Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Augustienus

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Augustienus »

In Woudenberg hebben ze twee wijken met een verschillende modaliteit. In de één wordt Weerklank gezongen en in de andere wijk niet. Ook hebben beide wijken een eigen predikant.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Ambtenaar schreef:
HHKtE schreef: Hoogst waarschijnlijk beide kerken.
Wel jammer voor de mensen uit
Nijkerkerkerveen. Ze moeten weer op zoek naar iets anders..
Waarom? Is het nu niet meer goed genoeg?
De mensen uit nijkerkerkerveen waren tegen invoering weerklank en ritmisch zingen in nijkerkerveen en daarom vertrokken naar de grote kerk in Nijkerk.
Ook het aanbod van de gastpredikanten veranderde nogal in nijkerkerveen.
Volgens mij zitten er nog een paar handen vol mensen in de kerk daar gezien de collecte opbrengsten
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Dan hadden zowel de behoudende als de progressieve leden een dienst. Nu is de dienst in de grote kerk een compromis.
Er zijn vrijwel geen behoudende leden meer. Die zijn 15 jaar geleden al vertrokken, en de meest progressieve eerder al naar de Fontein.
Valcke

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef: Waarom kon men eerst wel met de PKN mee?
En zou ritmisch zingen nu de reden mogen en kunnen zijn?

De reden dat de HHK de PKN niet inkon was in ieder geval niet het ritmisch zingen.
Je bedoelt de reden waarom de HHK uit de PKN/NHK is gegaan?
Is dit een vraag of kun je gewoon niet respecteren dat Lilian het anders formuleert dan jij? Lijkt me een kwestie van fatsoen..
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

In onze gemeente Hervormd Veen is as donderdag ook een avond over de liturgie. Er zijn door gemeenteleden vragen gesteld over de liturgie en dan met name over de voorzang.
Ik houd mijn hart vast...
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Is dit een vraag of kun je gewoon niet respecteren dat Lilian het anders formuleert dan jij? Lijkt me een kwestie van fatsoen..
Ze stelt de feiten onjuist voor.
Valcke

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Is dit een vraag of kun je gewoon niet respecteren dat Lilian het anders formuleert dan jij? Lijkt me een kwestie van fatsoen..
Ze stelt de feiten onjuist voor.
Nee. De HHK heeft nooit bestaan gelijktijdig met de NHK. En op de eerste dag van de PKN gingen gemeenten daadwerkelijk niet mee waaruit de HHK voortgekomen is.

Het is dus feitelijk correct om te zeggen dat de HHK-gemeenten en leden niet meekonden de PKN in.

Maar al zou dat niet zo zijn, dan lijkt het mij een kwestie van respect om de andere opvatting te laten staan.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef:Weerklank in Nijkerk:
- Grote kerk: alléén als voorzang;
- Opstandingskerk: als voorzang en in de dienst zelf.
Ja, wat heeft het dan voor zin om zo'n boek te kopen van 25,-
Geytenbeekje

Bourdon16 schreef:In onze gemeente Hervormd Veen is as donderdag ook een avond over de liturgie. Er zijn door gemeenteleden vragen gesteld over de liturgie en dan met name over de voorzang.
Jahaa, daar begint het allemaal mee.
MePaul

Bericht door MePaul »

Geytenbeekje schreef:
Bourdon16 schreef:In onze gemeente Hervormd Veen is as donderdag ook een avond over de liturgie. Er zijn door gemeenteleden vragen gesteld over de liturgie en dan met name over de voorzang.
Er wordt toch niet-ritmisch gezongen en de (herziene) statenvertaling zorgde al voor onenigheid.
Geytenbeekje

MePaul schreef:
Geytenbeekje schreef:
Er wordt toch niet-ritmisch gezongen en de (herziene) statenvertaling zorgde al voor onenigheid.
Het begint met de vraag om een andere vertaling. Dan komt automatisch het iso-ritmisch zingen, dan Weerklank, maar goed in Nijkerk is het vrij abrupt gegaan.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Nee. De HHK heeft nooit bestaan gelijktijdig met de NHK. En op de eerste dag van de PKN gingen gemeenten daadwerkelijk niet mee waaruit de HHK voortgekomen is.

Het is dus feitelijk correct om te zeggen dat de HHK-gemeenten en leden niet meekonden de PKN in.

Maar al zou dat niet zo zijn, dan lijkt het mij een kwestie van respect om de andere opvatting te laten staan.
Voornaamste punt blijft dat mensen uit een kerk zijn gegaan om een nieuwe kerk op te richten.

Meeste behoudende leden van de NHK zijn overgegaan naar de HHK, en niet gebleven in de entiteit waarin de NHK opging. De oprichtingsaktes heb ik nooit gezien, maar voorafgaande aan het ontstaan van de PKN was al duidelijk dat een groep niet zou meegaan in de fusie.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Ja, wat heeft het dan voor zin om zo'n boek te kopen van 25,-
Kun je meezingen.
MePaul

Bericht door MePaul »

HHKtE schreef:
Ambtenaar schreef:
HHKtE schreef: Hoogst waarschijnlijk beide kerken.
Wel jammer voor de mensen uit
Nijkerkerkerveen. Ze moeten weer op zoek naar iets anders..
Waarom? Is het nu niet meer goed genoeg?
De mensen uit nijkerkerkerveen waren tegen invoering weerklank en ritmisch zingen in nijkerkerveen en daarom vertrokken naar de grote kerk in Nijkerk.
Ook het aanbod van de gastpredikanten veranderde nogal in nijkerkerveen.
Volgens mij zitten er nog een paar handen vol mensen in de kerk daar gezien de collecte opbrengsten
Klopt er waren al weinig kerkgangers. Na de snelle wijzigingen zijn relatief veel leden overgegaan naar Nijkerk (grote kerk). Helaas helpt het niks; alsnog Weerklank.
Geytenbeekje

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef: Ja, wat heeft het dan voor zin om zo'n boek te kopen van 25,-
Kun je meezingen.
Ja dat ene versje.
Kies dan een makkelijke psalm uit.
Zing dan elke ochtend als eerste God heb ik lief ofzo.
Gesloten