsten (bijv. voor GBS - dus ook in Giessenburgsetting...) waarin hij ook geen zegen uitspreekt gewoon een zwarte das. Heb er eens naar gevraagd. Maar hij zei dat dit om een persoonlijke keuze ging waar verder geen kerkelijke regel o.i.d. aan vast zat.
Voegde er grappend aan toe: vond het lastig kiezen witte strik of witte das, daarom wissel ik het maar af.... :)
DDD

Bericht door DDD »

Wat is Giessenburg?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Wat is Giessenburg?
Daar worden elke dinsdag/woensdag een doordeweekse dienst gehouden
https://www.kerktijden.nl/gem/1074/vrij ... iessenburg
DDD

Bericht door DDD »

O daar heb ik wel eens over gelezen in de krant geloof ik. Nog niet zo lang geleden.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

ejvl schreef:Eerder in dit topic is al eens gesteld dat sommigen de rechtzinnigheid van een predikant afmeten aan een witte/zwarte stropdas/strik maar daar kan een GG-er wellicht meer over zeggen, het werd overigens ook niet bewezen. Volgens mij heeft het geen enkele betekenis over links/rechts of zwaar/licht en kan een GG predikant dit zelf invullen.
Inderdaad. Dit klopt helemaal. Bij ons gaan er dominees van uiterst rechtse signatuur voor, die een witte strik dragen, terwijl er ook predikanten zijn uit de andere hoek, die een zwarte stropdas dragen.

Overigens is de strik wel steeds meer in opkomst en neemt het dragen van een witte das mijns inziens af.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Helder verhaal.
https://www.rd.nl/opinie/onheilige-dien ... -1.1621231
Dit verhaal is toch wel nét wat helderder... ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie