Herman schreef:Geytenbeekje schreef:Ze hebben ook dan erg weinig keuze (in hun ogen) , er is geen andere Riet-predikant beroepbaar.
Ik zie in de beroepingsgeschiedenis van de gemeente allerlei hervormd-gereformeerde namen die niet per definitie onder het begrip 'rieter' vallen. Dus ik weet niet of die kwalificatie nuttig is om te gebruiken.
Ik las in een oud artikel (2001) van Trouw het volgende:
Zonder afbreuk te doen aan de eigen overtuiging, wil Van der Vlies daarbij blijven spreken in een taal die voor andersdenkenden verstaanbaar blijft. Dat is door de excentrische positie van de SGP tegenover de moderniteit niet altijd even gemakkelijk. Ook de kerkenraad van de hervormde kerk van Maartensdijk, waarvan hij lid is, komt voor lastige keuzes te staan door verschijnselen van de moderniteit die de beschermingslaag rond een gemeenschap kunnen aantasten.
,,Daarover hebben we pittige discussies in de kerkenraad en ook in onze jongelingenvereniging. We zoeken een eerlijk antwoord op ontwikkelingen die we op grond van de Heilige Schrift moeten afwijzen, een antwoord dat onze kinderen ook van hun ouders en op de reformatorische school zullen horen. Wat er ook in mijn kerkelijke gemeente de afgelopen twintig jaar veranderd mag zijn, niet haar ligging: zij is behoudend. Zo zullen wij altijd tegen de vrouw in het ambt blijven. We kunnen de Paulinische zwijgteksten in de Bijbel niet anders lezen.'
Zijn gemeente beroept haar predikanten uit de lezerskring van Het Gekrookte Riet, een blad voor het meest rechtzinnige deel van de Gereformeerde Bond, de orthodoxe vleugel van de hervormde kerk. ,,Geen wereldmijding, wel distantie', zegt Van der Vlies, gevraagd om een karakterisering van zijn geloofsgemeenschap. ,,Ook onze mensen hebben banen, dat is geen taboe. We staan met beide benen op de werkvloer van deze samenleving. Maar we houden afstand van wat niet hoort. Een naaktstrand willen we niet. Daar heerst de sfeer van verleiding en zonde. We zijn tegen het bezit van tv, hoe nuttig dat medium ook kan zijn, vanwege al die programma's waartegen we ethische bezwaren hebben. Wie denkt dat we kunnen vertrouwen op een selectief gebruik van de tv, neemt een te groot risico: zijn we werkelijk de baas over onszelf, kunnen we ons selectievermogen vertrouwen? Voor je het weet ben je een slaaf van wat je ziet en dat is niet goed.'
Bron:
https://www.trouw.nl/nieuws/we-hoeven-n ... ~b0444309/