Zondagsheiliging

DDD

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Dat begrijp ik. Aangezien het erg moeilijk is om jezelf op te dragen om niet aan je werk te denken, is mijns inziens de beste oplossing andere dingen te doen en er verder geen probleem van te maken dat werk nu eenmaal iets is waar je soms over nadenkt.

Ik ben toch nog wel benieuwd naar een inhoudelijk argument van Mara. Als je vanuit Harlingen gaat varen (wat toch nog steeds veel Urker vissers doen) dan snap ik dat je in de nacht nog kunt vissen als je om een uur of een bij het schip aankomt. Als je naar Frankrijk rijdt, ben je zeker drie uur onderweg. Dan is de nacht naar agrarische begrippen al half voorbij voordat je bij de boot bent.

Ik veroordeel het niet. Ik zie alleen geen verschil met om zeven uur vertrekken en dan ter plekke slapen.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Dat begrijp ik. Aangezien het erg moeilijk is om jezelf op te dragen om niet aan je werk te denken, is mijns inziens de beste oplossing andere dingen te doen en er verder geen probleem van te maken dat werk nu eenmaal iets is waar je soms over nadenkt.

Ik ben toch nog wel benieuwd naar een inhoudelijk argument van Mara. Als je vanuit Harlingen gaat varen (wat toch nog steeds veel Urker vissers doen) dan snap ik dat je in de nacht nog kunt vissen als je om een uur of een bij het schip aankomt. Als je naar Frankrijk rijdt, ben je zeker drie uur onderweg. Dan is de nacht naar agrarische begrippen al half voorbij voordat je bij de boot bent.

Ik veroordeel het niet. Ik zie alleen geen verschil met om zeven uur vertrekken en dan ter plekke slapen.
Jij benadert alles verstandelijk, rationeel en je hebt intussen geen flauw benul van het innerlijke geloofsleven van vissers.
Je kent net zo goed dit doen.....het maakt niet uit dat....
Begrijp je er dan iets van??
Totaal niet.
Ik hoorde eens van een oude man, ouderling in de OGG, ik heb weinig of niets van de preek gehoord vanmorgen, ik was in gedachten al bezig om mijn schuur te bouwen, waar het hout al voor klaarlag......
Maar ik zag tranen in zijn ogen.
DAT is de praktijk, ook voor Gods Volk.
En dan vallen alle redenaties weg DDD.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind dit een flauwekulantwoord. Het spijt mij oprecht. Het oordeel over het geloofsleven van wie dan ook past mij niet, net zo min als jou trouwens. Maar dat heeft er niets mee te maken.

Dat geldt ook voor het niet kunnen luisteren tijdens een preek. Dat is net zoiets.

Het is wel waar, maar het doet helemaal niet ter zake voor het punt van discussie.
samanthi

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
DDD schreef:Dat begrijp ik. Aangezien het erg moeilijk is om jezelf op te dragen om niet aan je werk te denken, is mijns inziens de beste oplossing andere dingen te doen en er verder geen probleem van te maken dat werk nu eenmaal iets is waar je soms over nadenkt.

Jij benadert alles verstandelijk, rationeel en je hebt intussen geen flauw benul van het innerlijke geloofsleven van vissers.
Je kent net zo goed dit doen.....het maakt niet uit dat....
Begrijp je er dan iets van??
Totaal niet.
Ik hoorde eens van een oude man, ouderling in de OGG, ik heb weinig of niets van de preek gehoord vanmorgen, ik was in gedachten al bezig om mijn schuur te bouwen, waar het hout al voor klaarlag......
Maar ik zag tranen in zijn ogen.
DAT is de praktijk, ook voor Gods Volk.
En dan vallen alle redenaties weg DDD.
Oh ik ging vroeger vaak zaterdagmiddag met de kinderen naar de bieb in de stad, dan kom je over een stukje markt met veel lappen stof, tja je raad het al, dan toch ff een couponnetje kopen en dan tja de andere dag in de kerk zat ik een rok of jurk te naaien ipv naar de preek luisteren, nu heb ik het veel rustiger, de kinderen zijn bijna alle de deur uit, nu heb ik en op zondag en door de week meer tijd om met de Bijbel bezig te zijn, want dit moet niet op de zondag aankomen, zondag is de dag van de samenkomsten.

