Zita schreef:Lilian1975 schreef:HHKtE schreef:
Zou ik ook doen...
Eh even voor mij.
Waarom kon men eerst wel met de PKN mee?
En zou ritmisch zingen nu de reden mogen en kunnen zijn?
De reden dat de HHK de PKN niet inkon was in ieder geval niet het ritmisch zingen.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Eens.
Wat ik weleens hoor van mensen die een enorm punt maken van bijvoorbeeld Weerklank zingen (of erger: ritmisch zingen), is dat ze - wellicht door gebrek aan theologische vorming - het lastig vinden om hun werkelijke zorgen over de koers van de gemeente onder woorden te brengen. Die hebben in verschillende hervormde gemeenten te maken met een veranderde prediking (in bijv de laatste 25 jaar) rond de toe-eigening van het heil, de noodzaak en de weg van wedergeboorte, een zeer sterk verbondsmatig denken. In die aspecten worden accenten gelegd waar zij moeite mee hebben, zaken van hun hart komen niet meer op de kansel naar voren en de eigen geloofsworsteling vindt in de prediking geen weerklank (no pun intended). Maar het is voor sommigen vreselijk lastig om dat scherp te krijgen of onder woorden te brengen. Als er dan een formele beleidswijziging is, bijvoorbeeld het ritmisch zingen of het zingen uit Weerklank, wordt dat enorm uitvergroot en als reden genoemd voor een overstap naar een andere gemeente.
Maar misschien speelt dit alleen in mijn eigen omgeving.
Nee niet alleen in jouw omgeving. Bij ons kwamen inderdaad mensen omdat er ritmisch werd gezongen in de pkn. De HSV werd gelezen enz.
En ook bij de scheuring waren mensen die niet de pkn ingingen vanwege wat jij beschrijft. En in een HHK gemeente aansluiting zochten. En niet echt vanwege de belijdenisgeschriften.
Hoe zal ik het zeggen? Het is iets wat ik niet begrijp en toch begrijp ik wel waaruit her voortkomt.
Alleen zie je nu dat kinderen of mensen zelf gemakkelijker weer van kerk verwisselen. Als er weer iets voordoet?
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk