Je kan je wel afvragen of je in een omgeving met “minder veroordeling” (jouw woorden) beter af bent. Ik spreek uit ervaring dat ik, net als jij, bewust niet voor reformatorisch onderwijs heb gekozen. Ja, ik merkte minder veroordeling. Maar het resultaat van “minder veroordeling” kan ook zijn: vervlakking op moreel gebied en geestelijk gebied. Het leidt zeker niet automatisch tot een leven dichterbij God of een openlijker belijden van het geloof in Christus.merel schreef:Precies en daarom lijkt het mij beter om niet te kiezen voor een refo school.
Wat doen we vandaag?
Re: Wat doen we vandaag ? [9]
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Als ik de resultaten zie van het christelijk voortgezet onderwijs - waar wij destijds ook zijn wezen kijken - en de desastreuze gevolgen die dit heeft op veel kinderen, zou ik hier echt nooit voor kiezen. Dan kun je beter kiezen voor een goede school die geen enkel religieuze insteek heeft, mits het geen VMBO is, want dat is dan echt de vergaarbak.Hollander schreef:Je kan je wel afvragen of je in een omgeving met “minder veroordeling” (jouw woorden) beter af bent. Ik spreek uit ervaring dat ik, net als jij, bewust niet voor reformatorisch onderwijs heb gekozen. Ja, ik merkte minder veroordeling. Maar het resultaat van “minder veroordeling” kan ook zijn: vervlakking op moreel gebied en geestelijk gebied. Het leidt zeker niet automatisch tot een leven dichterbij God of een openlijker belijden van het geloof in Christus.merel schreef:Precies en daarom lijkt het mij beter om niet te kiezen voor een refo school.
Begrip voor wat dan bijvoorbeeld, wat de rechterflank dan niet zou hebben?merel schreef:Ik bemerk bij niet-gelovigen en bij de linkerflank van de kerkelijke gemeenschap meer begrip en minder veroordeling voor keuzes die wij op gelovig vlak maken dan bij de rechterflank.
Op een gewone christelijke school vinden ze je al snel veel te zwaar, want ook daar zijn de verschillen net zo aanwezig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
- Verbannen
@Mara,
Wist je toevallig ook dat het Hoornbeeck College al 10 jaar op rij het beste ROC van Nederland is?
In het algemeen begrijp ik absoluut niet waarom je als christen je kind naar een school stuurt waar hij/zij geen Bijbels onderwijs krijgt, wat voor de maatschappij zo belangrijk is. Het is een driehoeksverhouding gezin, kerk én school, die hierdoor ernstig uit balans raakt!
Wist je toevallig ook dat het Hoornbeeck College al 10 jaar op rij het beste ROC van Nederland is?

In het algemeen begrijp ik absoluut niet waarom je als christen je kind naar een school stuurt waar hij/zij geen Bijbels onderwijs krijgt, wat voor de maatschappij zo belangrijk is. Het is een driehoeksverhouding gezin, kerk én school, die hierdoor ernstig uit balans raakt!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Aan wat voor desastreuze gevolgen moet ik dan denken? En hoe bedoel je 'resultaten', cijfermatig of moreel of...?Mara schreef:Als ik de resultaten zie van het christelijk voortgezet onderwijs - waar wij destijds ook zijn wezen kijken - en de desastreuze gevolgen die dit heeft op veel kinderen, zou ik hier echt nooit voor kiezen. Dan kun je beter kiezen voor een goede school die geen enkel religieuze insteek heeft, mits het geen VMBO is, want dat is dan echt de vergaarbak.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
In het algemeen ik ook niet. Echt bijbels onderwijs werd er niet gegeven, wel heel moeilijke lesstof behandeld en vragen gesteld.Jantje schreef: In het algemeen begrijp ik absoluut niet waarom je als christen je kind naar een school stuurt waar hij/zij geen Bijbels onderwijs krijgt, wat voor de maatschappij zo belangrijk is. Het is een driehoeksverhouding gezin, kerk én school, die hierdoor ernstig uit balans raakt!
De kinderen hebben op een hervormde basisschool gezeten, zeker in de tijd dat de oudste er op zat, was dit een ouderwetse degelijke school. Toen jaren later de jongste er af ging, was dit precies op tijd zeg maar.
Ik heb zelf ook nooit op een reformatorische school gezeten.
En je kunt makkelijk praten misschien, maar het moet ook haalbaar zijn. Financieel en qua lichamelijke gesteldheid.
Het heeft ons echt veel geld gekost, omdat wij niet op fietsafstand wonen.
Ik had het over de zgn. vergaarbakscholen. Daar zit echt van alles op. Ook kinderen die een moslimachtergrond hebben. Die scholen zie je slecht scoren, lager slagingspercentage, hoger percentage zittenblijvers, kinderen die vroegtijdig zonder diploma de school verlaten.Hollander schreef:Aan wat voor desastreuze gevolgen moet ik dan denken? En hoe bedoel je 'resultaten', cijfermatig of moreel of...?
Het zijn vaak ook megascholen, veel te veel leerlingen op 1 locatie.
Wanneer het reformatorisch onderwijs niet het onderwijs kan bieden, wat je kind nodig heeft, is dit soms helaas noodzakelijk.Jantje schreef:@Mara,
Wist je toevallig ook dat het Hoornbeeck College al 10 jaar op rij het beste ROC van Nederland is?![]()
-
- Verbannen
Dat is wat anders dan dat beide scholen op normale aanrijtijd qua afstand in de buurt liggen, en je toch kiest voor openbaar onderwijs.Zeeuw schreef:Wanneer het reformatorisch onderwijs niet het onderwijs kan bieden, wat je kind nodig heeft, is dit soms helaas noodzakelijk.Jantje schreef:@Mara,
Wist je toevallig ook dat het Hoornbeeck College al 10 jaar op rij het beste ROC van Nederland is?![]()
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Klopt. Ik zou, gezien de kwaliteit die bv Calvijn College en Hoornbeeck bieden, zeker voor deze scholen kiezen. Wel lopen onze reformatorische basisscholen qua sommige 'afwijkingen' bij kinderen totaal niet voorop qua oplossing en dat vind ik erg jammer.Jantje schreef:Dat is wat anders dan dat beide scholen op normale aanrijtijd qua afstand in de buurt liggen, en je toch kiest voor openbaar onderwijs.Zeeuw schreef:Wanneer het reformatorisch onderwijs niet het onderwijs kan bieden, wat je kind nodig heeft, is dit soms helaas noodzakelijk.Jantje schreef:@Mara,
Toch kan het ook een nadeel zijn als je altijd op een reformatorische school hebt gezeten (basisonderwijs en voortgezet onderwijs) met gelijkgestemden.
Ik weet iemand die op reformatorisch basisonderwijs en reformatorisch voortgezet onderwijs heeft gezeten en vervolgens de bouw in ging. Dat was lastig, héél lastig!
Hier in de omgeving zijn geen reformatorische scholen, dus onze kinderen hebben op protestants-christelijke scholen gezeten. Nu onze oudste inmiddels op het HBO zit ben ik erg blij dat ze gewend zijn om op het VO al met anderen te discussiëren en hebben geleerd om uit te leggen waarom ze bepaalde dingen wel of niet doen.
Ik weet iemand die op reformatorisch basisonderwijs en reformatorisch voortgezet onderwijs heeft gezeten en vervolgens de bouw in ging. Dat was lastig, héél lastig!
Hier in de omgeving zijn geen reformatorische scholen, dus onze kinderen hebben op protestants-christelijke scholen gezeten. Nu onze oudste inmiddels op het HBO zit ben ik erg blij dat ze gewend zijn om op het VO al met anderen te discussiëren en hebben geleerd om uit te leggen waarom ze bepaalde dingen wel of niet doen.
Wat is voor jou normaal?Jantje schreef:Dat is wat anders dan dat beide scholen op normale aanrijtijd qua afstand in de buurt liggen, en je toch kiest voor openbaar onderwijs.
Zelf heb ik met plezier op een "school met de Bijbel gezeten" leraren kwamen voornamelijk uit de achterban van di forum, maar ik had in groep drie ook een juf die naar de plaatselijke Evangelische gemeente ging. Ik herinner me de mooie verhalen en geschiedenislessen van meester Boer en Koesveld nog en hoeveel kennis je opdoet met "namen en feiten".
Op school waren er geen kledingregels, maar mijn zusje werd wel af en toe gepest door medeleerlingen omdat ze regelmatig een broek droeg.
Mochten wij ooit weer naar Nederland verhuizen dan hoop ik dat zoonlief naar een school met de Bijbel of open reformatorische school kan gaan, waar pesten dan weer wel redelijk actief wordt tegengegaan. Als we in Zweden blijven, gaat hij wel naar een Christelijke basisschool, maar ik denk dat we zelf extra bijbellezen gaan geven.
Op school waren er geen kledingregels, maar mijn zusje werd wel af en toe gepest door medeleerlingen omdat ze regelmatig een broek droeg.
Mochten wij ooit weer naar Nederland verhuizen dan hoop ik dat zoonlief naar een school met de Bijbel of open reformatorische school kan gaan, waar pesten dan weer wel redelijk actief wordt tegengegaan. Als we in Zweden blijven, gaat hij wel naar een Christelijke basisschool, maar ik denk dat we zelf extra bijbellezen gaan geven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
- Maanenschijn
Ik lees weer een behoorlijke hoeveelheid genuanceerde stellingen. VMBO vergaarbakken, kerkelijke gevit over kleine dingen op refo scholen.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik voel toch af en toe een soort verbazing opkomen. Onze kinderen hebben op een refo school gezeten, tot prima tevredenheid. Zonder trauma's over kerkelijke haarkloverijen, of zeer slechte invloeden. Ook de openbare scholen hebben ze gelukkig goed doorstaan.
