Weekdiensten

Mistig

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mistig »

Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:Ze hebben ook dan erg weinig keuze (in hun ogen) , er is geen andere Riet-predikant beroepbaar.
Ik zie in de beroepingsgeschiedenis van de gemeente allerlei hervormd-gereformeerde namen die niet per definitie onder het begrip 'rieter' vallen. Dus ik weet niet of die kwalificatie nuttig is om te gebruiken.
Ik las in een oud artikel (2001) van Trouw het volgende:
Zonder afbreuk te doen aan de eigen overtuiging, wil Van der Vlies daarbij blijven spreken in een taal die voor andersdenkenden verstaanbaar blijft. Dat is door de excentrische positie van de SGP tegenover de moderniteit niet altijd even gemakkelijk. Ook de kerkenraad van de hervormde kerk van Maartensdijk, waarvan hij lid is, komt voor lastige keuzes te staan door verschijnselen van de moderniteit die de beschermingslaag rond een gemeenschap kunnen aantasten.

,,Daarover hebben we pittige discussies in de kerkenraad en ook in onze jongelingenvereniging. We zoeken een eerlijk antwoord op ontwikkelingen die we op grond van de Heilige Schrift moeten afwijzen, een antwoord dat onze kinderen ook van hun ouders en op de reformatorische school zullen horen. Wat er ook in mijn kerkelijke gemeente de afgelopen twintig jaar veranderd mag zijn, niet haar ligging: zij is behoudend. Zo zullen wij altijd tegen de vrouw in het ambt blijven. We kunnen de Paulinische zwijgteksten in de Bijbel niet anders lezen.'

Zijn gemeente beroept haar predikanten uit de lezerskring van Het Gekrookte Riet, een blad voor het meest rechtzinnige deel van de Gereformeerde Bond, de orthodoxe vleugel van de hervormde kerk. ,,Geen wereldmijding, wel distantie', zegt Van der Vlies, gevraagd om een karakterisering van zijn geloofsgemeenschap. ,,Ook onze mensen hebben banen, dat is geen taboe. We staan met beide benen op de werkvloer van deze samenleving. Maar we houden afstand van wat niet hoort. Een naaktstrand willen we niet. Daar heerst de sfeer van verleiding en zonde. We zijn tegen het bezit van tv, hoe nuttig dat medium ook kan zijn, vanwege al die programma's waartegen we ethische bezwaren hebben. Wie denkt dat we kunnen vertrouwen op een selectief gebruik van de tv, neemt een te groot risico: zijn we werkelijk de baas over onszelf, kunnen we ons selectievermogen vertrouwen? Voor je het weet ben je een slaaf van wat je ziet en dat is niet goed.'
Bron: https://www.trouw.nl/nieuws/we-hoeven-n ... ~b0444309/
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Stof

Bericht door Stof »

Augustienus schreef:Is er een eenvoudige manier waarmee je kunt zien welke predikanten beroepbaar zijn, of moet je dat per predikant uitrekenen? Hoe doen kerkenraden dat?
Op gergeminfo is er een specifieke pagina met beroepbare predikanten. Hoe andere kerkverbanden het doen weet ik niet.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Mistig schreef:
Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:Ze hebben ook dan erg weinig keuze (in hun ogen) , er is geen andere Riet-predikant beroepbaar.
Ik zie in de beroepingsgeschiedenis van de gemeente allerlei hervormd-gereformeerde namen die niet per definitie onder het begrip 'rieter' vallen. Dus ik weet niet of die kwalificatie nuttig is om te gebruiken.
Zijn gemeente beroept haar predikanten uit de lezerskring van Het Gekrookte Riet, een blad voor het meest rechtzinnige deel van de Gereformeerde Bond, de orthodoxe vleugel van de hervormde kerk.
Maar dat blaadje bestaat sinds 2004 niet meer. Hoe kan je dan bepalen wie er wel of niet bij hoort?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Augustienus schreef:Is er een eenvoudige manier waarmee je kunt zien welke predikanten beroepbaar zijn, of moet je dat per predikant uitrekenen? Hoe doen kerkenraden dat?
In de Gereformeerde Gemeenten is dat heel erg makkelijk. Dat kun je gewoon zien op de site. Daar staan alle beroepbare predikanten gerangschikt (op alfabet, dat wel... :yahoo).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Augustienus

