Daar heb je toch ook een kerkenraad die toetst of de predikant zo Bijbels mogelijk spreekt ? Tenminste volgens mij is dat wel de bedoelingStof schreef:Toch is het geloof ik niet goed en zeker niet ordelijk. Het curatorium kan nog ruggespraak houden met de kerkenraad over iemands achtergrond (blijkbaar had Op 't Hof wel attest gekregen van zijn kerkenraad begrijp ik overigens uit een andere post) maar een vrije gemeente kun je "free binnen riden". Met als gevolg dat ze allerlei vrij en wild gevogelte binnen kunnen halen.Geytenbeekje schreef:Zolang er in die vrije gemeenten 2 wegen wordt gepreekt moet je denk ik er ook niet te zwaar aan tillen.
Beroepingswerk discussie [4]
-
Re: Beroepingswerk discussie [4]
- Delftenaar
Ja, maar de gemene deler is toch dat de meesten (uitgezonderd degenen die in zo'n vrije gemeente zijn opgegroeid) om een of andere reden (vaak wegens gedoe) buiten het reguliere kerkelijke leven zijn komen te staan. Dat geeft een stuk herkenning en maakt dat men wellicht minder kritisch op andere zaken is.
Dat is toch hooguit geweest onder de vlag van het GBS of heel soms een evangelisatie.Bertiel schreef:Er zijn toch in ieder kerkverband van die vrije vogels (geweest).
Ds. Op t hof, ds van Belzen, etc die zich weinig van kerkmuren aantrokken
Laten we hopen dat deze lerend ouderling beide OGG's weer bij elkaar mag komen te brengen.
-
Waarom zou een vrije gemeente niet bij het reguliere kerkelijke leven horen ?Delftenaar schreef:Ja, maar de gemene deler is toch dat de meesten (uitgezonderd degenen die in zo'n vrije gemeente zijn opgegroeid) om een of andere reden (vaak wegens gedoe) buiten het reguliere kerkelijke leven zijn komen te staan. Dat geeft een stuk herkenning en maakt dat men wellicht minder kritisch op andere zaken is.
Natuurlijk is er verschil in ligging (afgezien van dat "vrijzinnig") en ook ik zie liever de ene dominee dan de andere beroepen worden in mijn gemeente. Dat is logisch. (Al zou in de ideale kerkelijke wereld een dominee zomaar van Elburg naar Zwolle gestuurd kunnen worden en v.v.) Maar dat is nog iets anders dan het hokjes-vakjesgespeculeer van de internetfijnproevers.HersteldHervormd schreef: Terechte opmerking mijns insziens. Vergeet alleen niet dat een bepaalde gemeente gewoon een ligging heeft. Zeker in de wat bredere kerkgenootschappen kom je dit tegen. Dan is het niet zomaar de eerste de beste kandidaat/predikant. Andersom moeten we ook eerlijk zijn om te zeggen dat een vrijzinnige CGK gemeente niet ds van Gent had beroepen, of ds Kempeneers. Toch?
Who is John Galt? 

-
Die John Galt is voor een GG'er
toch maar bar geïnteresseerd in de CGK.

- Dodo
Nee, dat hoort niet. Ieder in zijn eigen hok(je).cornelis mussche schreef:Die John Galt is voor een GG'ertoch maar bar geïnteresseerd in de CGK.

Ben ik een GG'er?cornelis mussche schreef:Die John Galt is voor een GG'ertoch maar bar geïnteresseerd in de CGK.

Ik ben benieuwd naar de onderbouwing van deze veronderstelling.
Who is John Galt? 

-
zo kwam je wat over, als een gefrustreerde en recalcitrante (ex-)GG'er. 

Dank je. Opnieuw ben ik benieuwd naar je onderbouwing, vooral van dat eerste adjectief.cornelis mussche schreef:zo kwam je wat over, als een gefrustreerde en recalcitrante (ex-)GG'er.
Who is John Galt? 

-
Ideale kerkelijke wereld? Die gaan we niet vinden. Ik heb trouwens liever een Elia dan een van de 400 andere profeten. Snapje wat ik bedoel? De dominees moeten het zuivere evangelie verkondigen, dat is voor mij voldoende. Of hij nou van PKN, GGiN, GKV of OGG is, dat maakt mij niet uit. Wat dat betreft heb je gelijk, er zou in de kerken met gereformeerde grondslag geen scheuringen mogen zijn. In de CGK heb je én kerken met gereformeerde beginselen, maar ook kerken met zeer vrijzinnige grondslag. Daarom ben ik het niet helemaal eens met jou opmerking over de ideale kerkwereld.John Galt schreef:Natuurlijk is er verschil in ligging (afgezien van dat "vrijzinnig") en ook ik zie liever de ene dominee dan de andere beroepen worden in mijn gemeente. Dat is logisch. (Al zou in de ideale kerkelijke wereld een dominee zomaar van Elburg naar Zwolle gestuurd kunnen worden en v.v.) Maar dat is nog iets anders dan het hokjes-vakjesgespeculeer van de internetfijnproevers.HersteldHervormd schreef: Terechte opmerking mijns insziens. Vergeet alleen niet dat een bepaalde gemeente gewoon een ligging heeft. Zeker in de wat bredere kerkgenootschappen kom je dit tegen. Dan is het niet zomaar de eerste de beste kandidaat/predikant. Andersom moeten we ook eerlijk zijn om te zeggen dat een vrijzinnige CGK gemeente niet ds van Gent had beroepen, of ds Kempeneers. Toch?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Het probleem is de definitie van 'zuiver evangelie'. Iedere predikant zal toch wel vinden dat hij of zij het zuivere evangelie preekt.HersteldHervormd schreef:Ideale kerkelijke wereld? Die gaan we niet vinden. Ik heb trouwens liever een Elia dan een van de 400 andere profeten. Snap je wat ik bedoel? De dominees moeten het zuivere evangelie verkondigen, dat is voor mij voldoende. Of hij nou van PKN, GGiN, GKV of OGG is, dat maakt mij niet uit. Wat dat betreft heb je gelijk, er zou in de kerken met gereformeerde grondslag geen scheuringen mogen zijn. In de CGK heb je én kerken met gereformeerde beginselen, maar ook kerken met zeer vrijzinnige grondslag. Daarom ben ik het niet helemaal eens met jou opmerking over de ideale kerkwereld.John Galt schreef:Natuurlijk is er verschil in ligging (afgezien van dat "vrijzinnig") en ook ik zie liever de ene dominee dan de andere beroepen worden in mijn gemeente. Dat is logisch. (Al zou in de ideale kerkelijke wereld een dominee zomaar van Elburg naar Zwolle gestuurd kunnen worden en v.v.) Maar dat is nog iets anders dan het hokjes-vakjesgespeculeer van de internetfijnproevers.HersteldHervormd schreef: Terechte opmerking mijns insziens. Vergeet alleen niet dat een bepaalde gemeente gewoon een ligging heeft. Zeker in de wat bredere kerkgenootschappen kom je dit tegen. Dan is het niet zomaar de eerste de beste kandidaat/predikant. Andersom moeten we ook eerlijk zijn om te zeggen dat een vrijzinnige CGK gemeente niet ds van Gent had beroepen, of ds Kempeneers. Toch?
Dus een belangrijke vraag is: wat is nu precies 'zuiver evangelie'. Of om te beginnen: wat is 'evangelie' en wat is in dat kader 'zuiver'. Tenslotte: is er ook 'onzuiver'?
-
Een andere belangrijke vraag is of ik voor dit onderwerp dít topic open 

Want velen wandelen anders; van dewelke ik u dikmaals gezegd heb en nu ook wenende zeg, dat zij vijanden van het kruis van Christus zijn.refo schreef:Het probleem is de definitie van 'zuiver evangelie'. Iedere predikant zal toch wel vinden dat hij of zij het zuivere evangelie preekt.HersteldHervormd schreef:Ideale kerkelijke wereld? Die gaan we niet vinden. Ik heb trouwens liever een Elia dan een van de 400 andere profeten. Snap je wat ik bedoel? De dominees moeten het zuivere evangelie verkondigen, dat is voor mij voldoende. Of hij nou van PKN, GGiN, GKV of OGG is, dat maakt mij niet uit. Wat dat betreft heb je gelijk, er zou in de kerken met gereformeerde grondslag geen scheuringen mogen zijn. In de CGK heb je én kerken met gereformeerde beginselen, maar ook kerken met zeer vrijzinnige grondslag. Daarom ben ik het niet helemaal eens met jou opmerking over de ideale kerkwereld.John Galt schreef:Natuurlijk is er verschil in ligging (afgezien van dat "vrijzinnig") en ook ik zie liever de ene dominee dan de andere beroepen worden in mijn gemeente. Dat is logisch. (Al zou in de ideale kerkelijke wereld een dominee zomaar van Elburg naar Zwolle gestuurd kunnen worden en v.v.) Maar dat is nog iets anders dan het hokjes-vakjesgespeculeer van de internetfijnproevers.HersteldHervormd schreef: Terechte opmerking mijns insziens. Vergeet alleen niet dat een bepaalde gemeente gewoon een ligging heeft. Zeker in de wat bredere kerkgenootschappen kom je dit tegen. Dan is het niet zomaar de eerste de beste kandidaat/predikant. Andersom moeten we ook eerlijk zijn om te zeggen dat een vrijzinnige CGK gemeente niet ds van Gent had beroepen, of ds Kempeneers. Toch?
Dus een belangrijke vraag is: wat is nu precies 'zuiver evangelie'. Of om te beginnen: wat is 'evangelie' en wat is in dat kader 'zuiver'. Tenslotte: is er ook 'onzuiver'?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...