Gisterenavond reageerde ik op een behartenswaardige reactie van Zeeuw. Ik heb daarbij aangegeven dat ik de wijze van discussiëren jammer vond, omdat het inhoudelijke aspect van Joh. 3:16 over hoe het woord "wereld" op te vatten ondersneeuwde. In plaats van een inhoudelijk gesprek voerde onderbuikgevoelens de boventoon mijn inziens. Ik verwijs hiervoor terug naar mijn eerdere reactie, waar ik nog steeds volledig achter sta. Ik wil daaraan toevoegen dat het mij in de eerste plaats niet uitmaakt "wie iets zegt", maar dat ik probeer te kijken naar "wat iemand zegt".
In de bovengenoemde bijdrage heb ik de woorden "semantische discussie" gebruikt. Amstelodamense verweet mij dat dit "intellectueel pochen" was, terwijl ik mij daar verre van wilt houden. In mijn reactie hierop heb ik beoogd om zijn woorden te relativeren, overigens ook in de reactie waarop hij verwees naar de boeken van bisschop J.C. Ryle. Zowel in mijn eerste reactie als in mijn tweede richting Amstelodamense drukte ik mij niet serieus uit. Blijkbaar vatte hij en DDD het wel serieus op, dat is spijtig.
De discussie gaat dan ook een kant op, die ik geenszins op wil gaan. Ik heb groot respect voor iedereen, ongeacht opleidingsniveau. Ik ben het in deze geheel eens met DDD, dat het opleidingsniveau niets uit maakt over het zeggen van verstandige en wijze woorden. Ik kijk dan ook altijd naar wat iemand te zeggen heeft. Alleen laten we het gesprek hier niet voeren op basis van sentimenten of personen, maar feitelijk en objectief. Geheel objectief is niemand, dat weet ik ook, maar alleen met inhoudelijke argumenten kunnen we van elkaar leren.
In de opmerking van DDD dat ik af zou geven op academici herken ik mij dan ook niet. Ik vind het een voorbarige conclusie van hem, omdat hij er vanuit gaat dat ik de naam van Amstelodamense niet zou kunnen plaatsen. Een dispuutnaam zegt in deze mij vrij weinig in tegenstelling tot hem blijkbaar.
Door sommigen forummers wordt mij "hooghartigheid" verweten, o.a. door DDD en Hollander. Ik ben oprecht als ik zeg dat dit mij veel doet. Ik laat dit voor de rest maar in het midden, maar het is niet mijn bedoeling om zo over te komen. Ik herken mij hierin ook niet. Dat neemt niet weg dat dit zo wel overgekomen is, waarvoor mijn excuses. Als Amstelodamense zich verkeerd bejegend voelt door mij, dan bied ik daar ook mijn verontschuldigingen voor aan. Zoals ik in deze mijn tegenreactie betoog is dat niet mijn intentie geweest. Ik hoop dat het "intellectuele probleem" hiermee uit de lucht is genomen.
Hier laat ik het bij. Een fijne voortzetting!