Beroepingswerk discussie [4]

Geytenbeekje

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Stof schreef:
Geytenbeekje schreef:Zolang er in die vrije gemeenten 2 wegen wordt gepreekt moet je denk ik er ook niet te zwaar aan tillen.
Toch is het geloof ik niet goed en zeker niet ordelijk. Het curatorium kan nog ruggespraak houden met de kerkenraad over iemands achtergrond (blijkbaar had Op 't Hof wel attest gekregen van zijn kerkenraad begrijp ik overigens uit een andere post) maar een vrije gemeente kun je "free binnen riden". Met als gevolg dat ze allerlei vrij en wild gevogelte binnen kunnen halen.
Daar heb je toch ook een kerkenraad die toetst of de predikant zo Bijbels mogelijk spreekt ? Tenminste volgens mij is dat wel de bedoeling
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Ja, maar de gemene deler is toch dat de meesten (uitgezonderd degenen die in zo'n vrije gemeente zijn opgegroeid) om een of andere reden (vaak wegens gedoe) buiten het reguliere kerkelijke leven zijn komen te staan. Dat geeft een stuk herkenning en maakt dat men wellicht minder kritisch op andere zaken is.
GGotK

Bericht door GGotK »

Bertiel schreef:Er zijn toch in ieder kerkverband van die vrije vogels (geweest).
Ds. Op t hof, ds van Belzen, etc die zich weinig van kerkmuren aantrokken
Dat is toch hooguit geweest onder de vlag van het GBS of heel soms een evangelisatie.
GGotK

Bericht door GGotK »

Laten we hopen dat deze lerend ouderling beide OGG's weer bij elkaar mag komen te brengen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Delftenaar schreef:Ja, maar de gemene deler is toch dat de meesten (uitgezonderd degenen die in zo'n vrije gemeente zijn opgegroeid) om een of andere reden (vaak wegens gedoe) buiten het reguliere kerkelijke leven zijn komen te staan. Dat geeft een stuk herkenning en maakt dat men wellicht minder kritisch op andere zaken is.
Waarom zou een vrije gemeente niet bij het reguliere kerkelijke leven horen ?
John Galt

Bericht door John Galt »

HersteldHervormd schreef: Terechte opmerking mijns insziens. Vergeet alleen niet dat een bepaalde gemeente gewoon een ligging heeft. Zeker in de wat bredere kerkgenootschappen kom je dit tegen. Dan is het niet zomaar de eerste de beste kandidaat/predikant. Andersom moeten we ook eerlijk zijn om te zeggen dat een vrijzinnige CGK gemeente niet ds van Gent had beroepen, of ds Kempeneers. Toch?
Natuurlijk is er verschil in ligging (afgezien van dat "vrijzinnig") en ook ik zie liever de ene dominee dan de andere beroepen worden in mijn gemeente. Dat is logisch. (Al zou in de ideale kerkelijke wereld een dominee zomaar van Elburg naar Zwolle gestuurd kunnen worden en v.v.) Maar dat is nog iets anders dan het hokjes-vakjesgespeculeer van de internetfijnproevers.
Who is John Galt? :quoi
cornelis mussche

Bericht door cornelis mussche »

Die John Galt is voor een GG'er :nonnon toch maar bar geïnteresseerd in de CGK.
Dodo

Bericht door Dodo »

cornelis mussche schreef:Die John Galt is voor een GG'er :nonnon toch maar bar geïnteresseerd in de CGK.
Nee, dat hoort niet. Ieder in zijn eigen hok(je). :bobo
John Galt

Bericht door John Galt »

cornelis mussche schreef:Die John Galt is voor een GG'er :nonnon toch maar bar geïnteresseerd in de CGK.
Ben ik een GG'er? :oO
Ik ben benieuwd naar de onderbouwing van deze veronderstelling.
cornelis mussche

Bericht door cornelis mussche »

zo kwam je wat over, als een gefrustreerde en recalcitrante (ex-)GG'er. :huhu
John Galt

Bericht door John Galt »

cornelis mussche schreef:zo kwam je wat over, als een gefrustreerde en recalcitrante (ex-)GG'er. :huhu
Dank je. Opnieuw ben ik benieuwd naar je onderbouwing, vooral van dat eerste adjectief.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

John Galt schreef:
HersteldHervormd schreef: Terechte opmerking mijns insziens. Vergeet alleen niet dat een bepaalde gemeente gewoon een ligging heeft. Zeker in de wat bredere kerkgenootschappen kom je dit tegen. Dan is het niet zomaar de eerste de beste kandidaat/predikant. Andersom moeten we ook eerlijk zijn om te zeggen dat een vrijzinnige CGK gemeente niet ds van Gent had beroepen, of ds Kempeneers. Toch?
Natuurlijk is er verschil in ligging (afgezien van dat "vrijzinnig") en ook ik zie liever de ene dominee dan de andere beroepen worden in mijn gemeente. Dat is logisch. (Al zou in de ideale kerkelijke wereld een dominee zomaar van Elburg naar Zwolle gestuurd kunnen worden en v.v.) Maar dat is nog iets anders dan het hokjes-vakjesgespeculeer van de internetfijnproevers.
Ideale kerkelijke wereld? Die gaan we niet vinden. Ik heb trouwens liever een Elia dan een van de 400 andere profeten. Snapje wat ik bedoel? De dominees moeten het zuivere evangelie verkondigen, dat is voor mij voldoende. Of hij nou van PKN, GGiN, GKV of OGG is, dat maakt mij niet uit. Wat dat betreft heb je gelijk, er zou in de kerken met gereformeerde grondslag geen scheuringen mogen zijn. In de CGK heb je én kerken met gereformeerde beginselen, maar ook kerken met zeer vrijzinnige grondslag. Daarom ben ik het niet helemaal eens met jou opmerking over de ideale kerkwereld.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
refo

Bericht door refo »

HersteldHervormd schreef:
John Galt schreef:
Ideale kerkelijke wereld? Die gaan we niet vinden. Ik heb trouwens liever een Elia dan een van de 400 andere profeten. Snap je wat ik bedoel? De dominees moeten het zuivere evangelie verkondigen, dat is voor mij voldoende. Of hij nou van PKN, GGiN, GKV of OGG is, dat maakt mij niet uit. Wat dat betreft heb je gelijk, er zou in de kerken met gereformeerde grondslag geen scheuringen mogen zijn. In de CGK heb je én kerken met gereformeerde beginselen, maar ook kerken met zeer vrijzinnige grondslag. Daarom ben ik het niet helemaal eens met jou opmerking over de ideale kerkwereld.
Het probleem is de definitie van 'zuiver evangelie'. Iedere predikant zal toch wel vinden dat hij of zij het zuivere evangelie preekt.
Dus een belangrijke vraag is: wat is nu precies 'zuiver evangelie'. Of om te beginnen: wat is 'evangelie' en wat is in dat kader 'zuiver'. Tenslotte: is er ook 'onzuiver'?
NorahLinde

Bericht door NorahLinde »

Een andere belangrijke vraag is of ik voor dit onderwerp dít topic open :haha
Volontair

Bericht door Volontair »

refo schreef:
HersteldHervormd schreef:
John Galt schreef:
Ideale kerkelijke wereld? Die gaan we niet vinden. Ik heb trouwens liever een Elia dan een van de 400 andere profeten. Snap je wat ik bedoel? De dominees moeten het zuivere evangelie verkondigen, dat is voor mij voldoende. Of hij nou van PKN, GGiN, GKV of OGG is, dat maakt mij niet uit. Wat dat betreft heb je gelijk, er zou in de kerken met gereformeerde grondslag geen scheuringen mogen zijn. In de CGK heb je én kerken met gereformeerde beginselen, maar ook kerken met zeer vrijzinnige grondslag. Daarom ben ik het niet helemaal eens met jou opmerking over de ideale kerkwereld.
Het probleem is de definitie van 'zuiver evangelie'. Iedere predikant zal toch wel vinden dat hij of zij het zuivere evangelie preekt.
Dus een belangrijke vraag is: wat is nu precies 'zuiver evangelie'. Of om te beginnen: wat is 'evangelie' en wat is in dat kader 'zuiver'. Tenslotte: is er ook 'onzuiver'?
Want velen wandelen anders; van dewelke ik u dikmaals gezegd heb en nu ook wenende zeg, dat zij vijanden van het kruis van Christus zijn.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gesloten