Generale Synode GG (alleen nieuws)

johannes123

Re: Generale Synode GG (alleen nieuws)

Bericht door johannes123 »

Was een mooie dienst! Openb. 5 over het gesloten Boek.
Jullie konden er allemaal nog makkelijk bij. Aardig wat lege banken en achterin nog allemaal rijen met lege stoelen....
GGotK

Bericht door GGotK »

Er werd wel gezongen alsof de gehele kerk overvol zat.

De samenvatting van de preek kan je lezen op:

https://www.gergeminfo.nl/nieuws/bidsto ... n-de-hemel
johannes123

Bericht door johannes123 »

GGotK schreef:Er werd wel gezongen alsof de gehele kerk overvol zat.

Klopt. Was heerlijk zingen. Altijd in Barendrecht.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het zingen eerlijk gezegd tamelijk ergerlijk. Ik heb alweer sterk de indruk dat er veel gasten zijn die zich van de gewoonten en het zangtempo in de gastgemeente niets aantrekken en vrolijk of chagrijnig achter het orgel aanbrullen. Ik zou als organist niet zoveel geduld hebben. Maar ik bewonder zijn of haar moed.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Als het goed is, was het een organist uit Aagtekerke. Want dat was de roepende kerk.

De ouderling van dienst kwam daar in elk geval ook vandaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK

Bericht door GGotK »

DDD schreef:Ik vind het zingen eerlijk gezegd tamelijk ergerlijk. Ik heb alweer sterk de indruk dat er veel gasten zijn die zich van de gewoonten en het zangtempo in de gastgemeente niets aantrekken en vrolijk of chagrijnig achter het orgel aanbrullen. Ik zou als organist niet zoveel geduld hebben. Maar ik bewonder zijn of haar moed.
Alhoewel het spel van de organist misschien anders doet vermoeden, is dit ongeveer wel het tempo dat daar wordt gezongen. Ik doe deze uitspraak op basis van een aantal diensten, dus misschien kan iemand die lid is aldaar hier zijn/haar mening over geven.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dat zal er dan mee te maken hebben dat ze in Aagtekerke een fractie sneller zingen. Dat klopt ook wel. Gelukkig ging het nog goed. Je moet niet denken wat er gebeurt als volgend jaar Houten of Vlissingen de roepende kerk is. :D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Dat doet er niet toe.

Er zijn daar veel mensen die het goede voorbeeld moeten geven. Dat doen zij niet. Dat geeft ernstig te denken. Ik vind het een zeer kwalijke zaak dat hier mensen zijn die hun eigen zin doordrijven, zonder respect voor anderen in middelmatige kwesties. Het geeft iets weer van het gevoelen dat in hen is. En dat is niet veel fraais. Het ware karakter van mensen toont zich in de kleine dingen.

Ik denk, althans hoop, dat in het andere geval hetzelfde gebeurt als ik ooit hoorde van een dienst van ds. Van Dieren in een gemeente hier in de buurt. De organist krijgt van de kerkenraad de opdracht/ het verzoek (dat weet ik niet meer) om gewoon door te spelen. De gasten houden vanzelf hun mond als de psalm klaar is. De eigen gemeenteleden moeten zich niet als een kat in een vreemd pakhuis voelen vanwege het gebrul van de gasten in hun midden.
Laatst gewijzigd door DDD op 10 sep 2019, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
GGotK

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:Dat zal er dan mee te maken hebben dat ze in Aagtekerke een fractie sneller zingen. Dat klopt ook wel. Gelukkig ging het nog goed. Je moet niet denken wat er gebeurt als volgend jaar Houten of Vlissingen de roepende kerk is. :D
Als jouw aanname klopt dat ze ook de organist uit Aagtekerke mee hebben genomen naar Barendrecht.
Hoe wordt bepaald wie de volgende roepende kerk is?
DDD

Bericht door DDD »

Overigens zal het probleem zich in Houten niet voordoen, althans niet, als er ook een aantal eigen gemeenteleden aanwezig is, omdat de gemeente daar gewend is om gelijk met het orgel mee te zingen en ook gelijk in te zetten. In dat geval begin je gelijk en tegen de tijd dat de betreffende gasten adem hebben gehaald, zijn er al twee noten voorbij. Dan is het voor mensen die graag hun eigen zin doordrijven veel ingewikkelder om een ander tempo er in te krijgen, lijkt mij. Je moet wel erg brutaal en onbeschoft zijn om er een geheel eigen zangmoment van te maken. Ik verwacht niet dat dat zal gebeuren.
Hollander

Bericht door Hollander »

johannes123 schreef:Jullie konden er allemaal nog makkelijk bij. Aardig wat lege banken en achterin nog allemaal rijen met lege stoelen....
De oproep om weg te blijven was tamelijk 'dwingend'. Dan zijn die lege zitplaatsen goed te verklaren.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Overigens zal het probleem zich in Houten niet voordoen, althans niet, als er ook een aantal eigen gemeenteleden aanwezig is, omdat de gemeente daar gewend is om gelijk met het orgel mee te zingen en ook gelijk in te zetten. In dat geval begin je gelijk en tegen de tijd dat de betreffende gasten adem hebben gehaald, zijn er al twee noten voorbij. Dan is het voor mensen die graag hun eigen zin doordrijven veel ingewikkelder om een ander tempo er in te krijgen, lijkt mij. Je moet wel erg brutaal en onbeschoft zijn om er een geheel eigen zangmoment van te maken. Ik verwacht niet dat dat zal gebeuren.
Wat ben je toch een geweldige optimist ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hollander schreef:
johannes123 schreef:Jullie konden er allemaal nog makkelijk bij. Aardig wat lege banken en achterin nog allemaal rijen met lege stoelen....
De oproep om weg te blijven was tamelijk 'dwingend'. Dan zijn die lege zitplaatsen goed te verklaren.
Alleen de door DDD beschreven zangers hadden blijkbaar de vrijmoedigheid om de oproep te negeren. Misschien kan hij daar nog een analyse van geven. ;)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Wat doet een roepende gemeente? In mijn naïveteit dacht ik dat die de synode bijeenroept en dat de synode daar gehouden wordt. Maar dat is in Gouda. Dan zou de bidstond er kunnen zijn. Maar dat is in Barendrecht. Wat is dan de rol van de roepende gemeente? De organist leveren voor de bidstond?
Valcke

Bericht door Valcke »

GGotK schreef:Er werd wel gezongen alsof de gehele kerk overvol zat.

Dank voor de link!

Ondergeschikt: kan iemand de spelfout ‘volvoert - volvoerd’ doorgeven? Staat zo slordig.
Plaats reactie