Weekdiensten
-
Re: Weekdiensten [3]
Vanavond HHK, Alblasserdam 19:30, C.L. Onderdelinden.
Zijn er nog meer kerkdiensten ?
Zijn er nog meer kerkdiensten ?
- FlyingEagle
Je moet geen tegenstelling maken tussen woord en zang. De kerkdienst als geheel hoort bij elkaar. Waarom zou woordverkondiging belangrijker zijn dan zang of gebed? Kun je dat uitleggen?Jantje schreef:Maar de Woordverkondiging is wel het belangrijkste.
"... zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven."FlyingEagle schreef:Je moet geen tegenstelling maken tussen woord en zang. De kerkdienst als geheel hoort bij elkaar. Waarom zou woordverkondiging belangrijker zijn dan zang of gebed? Kun je dat uitleggen?Jantje schreef:Maar de Woordverkondiging is wel het belangrijkste.
De kerkdienst gaat niet om jouw zaligheid, maar om Gods eer.
De preek is niets belangrijker dan het zingen.
Los daarvan: ik baseer mijn standpunt over de voorbereidingstijd op de kwaliteit van het eindproduct. Mensen die geen verschil horen, zouden net wat meer onderscheidingsvermogen moeten hebben, mijns inziens.
De preek is niets belangrijker dan het zingen.
Los daarvan: ik baseer mijn standpunt over de voorbereidingstijd op de kwaliteit van het eindproduct. Mensen die geen verschil horen, zouden net wat meer onderscheidingsvermogen moeten hebben, mijns inziens.
- FlyingEagle
Voor mij is prediking breder dan alleen de preek. Vind jij dat het gebed niet bij de prediking hoort?eilander schreef:"... zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven."FlyingEagle schreef:Je moet geen tegenstelling maken tussen woord en zang. De kerkdienst als geheel hoort bij elkaar. Waarom zou woordverkondiging belangrijker zijn dan zang of gebed? Kun je dat uitleggen?Jantje schreef:Maar de Woordverkondiging is wel het belangrijkste.
Ja, dat vind ik. Gebed is de noden van de gemeente voorleggen aan God. Prediking is de bediening der verzoening.FlyingEagle schreef:Voor mij is prediking breder dan alleen de preek. Vind jij dat het gebed niet bij de prediking hoort?eilander schreef:"... zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven."FlyingEagle schreef:Je moet geen tegenstelling maken tussen woord en zang. De kerkdienst als geheel hoort bij elkaar. Waarom zou woordverkondiging belangrijker zijn dan zang of gebed? Kun je dat uitleggen?Jantje schreef:Maar de Woordverkondiging is wel het belangrijkste.
-
Hoe is dat dan van de tempeldienst, was daar de verzoenoffer ook het allerbelangrijkste ?
In de kerk spreekt God tot ons, spreken wij tot God en spreken we met elkaar. En dat is allemaal belangrijk.Jantje schreef:Wou je dat ontkennen dan?Mistig schreef:Jij zegt het...Jantje schreef:Maar de Woordverkondiging is wel het belangrijkste.![]()
-
- Verbannen
@eilander verwoordt precies wat ik bedoel. Dus ik ben het ook helemaal met hem eens, vanzelf.
Waarom kom je naar de kerk, @FlyingEagle? Om te zingen, om te bidden of om Gods stem te horen? En zeker, die hoor je ook in zingen en in het bidden, maar vooral als God tot ons komt in het gewaad van Zijn heilig Evangelie. En dat is allereerst de levendige verkondiging van Gods Woord en niet het zingen of het bidden. Vanzelf hebben zij ook een belangrijke functie in de liturgische eredienst, maar niet de hoofdfunctie.
Waarom kom je naar de kerk, @FlyingEagle? Om te zingen, om te bidden of om Gods stem te horen? En zeker, die hoor je ook in zingen en in het bidden, maar vooral als God tot ons komt in het gewaad van Zijn heilig Evangelie. En dat is allereerst de levendige verkondiging van Gods Woord en niet het zingen of het bidden. Vanzelf hebben zij ook een belangrijke functie in de liturgische eredienst, maar niet de hoofdfunctie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Het klinkt vroom, maar ik blijf het een bijzondere benadering vinden.Jantje schreef:@eilander verwoordt precies wat ik bedoel. Dus ik ben het ook helemaal met hem eens, vanzelf.