Veel heeft te maken in wat voor regio je woont, maar zeker ook hoe je thuis omgaat met de wereld om je heen.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik voel toch af en toe een soort verbazing opkomen. Onze kinderen hebben op een refo school gezeten, tot prima tevredenheid. Zonder trauma's over kerkelijke haarkloverijen, of zeer slechte invloeden. Ook de openbare scholen hebben ze gelukkig goed doorstaan.
Veel heeft te maken in wat voor regio je woont, maar zeker ook hoe je thuis omgaat met de wereld om je heen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
"Een ontzettend zinloze oproep", zegt onderwijsdeskundige Leo Prick over het pleidooi van minister Arie Slob in het AD van vrijdagochtend. Slob zegt dat ouders af moeten van het idee dat het vmbo niet goed genoeg is voor hun kind. "Wat heb je eraan om dat te roepen? Welke ouder luistert ernaar?", zegt Prick. Slob noemt het VMBO ‘prachtig onderwijs’. Prick zegt: "Het is nog steeds een vergaarbak. Er zitten kinderen met problemen, kinderen die wel wat kunnen, maar ook kinderen die helemaal niks kunnen. Het systeem deugt niet."Maanenschijn schreef:Ik lees weer een behoorlijke hoeveelheid genuanceerde stellingen. VMBO vergaarbakken
Ik denk dat het wijs zou zijn om terug te gaan naar een MAVO, en een lagere technische school, brede opleiding, waar kinderen weer door kunnen stromen naar een MTS.
Er komt een tekort - dat is er al - van ambachtelijke werklieden, stukadoors, timmerlieden, lassers, bouwvakkers.
Dat zijn meestal de mensen die prima zijn met hun handen, soms wat zwakker in de theoretische kennis, al is dat niet altijd het geval.
De stadse scholengemeenschappen VMBO hebben een slecht imago, mede omdat ze veel te groot zijn.
En kan (ongezien) pesten een probleem worden.
"Pesten blijft een 'groot probleem' onder leerlingen van het vmbo en praktijkonderwijs. Dat meldt het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) op basis van eigen onderzoek.
Van de leerlingen op het vmbo voelt slechts de helft (56 procent) zich veilig op school. In het praktijkonderwijs is dit zelfs minder dan de helft (48 procent), meldt het LAKS. Daarmee is de sfeer in de afgelopen twee jaar niet verbeterd."
RTLnieuws.nl
- Maanenschijn
Juist. En met dergelijke oneliners worden alle VMBO scholen op één hoop geveegd, waarbij de leerlingen zich bijna (en soms daadwerkelijk) schamen om te vertellen dat ze op het VMBO zitten.Mara schreef:"Een ontzettend zinloze oproep", zegt onderwijsdeskundige Leo Prick over het pleidooi van minister Arie Slob in het AD van vrijdagochtend. Slob zegt dat ouders af moeten van het idee dat het vmbo niet goed genoeg is voor hun kind. "Wat heb je eraan om dat te roepen? Welke ouder luistert ernaar?", zegt Prick. Slob noemt het VMBO ‘prachtig onderwijs’. Prick zegt: "Het is nog steeds een vergaarbak. Er zitten kinderen met problemen, kinderen die wel wat kunnen, maar ook kinderen die helemaal niks kunnen. Het systeem deugt niet."Maanenschijn schreef:Ik lees weer een behoorlijke hoeveelheid genuanceerde stellingen. VMBO vergaarbakken
Ik denk dat het wijs zou zijn om terug te gaan naar een MAVO, en een lagere technische school, brede opleiding, waar kinderen weer door kunnen stromen naar een MTS.
Er komt een tekort - dat is er al - van ambachtelijke werklieden, stukadoors, timmerlieden, lassers, bouwvakkers.
Dat zijn meestal de mensen die prima zijn met hun handen, soms wat zwakker in de theoretische kennis, al is dat niet altijd het geval.
De stadse scholengemeenschappen VMBO hebben een slecht imago, mede omdat ze veel te groot zijn.
En kan (ongezien) pesten een probleem worden.
"Pesten blijft een 'groot probleem' onder leerlingen van het vmbo en praktijkonderwijs. Dat meldt het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) op basis van eigen onderzoek.
Van de leerlingen op het vmbo voelt slechts de helft (56 procent) zich veilig op school. In het praktijkonderwijs is dit zelfs minder dan de helft (48 procent), meldt het LAKS. Daarmee is de sfeer in de afgelopen twee jaar niet verbeterd."
RTLnieuws.nl
Overigens ontken ik de feiten niet die er op sommige (of veel) scholen kunnen spelen, dat is iets anders.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
- Verbannen
Je kinderen opvoeden in de vreze des Heeren. En daar hoort ook een christelijke en reformatorische school bij, voor zover de afstand dat toelaat. Lees het Doopformulier maar. Daar staat geen woord Frans bij.Mara schreef:Wat is voor jou normaal?Jantje schreef:Dat is wat anders dan dat beide scholen op normale aanrijtijd qua afstand in de buurt liggen, en je toch kiest voor openbaar onderwijs.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje