Zondagsheiliging

Mara

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Mara »

CvdW schreef:Jantje heeft wel een punt hoor.
Tegenwoordig geldt dat niet meer zo kennelijk, mensen gaan makkelijk weekendjes weg, of gaan naar een dienst elders.
De voorbereidingszondag op het H.A. werd net zo belangrijk geacht als de viering zelf, maar mensen vinden dit ook niet meer vanzelfsprekend of noodzakelijk, evenals de nabetrachting.

Er zullen vast meer redenen zijn. Ka het zijn dat het komt door het volgende:
Af en toe zit ik in de kerk en dan wordt er alleen gesproken tot Gods volk. Voor de onbekeerden is er geen boodschap. Er wordt wel eens gezegd of het niet jaloers maakt. De oudvaders hadden voor een ieder een boodschap.
Het gaat niet over de redenen, maar wat mensen zelf erover zeggen.
En bij ons wordt er zo ruim genood, dat de zittenblijvers sterk in de minderheid zijn.
Vroeger was onze gemeente veel groter, maar de Tafel kleiner.

In veel gemeentes is er op een avond in de week voor avondmaalszondag nog een aparte gebedsdienst, als bezinning en voorbereiding op het H.A.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

CvdW schreef: Af en toe zit ik in de kerk en dan wordt er alleen gesproken tot Gods volk. Voor de onbekeerden is er geen boodschap. Er wordt wel eens gezegd of het niet jaloers maakt. De oudvaders hadden voor een ieder een boodschap.
Af en toe? Hopelijk komt dat niet door lichamelijke klachten. En mag u ondanks dat toch behoren bij een gemeente waarmee u mee kunt luisteren.
Anders begrijp ik denk ik niet zo goed de bijval richting Jantje. Zeker in het zeeuwse land ligt is er toch wel een kerk binnen de sabbats reize afstand?
Al vind ik dat je zeker trouw mag zijn aan je kerkelijke gemeente. Soms kunnen er situaties zijn waardoor men niet 1 thuis heeft. Maar dat de thuis op meerdere plaatsen is ( schippers , alleengaanden e.a)
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Afbeelding Ik ben begonnen in dit boek. Hebben er meer dit gelezen?
Vond het wel passen in dit draadje....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Nee, ik ben benieuwd naar je recensie.
Zelf heb ik enkele jaren geleden het boek 'Laat ons de rustdag wijden' van Bruce Ray gelezen. Dat boek zou die titel als ondertitel kunnen hebben.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Tiberius schreef:Nee, ik ben benieuwd naar je recensie.
Zelf heb ik enkele jaren geleden het boek 'Laat ons de rustdag wijden' van Bruce Ray gelezen. Dat boek zou die titel als ondertitel kunnen hebben.

Ik hoop het te doen t.z.t.
Ben geen snelle lezer. ;)
Susan

Bericht door Susan »

GGotK schreef:Maar interpreteren we de geboden zodanig dat ze passen bij onze levensstijl of hebben wij onze levensstijl aangepast aan de geboden van God?
Het Woord is gezaghebbend. De Heere Jezus gaf deze samenvatting van de wet: 'Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.'

Negen van de Tien Geboden worden in het Nieuwe Testament herhaald (alle geboden maar niet het gebod om de Sabbat te houden). Hoezo interpreteren zodat ze bij een bepaalde levensstijl passen? De Heere is toch juist heel duidelijk.
Indien gij naar Hem gehoord hebt, en door Hem geleerd zijt, gelijk de waarheid in Jezus is; Te weten dat gij zoudt afleggen, aangaande de vorige wandeling, den ouden mens, die verdorven wordt door de begeerlijkheden der verleiding; En dat gij zoudt vernieuwd worden in den geest uws gemoeds, En den nieuwen mens aandoen, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid. Daarom legt af de leugen, en spreekt de waarheid, een iegelijk met zijn naaste; want wij zijn elkanders leden. Wordt toornig, en zondigt niet; de zon ga niet onder over uw toornigheid; En geeft den duivel geen plaats. Die gestolen heeft, stele niet meer, maar arbeide liever, werkende dat goed is met de handen, opdat hij hebbe mede te delen dengene, die nood heeft. Geen vuile rede ga uit uw mond, maar zo er enige goede rede is tot nuttige stichting, opdat zij genade geve dien, die dezelve horen. En bedroeft den Heiligen Geest Gods niet, door Welken gij verzegeld zijt tot den dag der verlossing. Alle bitterheid, en toornigheid, en gramschap, en geroep, en lastering zij van u geweerd, met alle boosheid; Maar zijt jegens elkander goedertieren, barmhartig, vergevende elkander, gelijkerwijs ook God in Christus ulieden vergeven heeft. Uit Efeze 4
Kristalhelder dacht ik.
DDD

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
merel schreef:Precies, helemaal mee eens. Die angst voor de glijdende schaal houdt mensen in een wurggreep. De zondag is voor mij/ ons een feestdag. Gezellig uitgebreid ontbijten met lekkere broodjes, lekkere dingen bij de koffie na de dienst, gezellige dingen samen doen. Dus ook een boom optuigen, stuk fietsen, skaten, buiten spelen, voetballen buiten, maar ook wel eens een film kijken, tussen de diensten door. Zo fijn dat er geen boodschappen of huishouden gedaan wordt.
Waarom ga je dan eigenlijk nog naar de kerk op zondag? Ook alleen maar voor de gezelligheid?
Dit hoort hier niet. In twee opzichten en daarom reageer ik in een ander draadje dan waarin dit stond.

