Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Valcke

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Valcke »

Geytenbeekje schreef:
Valcke schreef:
Geytenbeekje schreef:De belijdenis is al sinds 1800 of eerder al losgekoppeld. Ook werd goddeloze praktijken niet tegengewerkt in de NHK en er waren er ook die God loochenen.
Je ziet maar dat God niet door instituten hoe verdorven ook laat tegenhouden
Dat is een heel andere kwestie. In elk geval in naam had de NHK de 3FvE als grondslag en niet de Lutherse en andere belijdenissen zoals de PKN.
Nee, die was al losgekoppeld. Zie brochure van ds Budding
Nou, dat zou ik dan wel eens willen lezen. Dat het in de praktijk niet werkte is buiten kijf, daar zijn we het over eens. Maar in theorie was er wel degelijk een confessionele binding. Welke brochure bedoel je?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Valcke schreef:
Geytenbeekje schreef:
Valcke schreef:
Geytenbeekje schreef:De belijdenis is al sinds 1800 of eerder al losgekoppeld. Ook werd goddeloze praktijken niet tegengewerkt in de NHK en er waren er ook die God loochenen.
Je ziet maar dat God niet door instituten hoe verdorven ook laat tegenhouden
Dat is een heel andere kwestie. In elk geval in naam had de NHK de 3FvE als grondslag en niet de Lutherse en andere belijdenissen zoals de PKN.
Nou, dat zou ik dan wel eens willen lezen. Dat het in de praktijk niet werkte is buiten kijf, daar zijn we het over eens. Maar in theorie was er wel degelijk een confessionele binding. Welke brochure bedoel je?
https://hwba-vriezenveen.nl/wp-content/ ... /Trouw.pdf
Bladzij 8
Valcke

Bericht door Valcke »

Geytenbeekje schreef:
Valcke schreef:
Geytenbeekje schreef:
Valcke schreef:Dat is een heel andere kwestie. In elk geval in naam had de NHK de 3FvE als grondslag en niet de Lutherse en andere belijdenissen zoals de PKN.
https://hwba-vriezenveen.nl/wp-content/ ... /Trouw.pdf
Bladzij 8
Dank je wel. Waarbij hij trouwens ook zegt: "De belijdenis is toen niet officieel afgeschaft. Zij wordt soms ook in het Algemeen reglement nog genoemd. Maar wel is zij stilzwijgend afgeschaft. Zij vormde niet meer de grondslag van het kerkelijk leven."
Ambtenaar

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Dat is de vraag: het was de juridische voortzetting, althans volgens de rechter die aangaf niet te willen kijken naar de verandering van belijdenis. Ook heeft de rechter de gemeenten in de NHK beoordeeld als afdelingen van een landelijke kerk in plaats van gemeenten met eigen bevoegdheid. Kortom als een bedrijf dat fuseert in plaats van een geloofsgemeenschap. Dus zelfs op juridisch vlak is op deze mening nogal wat af te dingen. Een feit is het zeker niet.
Deze discussie is al lang beslecht, maar blijkbaar zit er nog oud zeer bij jou. Vind ik prima, maar ga alsjeblieft niet de feiten naar je hand zetten.
Wat nog belangrijker is: de PKN was niet de confessionele voortzetting, want de belijdenissen werden op diezelfde datum gewijzigd, aan de 3FvE werden andere belijdenissen toegevoegd.
Deze mening deel ik slechts ten dele.
Dit is mijn mening, en Ambtenaar heeft ook slechts een mening.
Maar wel een mening die juridisch stand houdt en die terug is te vinden in jurisprudentie, dit in tegenstelling tot de jouwe.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

In feite is de uitspraak van de rechter ook maar een mening. Er waren vrijwel geen andere voorbeelden. En wat betreft de toewijzing van de kerkgebouwen en andere kerkelijke eigendommen: er zijn in 1953 ook kerkgebouwen toegewezen aan de uitgetredenen, terwijl zij niet de voortzetting waren van de Gereformeerde Gemeenten. Dus dat is ook een non-argument.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:In feite is de uitspraak van de rechter ook maar een mening. Er waren vrijwel geen andere voorbeelden. En wat betreft de toewijzing van de kerkgebouwen en andere kerkelijke eigendommen: er zijn in 1953 ook kerkgebouwen toegewezen aan de uitgetredenen, terwijl zij niet de voortzetting waren van de Gereformeerde Gemeenten. Dus dat is ook een non-argument.
In een democratische rechtsstaat is het wegzetten van rechterlijke uitspraken als zomaar een mening nogal een opvallende opmerking van iemand die zegt voluit gereformeerd te zijn. Het vijfde gebod geldt blijkbaar enkel als dat zo uitkomt.

Overigens heeft er ook in de kwestie PKN-HHK overdracht van eigendom plaatsgevonden.
Valcke

Bericht door Valcke »

Ambtenaar kan zich beroepen op de uitspraak van een menselijke rechter; dat is zijn laatste en diepste grond in de kwestie van kerk en belijdenis...
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef:Ambtenaar kan zich beroepen op de uitspraak van een menselijke rechter; dat is zijn laatste en diepste grond in de kwestie van kerk en belijdenis...
Ik prefereer orde boven wanorde, vandaar dat ik veel waarde hecht aan rechterlijke uitspraken.

---knip---
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

Ik voelde eerder verontwaardiging opkomen bij de manier waarop Valcke de discussie wil voeren. Dat ben ik niet van hem gewend.
Overigens zou ik zelf de woorden van Ambtenaar niet hebben gekozen.

Over het punt van belijdenissen. In De NHK was de grondslag niet alleen de 3FvE, maar goed, dat is een schoonheidsfoutje.
Daarnaast is er binnen de PKN de ruimte om als gemeente alleen de ´Gereformeerde belijdenisgeschriften´ te erkennen als grondslag.

Voor sommigen was dat niet genoeg en zijn hebben zich vervolgens afgescheiden. Hoewel enkele dat volmondig toe durven te geven, blijft er ook nog altijd een grote groep binnen de HHK die blijft volhouden de voortzetting van de NHK te zijn.
En zo krijg je dus spraakverwarring.
Valcke

Bericht door Valcke »

Nathanaël schreef:Ik voelde eerder verontwaardiging opkomen bij de manier waarop Valcke de discussie wil voeren. Dat ben ik niet van hem gewend.

Over het punt van belijdenissen. In De NHK was de grondslag niet alleen de 3FvE, maar goed, dat is een schoonheidsfoutje.
Daarnaast is er binnen de PKN de ruimte om als gemeente alleen de ´Gereformeerde belijdenisgeschriften´ te erkennen als grondslag.

Voor sommigen was dat niet genoeg en zijn hebben zich vervolgens afgescheiden. Hoewel enkele dat volmondig toe durven te geven, blijft er ook nog altijd een grote groep binnen de HHK die blijft volhouden de voortzetting van de NHK te zijn.
Nathanaël, dit is in elk geval een respectvolle post en is er ook de erkenning dat er meer is dan een juridische werkelijkheid. Zo kunnen we elkaar respecteren. Maar gelukkig mogen we hier verschillend over denken.

En inderdaad, je hebt gelijk: Ook de Catechismus van Genève / Calvijn behoorde tot de grondslag van de NHK (van oorsprong voor de Franstalige gemeenten).
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Nathanaël schreef:Ik voelde eerder verontwaardiging opkomen bij de manier waarop Valcke de discussie wil voeren. Dat ben ik niet van hem gewend.

Het is de PKN die ons lidmaatschap weggedaan heeft. Even voor de goede orde...
Dan kan er wel stug volgehouden worden dat HHK ers scheurmakers zijn. In mijn opt iek waren dat de twee voorstemmers.

Praktijkvoorbeelden
Wij hebben nooit ons lidmaatschap opgevraagd. We bleven immers hervormd. Toch zijn we nooit bezocht rond de scheuring. Normaal laat je mensen niet zomaar gaan toch?

Door verhuizing binnen de gemeente stond er een pkn bezoekdame voor de deur. Met een welkomstblommetje. Gezegd dat ze welkom was, maar dat we zondags naar de hhk gemeente gingen. Toen is op HUN initiatief het lidmaatschap opgezegd.

Verder was het nooit mijn intentie hier een discussie over te voeren. Wel krijg ik het idee dat de boze woorden t.o.v. van Valcke een andere oorzaak heeft. En nog niet eens zozeer dit onderwerp.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Het zijn frustraties over een ander draadje die hier hun uitweg hebben gevonden.

Overigens ben ik het verder helemaal met je eens. Ik heb ook niet anders geweten als dat de HHK het slachtoffer is geworden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

Lilian1975 schreef:

Dan kan er wel stug volgehouden worden dat HHK ers scheurmakers zijn. In mijn opt iek waren dat de twee voorstemmers.

Praktijkvoorbeelden
Wij hebben nooit ons lidmaatschap opgevraagd. We bleven immers hervormd. Toch zijn we nooit bezocht rond de scheuring. Normaal laat je mensen niet zomaar gaan toch?

Door verhuizing binnen de gemeente stond er een pkn bezoekdame voor de deur. Met een welkomstblommetje. Gezegd dat ze welkom was, maar dat we zondags naar de hhk gemeente gingen. Toen is op HUN initiatief het lidmaatschap opgezegd.

Verder was het nooit mijn intentie hier een discussie over te voeren. Wel krijg ik het idee dat de boze woorden t.o.v. van Valcke een andere oorzaak heeft. En nog niet eens zozeer dit onderwerp.
Ik begrijp niet zo heel goed wat je nu precies wilt zeggen. Als je zegt: Het is de PKN die ons lidmaatschap heeft weggedaan, heb je het dan over je persoonlijke situatie of bedoel je het algemeen?
Lilian1975

Re: RE: Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Lilian1975 »

Nathanaël schreef:
Lilian1975 schreef:

Praktijkvoorbeelden

Ik begrijp niet zo heel goed wat je nu precies wilt zeggen. Als je zegt: Het is de PKN die ons lidmaatschap heeft weggedaan, heb je het dan over je persoonlijke situatie of bedoel je het algemeen?
Persoonlijk, maar de praktijk bij meerderen of velen.
Daarnaast was het een reactie op het feit dat weer gezegd werd dat HHK zich afgescheiden had. Maar wij hebben nooit ons lidmaatschap opgevraagd. Wel andersom dus.
En wanneer wij ons werkelijk hadden afgescheiden dan had je op zijn minst
Ambtelijk bezoek verwacht. Je spreekt over trouwe en actieve gemeenteleden he?

Dat doe je toch bij kerkveranderaars of kerkverlaters? Niets van dat al. Dus kennelijk ligt het toch iets minder helder in de praktijk als gesuggereerd wordt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Valcke

Bericht door Valcke »

Overigens gold dit ook voor de predikanten (zo heb ik begrepen): zij hebben zichzelf niet uitgeschreven.
Gesloten