Het stuk is mi tegenstrijdig of ben ik de enige die kan lezenhuisman schreef:Lijkt mij toch duidelijk? Waarom begrijp jij er niets van? Gewoon een duidelijk verhaal ( en nog in het Nederlands ook) waarin blijkt dat ds. Zippro het niet eens is met het citaat van ds W Roos. (Of ds Roos het daadwerkelijk zo gezegd heeft laar ds Zippro liggen)samanthi schreef:Ik begrijp er niets van, is hij het nu eens met ds W Roos of niet?Jantje schreef:-DIA- schreef:Ze gelóven gewoon, en niemand neemt het hen af, en een mens door Gods Geest ontdekt is aan zijn schuld wijzen ze meteen naar Jezus! Niet beseffende dat de mens niet uit Jezus maar uit God is gevallen.Ds. J.B. Zippro (in het RD van hedenavond) schreef:Ontmoetingsdag Ede
In het verslag over een ontmoetingsdag in Ede (RD 19-9) las ik: „Velen zeggen volgens ds. (W.) Roos tegenwoordig dat je de toevlucht tot Christus mag nemen als God je ontdekt aan jezelf. „Dat klinkt mooi, maar er klopt niets van...”.”
Mogelijk is dit geen geheel juiste weergave van wat gezegd is of begrijp ik het verkeerd, maar juist diezelfde dag las ik in Theodorus van der Groe’s vijfde preek over de blinde Bartimeüs dit: „Niet anders moeten wij ook doen, omtrent de arme blinde zondaren: wij moeten hun toeroepen, dat, zo zij verlegen zijn over hun geestelijke blindheid en belast met hun zonden, zij dan goede moed moeten scheppen uit de genade van de Heere Jezus, en opstaan uit hun ongelovigheid en zich toch eens geheel tot Hem wenden, met een oprecht geloof, want dat Hij hen in de beloften van het heilig Evangelie tot Zich roept, zeggende: Komt allen tot Mij... enz., Matth. 11:28, en: Ik raad u: zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt, Openb. 3:18. Wij moeten toch niet één arm verlegen zondaar van de Heere Jezus terughouden...”
Dit wordt dus kennelijk niet alleen „tegenwoordig” gezegd, maar ook reeds door een (onverdachte) vertegenwoordiger van de Nadere Reformatie in de 18e eeuw. Ik wil zeker erkennen dat er tegenwoordig misbruik gemaakt kan worden van zulke woorden, en ook dat er nadere ontdekkingen zijn in het leven van Gods kinderen, maar ik vind het toch wel erg ver gaan om te zeggen dat deze dingen niet kloppen... Wat zegt Paulus ook alweer? „Wee mij, indien ik het Evangelie niet verkondig” (1 Korinthe 9:16b).
Terneuzen, ds. J.B. Zippro
Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Wat is er tegenstrijdig dan?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
De laatste zinHerman schreef:Wat is er tegenstrijdig dan?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
86 Dat is, de Joden, of de stam van Juda, en met name die van Jeruzalem, wonende op en omtrent den berg Sion.27 86Sion zal 87door recht 88verlost worden, en haar 89wederkerenden door 90gerechtigheid.
87 Dat is, door de gerechtigheid Gods; dewijl het recht is bij God, verdrukking te vergelden dengenen die anderen verdrukken. Zie 2 Thess. 1:6. verwijsteksten
2 Thess. 1:6 Alzo het recht is bij God, verdrukking te vergelden dengenen die u verdrukken,
88 Te weten uit de Babylonische gevangenis; of van de bovenverhaalde straffen. Versta dit wijders van de geestelijke verlossing door Christus, die ook door Gods gerechtigheid geschied is.
89 Of: bekeerden, te weten tot God, of: wederkerenden, te weten uit de Babylonische gevangenis.
90 Versta hier de gerechtigheid Gods, dat is, Zijn waarheid en trouw, dewijl Hij zulks om Christus’ wil beloofd heeft, en het derhalve billijk is dat Hij het doet.
Ik ben bang dat deze tekst uit zijn verband gerukt is.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Echt niet......misschien een lesje begrijpend lezen.samanthi schreef:De laatste zinHerman schreef:Wat is er tegenstrijdig dan?

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Wat is dat evangelie van Paulus dan?huisman schreef:Echt niet......misschien een lesje begrijpend lezen.samanthi schreef:De laatste zinHerman schreef:Wat is er tegenstrijdig dan?
Je moet eerst weten dat je blind bent?
Je moet eerst zo en zo ontdekt zijn?
of alleen voor:
dus niet aan mensen die niet verlegen zijn?Niet anders moeten wij ook doen, omtrent de arme blinde zondaren: wij moeten hun toeroepen, dat, zo zij verlegen zijn over hun geestelijke blindheid en belast met hun zonden,
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Nu citeer je Van der Groe en geef je daar een oordeel over. Dat kan natuurlijk maar je kunt ook wat welwillender lezen. Overigens zal een mens die niet over zichzelf verlegen is weinig aan het Evangelie hebben.samanthi schreef:Wat is dat evangelie van Paulus dan?huisman schreef:Echt niet......misschien een lesje begrijpend lezen.samanthi schreef:De laatste zinHerman schreef:Wat is er tegenstrijdig dan?
Je moet eerst weten dat je blind bent?
Je moet eerst zo en zo ontdekt zijn?
of alleen voor:dus niet aan mensen die niet verlegen zijn?Niet anders moeten wij ook doen, omtrent de arme blinde zondaren: wij moeten hun toeroepen, dat, zo zij verlegen zijn over hun geestelijke blindheid en belast met hun zonden,
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
@huisman
Ik zal je een beetje helpen:
Ik zal je een beetje helpen:
de ergenis ( bij de Joden) zit niet in het voorhouden van de wet! nee dat deden ze zelf en ze noemde de mensen verachtelijk: de schare die de wet niet kent, (lees bijvoorbeeld:Markus 8 vanaf vers 37)1 Kor. 1:23 Doch wij prediken Christus den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid,
1 Kor. 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Staat Matth 11:28 ook in jouw Bijbel of is dat het Evsngelie niet volgens jou?samanthi schreef:@huisman
Ik zal je een beetje helpen:de ergenis ( bij de Joden) zit niet in het voorhouden van de wet! nee dat deden ze zelf en ze noemde de mensen verachtelijk: de schare die de wet niet kent, (lees bijvoorbeeld:Markus 8 vanaf vers 37)1 Kor. 1:23 Doch wij prediken Christus den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid,1 Kor. 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
@Valcke
Ik geef antwoord op vragen, het was niet mijn bedoeling om ds van der Groe te analiseren
Ik geef antwoord op vragen, het was niet mijn bedoeling om ds van der Groe te analiseren
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Ja dat is wel heel gemakkelijk... daar kom je echt niet mee weg.samanthi schreef:@Valcke
Ik geef antwoord op vragen, het was niet mijn bedoeling om ds van der Groe te analiseren
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
samanthi schreef:@huisman
Ik zal je een beetje helpen:de ergenis ( bij de Joden) zit niet in het voorhouden van de wet! nee dat deden ze zelf en ze noemde de mensen verachtelijk: de schare die de wet niet kent, (lees bijvoorbeeld:Markus 8 vanaf vers 37)1 Kor. 1:23 Doch wij prediken Christus den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid,1 Kor. 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.
Ik heb echt geen idee wie en wat jij aan het bestrijden bent maar het lijkt aardig op Don Quichot en zijn strijd tegen de windmolens.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
dit bedoel je?Valcke schreef:Staat Matth 11:28 ook in jouw Bijbel of is dat het Evsngelie niet volgens jou?samanthi schreef:@huisman
Ik zal je een beetje helpen:de ergenis ( bij de Joden) zit niet in het voorhouden van de wet! nee dat deden ze zelf en ze noemde de mensen verachtelijk: de schare die de wet niet kent, (lees bijvoorbeeld:Markus 8 vanaf vers 37)1 Kor. 1:23 Doch wij prediken Christus den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid,1 Kor. 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.
ja dat is evangelie.28 Komt herwaarts tot Mij, allen 36die vermoeid en 37belast zijt, en Ik zal u rust geven.
36 Of: tot vermoeidheid arbeidt.
37 Namelijk met den last der zonden, of ook der wet en der menselijke inzettingen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Helaas is het geen windmolen, maar een wind van leer.huisman schreef:samanthi schreef:@huisman
Ik zal je een beetje helpen:de ergenis ( bij de Joden) zit niet in het voorhouden van de wet! nee dat deden ze zelf en ze noemde de mensen verachtelijk: de schare die de wet niet kent, (lees bijvoorbeeld:Markus 8 vanaf vers 37)1 Kor. 1:23 Doch wij prediken Christus den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid,1 Kor. 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.
Ik heb echt geen idee wie en wat jij aan het bestrijden bent maar het lijkt aardig op Don Quichot en zijn strijd tegen de windmolens.
De mensen die dit bestrijden
Velen zeggen volgens ds. (W.) Roos tegenwoordig dat je de toevlucht tot Christus mag nemen als God je ontdekt aan jezelf. „Dat klinkt mooi, maar er klopt niets van...”.”
Laatst gewijzigd door samanthi op 24 sep 2019, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Allen die vermoeid en belast zijt, staat er.samanthi schreef:dit bedoel je?Valcke schreef:Staat Matth 11:28 ook in jouw Bijbel of is dat het Evsngelie niet volgens jou?samanthi schreef:@huisman
Ik zal je een beetje helpen:de ergenis ( bij de Joden) zit niet in het voorhouden van de wet! nee dat deden ze zelf en ze noemde de mensen verachtelijk: de schare die de wet niet kent, (lees bijvoorbeeld:Markus 8 vanaf vers 37)1 Kor. 1:23 Doch wij prediken Christus den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid,1 Kor. 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.ja dat is evangelie.28 Komt herwaarts tot Mij, allen 36die vermoeid en 37belast zijt, en Ik zal u rust geven.
36 Of: tot vermoeidheid arbeidt.
37 Namelijk met den last der zonden, of ook der wet en der menselijke inzettingen.
Is dat iets anders dan verlegen over zichzelf en zonden? - de zin die jij bekritiseerde?