Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Herman
Moderator

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

De kwestie is dat 'spreken naar het hart van Jeruzalem' vooral bedoeld wordt in die zin dat de prediking aan een bepaalde bevindelijke norm moet voldoen. Dat is wat anders dan vriendelijk en vertroostend zoals de kanttekeningen dat omschrijven. Ik kan het niet direct op één noemer krijgen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:De kwestie is dat 'spreken naar het hart van Jeruzalem' vooral bedoeld wordt in die zin dat de prediking aan een bepaalde bevindelijke norm moet voldoen. Dat is wat anders dan vriendelijk en vertroostend zoals de kanttekeningen dat omschrijven. Ik kan het niet direct op één noemer krijgen.
Het is wel te voelen, en bedoel ik niet een algemeen sentiment of gevoeligheid, maar Gods Woord spreekt ervan: Een vreemde zullen zij geenzins volgen. Ze kennen de stem van de Herder.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
MePaul

Bericht door MePaul »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Het veralgemeniseren van de genade. Er wordt schier niet meer gesepareerd.
Dat valt mij in ieder geval niet op. En toch bezoek ik elke zondag diensten waar meestal een lid van de Gereformeerde Bond voorgaat. Dus op basis waarvan je deze uitspraak doet, is mij een raadsel. In ieder geval niet op basis van eigen waarneming, zo lijkt me.
Deels herken ik het helaas wel.
Ga eens luisteren naar bepaalde (gast)voorgangers in Oude-tonge, Lelystad, Ede (niet de oude kerk/Sionskerk), Utrecht (Jacobikerk), Barneveld (vooral ochtenddiensten goede herderkerk) en Nijkerk (buitengewone wijkgemeente Fontijn).
Expres geen namen van dominres genoemd maar ik leef mee met Barneveld en ken daar de genoemde ontwikkeling. Gelukkig als uitzondering, maar daarmee is het probleem niet weg. Altijd moet de bekeringsboodschap klinken.
De C den Boer (recent overleden) herkende wat ik zeg over de hervormde gemeente Barneveld. Hij schreef daar eens over in de Waarheidsvriend.
merel

Bericht door merel »

@ bourbon
De beroepscommissie heeft eerst een profielschets gemaakt en adhv verzocht om input qua namen. Er werden 130 namen ingediend. Degene met de meeste stemmen krijgt een beroep. Nu na 2 beroepen zijn de namen op en mogen er weer namen ingediend worden.
Ik vond bij het eerste beroep de naam (maar met name de inhoud van de preek) niet overeenkomen met de profielschets. Het tweede beroep was anders en daar was ik zelf positiever over.
Idem met verkiezing ambtsdragers; kerkenraad stelt voor en indien geen bezwaar een bevestiging van het kr lid
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

merel schreef:@ bourbon
Er werden 130 namen ingediend. Degene met de meeste stemmen krijgt een beroep. Nu na 2 beroepen zijn de namen op en mogen er weer namen ingediend worden.
Dan zouden er toch nog 128 namen te gaan zijn?
merel

Bericht door merel »

Dat dacht ik ook ;)

Ik weet dat ze wel een aantal predikanten benaderd hebben, maar deze geen beroep wilden. In dat kader vind ik het beroepingswerk van de cgk overzichtelijker.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

De beroepscommissie heeft eerst een profielschets gemaakt en adhv verzocht om input qua namen. Er werden 130 namen ingediend. Degene met de meeste stemmen krijgt een beroep. Nu na 2 beroepen zijn de namen op en mogen er weer namen ingediend worden.
Ik vond bij het eerste beroep de naam (maar met name de inhoud van de preek) niet overeenkomen met de profielschets. Het tweede beroep was anders en daar was ik zelf positiever over.
Idem met verkiezing ambtsdragers; kerkenraad stelt voor en indien geen bezwaar een bevestiging van het kr lid
Als personen achter de namen naar het oordeel van de kerkenraad niet overeenkomen met de profielschets, vallen ze af. Ik heb het vermoeden dat je daar 90% kwijtraakt. Als vervolgens 11 predikanten aangeven geen beroep in overweging te nemen, houd je er twee over.
Wat precies het nut is van opnieuw namen indienen, weet ik niet. De gemeente heeft het idee dat ze kan meedenken, maar ik vind het meedenk-effect vrij gering.
merel

Bericht door merel »

De predikant van het eerste beroep paste m.i. helemaal niet in de profielschets. Als gemeente kan je geen bezwaar o.i.d. maken of tegenstemmen.
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

merel schreef:De predikant van het eerste beroep paste m.i. helemaal niet in de profielschets. Als gemeente kan je geen bezwaar o.i.d. maken of tegenstemmen.
Je kunt wel bezwaar maken tegen de gevolgde procedure. Ik weet echter niet of dit zou worden beoordeeld als een gegrond bezwaar, daarvoor ken ik te weinig van dat soort zaken.
merel

Bericht door merel »

Als je net lid wordt van een gemeente lijkt mij dat niet de juiste weg. Ik wacht dus vooral af.
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

merel schreef:Als je net lid wordt van een gemeente lijkt mij dat niet de juiste weg. Ik wacht dus vooral af.
Nee, ik zou er vooral geen gebruik van maken ;-) Het wordt altijd een erg pijnlijk proces namelijk. Daarnaast wordt het bezwaar meestal ongegrond verklaard.
Valcke

Bericht door Valcke »

Zita schreef:Wat precies het nut is van opnieuw namen indienen, weet ik niet.
Dat lijkt mij duidelijk; de eerste twee namen hadden de meeste stemmen (ervan uitgaande dat één persoon niet meer dan 1 of 2 namen mocht noemen); die stemmen zouden feitelijk niet meer meetellen wanneer je verder gaat met nummer 3, 4, enzovoort. Door opnieuw te beginnen, geef je weer allen een kans.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Oké dat gaat bij ons wel anders. De kerkenraad beroept. Ik kan me niet herinneren dat we inspraak hadden maar het is voor ons ook al weer even geleden. Onze dominee staat al weer bijna 8 jaar hier geloof ik. Met verkiezingen voor kerkenraad kan de gemeente zelf namen indienen. De lijst moet wel ondertekend zijn door minimaal 10 handtekeningen van belijdende leden. Die komen op de verkiezingslijst. De kerkenraad stelt geen dubbeltallen op of iets dergelijks
Dodo

Bericht door Dodo »

Bourdon16 schreef:
Oké dat gaat bij ons wel anders. De kerkenraad beroept. Ik kan me niet herinneren dat we inspraak hadden maar het is voor ons ook al weer even geleden. Onze dominee staat al weer bijna 8 jaar hier geloof ik. Met verkiezingen voor kerkenraad kan de gemeente zelf namen indienen. De lijst moet wel ondertekend zijn door minimaal 10 handtekeningen van belijdende leden. Die komen op de verkiezingslijst. De kerkenraad stelt geen dubbeltallen op of iets dergelijks
Is het niet zo dat als een persoon door tien losse personen is ingediend, de kerkenraad hem verkiesbaar moet stellen? Of ook kan benoemen, tenzij er nog een kandidaat is? (al dan niet door de kerkenraad er tegenover gezet)
Een lijst waarop tien mensen een handtekening moeten zetten lijkt me onwenselijk. Dan wordt het een soort stemmen ronselen.
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Herman schreef:De kwestie is dat 'spreken naar het hart van Jeruzalem' vooral bedoeld wordt in die zin dat de prediking aan een bepaalde bevindelijke norm moet voldoen. Dat is wat anders dan vriendelijk en vertroostend zoals de kanttekeningen dat omschrijven. Ik kan het niet direct op één noemer krijgen.
Het is wel te voelen, en bedoel ik niet een algemeen sentiment of gevoeligheid, maar Gods Woord spreekt ervan: Een vreemde zullen zij geenzins volgen. Ze kennen de stem van de Herder.
Je draait er helaas volkomen omheen. Ambtenaar wijst erop dat de Kanttekeningen vinden dat de bijbeltekst iets heel anders betekent dan dat jij beweert. Het zou jou passen om dan te zeggen dat de uitdrukking voor jou een andere betekenis heeft gekregen en dat je beter niet naar de Kanttekeningen had moeten verwijzen.

Zo simpel is dat.
Gesloten