Gereformeerde Gemeenten

Mara

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

samanthi schreef:
Mara schreef:
samanthi schreef: Voor Rotterdam ook: Ik heb veel volk in deze stad...
Zou dat nog steeds gelden, nu zoveel kerken intussen gesloten zijn?
Dat weet ik niet, ik hoor het vaker zeggen of beweren...
Hoorde. Tenminste, ik hoor het nooit meer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Het is voor mij best een vraag bij zulke beloften voor hoe lang ze gelden. Een belofte voor een kind, geldt natuurlijk alleen voor het kind. Maar zo'n belofte voor een stad? Is dat tot het einde van de tijden? Of geldt dat ook voor een tijd? Waar is de gemeente van Korinthe nu eigenlijk? Bestaat daar nog een Bijbelgetrouwe gemeente die afstamt van de gemeente die door Paulus is gesticht?

Waarmee ik heel nadrukkelijk niet wil zeggen dat dergelijke beloftes er nu niet meer zouden kunnen zijn!
- Niet meer zo actief -
samanthi

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef:
Mara schreef:
Dat weet ik niet, ik hoor het vaker zeggen of beweren...
Hoorde. Tenminste, ik hoor het nooit meer.
J
Ik toevallig wel... enkele jaren geleden, ik ga niet in details... maar het is echt kort geleden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Mannetje schreef:Het is voor mij best een vraag bij zulke beloften voor hoe lang ze gelden. Een belofte voor een kind, geldt natuurlijk alleen voor het kind. Maar zo'n belofte voor een stad? Is dat tot het einde van de tijden? Of geldt dat ook voor een tijd? Waar is de gemeente van Korinthe nu eigenlijk? Bestaat daar nog een Bijbelgetrouwe gemeente die afstamt van de gemeente die door Paulus is gesticht?

Waarmee ik heel nadrukkelijk niet wil zeggen dat dergelijke beloftes er nu niet meer zouden kunnen zijn!
De belofte uit Handelingen 18:10 is gedaan aan Paulus. Hij krijgt de belofte dat hij zijn werk ongestoord kan doen ("Want Ik ben met u, en niemand zal de hand aan u leggen om u kwaad te doen"), omdat er uitverkorenen zijn die toegebracht moeten worden ("want Ik heb veel volks in deze stad"). Paulus heeft vervolgens 1,5 jaar kunnen werken in die stad ("En hij onthield zich aldaar een jaar en zes maanden, lerende onder hen het Woord Gods.").

Volgens mij heeft de oorspronkelijke belofte dus geen reikwijdte tot deze tijd. Al is er ook heden ten dage weer een protestantse gemeente in Korinthe (http://www.christianskorinthos.gr/en/greeting.html).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Stof

Bericht door Stof »

CvdW schreef:Voor GG Lisse ligt ook zo'n soort belofte. Ik ben er voorzichtig mee. Wanneer zo'n belofte er ligt voor bijvoorbeeld Nisse dan krijgt God meer de eer.
Waarom zou de Heere van vrucht in de ene gemeente meer de eer krijgen dan van die in een andere gemeente?

Los van jou reactie verder: de Heere doet zeker beloften, heel veel zelfs. De Bijbel staat er vol van. Ik maan mezelf om er voorzichtig mee te zijn daaraan te twijfelen. Wat me echter wel opvalt is dat ik weinig mensen heb gehoord die een belofte in de zin van een bedreiging vd Heere hebben gekregen. Terwijl daar toch heel veel over wordt gesproken in de Bijbel. Hoe voorzichtig je ook moet zijn met het vellen van een oordeel: het geeft me wel te denken.
GGotK

Bericht door GGotK »

Over al die beloften heeft ds Van Zetten in zijn intredepreek vorige week iets behartenswaardigs gezegd.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:Over al die beloften heeft ds Van Zetten in zijn intredepreek vorige week iets behartenswaardigs gezegd.
Ds. Van Aalst ook, in zijn toespraak.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Er is wel gezegd dat Rotterdam vet was van Gods volk.
Velen (ook nogal wat oude bekenden) woonden in Rotterdam.
Ik denk soms aan de woorden: uw land verteren de vreemden in uw tegenwoordigheid, en een verwoesting is er, als een omkering door de vreemden.En de dochter van Sion is overgebleven als een hutje in den wijngaard, als een nachthutje in den komkommerhof, als een belegerde stad.
Hetzelfde gold ook voor Rijssen. Er waren (voor mijn tijd) straten waar in elk huis 1 of 2 kinderen Gods woonden. Een van de oude christinnen werd eens vertroost met de woorden: De Heere zal ulieden wel brood der benauwdheid, en wateren der verdrukking geven; maar uw leraars zullen niet meer als met vleugelen wegvliegen, maar uw ogen zullen uw leraars zien. Waardoor ze te geloven kreeg dat er nog vele leraars in deze plaats zouden komen. (Zie verder Jubileumboek GG Rijssen)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
GGotK