De kerkgang en de hele vrije dag ter ere van de opstanding van de Heere Jezus is tot eer van God. Deze invulling past prima binnen hetgeen de Heidelbergse Catechismus hierover schrijft, binnen de gereformeerde traditie ook. Ik zou wel eens willen weten wat Voetius precies vond van wat er wel en niet mocht.

Ik zal zo vader Brakel er even op naslaan, maar in ieder geval vind ik deze vraag nogal suggestief. Twee kerkdiensten op een zondag laten genoeg ruimte over voor allerlei andere feestelijke dingen zoals die op zondag horen. Waarom niet gewoon een bron geciteerd waaruit zou blijken dat je op zondag geen creatieve dingen mag doen. Op deze manier komt het gesprek niet verder.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Wat is de reden om de zondag als feestdag te beschouwen? Met bijbehorende feestelijkheden?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef:Dat is logisch.

Maar hoe weet je nou dat je de geboden niet aanpast aan je eigen voorkeuren? Daar moet je op gewezen worden door de prediking en Gods geboden. En als het dan zondag is, lees ik liever in 'Zonder ons, in ons', dan dat ik op mijn knieën in de tuin moet gaan zitten. Dat kan op zaterdagmiddag ook.
Je leest dat boek kennelijk zo graag dat het nodig is deze in een paar maanden maar liefst 7 maal aan te raden in diverse topics. Het zal zeker een mooi boek zijn en staat ook op mijn verlanglijstje. Maar steeds uit het niets overal de titel tevoorschijn halen is m.i. wel wat vermoeiend.
DDD

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef:Wat is de reden om de zondag als feestdag te beschouwen? Met bijbehorende feestelijkheden?
De zondag is de dag van de opstanding van de Heere Jezus. Pasen is het grootste kerkelijke feest, dat iedere zondag gevierd wordt. Dat is in de traditie van de kerk altijd zo geweest, al zijn er natuurlijk ook sabbatsvierders geweest in veel tijden.

Omdat in de bijbeltijd de zondag nog niet echt een kerkelijke dag was, zijn er voor beide standpunten weinig bijbelse gronden, vermoed ik.

Maar Wilhelmus a Brakel ziet de zondag wel als een opvolger van de sabbat, en vindt dat kaatsen en vissen daarop niet horen en spreekt niet van het vieren van de opstanding.
Mara

Bericht door Mara »

Maanenschijn schreef:Wat is de reden om de zondag als feestdag te beschouwen? Met bijbehorende feestelijkheden?
Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp er ook niets van.
De zondag is van oudsher de rustdag. Voor geestelijke en lichamelijke rust dacht ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Maanenschijn

Zondagsheiliging

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:
De zondag is de dag van de opstanding van de Heere Jezus. Pasen is het grootste kerkelijke feest, dat iedere zondag gevierd wordt. Dat is in de traditie van de kerk altijd zo geweest, al zijn er natuurlijk ook sabbatsvierders geweest in veel tijden.

Omdat in de bijbeltijd de zondag nog niet echt een kerkelijke dag was, zijn er voor beide standpunten weinig bijbelse gronden, vermoed ik.

Maar Wilhelmus a Brakel ziet de zondag wel als een opvolger van de sabbat, en vindt dat kaatsen en vissen daarop niet horen en spreekt niet van het vieren van de opstanding.
Bij het woord 'vieren' denk ik in dit verband vooral aan herdenken, of 'er aan denken'. En dat is voor mij juist de zondag. Aan Christus denken. In de kerk, in muziek, in lezen, in goede gesprekken, in het genieten van de schepping tijdens wandelen of fietsen, bijvoorbeeld.

Met daarnaast een element van ontspanning van het dagelijkse werk, tijd voor elkaar en familie.

Ik leg niet niet direct de link naar feest, maar misschien is mijn beeld van feestelijkheden ingekleurd op een andere manier dan jij. Ik denk daarbij meer aan vaak luidruchtig samenzijn, lachen, 'lekkere glaasjes en goede kaasjes'.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Dodo

Bericht door Dodo »

De zondag mag toch ook feestelijk ingevuld worden? Wij hadden op zondag een lekker toetje (doordeweeks alleen yoghurt), en 's middags chips voor de kinderen. Je wil dat het een fijne dag is.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Een feestdag, jawel. Maar dan toch gericht op de dingen van Gods Koninkrijk, en niet om ons aardse leven zo plezierig mogelijk te maken?
Wat een arme zondag op deze manier, ik kan het niet anders zeggen.
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik vind je wel snel oordelen. We deden onze best om het, ook voor de kinderen, een fijne dag te maken. Het is niet alsof we alleen maar lekkers aten en daarmee tevreden waren.
Plaats reactie