Ik kom er ook echt om te zingen en (mee) te bidden, om de wetslezing en de geloofsbelijdenis aan te horen en te beamen. En ik zou geen onderdeel willen missen of belangrijker kunnen stellen dan het ander. De gehele liturgie is van enorm belang. En wat mij betreft zou het nog rijker kunnen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Nét zo belangrijk... ik wil niet zeggen dat die niet belangrijk zijn. Maar sinds de Reformatie heeft het (gepredikte) Woord weer de centrale plaats in de diensten ingenomen. De Heere wil door Woord en Geest werken. Dat kan ook door het zingen van een uit het Woord berijmde psalm. Maar om dan te stellen dat niet de Woordverkondiging het belangrijkste element in de protestantse eredienst is zou ik niet zo hard zeggen. Psalmen horen erbij, maar meer als toevoeging van het gepredikte Woord. Ik hoorde pas een preek van ds. G. Hoogerland, die stelde nog iets anders: De Schriftlezing is in feite het belangrijkste. Dan de preek waardoor die Schrift, het Woord wordt uitgelegd en toegepast.Mistig schreef:Wat mij betreft stel je de verkondiging op deze manier boven de andere aspecten die ook wezenlijk onderdeel zijn van de eredienst en daarom net zo belangrijk zijn. Zang, gebed, Schrift- of wetslezing kan niet worden gemist.Jantje schreef:Wou je dat ontkennen dan?Mistig schreef:Jij zegt het...Jantje schreef:Maar de Woordverkondiging is wel het belangrijkste.![]()
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Verbannen
Zeker. Het zijn ook belangrijke zaken, maar de Woordverkondiging is als het ware het hoofd van het lichaam.Mistig schreef:Het klinkt vroom, maar ik blijf het een bijzondere benadering vinden.Jantje schreef:@eilander verwoordt precies wat ik bedoel. Dus ik ben het ook helemaal met hem eens, vanzelf.
Ik kom er ook echt om te zingen en (mee) te bidden, om de wetslezing en de geloofsbelijdenis aan te horen en te beamen. En ik zou geen onderdeel willen missen of belangrijker kunnen stellen dan het ander. De gehele liturgie is van enorm belang. En wat mij betreft zou het nog rijker kunnen.
En met je laatste zin ben ik het wel eens. Lees de Terdege maar eens goed (zie het andere draadje van de Gereformeerde Gemeenten).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dat roept bij mij wel de vraag op wat volgens jou de functie van de prediking is.Mistig schreef:Het klinkt vroom, maar ik blijf het een bijzondere benadering vinden.Jantje schreef:@eilander verwoordt precies wat ik bedoel. Dus ik ben het ook helemaal met hem eens, vanzelf.
- FlyingEagle
Je moet de verschillende onderdelen van de liturgie niet zo tegen elkaar uitspelen. Ik zou niet durven zeggen dat de preek belangrijker is dan de wetslezing, gebed of gemeentezang. Voor mij bestaat de eredienst van begin tot het eind, het is een geheel.Jantje schreef:@eilander verwoordt precies wat ik bedoel. Dus ik ben het ook helemaal met hem eens, vanzelf.
Maar daar ben ik het geheel mee eens. Natuurlijk staat de schriftlezing centraal. Helaas is dat in de liturgie in de GG niet gebruikelijk, maar zo zou het wel moeten zijn.-DIA- schreef:
Nét zo belangrijk... ik wil niet zeggen dat die niet belangrijk zijn. Maar sinds de Reformatie heeft het (gepredikte) Woord weer de centrale plaats in de diensten ingenomen. De Heere wil door Woord en Geest werken. Dat kan ook door het zingen van een uit het Woord berijmde psalm. Maar om dan te stellen dat niet de Woordverkondiging het belangrijkste element in de protestantse eredienst is zou ik niet zo hard zeggen. Psalmen horen erbij, maar meer als toevoeging van het gepredikte Woord. Ik hoorde pas een preek van ds. G. Hoogerland, die stelde nog iets anders: De Schriftlezing is in feite het belangrijkste. Dan de preek waardoor die Schrift, het Woord wordt uitgelegd en toegepast.