Bericht door Augustienus »

In de Gergem is dat dan blijkbaar goed geregeld. Ik doelde op de HHK, maar dat was niet duidelijk inderdaad.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Om nog even terug te komen op de HHG van Maartensdijk: vorig jaar waren er 2 tijdredes, waarin ds. J.M.D. de Heer (predikant in de GG van Middelburg-Centrum) en ds. G. Pater (predikant in de GG van Ouddorp) voorgingen. En er was ook een GBS-dienst, die geleid werd door ds. A. Verschuure.

Dat is toch wel een unicum voor de HHK-gemeenten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Augustienus schreef:In de Gergem is dat dan blijkbaar goed geregeld. Ik doelde op de HHK, maar dat was niet duidelijk inderdaad.
Kerkenraden kunnen bij het kerkelijk bureau een lijst opvragen. Daar staan de intrededatums op, en dan +4 jaar en je weet het moment waarop ze beroepbaar zijn.
CvdW

Bericht door CvdW »

Herman schreef:
Augustienus schreef:In de Gergem is dat dan blijkbaar goed geregeld. Ik doelde op de HHK, maar dat was niet duidelijk inderdaad.
Kerkenraden kunnen bij het kerkelijk bureau een lijst opvragen. Daar staan de intrededatums op, en dan +4 jaar en je weet het moment waarop ze beroepbaar zijn.
He, mijn informatie is niet compleet. Sinds wanneer is het +4? In mijn tijd was het +3.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

CvdW schreef:
Herman schreef:
He, mijn informatie is niet compleet. Sinds wanneer is het +4? In mijn tijd was het +3.
Volgens mij in de Gereformeerde Gemeenten 3 jaar; in Hervormde gemeenten 4 jaar.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Klopt helemaal. In de GGiN is er ook een maximumtermijn van 3 jaar. In de OGGiN geldt er echter helemaal geen maximale termijn, behalve bij lerend ouderlingen; die zijn pas na een jaar of 2 à 3 weer beroepbaar, dan als dominee van Woord én sacramenten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:Klopt helemaal. In de GGiN is er ook een maximumtermijn van 3 jaar. In de OGGiN geldt er echter helemaal geen maximale termijn, behalve bij lerend ouderlingen; die zijn pas na een jaar of 2 à 3 weer beroepbaar, dan als dominee van Woord én sacramenten.
Een minimumtermijn, denk ik.
- Niet meer zo actief -
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Als ik het goed begrepen heb is de termijn in de GG overigens een adviestermijn van de synode, waar van kan worden afgeweken, i.t.t. de Hervormde gemeenten waar de termijn strikter is.
Augustienus

Bericht door Augustienus »

Herman schreef:
Mistig schreef:
Herman schreef:
Zijn gemeente beroept haar predikanten uit de lezerskring van Het Gekrookte Riet, een blad voor het meest rechtzinnige deel van de Gereformeerde Bond, de orthodoxe vleugel van de hervormde kerk.
Maar dat blaadje bestaat sinds 2004 niet meer. Hoe kan je dan bepalen wie er wel of niet bij hoort?
Dat is niet officieel, maar kerkelijk geïnteresseerden weten wel over welke gemeenten of predikanten het gaat. Net zoals met Bewaar het pand. Zoals je BHP predikanten hebt, heb je ook Gekrookte Riet predikanten. Het zijn of waren beide bewegingen aan de rechterflank van de kerk. Niet elke 'rechtse' predikant hoorde daarbij, maar in het kerkelijk jargon zijn ze zo wel gaan heten. Het onderscheid is dan ook niet direct te maken.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

In de GG heet je dan een 'zware' predikant.

Dat heb ik pas nog in een specifieke zaak bevestigd gekregen.

Van Bewaar het Pand ben je toch lid? Dus dan is toch automatisch bekend of je een BhP'er ben?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vanavond is er de mogelijkheid om live mee te luisteren met de Bijbellezing in de Thaborkerk van de Gereformeerde Gemeente te Rotterdam-IJsselmonde. In deze dienst hoopt ds. G. Hoogerland voor te gaan.
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10249
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie