Beroepingswerk discussie [4]

samanthi

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Het gaat om een bevestiging tot lerend ouderling. Dan lijkt me niet dat je handoplegging doet.

En er zijn genoeg historische precedenten van bevestigingen die geleidt werden door ouderlingen.
Onbijbels is hey niet kijk maar naar de diakenen, Handelingen 6

5 En dit woord behaagde aan al de menigte; en zij verkoren Stéfanus, een man vol des geloofs en des Heiligen Geestes, en Filippus, en Próchorus, en Nicánor, en Timon, en Pármenas, en Nicoláüs, een Jodengenoot van Antiochíë; 6 Welken zij voor de apostelen stelden; en dezen, als zij gebeden hadden, legden hun de handen op.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ds Ippel uit Werkendam is overigens ook door een ouderling bevestigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:Ds Ippel uit Werkendam is overigens ook door een ouderling bevestigd.
Maar die heeft zelf een eigen gemeente gesticht.
Hier is dat niet het geval.
refo

Bericht door refo »

samanthi schreef:
Herman schreef:Het gaat om een bevestiging tot lerend ouderling. Dan lijkt me niet dat je handoplegging doet.

En er zijn genoeg historische precedenten van bevestigingen die geleidt werden door ouderlingen.

5 En dit woord behaagde aan al de menigte; en zij verkoren Stéfanus, een man vol des geloofs en des Heiligen Geestes, en Filippus, en Próchorus, en Nicánor, en Timon, en Pármenas, en Nicoláüs, een Jodengenoot van Antiochíë; 6 Welken zij voor de apostelen stelden; en dezen, als zij gebeden hadden, legden hun de handen op.
Waar staat het woord diaken?
samanthi

Bericht door samanthi »

refo schreef:
samanthi schreef:

Waar staat het woord diaken?
Lees het hele stuk even, er staat niet speciaal het woord diakenen, als je goed lees is het duidelijk
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ouderling

Bericht door Ouderling »

Dhr op t Hof is opgeleid door ds Flapper.
cornelis mussche

Bericht door cornelis mussche »

-
Laatst gewijzigd door cornelis mussche op 06 sep 2019, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Het zou een interessant onderzoek zijn. Wat beweegt al die vrije sprekers toch? IS er echt geen kerkverband waar je je fatsoenlijk aan kunt sluiten? Het zou een vorm van hoogmoed kunnen zijn.
RotterS

Bericht door RotterS »

Bezorgd schreef:Het zou een interessant onderzoek zijn. Wat beweegt al die vrije sprekers toch? IS er echt geen kerkverband waar je je fatsoenlijk aan kunt sluiten? Het zou een vorm van hoogmoed kunnen zijn.
Andere benadering: kerkverbanden kunnen niet overweg met deze 'vrije vogels', met andere woorden: de regels zijn op de een of andere manier te strikt geworden, waardoor sommige mensen niet de weg kunnen gaan die ze (menen te) moeten gaan. Met als resultaat een eigen weg.

NB: Ik heb overigens niet de illusie dat wij mensen samen regels kunnen bedenken waardoor alles goed gaat in de wereld(kerk).
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Er zijn toch in ieder kerkverband van die vrije vogels (geweest).
Ds. Op t hof, ds van Belzen, etc die zich weinig van kerkmuren aantrokken
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
BramdJ

Bericht door BramdJ »

Bezorgd schreef:Het zou een interessant onderzoek zijn. Wat beweegt al die vrije sprekers toch? IS er echt geen kerkverband waar je je fatsoenlijk aan kunt sluiten? Het zou een vorm van hoogmoed kunnen zijn.
Op de een of andere manier kunnen ze 'geen voeten aan de grond krijgen' binnen de gevestigde kerken. Dhr. Op t Hof schreef in zijn kerkblad in de tijd dat hij wegging dat hij een keer of vier naar de commissie van onderzoek (OGGiN) geweest was en dat hij steeds afgewezen werd. Ook dat hij van tevoren wist dat de weg anders zou gaan.
Ditzelfde geldt trouwens voor de Vrije Evangelisatie die ook adverteren in het RD bij de vergaderagenda. Dhr. Op 't Hof heeft daar ook gepreekt en nu gaat daar zondag dhr. Casteleijn voor (Kruispunt).
RD schreef:Vrije Evang. 10.00 dhr. P. Casteleijn
. Volgens mij was die man ouderling in een OGGiN, maar daar weggegaan.
ejvl

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door ejvl »

Meestal afgewezen door commissie in eigen gemeente en daarom een vrije predikant geworden.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Zolang er in die vrije gemeenten 2 wegen wordt gepreekt moet je denk ik er ook niet te zwaar aan tillen.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

BramdJ schreef:
Op de een of andere manier kunnen ze 'geen voeten aan de grond krijgen' binnen de gevestigde kerken. Dhr. Op t Hof schreef in zijn kerkblad in de tijd dat hij wegging dat hij een keer of vier naar de commissie van onderzoek (OGGiN) geweest was en dat hij steeds afgewezen werd. Ook dat hij van tevoren wist dat de weg anders zou gaan.
Ditzelfde geldt trouwens voor de Vrije Evangelisatie die ook adverteren in het RD bij de vergaderagenda. Dhr. Op 't Hof heeft daar ook gepreekt en nu gaat daar zondag dhr. Casteleijn voor (Kruispunt).
RD schreef:Vrije Evang. 10.00 dhr. P. Casteleijn
. Volgens mij was die man ouderling in een OGGiN, maar daar weggegaan.

Dan is het nog geen reden om zelf maar te gaan lopen lijkt me.
Stof

Bericht door Stof »

Geytenbeekje schreef:Zolang er in die vrije gemeenten 2 wegen wordt gepreekt moet je denk ik er ook niet te zwaar aan tillen.
Toch is het geloof ik niet goed en zeker niet ordelijk. Het curatorium kan nog ruggespraak houden met de kerkenraad over iemands achtergrond (blijkbaar had Op 't Hof wel attest gekregen van zijn kerkenraad begrijp ik overigens uit een andere post) maar een vrije gemeente kun je "free binnen riden". Met als gevolg dat ze allerlei vrij en wild gevogelte binnen kunnen halen.
Gesloten