Dat denk ik niet. In de leer van het verbond gaan zij ook niet met Calvijn mee. Maar Spurgeon had wel een grote bewondering voor Calvijn.Herman schreef:De kern van mijn bewering is dat je de door mij aangehaalde tekst breder moet zien. Dat je mijn bewering niet onderschrijft, ontslaat je niet van de plicht dan met een betere uitleg van de tekst uit Petrus te komen. Er staat duidelijk 'ook' in de tekst.DDD schreef:Ik vind het heel kwalijk dat je stelt dat iedere dwaling ontstaat uit vijandschap tegen Christus. Ik vind dat zulke onzin, dat ik er verder niet op zal reageren.
Je doet Philpot en Bunyan er in ieder geval bepaald geen recht mee.
Philpot en Bunyan zijn overigens calvinisten en verschillen alleen in de leer van de doop.
“Als baptist wilde hij het teken van het verbond van genade niet aan kleine kinderen geven, maar verder nam hij de gehele puriteinse verbondsleer voor zijn rekening. Daarbij sloot hij aan bij die puriteinen die het verbond van genade allereerst zagen als een van eeuwigheid opgericht verbond tussen de Vader en de Zoon. Achter de manifestatie van het verbond van genade in de tijd zag Spurgeon altijd dit eeuwige verbond.”
Dit las ik in een artikel van ds. P. De Vries. Ik denk dat Spurgeon en Philpot zouden zeggen dat wij dwalen in de leer.