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
GGotK schreef:Over al die beloften heeft ds Van Zetten in zijn intredepreek vorige week iets behartenswaardigs gezegd.
Die toespraken heb ik deze keer eens overgeslagen. Ds van Zetten zei iets scherps over de beloften in het algemeen, met name als waarschuwing aan mensen die de beloften altijd in hun eigen voordeel bezien.
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef: Er is wel gezegd dat Rotterdam vet was van Gods volk.
Velen (ook nogal wat oude bekenden) woonden in Rotterdam.
Lees dit maar eens DIA.
HOE GOD VERDWEEN UIT ROTTERDAM EN ALLAH ZIJN PLAATS INNAM

En: Rotterdam vormde een voedingsbodem voor het ontstaan van vrije gemeenten.
BEVINDELIJKHEID IN ROTTERDAM

In die tijd liepen ze nog van Capelle aan den IJssel naar een zijstraat van de Oostzeedijk.
Alhoewel dit aan de oostelijke zijde van Rotterdam is, was het toch zeker wel een uur (of meer) lopen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

In grote steden als Rotterdam wonen veel christenen. Alleen zijn dat veelal migrantenkerken, zodat het vanuit onze ogen wat moeilijker te zien is.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef: Lees dit maar eens DIA.

In die tijd liepen ze nog van Capelle aan den IJssel naar een zijstraat van de Oostzeedijk.
Alhoewel dit aan de oostelijke zijde van Rotterdam is, was het toch zeker wel een uur (of meer) lopen.
Het viel me op dat bij de 'vrije groepen' in Rotterdam de naam van Pleun Kleijn niet wordt genoemd. Hij is toch een van de meest bekende en ook bekend van zijn boek
'Onderscheidene gangen des geestelijken levens'. Hij had een eigen groep, las preken van oudvaders en sprak een stichtelijk woord. In WO II is zijn kerkje verwoest, en zijn de samenkomsten ook niet hervat. Pleun Kleijn was ondanks zijn independente kerkbeschouwing toch een vriend en metgezel van allen die Gods Naam ootmoedig vreesden. Kerkmuren vielen dan weg. Er waren hartelijke banden met ds. Kersten en ds. Lamain.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:

Het viel me op dat bij de 'vrije groepen' in Rotterdam de naam van Pleun Kleijn niet wordt genoemd. Hij is toch een van de meest bekende en ook bekend van zijn boek
'Onderscheidene gangen des geestelijken levens'. Hij had een eigen groep, las preken van oudvaders en sprak een stichtelijk woord. In WO II is zijn kerkje verwoest, en zijn de samenkomsten ook niet hervat. Pleun Kleijn was ondanks zijn independente kerkbeschouwing toch een vriend en metgezel van allen die Gods Naam ootmoedig vreesden. Kerkmuren vielen dan weg. Er waren hartelijke banden met ds. Kersten en ds. Lamain.
Wat voor bedoeling heeft het als een spreker zelf een woordje doet ?
Ik heb dan zelf het idee dat dan iemand zichzelf graag hoort.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:

Wat voor bedoeling heeft het als een spreker zelf een woordje doet ?
Ik heb dan zelf het idee dat dan iemand zichzelf graag hoort.
Dat is te lezen in veel nagelaten geschriften. In dezen is Digibron een rijke goudmijn om deze dingen na te vorsen. Ik wil u daar dan ook gaarne naar verwijzen, daar mijn leraarskunde ofwel onderwijskunde niet al te hoog ende verheven den volke aangeschreven staat.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:
Jantje schreef:
Die toespraken heb ik deze keer eens overgeslagen. Ds van Zetten zei iets scherps over de beloften in het algemeen, met name als waarschuwing aan mensen die de beloften altijd in hun eigen voordeel bezien.
Dat weet ik. Maar ds. Van Aalst had het over de beloften die er voor de gemeente van Nieuw-Beijerland lagen en hoe die nu vervuld lijken te zijn.

Ik zou die toespraak toch nog maar eens terugluisteren. Er was deze keer over geen enkele toespraak iets negatiefs te verzinnen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie