Zondagsheiliging

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

CvdW schreef:
DDD schreef:Heb je ook een bijbelse reden om geen strandwandeling te maken op zondag of zelfs om geen gasten uit te nodigen? Hoe zie jij in dat verband de gemeenschap der heiligen waarover Paulus spreekt?

De Heidelbergse Catechismus zegt hier in ieder geval niets over, dat geeft toch te denken.
Heel veel zaken worden niet beschreven, zoals televisie.
Wanneer we iets gedaan hebben op zondag is het goed om terug te kijken en af te vragen was het tot eer van Gods of was het voor eigen genot.
Dat geldt iedere dag.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9387
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Hoezo? Zomaar een losse flodder beweren, voegt niets toe. Dus motiveer je standpunt; graag mét onderbouwing.
In tegenstelling tot jou lees ik wel de bijdrages van anderen.

Met dank aan @GGotK voor het tweemaal plaatsen van het artikel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Hoezo? Zomaar een losse flodder beweren, voegt niets toe. Dus motiveer je standpunt; graag mét onderbouwing.
In tegenstelling tot jou lees ik wel de bijdrages van anderen.

Met dank aan @GGotK voor het tweemaal plaatsen van het artikel.
Ik ben het met dat artikel ook niet eens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9387
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Ik ben het met dat artikel ook niet eens.
Dat is prima, maar heb je daar ook argumenten voor?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4237
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Hoezo? Zomaar een losse flodder beweren, voegt niets toe. Dus motiveer je standpunt; graag mét onderbouwing.
In tegenstelling tot jou lees ik wel de bijdrages van anderen.

Met dank aan @GGotK voor het tweemaal plaatsen van het artikel.
Ik ben het met dat artikel ook niet eens.
Met welk deel ben je het niet eens, de feitelijke historische beschrijving, of de conclusie geheel aan het einde?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Hoezo? Zomaar een losse flodder beweren, voegt niets toe. Dus motiveer je standpunt; graag mét onderbouwing.
In tegenstelling tot jou lees ik wel de bijdrages van anderen.

Met dank aan @GGotK voor het tweemaal plaatsen van het artikel.
Ik ben het met dat artikel ook niet eens.
Precies. Je schrijft zelf voortdurend losse flodders, zoals bijvoorbeeld nu;-)
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 846
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Roos2018 »

CvdW schreef:Ik hoop dat wij elkaar respecteren. Bij alles wat we doen laten we het doen ter ere Gods.
Inderdaad bij mijn familie gaat op zondag de olielamp aan en elektriciteit wordt niet gebruikt. Enz. Wij zouden dit ook graag doen, omdat het zo teer ligt t.o.v. God. We kijken wel of er mogelijkheden zijn middels een aggregaat, want wij zijn afhankelijk van een koelkast om medische redenen.

Het idee dat 24/7 pompen draaien om het zeewater tegen te houden is mij niet bekend. Kan daar iets meer over verteld worden? Linkje?
Het continu wegpompen van water in Nederland heb ik gehoord in een documentaire over watermanagement in Nederland.

Wat betreft het gebruik van een aggregator, zou je dat wel doen?
Zo´n ding maakt behoorlijk wat lawaai en zal de zondagsrust bepaald niet bevorderen.
En ik ben bang dat je richting je buren en omwonenden bepaald geen positief statement over zondagsheiliging maakt als je hen wekelijks confronteert met lawaai en een flinke dosis fijnstof.
Je zou in dat geval beter gebruik kunnen maken van een (flexibel) zonnepaneel.
Die zijn er in veel soorten en maten te koop.
Daar zou je dan ook je verwarmingsketel op aan kunnen sluiten (want die gebruikt ook automatisch electriciteit voor je radiatoren en het gebruik van warm water).
CvdW
Berichten: 2992
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zondagsheiliging

Bericht door CvdW »

Bedankt voor de tip!
Ga onderzoeken of dit een goede optie is.
GGotK
Berichten: 2213
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Zondagsheiliging

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Hoezo? Zomaar een losse flodder beweren, voegt niets toe. Dus motiveer je standpunt; graag mét onderbouwing.
In tegenstelling tot jou lees ik wel de bijdrages van anderen.

Met dank aan @GGotK voor het tweemaal plaatsen van het artikel.
Ik ben het met dat artikel ook niet eens.

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... sheiliging
Ambtenaar
Berichten: 9387
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef:Bedankt voor de tip!
Ga onderzoeken of dit een goede optie is.
Op een zonnepaneel kun jij je hele huishouden niet laten draaien. Bovendien werkt een paneel op daglicht, dus in de winter houd je je medicijnen dan niet koel.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Zondagsheiliging

Bericht door albion »

Het is een mooi artikel van Pieter Voorhoeve, maar mogen dus alleen de Joden niet werken op de sabbatdag? En voor de christenen is er geen verbod?

32. Als nu de kinderen Israëls in de woestijn waren, zo vonden zij een man, hout lezende op den sabbatdag.

33 En die hem vonden, hout lezende, brachten hem tot Mozes, en tot Aäron, en tot de ganse vergadering.

34 En zij stelden hem in bewaring; want het was niet verklaard, wat hem gedaan zou worden.

35 Zo zeide de HEERE tot Mozes: Die man zal zekerlijk gedood worden; de ganse vergadering zal hem met stenen stenigen buiten het leger.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Susan »

albion schreef:Het is een mooi artikel van Pieter Voorhoeve, maar mogen dus alleen de Joden niet werken op de sabbatdag? En voor de christenen is er geen verbod?

32. Als nu de kinderen Israëls in de woestijn waren, zo vonden zij een man, hout lezende op den sabbatdag.
33 En die hem vonden, hout lezende, brachten hem tot Mozes, en tot Aäron, en tot de ganse vergadering.
34 En zij stelden hem in bewaring; want het was niet verklaard, wat hem gedaan zou worden.
35 Zo zeide de HEERE tot Mozes: Die man zal zekerlijk gedood worden; de ganse vergadering zal hem met stenen stenigen buiten het leger.
De sabbat gold voor Israël als een teken van het verbond dat de Heere met het volk had gemaakt. Deze uitspraak zou zijn waarde verliezen wanneer het sabbatsgebod algemeen aan de mensheid was opgelegd. Men kan dan niet meer van een specifiek teken voor Israël spreken.

Kenmerkend is ook de verklaring van het sabbatsgebod aan Israël in Deut. 5:15. 'Want gij zult gedenken, dat gij een dienstknecht in Egypteland geweest zijt, en dat de HEERE, uw God, u van daar heeft uitgeleid door een sterke hand en een uitgestrekten arm; daarom heeft u de HEERE, uw God, geboden, dat gij den sabbatdag houden zult.’.

Wij hebben geen sabbatsgebod, maar bezitten wel een bijzondere dag die we aan de Heere mogen wijden: de eerste dag van de week.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Zondagsheiliging

Bericht door albion »

Bedankt voor de uitleg, Susan. Dit gebod ziet dus alleen op alle Israelieten.

Ik heb altijd geleerd dat het 'Volk Israël' ook op de bekeerde mens kan slaan, die uit het Egypte (de wereld) verlost is. Dus dan wordt het geestelijk gezien, dan geldt dit gebod toch ook voor ons?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Als dat zo belangrijk was, dan stond dat wel in de catechismus.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Susan »

albion schreef:Bedankt voor de uitleg, Susan. Dit gebod ziet dus alleen op alle Israelieten.

Ik heb altijd geleerd dat het 'Volk Israël' ook op de bekeerde mens kan slaan, die uit het Egypte (de wereld) verlost is. Dus dan wordt het geestelijk gezien, dan geldt dit gebod toch ook voor ons?
Voor mij persoonlijk is die plaatsvervangende gedachte zonde geworden. Gods kinderen uit de volken hebben de plaats van het verbondsvolk Israël nooit ingenomen. God heeft zijn volk niet verstoten en ook nu is er nog een gelovig Joods overblijfsel in Israël en in andere landen. Zelfs in ons land. Het verbond op de Sinaï kan onmogelijk in een nieuwe vorm op ons overgaan.
Plaats reactie