Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bourdon16

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Bourdon16 »

Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:
Hendrikus schreef:
samanthi schreef:
En ook je registratie kan erbij helpen, een beetje bij 8/ 4 16 voet houden en geen Quint 3' I-III sterk bijvoorbeeld
Hoe wil je een gemeente door een onbekende melodie loodsen met wat donkerbruine geluiden?
Cornet V sterk discant in octaven! Dan moet je als gemeentelid wel héél erg je best doen om nog een foute noot te zingen ;)
Inderdaad. Ik gebruik bij onbekendere psalmen altijd de Cornet. En zoals @ejvl zegt: goed doorspelen. Ik heb zelf het idee dat ik meer maatvast speel bij een onbekende dan bij een bekende psalm, amateur die ik ben.
Mag ik weten wanneer je speelde ?
Kan ik even horen.
Heb je verstand van orgelmuziek? Ik zou het leuk vinden als je ook eens een dienst van mij beluisterd. Opbouwende kritiek is altijd welkom!

Overigens is de cornet bij uitstek een register dat geschikt is om onbekende melodieën te begeleiden. Het register wordt niet voor niets wel 'de voorzanger ' genoemd.
Geytenbeekje

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Wanner heb jij gespeeld bourdon ?
Adje

Bericht door Adje »

MePaul schreef:In 90% van de weerklank gemeentes gaat het zonder grote problemen.
Echter het feit dat er gemeentes zijn die de bundel invoeren en later weer alleen psalmen gaan zingen, laat zien dat het een gevoelig onderwerp is.
Neem de singelkerk in Ridderkerk (als positief voorbeeld) die al jaren bezinnen, en niet zomaar een bundel invoeren.
Neem hervormd Nijkerkerveen (als negatief voorbeeld). In deze gemeente was ritmisch zingen al een grote stap. Er was weerstand tegen ritmisch zingen. Van de ene op de andere zondag ritmisch + Weerklank. Dat noem ik geen bezinning.
Naar mijn idee ligt je focus vooral op de 10% van gemeenten waar het niet goed gaat! Is het belangrijk voor je (en ons) om te weten in welke gemeenten het goed gegaan is met de bezinning op Weerklank en in welke gemeenten niet?
deschpin

Bericht door deschpin »

DDD schreef:Waarom ga je er vanuit dat de psalmen het afleggen tegen gezangen? Is er iets mis met de psalmen?

Het ligt ook aan de berijming. In de nieuwe berijming is psalm 149 juist een van de meer populaire psalmen.
Ik hanteer zelf altijd de regel van minimaal 4 psalmen ipv een minimaal aantal liederen.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
MePaul

Bericht door MePaul »

Adje schreef:
MePaul schreef:In 90% van de weerklank gemeentes gaat het zonder grote problemen.
Echter het feit dat er gemeentes zijn die de bundel invoeren en later weer alleen psalmen gaan zingen, laat zien dat het een gevoelig onderwerp is.
Neem de singelkerk in Ridderkerk (als positief voorbeeld) die al jaren bezinnen, en niet zomaar een bundel invoeren.
Neem hervormd Nijkerkerveen (als negatief voorbeeld). In deze gemeente was ritmisch zingen al een grote stap. Er was weerstand tegen ritmisch zingen. Van de ene op de andere zondag ritmisch + Weerklank. Dat noem ik geen bezinning.
Naar mijn idee ligt je focus vooral op de 10% van gemeenten waar het niet goed gaat! Is het belangrijk voor je (en ons) om te weten in welke gemeenten het goed gegaan is met de bezinning op Weerklank en in welke gemeenten niet?
Ik wil duidelijk aangeven dat die Weerklank lijst niet de hele gemeente vertegenwoordigd. In vrijwel elke gemeente met Weerklank zijn er tegenstanders. Het is belangrijk dat gemeentes beter nadenken over liturgie en eredienst. Dit om tweedracht te voorkomen.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Hervormd Oene gaat miv morgen ook over tot ritmisch zingen van de psalmen
Adje

Bericht door Adje »

MePaul schreef: In vrijwel elke gemeente met Weerklank zijn er tegenstanders. Het is belangrijk dat gemeentes beter nadenken over liturgie en eredienst. Dit om tweedracht te voorkomen.
Op deze manier kunnen we bezig blijven!
Zeker belangrijk om daar goed over na te denken. Niet alleen voor gemeenten die Weerklank willen invoeren maar ook voor gemeenten die alleen maar psalmen willen blijven zingen. In iedere gemeente zal je voorstanders en tegenstanders hebben, welke keuze je ook maakt.

Het valt mij echter op dat je focus vooral ligt op gemeenten waar het invoeren van Weerklank problemen geeft of (naar jouw idee?) gaat geven. De inhoud van de prediking gaat achteruit, predikanten die geen gezang opgeven mogen niet meer voorgaan in bepaalde gemeenten, of kerkenraden nemen stappen om die predikanten niet meer op het preekrooster te plaatsen, enz.
Waar dient deze informatie allemaal toe, zo vraag ik mij af, om steeds maar weer opnieuw hetzelfde riedeltje hier neer te zetten!
Adje

Bericht door Adje »

HHKtE schreef:Hervormd Oene gaat miv morgen ook over tot ritmisch zingen van de psalmen
Ooit heb ik ds. J. Kieviet horen vertellen dat ritmisch zingen de oudste papieren heeft!
Dodo

Bericht door Dodo »

Adje schreef:
HHKtE schreef:Hervormd Oene gaat miv morgen ook over tot ritmisch zingen van de psalmen
Ooit heb ik ds. J. Kieviet horen vertellen dat ritmisch zingen de oudste papieren heeft!
Vraag maar aan Hendrikus ;-)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:
Adje schreef:
Net of @Hendrikus het einde van alle tegenspraak is. Ik dacht het toch niet...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ach ach... Ds. Doornenbal vond dat verschrikkelijk.
Jantje
Verbannen

Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
samanthi schreef:
En ook je registratie kan erbij helpen, een beetje bij 8/ 4 16 voet houden en geen Quint 3' I-III sterk bijvoorbeeld
Hoe wil je een gemeente door een onbekende melodie loodsen met wat donkerbruine geluiden?
Cornet V sterk discant in octaven! Dan moet je als gemeentelid wel héél erg je best doen om nog een foute noot te zingen ;)
Inderdaad. Ik gebruik bij onbekendere psalmen altijd de Cornet. En zoals @ejvl zegt: goed doorspelen. Ik heb zelf het idee dat ik meer maatvast speel bij een onbekende dan bij een bekende psalm, amateur die ik ben.
Wanneer heb je voor het laatst gespeeld? Ik wil wel wat van je horen!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Dodo

Bericht door Dodo »

Jantje schreef:
Dodo schreef:
Adje schreef:
Net of @Hendrikus het einde van alle tegenspraak is. Ik dacht het toch niet...
Dat denk ik eigenlijk wel. Hij weet meer van muziek dan de rest van de forummers bij elkaar. Of er moet ergens nog een beroepsmusicus verscholen zitten...
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ad Anker schreef:
Ach ach... Ds. Doornenbal vond dat verschrikkelijk.
Zat ik ook aan te denken. Maar überhaupt was hij geen liefhebber van het zingen van de Oeners
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Ook de hervormde Dorpskerk van Wezep gaat bij wijze van proef een aantal weken in de middagdiensten ritmisch zingen.
beginnend op 6 oktober tot 1 december.
Deze diensten vangen dan om 16,30 uur aan ipv 14.30 uur. Ook als proef.
Gesloten