Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik vind dat iedere vorm van lijdelijk maken van bijbelse oproepen een verdraaiing is van de bijbelse boodschap. En wel op een heel belangrijk punt.
"Veel geprezen, maar weinig gelezen". Die uitdrukking is al zo oud als de weg naar...refo schreef:Vroeger werden oudvaders ook niet gelezen. Dat denkt Dia maar, hij heeft geen enkel bewijs.CvdW schreef:Men vind het wellicht 'te moeilijk', en de kinderen snappen er niks van... en dat, terwijl de kinderen, die vroeger nooit gestudeerd hadden, maar een beetje konden lezen, de oudvaders verslonden. Heeft het ook niet met gemakzucht, of ontlezing te maken?
Anderzijds hoor je ook dat oudvaders niet actueel zijn... Zou het waar zijn? Hoe het ook zij: Er worden bijna geen oudvaders meer gelezen.
Het is een andere leer.
~~Soli Deo Gloria~~
Toch kan ik dit soort uitspraken niet in de Bijbel vinden, het is geen oproep tot bekering zoals het in de Bijbel (55 keer) er staat twee keer "bekeer mij" maar beide keren gaat het om het terugkeren naar Sion.GGotK schreef: Ds GH Kersten is trouwens in een andere preek (zelfde bundel) weer directer in de oproep tot geloof en bekering:' O jongens en meisjes, gij zijt nog jong, leeft niet zo voort, maar buigt uw knieën en zegt : O God, bekeer mij.'
Ik zou dat niet durven te bestempelen als 'geen Bijbelse prediking'.
Dus zeggen: buig je knieeën en en zeg oh God bekeer mij, is geen oproep, dan zou hij gezegd hebben kinderen bekeer je van de boze weg, keer je om naar de Heere oid
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ik denk dat we de oudvader nu soms de wijdlopig vinden. Een hele verhandeling. En vaak zie je aan het einde van de preek, de verkondiging, de toepassing. Ik heb er verschillende van Gods volk horen zeggen: "ik was steeds geneigd om met de toepassing te beginnen. Maar dan werd daarna ook uitgelegd dat dit niet juist is. Eerst de verkondiging en daarna de toepassing. We hebben nu vaak een toepassing die in de preek verweven is, en dat was vaak bij oudvaders niet zo. Daarom kon een mens die verklaard moest worden wel eens denken: Ik begin maar bij de toepassing. Ik geloof dat ik dezelfde ervaring ook wel wat heb, ik kan het in ieder geval goed begrijpen, hoe fout het ook is.Jantje schreef:Misschien kan @DIA zelf een suggestie voordragen?DDD schreef:Ik denk ook niet dat het zal meevallen een oudvader bij de opvattingen van DIA te zoeken, vooral als het gaat om bevindelijke ervaringen en de plaats daarvan in het preken.
Maar zijn voorkeur gaat inderdaad meer uit naar predikanten van halverwege de vorige eeuw.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Verbannen
Maar het is geen antwoord op mijn vraag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Het wordt er bijna uitgeperst: Kunt u zich dan bekeren? Hebt u het echt geprobeerd en bent u er niet achter gekomen dat dit geen mensenwerk is?samanthi schreef:Toch kan ik dit soort uitspraken niet in de Bijbel vinden, het is geen oproep tot bekering zoals het in de Bijbel (55 keer) er staat twee keer "bekeer mij" maar beide keren gaat het om het terugkeren naar Sion.GGotK schreef: Ds GH Kersten is trouwens in een andere preek (zelfde bundel) weer directer in de oproep tot geloof en bekering:' O jongens en meisjes, gij zijt nog jong, leeft niet zo voort, maar buigt uw knieën en zegt : O God, bekeer mij.'
Dus zeggen: buig je knieeën en en zeg oh God bekeer mij, is geen oproep, dan zou hij gezegd hebben kinderen bekeer je van de boze weg, keer je om naar de Heere oid
Verder ter overdenking, niet ter discussie.
Ik vind niet snel iemand te wijdlopig hoor.
Ik bedoelde te schrijven dat ik niet verwacht dat er een oudvader is waarin jij je zou herkennen. Maar ik lees niet zoveel oudvaders, dus ik laat mij graag verrassen.
Overigens is de preek van ds. Blok in de meditatie-afdeling mijns inziens wel geschikt voor de preekluisterkring.
Ik bedoelde te schrijven dat ik niet verwacht dat er een oudvader is waarin jij je zou herkennen. Maar ik lees niet zoveel oudvaders, dus ik laat mij graag verrassen.
Overigens is de preek van ds. Blok in de meditatie-afdeling mijns inziens wel geschikt voor de preekluisterkring.
Dan zou immers eerst moeten weten welke "opvattingen" mij toegedicht worden... Pad dan kan ik het bevestigen dan wel ontkrachten.Jantje schreef:Maar het is geen antwoord op mijn vraag.
Voor deze persoon is vooral duidelijkheid gewenst, liefst punt voor punt.
Dat is wellicht lastig voor een ander, maar zeker niet minder lastig voor mezelf.
Echt niet, want dan zou Refoforum op de kop komen te staan. Ik spreek een beetje uit ervaring. Dit zal niet gaan.DDD schreef: Overigens is de preek van ds. Blok in de meditatie-afdeling mijns inziens wel geschikt voor de preekluisterkring.
-DIA- schreef:Het wordt er bijna uitgeperst: Kunt u zich dan bekeren? Hebt u het echt geprobeerd en bent u er niet achter gekomen dat dit geen mensenwerk is?samanthi schreef:Toch kan ik dit soort uitspraken niet in de Bijbel vinden, het is geen oproep tot bekering zoals het in de Bijbel (55 keer) er staat twee keer "bekeer mij" maar beide keren gaat het om het terugkeren naar Sion.GGotK schreef: Ds GH Kersten is trouwens in een andere preek (zelfde bundel) weer directer in de oproep tot geloof en bekering:' O jongens en meisjes, gij zijt nog jong, leeft niet zo voort, maar buigt uw knieën en zegt : O God, bekeer mij.'
Verder ter overdenking, niet ter discussie.
Dit wordt geschreven naar de Flippenzen en dit is ook het antwoord op de vraag over bekering, zie ook DL12 Alzo dan, mijne geliefden, gelijk gij allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veel meer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven;
13 Want het is God Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Laatst gewijzigd door samanthi op 09 dec 2019, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
De vraag is dus eenvoudig met welke oudvader je het meeste eens bent.-DIA- schreef:Dan zou immers eerst moeten weten welke "opvattingen" mij toegedicht worden... Pad dan kan ik het bevestigen dan wel ontkrachten.Jantje schreef:Maar het is geen antwoord op mijn vraag.
Dat is wellicht lastig voor een ander, maar zeker niet minder lastig voor mezelf.
Iedereen die gegrond is in Gods Woord. Zo eenvoudig. Ik weet wel dat ik zelf persoonlijk het meest van Th. van der Groe lees, maar dat wil niet zeggen dat die beter of minder is...DDD schreef:De vraag is dus eenvoudig met welke oudvader je het meeste eens bent.-DIA- schreef:Dan zou immers eerst moeten weten welke "opvattingen" mij toegedicht worden... Pad dan kan ik het bevestigen dan wel ontkrachten.Jantje schreef:Maar het is geen antwoord op mijn vraag.
-
- Verbannen
Nee. Zelfs ds. Zondag wordt al onheus bejegend.-DIA- schreef:Echt niet, want dan zou Refoforum op de kop komen te staan. Ik spreek een beetje uit ervaring. Dit zal niet gaan.DDD schreef: Overigens is de preek van ds. Blok in de meditatie-afdeling mijns inziens wel geschikt voor de preekluisterkring.

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Je mag van mij de preek wel bespreken. Maar ik kan er niet aan meedoen, want dan zeg weer te veel denk ik. Als je dan maar letterlijk blijft bij hetgeen in de preek gezegd wordt.Jantje schreef:Nee. Zelfs ds. Zondag wordt al onheus bejegend.-DIA- schreef:Echt niet, want dan zou Refoforum op de kop komen te staan. Ik spreek een beetje uit ervaring. Dit zal niet gaan.DDD schreef: Overigens is de preek van ds. Blok in de meditatie-afdeling mijns inziens wel geschikt voor de preekluisterkring.
-
- Verbannen
Uiteraard. Dat lijkt me niet meer dan logisch.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje