Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

CvdW

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door CvdW »

MePaul schreef:Kent iemand hervormd Haamstede? Is denk ik niet gb maar het woord wat daar klinkt is voluit Bijbels. De prediking is scherp en Bijbels. Mooi dat er ook gemeentes zijn binnen pkn (buiten de 'bond') waar de preek zo Bijbels is.
Bedoelt u gemeente 'Johannes de Doper'? Afgelopen zondag ging de heer A. Slabbenkoorn voor.
MePaul

Bericht door MePaul »

CvdW schreef:
MePaul schreef:Kent iemand hervormd Haamstede? Is denk ik niet gb maar het woord wat daar klinkt is voluit Bijbels. De prediking is scherp en Bijbels. Mooi dat er ook gemeentes zijn binnen pkn (buiten de 'bond') waar de preek zo Bijbels is.
Bedoelt u gemeente 'Johannes de Doper'? Afgelopen zondag ging de heer A. Slabbenkoorn voor.
Volgens mij wel, ds Wouters is de eigen (parttime) predikant.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

MePaul schreef:
CvdW schreef:
Volgens mij wel, ds Wouters is de eigen (parttime) predikant.
Predikant en advocaat. Een interview met hem:
https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-j-wou ... t-1.411359
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
J.C. Philpot

J.C. Philpot schreef:Predikant en advocaat. Een interview met hem:
https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-j-wou ... t-1.411359
Hij verteld daar onder over het overlijden van zijn dochter, en de les die hij hieruit trok:
In 1999 kwam Deborah, die medicijnen studeerde, op 19-jarige leeftijd om het leven bij een auto-ongeluk. Het is voor ons een grote troost dat ze voor haar overlijden mocht belijden dat Jezus haar Heiland was. Dat heeft de angel weggenomen. Ons verdriet heeft plaats mogen maken voor troost. Haar overlijden bepaalde me erbij hoe noodzakelijk het is dat mensen in de preek horen van de noodzaak van bekering. Je moet van dood levend worden. Je zult de Heere Jezus moeten kennen. Want het kan snel met je gebeurd zijn.”
En:
Ja. Het boek Openbaring heeft mijn interesse. Ik zit erover te denken een boekje voor jongeren te schrijven met daarin verschillende visies op de eindtijd. Mijn scriptie aan de Protestantse Theologische Universiteit ging over de boeken die geopend zullen worden bij het laatste oordeel. Mensen moeten voorbereid zijn op de komst van Christus. In nogal wat preken wordt Jezus voorgesteld als de lieve Therapeut. Je zit bij Jezus op schoot. Dat is een valse voorstelling van zaken. Dat zit mij heel hoog. In Openbaring 1 valt Johannes als dood aan de voeten van de Mensenzoon. In Openbaring 19 wordt op een aangrijpende en ook angstaanjagende manier beschreven hoe Jezus terugkomt als Overwinnaar. Zijn kleed is in bloed gedoopt, het bloed van zijn vijanden. Uit Zijn mond komt een scherp zwaard. Om de vijanden te slaan. Aan de andere kant is het laatste oordeel troostrijk en zeer wenselijk voor de vromen. Artikel 37 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis spreekt daar mooi over. Het zal voor hen de dag zijn van hun verlossing.
En dat ben ik helemaal met hem eens. Ik zal eens een preek van hem beluisteren.

Overigens zal het in de toekomst steeds duurder worden om een dominee te onderhouden, en zul je steeds meer deeltijd-predikanten en dergelijke constructies krijgen. Ik zou het echter wel moeilijk vinden m.b.t. mijn geweten om net als ds. Wouters dergelijke zaken te doen doe hij beschrijft, maar heb daar op dit moment geen afgeronde visie over.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef:
Overigens zal het in de toekomst steeds duurder worden om een dominee te onderhouden, en zul je steeds meer deeltijd-predikanten en dergelijke constructies krijgen. Ik zou het echter wel moeilijk vinden m.b.t. mijn geweten om net als ds. Wouters dergelijke zaken te doen doe hij beschrijft, maar heb daar op dit moment geen afgeronde visie over.
Ben je ook advocaat dan?

Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat predikanten in deeltijd werken. Ze verhouden zich dan toch op een andere manier tot de maatschappij.
J.C. Philpot

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ben je ook advocaat dan?

Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat predikanten in deeltijd werken. Ze verhouden zich dan toch op een andere manier tot de maatschappij.
Nee hoor, ik ben geen advocaat. Maar ik het moeilijk vinden om dat wel te zijn, en misdadigers moeten vrijpleiten waarvan ik weet dat ze het gedaan hebben. Hoewel ook misdadigers uiteraard recht hebben op een eerlijk proces.

George Whitefield
Klavart

Bericht door Klavart »

Ambtenaar schreef:Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat predikanten in deeltijd werken. Ze verhouden zich dan toch op een andere manier tot de maatschappij.
Misschien is het ook wel een goede zaak dat ambtenaren in deeltijd werken...
Bruna

Bericht door Bruna »

Klavart schreef:
Ambtenaar schreef:Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat predikanten in deeltijd werken. Ze verhouden zich dan toch op een andere manier tot de maatschappij.
Misschien is het ook wel een goede zaak dat ambtenaren in deeltijd werken...
50% boer en 50% ambtenaar
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Klavart schreef: Misschien is het ook wel een goede zaak dat ambtenaren in deeltijd werken...
Misschien wel. Veel doen dat ook, zoals ikzelf. Overigens kun je als ambtenaar niet zomaar een tweede baan nemen, om belangenverstrengeling of de schijn daartoe tegen te gaan.
MePaul

Bericht door MePaul »

J.C. Philpot schreef:
Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ben je ook advocaat dan?

Nee hoor, ik ben geen advocaat. Maar ik het moeilijk vinden om dat wel te zijn, en misdadigers moeten vrijpleiten waarvan ik weet dat ze het gedaan hebben. Hoewel ook misdadigers uiteraard recht hebben op een eerlijk proces.
Vrijpleiten stast niet gelijk aan advocaat zijn.
Eerlijk advocaat zijn is mogelijk.
"Verzachtende omstandigheden" zijn bij veel zaken aan de orde en die kan een advocaat benoemen.
Jezus is ook advocaat: hij pleit voor mensen waar geen verzachtende omstandigheden voor gelden, deze misdadigers verdienen geen rechtvaardigheid maar krijgen het door Zijn genade.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

HHKtE schreef:Hervormd Oene gaat miv morgen ook over tot ritmisch zingen van de psalmen
Emst gaat ook over tot ritmisch zingen.
MePaul

Bericht door MePaul »

HHKtE schreef:
HHKtE schreef:Hervormd Oene gaat miv morgen ook over tot ritmisch zingen van de psalmen
Vanaf aanstaande zondag hoorde ik.
Iso-ritmisch in de pkn sterft uit.
Ritmisch zingen is iets waar ik geen problemen mee heb.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef:
HHKtE schreef:
Vanaf aanstaande zondag hoorde ik.
Iso-ritmisch in de pkn sterft uit.
Ritmisch zingen is iets waar ik geen problemen mee heb.
De psalmboeken geven dat ook aan, toch vind ik iso-ritmisch mooier,
A la Staphorst, heerlijk.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

MePaul schreef:Iso-ritmisch in de pkn sterft uit.
Over 50 jaar misschien. Nu nog niet hoor. Toch @eilander?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hollander

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
MePaul schreef:Iso-ritmisch in de pkn sterft uit.
Over 50 jaar misschien. Nu nog niet hoor. Toch @eilander?
Ook in die flank komen de ritmische stemmen steeds meer op.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gesloten