Voor jonge gezinnen is het moeilijker om in je hoofd ruimte te houden, zorgen, drukte, slokken je meer op.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Oh ik ging vroeger vaak zaterdagmiddag met de kinderen naar de bieb in de stad, dan kom je over een stukje markt met veel lappen stof, tja je raad het al, dan toch ff een couponnetje kopen en dan tja de andere dag in de kerk zat ik een rok of jurk te naaien ipv naar de preek luisteren, nu heb ik het veel rustiger, de kinderen zijn bijna alle de deur uit, nu heb ik en op zondag en door de week meer tijd om met de Bijbel bezig te zijn, want dit moet niet op de zondag aankomen, zondag is de dag van de samenkomsten.

Voor jonge gezinnen is het moeilijker om in je hoofd ruimte te houden, zorgen, drukte, slokken je meer op.
Niet alleen voor jonge gezinnen Samanthi, voor iedereen kan dit gelden. Je moet maar ergens mee bezet zijn!
Veel predikanten bidden voor bewaring van afleidende gedachten.
DDD schreef:Ik vind dit een flauwekulantwoord.
Waarvan akte. Dan stop ik de discussie met jou.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
CvdW

Bericht door CvdW »

Ik hoop dat wij elkaar respecteren. Bij alles wat we doen laten we het doen ter ere Gods.
Inderdaad bij mijn familie gaat op zondag de olielamp aan en elektriciteit wordt niet gebruikt. Enz. Wij zouden dit ook graag doen, omdat het zo teer ligt t.o.v. God. We kijken wel of er mogelijkheden zijn middels een aggregaat, want wij zijn afhankelijk van een koelkast om medische redenen.

Het idee dat 24/7 pompen draaien om het zeewater tegen te houden is mij niet bekend. Kan daar iets meer over verteld worden? Linkje?
DDD

Bericht door DDD »

Ik respecteer Mara wel, maar zij meldt gewoon dat de ander te rationeel is als er geen goede reden voor een standpunt te geven is. Het is niet onaardig bedoeld, maar iets wat niet juist is, wordt niet juist als je zegt dat de ander te weinig gevoelig is. Zelfs als dat zo is, zegt het niets.

Wat betreft het waterbeheer: dat is toch geen nieuws, in die zin dat waterbeheer en deltawerken voortdurend bemand zijn? Ook vroeger draaiden de molens als dat nodig was ook op zondag, verwacht ik. Het hele westen van ons land is onder de zeespiegel. Je kunt de rivieren daar niet vrij laten stromen.

Misschien is een Tesla accu een optie. Een aggregaat lijkt mij lastig, omdat dat draait op brandstof die ook volcontinue wordt geproduceerd, en dat zou niet erg consequent zijn.
GGotK

Bericht door GGotK »

Onze maatschappij/economie zit zodanig in elkaar dat een stuk zondagsontheiliging onontkoombaar is. Helaas zien we dat niet meer en beleven we het al helemaal niet meer als (collectieve) schuld.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

CvdW schreef:Inderdaad bij mijn familie gaat op zondag de olielamp aan en elektriciteit wordt niet gebruikt. Enz. Wij zouden dit ook graag doen, omdat het zo teer ligt t.o.v. God. We kijken wel of er mogelijkheden zijn middels een aggregaat, want wij zijn afhankelijk van een koelkast om medische redenen.
Meen je dit nou echt? En ik bedoel dit niet sarcastisch of vijandelijk ofzo, maar puur belangstellend.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
CvdW schreef:Inderdaad bij mijn familie gaat op zondag de olielamp aan en elektriciteit wordt niet gebruikt. Enz. Wij zouden dit ook graag doen, omdat het zo teer ligt t.o.v. God. We kijken wel of er mogelijkheden zijn middels een aggregaat, want wij zijn afhankelijk van een koelkast om medische redenen.
Meen je dit nou echt? En ik bedoel dit niet sarcastisch of vijandelijk ofzo, maar puur belangstellend.
Als ik lees over het volk van God van vroeger, kom ik ook dingen tegen die mij wonderlijk in de oren klinken. Maar voor de Godsvreze die eruit blijkt, heb ik diep respect en dan houd ik snel m'n mond. Ik ben eigenlijk wel blij om te lezen dat er nog mensen zijn die er op die manier in staan, niet vanuit de gedachte 'doe toch allemaal niet zo moeilijk' maar 'doe ik er de Heere geen verdriet mee'.
DDD

Bericht door DDD »

GGotK schreef:Onze maatschappij/economie zit zodanig in elkaar dat een stuk zondagsontheiliging onontkoombaar is. Helaas zien we dat niet meer en beleven we het al helemaal niet meer als (collectieve) schuld.
Ik zie dat ook helemaal niet als verkeerd. Maar ieder moet in zijn geweten wel verzekerd zijn. Dus als jij dat wel als zonde ziet, is het heel goed om daarin maatregelen te nemen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef:Ik hoop dat wij elkaar respecteren. Bij alles wat we doen laten we het doen ter ere Gods.
Inderdaad bij mijn familie gaat op zondag de olielamp aan en elektriciteit wordt niet gebruikt. Enz. Wij zouden dit ook graag doen, omdat het zo teer ligt t.o.v. God. We kijken wel of er mogelijkheden zijn middels een aggregaat, want wij zijn afhankelijk van een koelkast om medische redenen.
En dan stook je diesel of benzine die ook gewoon op zondag gemaakt wordt. Bovendien zorgt je onnodig voor extra uitstoot die bijdraagt aan de klimaatverandering en slechte luchtkwaliteit. Maar dat is blijkbaar geen probleem.
Het idee dat 24/7 pompen draaien om het zeewater tegen te houden is mij niet bekend. Kan daar iets meer over verteld worden? Linkje?
24/7 waarschijnlijk niet, maar als het nodig is wordt er gepompt, ongeacht of het zondag is. Maar bel 0800-8002. Dat is de informatielijn van Rijkswaterstaat.
GGotK

Bericht door GGotK »

DDD schreef:
GGotK schreef:Onze maatschappij/economie zit zodanig in elkaar dat een stuk zondagsontheiliging onontkoombaar is. Helaas zien we dat niet meer en beleven we het al helemaal niet meer als (collectieve) schuld.
Ik zie dat ook helemaal niet als verkeerd. Maar ieder moet in zijn geweten wel verzekerd zijn. Dus als jij dat wel als zonde ziet, is het heel goed om daarin maatregelen te nemen.
Dat was mijn punt, dat het soms onontkoombaar is...
Ik weet ook dat de ene wat 'nuchterder' in deze zaken staat als een ander.
DDD

Bericht door DDD »

Mijn punt was dan weer, dat ik het niet als ontheiliging zie. Ik vind het geen afbreuk doen aan de zondag. Integendeel. Opgewarmd eten vind ik wel afbreuk doen aan de zondag. De zondag is een feestdag, en er is mijns inziens niets mis mee om op zondag druiven of tomaten in de tuin te plukken of een heerlijke maaltijd te bereiden.

Maar dat is heel persoonlijk. Soms trek ik onkruid op zondag, als ik daar zin in heb. Dat zal ik door de weeks niet doen. Iemand anders ziet dat als werk, en doet dat juist niet op zondag. Je kunt dat allemaal niet precies voor een ander bepalen.
GGotK

Bericht door GGotK »

DDD schreef:Mijn punt was dan weer, dat ik het niet als ontheiliging zie. Ik vind het geen afbreuk doen aan de zondag. Integendeel. Opgewarmd eten vind ik wel afbreuk doen aan de zondag. De zondag is een feestdag, en er is mijns inziens niets mis mee om op zondag druiven of tomaten in de tuin te plukken of een heerlijke maaltijd te bereiden.

Maar dat is heel persoonlijk. Soms trek ik onkruid op zondag, als ik daar zin in heb. Dat zal ik door de weeks niet doen. Iemand anders ziet dat als werk, en doet dat juist niet op zondag. Je kunt dat allemaal niet precies voor een ander bepalen.
Waarom zou onkruid trekken uit je tuin geen werken op zondag zijn? En onkruid trekken kan ik sowieso niet correleren aan een feestdag.
Plaats reactie