Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Mara

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Mara »

Het is maar net waar je prioriteit ligt.
Ik heb zelf nog nooit ondervonden dat een tweede dienst niet zou kunnen wegens tijdgebrek.
In geen enkele periode van mijn leven.
Met een jong gezin zou het misschien heel moeilijk kunnen zijn, maar dat kun je opvangen door veel dingen de dag van tevoren te regelen eventueel.
Als je de zondag nodig hebt om half slapend door te brengen, klopt er m.i. iets niet in de agenda van die andere 6 dagen.
Uitvluchten zoeken om niet naar de kerk te gaan is makkelijker dan door gewoon wel te gaan.
Dat zeg ik omdat ik soms graag een uitvlucht - voor mezelf - wil zoeken.
Omdat de dominee me niet aanstaat, de verwachte preek te oppervlakkig........
Ik heb inmiddels volwassen kinderen en begrijp nu ten diepste hoe belangrijk het is om het goede voorbeeld te geven!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

merel schreef:Het grote verschil is dat zondag een rustdag is en de overige dagen werkdagen. De rustdag heb ik nodig om de rest vd week te kunnen functioneren. En al met al vind ik het zo weinig " rusten"
Maar zondag is in de eerste plaats de dag die apart is gezet voor de Heere en Zijn dienst. Dan doen we Hem toch oneer aan als we onze plaats leeglaten in de kerk? En waarom zou je op zaterdag de avond niet standaard kunnen vrijlaten? Ik probeer dat ook zoveel mogelijk te doen (tenzij er goede voorbereidingen zijn voor de sabbat, zoals een Psalmzangavond of iets dergelijks).

Lees ook nog eens het stukje uit Hebreeën, wat ik gisterenavond postte: Hebreeën 10: 24-31: En laat ons op elkander acht nemen, tot opscherping der liefde en der goede werken; en laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert. Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden, maar een schrikkelijke verwachting des oordeels, en hitte des vuurs, dat de tegenstanders zal verslinden. Als iemand de wet van Mozes heeft tenietgedaan, die sterft zonder barmhartigheid onder twee of drie getuigen; hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zone Gods vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan? Want wij kennen Hem Die gezegd heeft: Mijne is de wrake, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En wederom: De Heere zal Zijn volk oordelen. Vreselijk is het te vallen in de handen des levenden Gods.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

merel schreef:Dank je Terri!
Herman schreef:Met een vol weekprogramma bedoel ik het agendabeheer van meerdere kinderen die naast school ook muziekles volgen en een sportvereniging bezoeken. En mogelijk ook nog een derde wekelijkse verplichting, bijvoorbeeld de clib van de kerk. Of vul maar in.
Het grote verschil is dat zondag een rustdag is en de overige dagen werkdagen. De rustdag heb ik nodig om de rest vd week te kunnen functioneren. En al met al vind ik het zo weinig " rusten"
:cry
Herman
Moderator

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Herman »

Herman schreef:Met een vol weekprogramma bedoel ik het agendabeheer van meerdere kinderen die naast school ook muziekles volgen en een sportvereniging bezoeken. En mogelijk ook nog een derde wekelijkse verplichting, bijvoorbeeld de clib van de kerk. Of vul maar in.
Het grote verschil is dat zondag een rustdag is en de overige dagen werkdagen. De rustdag heb ik nodig om de rest vd week te kunnen functioneren. En al met al vind ik het zo weinig " rusten"
Ik rust op zondag ook alleen maar van 20:30 tot 22:00 wanneer ik echt stressloos ben. Daarom probeer ik zaterdag geen of nauwelijks verplichtingen aan te gaan, want anders red ik het niet om genoeg energie te tanken voor de rest van de week. Maar dat heeft dan niet de keerzijde dat ik diensten zou willen afschaffen.
merel

Bericht door merel »

Ik vind dat er zwaar overdreven gereageerd wordt op mijn mening. Ik geef alleen aan dat ik het verzuim vd tweede dienst wel kan voorstellen, omdat het zo'n gehaast is. Ook geef ik aan dat ik meestal wel ga. Dus ik snap het probleem niet zo
Laatst gewijzigd door merel op 08 okt 2019, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
merel

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door merel »

Herman schreef:
Ik rust op zondag ook alleen maar van 20:30 tot 22:00 wanneer ik echt stressloos ben. Daarom probeer ik zaterdag geen of nauwelijks verplichtingen aan te gaan, want anders red ik het niet om genoeg energie te tanken voor de rest van de week. Maar dat heeft dan niet de keerzijde dat ik diensten zou willen afschaffen.
Dat is inderdaad prettig om op zaterdag weinig te doen. Dat gaat bij ons niet lukken. Zaterdagavond rond 22.00 uur begint de rust ;)
Zonnebloem

Bericht door Zonnebloem »

eilander schreef:Het is wat mij betreft echt heel eenvoudig: wie in normale gevallen (ziekte, ouderdom, etc. natuurlijk uitgezonderd) een kerkdienst op zondag verzuimt, heeft zich te bekeren van zijn zondige weg.
Het behaagt God door de dwaasheid der prediking zalig te maken. Prediking is de bediening der verzoening. Ofwel: in de kerk, tijdens de kerkdiensten gebeurt het, daar is het de werkplaats van de Heilige Geest.
Wie moedwillig verzuimt, en spelletjes doen of eten koken belangrijker vindt, zit op de verkeerde weg. Ik kan het niet anders zien.
Ik luister door de week zo’n drie, vier preken. Is het een ernstige zonde als ik maar naar één dienst ga op zondag?
DDD

Bericht door DDD »

merel schreef:Ik vind dat er zwaar overdreven gereageerd wordt op mijn mening. Ik geef alleen aan dat ik het verzuim vd tweede dienst wel kan voorstellen, omdat het zo'n gehaast is. Ook geef ik aan dat ik meestal wel ga. Dus ik snap het probleem niet zo
Dat vind ik nou ook.

Daar komt bij, dat er wel veel verwijten klinken, maar erg constructief kan ik het allemaal niet vinden. Misschien dat iemand nog iets zinnigs kan bijdragen dat kan meehelpen om het gesignaleerde probleem van de terugloop van de tweede dienst op te lossen?
MePaul

Bericht door MePaul »

Zonnebloem schreef:
eilander schreef:Het is wat mij betreft echt heel eenvoudig: wie in normale gevallen (ziekte, ouderdom, etc. natuurlijk uitgezonderd) een kerkdienst op zondag verzuimt, heeft zich te bekeren van zijn zondige weg.
Het behaagt God door de dwaasheid der prediking zalig te maken. Prediking is de bediening der verzoening. Ofwel: in de kerk, tijdens de kerkdiensten gebeurt het, daar is het de werkplaats van de Heilige Geest.
Wie moedwillig verzuimt, en spelletjes doen of eten koken belangrijker vindt, zit op de verkeerde weg. Ik kan het niet anders zien.
Ik luister door de week zo’n drie, vier preken. Is het een ernstige zonde als ik maar naar één dienst ga op zondag?
Zonde zou ik het niet noemen.
Echter is het ontmoeten van mede-christenen op Gods dag heel belangrijk.
DDD

Bericht door DDD »

Zonnebloem schreef:
Je gaat toch niet alleen naar de kerk voor de preken? Het gaat om een eredienst, waarin je bidt en zingt en -dat is het belangrijkste- het Evangelie verkondigd wordt. Het naluisteren van de feitelijke gebeurtenissen is toch niet helemaal hetzelfde als de bediening van de verzoening, lijkt mij vooralsnog.

Maar of iets een zonde is, hangt af van alle omstandigheden van het geval.
MePaul

Bericht door MePaul »

DDD schreef:
merel schreef:Ik vind dat er zwaar overdreven gereageerd wordt op mijn mening. Ik geef alleen aan dat ik het verzuim vd tweede dienst wel kan voorstellen, omdat het zo'n gehaast is. Ook geef ik aan dat ik meestal wel ga. Dus ik snap het probleem niet zo
Dat vind ik nou ook.

Daar komt bij, dat er wel veel verwijten klinken, maar erg constructief kan ik het allemaal niet vinden. Misschien dat iemand nog iets zinnigs kan bijdragen dat kan meehelpen om het gesignaleerde probleem van de terugloop van de tweede dienst op te lossen?
- Hoe kan je God beter leren kennen dan in Zijn Huis? Hier openbaart God zichzelf door de Heilige Geest door het Woord.
- Als je Jezus persoonlijk hebt leren kennen wil je Hem zo vaak mogelijk ontmoeten. Je wilt naar de kerk. Als je van iemand houdt wil je hem/haar ook zoveel mogelijk zien toch?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Zonnebloem schreef:
Als je 's zondags gewoon naar de kerk zou kunnen, maar je doet het niet, dan is mijn antwoord: ja. En ernstige zonden moeten beleden worden, en daar moet je je van bekeren. Niet proberen goed te maken, al zou je er dagelijks drie of vier luisteren. Zonden kun je niet goed maken.
merel

Bericht door merel »

DDD schreef:
Dat vind ik nou ook.

De terugloop is denk ik niet te stoppen. Ik denk dat kerken zich moeten bezinnen op een andere vorm van dienst en is de huidige vorm, ontstaan na de reformatie, wellicht achterhaald.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

merel schreef:De terugloop is denk ik niet te stoppen. Ik denk dat kerken zich moeten bezinnen op een andere vorm van dienst en is de huidige vorm, ontstaan na de reformatie, wellicht achterhaald.
DDD schreef:Daar komt bij, dat er wel veel verwijten klinken, maar erg constructief kan ik het allemaal niet vinden. Misschien dat iemand nog iets zinnigs kan bijdragen dat kan meehelpen om het gesignaleerde probleem van de terugloop van de tweede dienst op te lossen?
Ik neem deze reacties maar even samen in één post. De reactie van @merel vind ik buitengewoon stuitend. Ik geloof dat de opkomst van de beeldcultuur er alles mee te maken heeft. Daardoor kunnen wij als mensen, niet alleen als jongeren maar ook als ouderen (!) geen concentratie meer houden voor een preek van één uur of drie kwartier. En dat is een ernstige zaak. Niet de opzet van de kerkdienst moet veranderen, maar ons eigen boze en verdorven hart. Als dat gebeurt dan zingt het in het hart met de dichter van de oude dag in Psalm 84: 1 (Datheen) en 5 (1773)...:
Hoe lieflijk, o Heer, en hoe rein
zijn Uwe woningen niet klein.
Lustig zijn z' en schoon bovenmate.
Mijn hart verlangt met allen zeer,
en zucht naar Uwen tempel, Heer'!
Mijn ziel en lijf in dezen state
zijn in den waren God verblijd,
en zeer verheugd tot dezen tijd.

O God, die ons ten schilde zijt,
en ons voor alle ramp bevrijdt,
aanschouw toch Uw gezalfde Koning.
Eén dag is in Uw huis mij meer
dan duizend, waar ik U ontbeer.
'k Waar liever in mijns Bondsgods woning
een dorpelwachter, dan gewend
aan d' ijd'le vreugd' in 's bozen tent.

...en Psalm 42: 1 (Datheen):
Als een hert gejaagd, o Heere,
dat verse water begeert,
alzo dorst mijn ziel ook zere
naar U, mijn God hooggeëerd.
En spreekt bij haar met geklag:
'O Heer', wanneer komt die dag,
dat ik toch bij U zal wezen,
en zien Uw aanschijn geprezen?'
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zonnebloem

Bericht door Zonnebloem »

merel schreef:
DDD schreef:
Dat vind ik nou ook.

De terugloop is denk ik niet te stoppen. Ik denk dat kerken zich moeten bezinnen op een andere vorm van dienst en is de huidige vorm, ontstaan na de reformatie, wellicht achterhaald.
De terugloop is bijna niet te stoppen in bepaalde wijkgemeentes en in veel kerken. Maar we kunnen er nog wel om bidden dat het verandert. Dat er meer honger naar God en Zijn Woord komt. En dat onze predikanten de moed niet opgeven. En wij ook niet.
Gesloten