Zita schreef:Mara schreef:Gisteren keek ik naar De andere kant van Nederland, dat gaat over de enorme kloof tussen arm en rijk in Nederland.
In de aflevering van gisteravond ging het o.m. over een jong echtpaar met 2 jonge kinderen, die na faillissement van het bedrijf van de man, in de schuldsanering zitten en nu rond moeten komen met 35 euro per week.
Dankzij de barmhartigheid van een boer en een boerin, mogen ze anderhalf jaar in een huis wonen.
De vrouw bleek lid te zijn van de Gereformeerde Gemeente, zij gaat tweemaal per zondag naar de kerk, zei ze.
De man moet niet zoveel van het geloof hebben, maar ze laten elkaar daar vrij in, zei hij.
Volgens haar is er helaas een taboe op armoede, binnen de kerken. Zij zei dit jammer te vinden.
Bij schuldsanering gaat alles wat aanvullend binnenkomt meteen naar de schuldeisers. Financiële hulp is dus prettig voor de schuldeisers, maar helpt op zich het gezin niet echt verder. Voor zover ik weet.
Ze zaten op een gegeven moment met een stapel ongeopende brieven op hun schoot. Ze maakten die nu open, beslaglegging, aanmaningen, laatste waarschuwingen.
Ik kan me voorstellen dat je op een punt van diepe wanhoop komt waarop de komst van de postbesteller elke dag een marteling is.
Maar veel mensen wachten te lang vooraleer ze hulp inroepen.
Dat zie je steeds weer terug.
Het advies van de experts is: zodra je een paar maanden achterloopt met betaling van vaste lasten, trek aan de bel en vraag of je in termijnen mag betalen. De meeste energieleveranciers en zorgverzekeringen zijn hiertoe bereid.
Maar rondkomen van 35 euro, ik zou niet weten hoe.