Vergelijking GB en GG

Orchidee

Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Orchidee »

Ik vind dat steeds weer zoiets raars om te zeggen dat er in de Bijbel staat dat je niet zomaar je kerkverband mag verlaten.
Hoe verzin je het
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:Maar ik kan er met mijn pet niet bij als je letterlijk hoort van mensen die de kerk hebben verlaten omdat er niet uit de HSV kon worden gelezen
Dat ligt dan wellicht aan jouw pet. Als je merkt dat de kloof tussen het "normale leven" en haar taalgebruik groter en groter wordt en je kerkverband doet hier niets mee (althans, niet zichtbaar), dan kan dit een valide reden zijn voor bepaalde mensen.

Begrijp me goed, ik zou zelf niet de keuze maken om sec voor de HSV te verkassen. Het kan echter wel deels meespelen voor bepaalde mensen. Val die mensen niet zo hard en veroordeel niet zo. Schiet je niks mee op.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dus jij vind dat je dan zomaar de plaats waar God jou heeft gesteld mag verlaten? Is dat niet oneerbiedig tegenover God? Want waarom onderzoeken we de Bijbel dan niet wat meer, via de Kanttekenaren of een Bijbelverklaarder? Of waarom bidden we niet tot God of Hij wil zorgen dat de GBS woorden vervangt die ouderwets zijn, zodat de Statenvertaling wél begrijpelijker wordt gemaakt voor de eredienst?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:. En Gods Woord leert ons dat we ons kerkverband niet zomaar mogen verlaten, zolang Gods Woord er gepreekt wordt volgens Schrift en Belijdenis.

Welke tekst?
DDD

Bericht door DDD »

Dat is anders heel bijbels. Er is geen enkele bijbeltekst die je de ruimte geeft om zomaar de kerkelijke gemeente te verlaten.

Dat neemt niet weg dat ik mij wel kan voorstellen dat er mensen zijn die achter de strijd tegen de HSV een strijd zien tegen de bijbelse waarheid, die door sommigen welbewust ten onder wordt gehouden. En dat is toch feitelijk ook wat er in de rechterflank van de GG gebeurt. Men laat de bijbel naar eigen smaak buikspreken, en daarbij helpt een duidelijke vertaling niet.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

@Bezorgd,

1 Korinthe 3: 1-9: En ik, broeders, kon tot u niet spreken als tot geestelijken, maar als tot vleselijken, als tot jonge kinderen in Christus. Ik heb u met melk gevoed, en niet met vaste spijze; want gij vermocht toen nog niet; ja, gij vermoogt ook nu nog niet; want gij zijt nog vleselijk. Want dewijl onder u nijd is en twist en tweedracht, zijt gij niet vleselijk, en wandelt gij niet naar den mens? Want als de een zegt: Ik ben van Paulus; en een ander: Ik ben van Apollos; zijt gij niet vleselijk? Wie is dan Paulus, en wie is Apollos, anders dan dienaars door welke gij geloofd hebt, en dat, gelijk de Heere aan een iegelijk gegeven heeft? Ik heb geplant, Apollos heeft natgemaakt, maar God heeft den wasdom gegeven. Zo is dan noch hij die plant iets, noch hij die natmaakt, maar God Die den wasdom geeft. En die plant en die natmaakt, zijn één; maar een iegelijk zal zijn loon ontvangen naar zijn arbeid. Want wij zijn Gods medearbeiders; Gods akkerwerk, Gods gebouw zijt gij.

Wij wandelen veel naar de mens. Maar we moeten niet naar de mensen wandelen maar naar God. En dus moeten we ook niet zomaar toegeven aan de vleselijke begeerlijkheden van onze eigen wensen, hierin, maar vragen of de Heere de paden effen wil maken. De Heere is ook hierin een wonderdoend God!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:@Bezorgd,

1 Korinthe 3: 1-9: En ik, broeders, kon tot u niet spreken als tot geestelijken, maar als tot vleselijken, als tot jonge kinderen in Christus. Ik heb u met melk gevoed, en niet met vaste spijze; want gij vermocht toen nog niet; ja, gij vermoogt ook nu nog niet; want gij zijt nog vleselijk. Want dewijl onder u nijd is en twist en tweedracht, zijt gij niet vleselijk, en wandelt gij niet naar den mens? Want als de een zegt: Ik ben van Paulus; en een ander: Ik ben van Apollos; zijt gij niet vleselijk? Wie is dan Paulus, en wie is Apollos, anders dan dienaars door welke gij geloofd hebt, en dat, gelijk de Heere aan een iegelijk gegeven heeft? Ik heb geplant, Apollos heeft natgemaakt, maar God heeft den wasdom gegeven. Zo is dan noch hij die plant iets, noch hij die natmaakt, maar God Die den wasdom geeft. En die plant en die natmaakt, zijn één; maar een iegelijk zal zijn loon ontvangen naar zijn arbeid. Want wij zijn Gods medearbeiders; Gods akkerwerk, Gods gebouw zijt gij.

