Jongere schreef:
Het is natuurlijk onzin dat als een ontwikkeling niet te keren is (bijvoorbeeld omdat 'eenverdienen' onmogelijk zou worden of tweeverdieners de status quo zijn), reflectie daarop "non-nieuws" is. Juist in zo'n geval lijkt het gesprek erover voeren mij zinvol. Er zijn wel meer zaken status quo in onze samenleving waarop bezinning broodnodig is.
Waarover wil je bezinning? Wat valt er te bezinnen? Mensen met een modaal salaris worden gedwongen te werken vanwege hun financiële omstandigheden. Het leven is simpelweg te duur geworden om een huishouden te kunnen runnen op één modaal salaris. En daar verander je niets aan met bezinning.
Even los van hoe je er inhoudelijk over denkt -die discussie is al vaak genoeg gevoerd hier- stoort het me dat je blijkbaar zelfs de aandacht voor dit onderwerp al afkeurt.
Ik stoor mij niet en keur niets af. Dat zijn negatieve kwalificaties jouwerzijds. Ik verbaas mij slechts.
Kun je je de gedachte werkelijk niet voorstellen dat er anderen zijn die wél behoefte hebben aan opinievorming rond deze onderwerpen? Al is het alleen maar omdat binnen de gezindte de praktijk decennialang anders is geweest (en niet alleen binnen de gezindte natuurlijk).
Het doet mij denken aan Bertolt Brecht: Erst kommt das Fressen, dann die Moral. Dat zouden opinieleiders eens wat meer in hun oren moeten knopen.
Dat je dit als achterhoedegevecht ervaart, moet je natuurlijk zelf weten, maar het komt op mij wat arrogant over als je vervolgens vanuit die mening zelfs de gedachtenwisseling over dit onderwerp al achterhaald vindt. Je verheft dan je eigen positie in de discussie tot norm, waarbij het verbazingwekkend is als anderen daar nog over spreken.
Mensen spreken met hun voeten. Dat blijkt ook wel uit het feit dat inmiddels meer dan de helft van de moeders in de achterban werken. Dat het een achterhoedegevecht is, is dus niet mijn mening, maar een feit.
Alleen al de discussies die op dit forum over dit onderwerp hebben plaatsgevonden, laten volgens mij zien dat in de gezindte hierover verschillende opvattingen leven.
Zeker, maar ik weet niet in hoeverre de deelnemers aan refoforum representatief zijn voor de reformatorische gezindte.