Dood Door Schuld?!

Matthijs

Bericht door Matthijs »

ja, het is natuurlijk heel erg dat dat gebeurt. Ik ben zelf een paar jaar geleden in afrika geweest, midden in de armoede en honger. kinderen gezien die zelfs geen kleren aanhebben. Wat een overvloed hebben wij dan. Dat hou je niet voor mogelijk. Wij hebben bijbels, we worden niet verdrukt, we hebben hypermoderne ziekenhuizen. kortom we zijn rijk en verrijkt en hebben aan geen ding gebrek. Het enigste wat wij als rijke westerlingen kunnen doen is, geld geven. Verkoopt alles wat u hebt en geeft het aan de armen. Ja, daaruit zal blijken dat je je naaste liefhebt. Of hebben we ons geld liever? Dat is wel de wortel van alle kwaad. Als ik eerlijk moet zijn, dan zit ik veelte vast aan mijn bezittingen en geld. Ik ben druk met sparen voor een huis. Ik wil ook niet graag arm zijn. Ik wil ook een "fijn" leventje leiden. Ja dat is wat!! Altijd staat die (de oude natuur) IK in het middelpunt. En helaas tot ons aller laatste snik. Want kun je soms toch wel es walgen van je eigen IK. Altijd maar weer jezelf bedoelen. Bah! Ja, en als je dan denkt aan die arme en hongerige mensen, dan lust je het eten wel es niet meer. En zijn we God nou dankbaar voor die overvloed? We vinden het eigenlijk heel gewoon, of niet? Ik verwonder mij er soms wel es over, waarom God altijd nog steeds met ons te doen wil hebben. Dat God vergeten volk! Afschuwelijk! En zelfs dat vinden we nog gewoon dat God met ons van doen wil hebben. We zijn nog erger dan Soddom en Gommora. En toch zag ik vorige week de regenboog weer in dit goddeloos heidenland. Wat een wonder!! Wat een wonder dat het zonlicht nog opgaat over bozen en goeden. Waar horen wij bij?

Maar volgens mij komt Woord en Daad binnenkort weer langs voor armoe bestrijding. Ik heb tenminste zo'n collectebus zien staan hier in huis. Mijn moeder die haalt daar geld voor op. Dus mensen geef voor Woord en Daad!! Alles wat je missen kunt! Moeilijk he? Vind ik wel. En dat is nooit goed te keuren!
Liever Turks dan Paaps
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Over dit soort dingen moet je niet discussieren. Geen woorden aan vuil maken, daden spreken meer.

Mensen, gebruik dit topic om concreet aan te geven hoe we in Nederland mensen kunnen helpen die nauwelijks rond kunnen komen (een alleenstaande moeder met veel kinderen bijvoorbeeld).

Ik sprak een keer een zendelinge uit Nieuw-Lekkerland en ik vroeg hoe ze nou in contact kwam met mensen, hoe ging dat nou, dat evangeliseren?
Toen zei ze: Zoek de mensen op, praat met ze, vraag hoe het met ze gaat en of je ze ergens mee kan helpen. DAT zijn we kwijtgeraakt.
En als je in de buurt van jezelf geen armen weet te vinden, zoek dan een instantie in jouw buurt die voor kanslozen in de samenleving wat doet, kijk of je wat kunt betekenen. Ik zeg dit nu ook tegen mezelf!

Maar hou het alsjeblieft dicht bij je in de buurt, je moet geen lichtend licht in Afrika zijn, maar in je naaste omgeving je licht laten schijnen. Daarmee keur ik het Rode Kruis en Woord & Daad overigens niet af. Maar hou het dicht bij huis!
Egbert

Bericht door Egbert »

Het is een probleem wat al langer speelt dan dat ik oud ben en iedere keer vraag ik me af wat kan ik er aan doen. Misschien net zoveel kinderen adopteren als wij zelf hebben? Bij W & D hebben ze helaas nog steeds geen wachtlijst! Het vreet aan me dat ik de wereld niet kan verbeteren :# Wat kunnen we nog meer doen dan dat we al doen? Geef eens een gouden tip. Om te beginnen de woord en daad pagina als startpagina instellen, kunnen we elke dag even de button aanklikken voor 0,10 eurocent. Alle kleine beetjes helpen. Misschien een idee om deze link bovenaan de forum pagina te plaatsen? wie weet er nog meer tips behalve de twee boven genoemde?
Plaats ze hier.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Het enigste wat wij als rijke westerlingen kunnen doen is, geld geven. Verkoopt alles wat u hebt en geeft het aan de armen.
Je moet nog wel voor jezelf kunnen zorgen.
Ja, daaruit zal blijken dat je je naaste liefhebt. Of hebben we ons geld liever? Dat is wel de wortel van alle kwaad. Als ik eerlijk moet zijn, dan zit ik veelte vast aan mijn bezittingen en geld. Ik ben druk met sparen voor een huis.
Ik weet wat het is. Ik zit ook zo vast aan van alles, waar je gewoon geen afstand van kan doen. Het is altijd maar meer en duurder. Als je in de "stad" komt ook, kopen, kopen. En de dag er na is dan zondag, en dan stop je weer wat klein geld in de collecte zak. Zijn dat dan mijn "liefde" gaven. :#
Ik wil ook niet graag arm zijn. Ik wil ook een "fijn" leventje leiden. Ja dat is wat!! Altijd staat die (de oude natuur) IK in het middelpunt.
Broeder, daar is toch ook eigenlijk niets mis mee. Job had toch ook een "fijn" leven. De Heere is toch geen kwaardaardig God.

De prediker 9: 9 Geniet het leven met de vrouw, die gij liefhebt, al de dagen uws ijdelen levens, welke [God] u gegeven heeft onder de zon, al uw ijdele dagen; want dit is uw deel in dit leven, en van uw arbeid, dien gij arbeidt onder de zon.

En helaas tot ons aller laatste snik. Want kun je soms toch wel es walgen van je eigen IK. Altijd maar weer jezelf bedoelen.
Zeer zeker.
Bah! Ja, en als je dan denkt aan die arme en hongerige mensen, dan lust je het eten wel es niet meer. En zijn we God nou dankbaar voor die overvloed? We vinden het eigenlijk heel gewoon, of niet? Ik verwonder mij er soms wel es over, waarom God altijd nog steeds met ons te doen wil hebben. Dat God vergeten volk! Afschuwelijk! En zelfs dat vinden we nog gewoon dat God met ons van doen wil hebben. We zijn nog erger dan Soddom en Gommora. En toch zag ik vorige week de regenboog weer in dit goddeloos heidenland. Wat een wonder!! Wat een wonder dat het zonlicht nog opgaat over bozen en goeden. Waar horen wij bij?
Maar volgens mij komt Woord en Daad binnenkort weer langs voor armoe bestrijding. Ik heb tenminste zo'n collectebus zien staan hier in huis. Mijn moeder die haalt daar geld voor op. Dus mensen geef voor Woord en Daad!! Alles wat je missen kunt! Moeilijk he? Vind ik wel. En dat is nooit goed te keuren!
Dat vind ik ook. Wat kan ik allemaal missen. Is het honderd euro, tweehonderd? Ik geef het 10 keer makkelijker uit in de winkel dan dat ik ook maar een storting maak op de rekening van de GZB of zo. Ik denk altijd dan weer aan economische omstandigheden, hoewel ik nog nooit heb gehad dat ik geen eten had, of kleding, of een dakboven mijn hoofd. En wat doe ik dan? Ik hou mijn geld in mijn eigen portemonee. :?
Geerten

Bericht door Geerten »

Wat wij aan het hongeren in o.a. de derde wereld kunnen doen, is bidden en geld doneren. Veel geld doneren. Doet dat pijn in je portemonnee? Ik vind het wel moeilijk om een goede afweging te maken. Altijd blijft het gevoel te weinig te hebben gegeven.

Echter, welk geld geef je uit? In Haggaï 2:9 staat: 'Van Mij is het zilver en van Mij is het goud, spreekt de HEERE der heirscharen.' Ons geld is niet ons geld, we hebben het ontvangen uit de Vaderhand van God, die zorgt voor Zijn schepping.
Dat is de reden waarom de Israëlieten de tienden en de eerstelingen moesten brengen in de Tempel. Zo wilde de Heere laten zien dat Hij de grote Bezitter is van alles. Uiteindelijk gaf het volk meer dan 10%. De tienden werden gebruikt voor de dienst van God in de tabernakel en de Tempel.
Over de rest van het geld dragen we evengoed rentmeesterschap; heel die negentig procent moet besteed worden in dienst van de Heere. Dat geld horen we te besteden aan de verantwoording die we hebben gekregen om de aarde te onderhouden (dus ook onszelf, je hoeft jezelf niet tekort te doen).
Het gaat erom je geld niet over de balk te smijten. Zorg voor je levensonderhoud, je primitieve behoeften. De overige persoonlijke uitgaven zijn geen directe noodzaak voor jezelf, die mag je besteden, maar wel ter ere van God. Zo kun je op vakantie gaan om daar dan te genieten van Gods schepping en om uit te rusten, zodat je op adem komt om Hem weer te kunnen dienen op je plek die Hij je gaf in de maatschappij.
In je uitgaven behoor je eigenlijk voor jezelf eerst alleen naar de noodzakelijkheden te kijken, daarna kijk je naar wat nuttig is en tenslotte naar het aangename. Denk bij iedere besteding of je het nu wel echt zo nodig hebt, of je uitgave kan staan in wat de Heere van je vraagt. Jij als (uit)gever, bent namelijk nog altijd de ontvanger. Je hebt je geld immers in bruik van de Heere?

Bedenk bij dit alles: 2 Korinthe 9:6-12

En dit zeg ik: die spaarzaam zaait, zal ook spaarzaam maaien; en die in zegeningen (=mild, vrijgeefs) zaait, zal ook in zegeningen maaien.
Een iegelijk doe gelijk hij in zijn hart voorneemt; niet uit droefheid of uit nooddwang, want God heeft een blijmoedig gever lief.
En God is machtig alle genade te doen overvloedig zijn in u, opdat gij in alles allen tijd alle genoegzaamheid hebbende, tot alle goed werk overvloedig moogt zijn.
Gelijk er geschreven is: hij heeft gestrooid, hij heeft den armen gegeven; zijn gerechtigheid blijft in der eeuwigheid.
Doch Die het zaad aan de zaaier verleent, Die verlene ook brood tot spijze, en vermenigvuldige uw gezaaisel en vermeerdere de vruchten uwer gerechtigheid. Dat gij in alles rijk wordt tot alle goeddadigheid, welke door ons werkt dankzegging tot God. Want de bediening van dezen dienst vervult niet alleen het gebrek der heiligen, maar is ook overvloedig door vele dankzeggingen tot God.

Als we zo, rijkelijk geven, kunnen we misschien een klein beetje doen voor alle hongerigen op deze wereld.
Evenzo zullen we moeten besteden voor de geestelijke honger, want: (Matth. 4:4) 'Er is geschreven: De mens zal bij brood alleen niet leven, maar bij alle woord dat door den mond Gods uitgaat.' Woorden van de Heere Jezus zelf.
Zo, laten we niet alleen hoorders zijn, maar ook daders van Zijn woorden....

[Aangepast op 24/10/03 door Geerten]
Plaats reactie