Wij wandelen veel naar de mens. Maar we moeten niet naar de mensen wandelen maar naar God. En dus moeten we ook niet zomaar toegeven aan de vleselijke begeerlijkheden van onze eigen wensen, hierin, maar vragen of de Heere de paden effen wil maken. De Heere is ook hierin een wonderdoend God!

Jantje, ik ben ook geen voorstander van het klakkeloos wisselen van kerk, maar je onderbouwing is flinterdun. Ook deze teksten gaan heel ergens anders over. Dit gaat over predikers die je hoger hebt staan dan een ander.
Dit gaat helemaal niet over blijven op de plek die God je geeft.

Het ging er mij om: jij roept heel stellig dingen die gewoon aantoonbaar niet waar zijn. Dat moet je niet doen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik vind dit een goed argument. Natuurlijk, in de tijd van de Bijbel waren er nog geen kerkverbanden. Maar in dit stukje komt wel duidelijk naar voren dat iedereen zijn voorkeuren had van predikant (en dus mag je hier ook kerkverband invullen) en die als de ware zag. Paulus zegt daarvan dat dit een vleselijke zonde is. Zou dat dan vandaag de dag ook níet gelden van het kerkverband dat wij beter achten dan dat kerkverband waarin onze ouders ons ten doop hielden en wij mochten opgroeien? Want waarom zou dat geen vleselijke zonde zijn?

Ik weet wel dat het een lastig onderwerp is, en dat hst ook gevoelog kan liggen, maar ik wil hier wel benadrukken dat dit geen specifieke aanval is op forumleden die deze weg gegaan zijn. Maar toch wil ik dit aankaarten, omdat ik de laatste tijd deze ontwikkelingen in steeds grotere mate zie en ik grote moeite heb met de gemakzuchtigheid, naar het lijkt, waarmee mensen van kerk veranderen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
helma

Bericht door helma »

Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:Maar ik kan er met mijn pet niet bij als je letterlijk hoort van mensen die de kerk hebben verlaten omdat er niet uit de HSV kon worden gelezen
Dat ligt dan wellicht aan jouw pet. Als je merkt dat de kloof tussen het "normale leven" en haar taalgebruik groter en groter wordt en je kerkverband doet hier niets mee (althans, niet zichtbaar), dan kan dit een valide reden zijn voor bepaalde mensen.

Begrijp me goed, ik zou zelf niet de keuze maken om sec voor de HSV te verkassen. Het kan echter wel deels meespelen voor bepaalde mensen. Val die mensen niet zo hard en veroordeel niet zo. Schiet je niks mee op.

Jantje, stel: jouw gemeente besluit de HSV te gaan lezen. Wat ga jij doen?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

helma schreef:
Amstelodamense schreef:

Ik zou weggaan.
Stof

Bericht door Stof »

Ik heb nog nooit een kerkelijke overstapper gesproken die vindt dat hij of zij geen geldige reden heeft om ander kerkelijk onderdak te zoeken. Sterker nog: iedereen die ik erover gesproken heb meent geheel in Gods weg te zijn. Kan dit staven met Bijbelteksten en dergelijke. Ervaart er eigenlijk altijd ook een zekere strijd bij, alleen al uitwendig.

Ik denk dus dat de argumenten: "mensen doen het wel/niet makkelijk", "je moest eens weten hoeveel strijd het hun kost" enz. weinig terzake doen. Het overtuigt me niet. Het is zeer subjectief.

Helaas moet vanuit de praktijk geoordeeld worden dat God voor allerlei kerkelijke karretjes gespannen wordt. Dat is heel simpel vast te stellen wanneer de ene persoon naar een bepaalde gemeente B 'geleid wordt' waar hij zegen mag ervaren terwijl tegelijkertijd iemand uit juist die gemeente B naar een ander kerkverband A 'geleid wordt'. Allebei ervaren ze dwaling of misstanden in hun oude gemeente en zegen in de nieuwe. Ze voelen in Gods weg te zijn. Maar kloppen doet het natuurlijk niet.

Menselijke subjectiviteit alleen al zou ons heel behoedzaam moeten maken om uitspraken over kerkverbandwisselingen te doen (en persoonlijk vind ik ook: om zelf te wisselen). En al helemaal om er een geestelijke schwung aan te geven.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Stof schreef:Ik heb nog nooit een kerkelijke overstapper gesproken die vindt dat hij of zij geen geldige reden heeft om ander kerkelijk onderdak te zoeken. Sterker nog: iedereen die ik erover gesproken heb meent geheel in Gods weg te zijn. Kan dit staven met Bijbelteksten en dergelijke. Ervaart er eigenlijk altijd ook een zekere strijd bij, alleen al uitwendig.

Ik denk dus dat de argumenten: "mensen doen het wel/niet makkelijk", "je moest eens weten hoeveel strijd het hun kost" enz. weinig terzake doen. Het overtuigt me niet. Het is zeer subjectief.
Het is dan ook helemaal niet objectiveerbaar.
Menselijke subjectiviteit alleen al zou ons heel behoedzaam moeten maken om uitspraken over kerkverbandwisselingen te doen (en persoonlijk vind ik ook: om zelf te wisselen). En al helemaal om er een geestelijke schwung aan te geven.
Precies, het gaat niet enkel om (theologische) opvattingen, in een gemeenschap draait het vooral toch ook om onderlinge verhoudingen.
Orchidee

Re: RE: Re: Vergelijking GB en GG

Bericht door Orchidee »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:

Ik zou weggaan.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Stof schreef:Ik heb nog nooit een kerkelijke overstapper gesproken die vindt dat hij of zij geen geldige reden heeft om ander kerkelijk onderdak te zoeken. Sterker nog: iedereen die ik erover gesproken heb meent geheel in Gods weg te zijn. Kan dit staven met Bijbelteksten en dergelijke. Ervaart er eigenlijk altijd ook een zekere strijd bij, alleen al uitwendig.

Helaas moet vanuit de praktijk geoordeeld worden dat God voor allerlei kerkelijke karretjes gespannen wordt. Dat is heel simpel vast te stellen wanneer de ene persoon naar een bepaalde gemeente B 'geleid wordt' waar hij zegen mag ervaren terwijl tegelijkertijd iemand uit juist die gemeente B naar een ander kerkverband A 'geleid wordt'. Allebei ervaren ze dwaling of misstanden in hun oude gemeente en zegen in de nieuwe. Ze voelen in Gods weg te zijn. Maar kloppen doet het natuurlijk niet.

Ik denk dat je hier wel een punt hebt.
Tegelijkertijd denk ik wel dat het een hele strijd is voor de meeste overstappers. Je hoort toch wel dat het een heel heftige stap is.
Maar een stukje nuchterheid in de argumenten is op zijn plaats. Zowel voor de blijvers als de overstappers.
Het kerkelijkbesef en de drempel om over te stappen is in de GG(iN) ook wel het grootst. In andere kerkverbanden gaan ze daar toch wat meer ontspannen mee om.

En , we moeten niet denken dat het van deze tijd is.
Lees maar eens de oude levensbeschrijvingen en bv de boekjes 'Predikanten en oefenaars"
Soms lijkt het wel: Hoe bevindelijker of orthodoxer, hoe vaker men wisselde van kerkverband.
Dodo

Bericht door Dodo »

Geytenbeekje schreef:
helma schreef:
Amstelodamense schreef:

Ik zou weggaan.
Niet speciaal voor Geytenbeekje, maar wat betekent je gemeente dan voor je? Als het goed is, is het je geestelijke familie. Het zijn sowieso de mensen waar je al jaren mee optrekt, die je tegenkomt in allerlei kringen en gebeurtenissen. Je ziet ze belijdenis doen, kinderen dopen, ze zien jou in die situaties, je krijgt steun, kaartjes als je ziek bent. Je bent onder dezelfde preken, hopelijk praat je daarover.
En dat wil je allemaal inwisselen voor een vertaling? Is de gemeente dan de plek waar je haalt wat jou aanstaat, en als het menu je niet meer aanstaat, ga je naar een ander?
Plaats reactie