Beroepingswerk discussie [4]

J.C. Philpot

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Volgens mij is Vrijburg ook nog tamelijk Orthodox in de leer hooguit wat vrijzinnig in het leven. Een beetje vergelijkbaar met de Lutherse traditie.
Ik lees het volgende:
www.vrijburg.nl schreef:Remonstranten en Vrijzinnige Protestanten
Vrijburg is een open (geloofs)gemeenschap in Amsterdam. Wij bieden een spiritueel thuis aan een ieder die zich vragen stelt over een zinvol bestaan. Belangstellend, vrij en verdraagzaam.
Als je dat niet vrijzinnig vind (wat ze zelf wel vinden), dan vind je waarschijnlijk vrijwel alles orthodox. Dat blijkt overigens ook wel uit sommige van je stellingnames op dit forum.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 06 sep 2019, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Dat heeft werkelijk niets met orthodoxie te maken. De 12 artikelen doen daarover geen uitspraken.
Dat kan best maar als je een orthodoxe visie hebt zal je het geen eerbiedige kerkdienst noemen.
Mara

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Volgens mij is Vrijburg ook nog tamelijk Orthodox in de leer hooguit wat vrijzinnig in het leven. Een beetje vergelijkbaar met de Lutherse traditie.
Als je een sollicitatiespel in de erediensten houd noem ik niet orthodox.
Of een top 2000 kerkdienst. :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje

Mara schreef:
Geytenbeekje schreef:
Als je een sollicitatiespel in de erediensten houd noem ik niet orthodox.
Of een top 2000 kerkdienst. :fi
Daar kan nog meer in zitten dan dit
Ook niet iets optimaals maar ja...
DDD

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:
Ik lees het volgende:
www.vrijburg.nl schreef:Remonstranten en Vrijzinnige Protestanten
Vrijburg is een open (geloofs)gemeenschap in Amsterdam. Wij bieden een spiritueel thuis aan een ieder die zich vragen stelt over een zinvol bestaan. Belangstellend, vrij en verdraagzaam.
Als je dat niet vrijzinnig vind (wat ze zelf wel vinden), dan vind je waarschijnlijk vrijwel alles orthodox. Dat blijkt overigens ook wel uit sommige van je stellingnames op dit forum.
Ik vind niet zo snel iets vrijzinnig dat klopt. Maar ik was in de war met IJburg. Daarover had geijtenbeekje pas ook een paar opmerkingen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

John Galt schreef:
Zeeuw schreef:
Ireneüs van Lyon schreef:Wat een gekwaak over welke broeder bij welke gemeente zou passen. Nog even en kerkelijke gemeentes hoeven niet meer te beroepen want Refoforum is er voor al uw (op maat gemaakte) beroepen, alleen even inloggen.

Als ik dit topic lees moet ik eigenlijk aan het kinderlied: Hokjes Vakjes denken:

We stoppen iedereen. In hokjes vakjes. Als ze anders zijn dan wij. Blokjes plakjes. We snijden iedereen. In blokjes plakjes

https://youtu.be/uKfS47Omwsc

Al is dat vast een links kinderlied voor een rrrrechtszinnig forum.

:lock
Ik vind deze zinloze post eigenlijk gekwaak.
Ik niet. Ik verwonder me al langer over het verlekkerde gespeculeer over te beroepen dominees: die kandidaat is Bewaar het Pand. Niet echt, maar wel er dichtbij. Nou, maar pas preekte hij in X en toen gebruikte hij de HSV, dus past hij vast niet in gemeente Y. Nou, dan ken jij gemeente Y niet. enz enz

Als jongetjes van een jaar of 13 praatten wij zo over voetballers. Smolarek van Feyenoord naar Utrecht? Hoe kan dat nou?
Bij dominees lijkt het geestelijker, maar is dat echt zo? Ik laat me graag overtuigen.
Met dat eerste ben ik het best eens. Maar daarom vond ik de post nog niet veel toevoegen, met de rollende r’s en het flauwe liedje.
Geytenbeekje

Door wie zou ds op t hof worden bevestigd ?
Door een vrije- oud geref. Predikant ?'
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Gewoon door ds. A.P. van der Meer?
Die is daar toch als emeritus nog verbonden, alhoewel hij niet meer voorgaat.
kerkganger

Bericht door kerkganger »

Herman schreef:Gewoon door ds. A.P. van der Meer?
Ds. A.P. van der Meer gaat volgens mij niet meer voor in die gemeente, ik vermoed dat hij bevestigd zal worden door Ds. D.C. Flapper aangezien deze daar regelmatig voorgaat.
Bruna

Bericht door Bruna »

kerkganger schreef:
Ds. A.P. van der Meer gaat volgens mij niet meer voor in die gemeente, ik vermoed dat hij bevestigd zal worden door Ds. D.C. Flapper aangezien deze daar regelmatig voorgaat.
Hoeveel leden heeft deze gemeente en zou dat kunnen groeien of is dat redelijk afgebakend op Flipland/Tholen?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
cornelis mussche

Bericht door cornelis mussche »

John Galt schreef: Ik niet.
Ik verwonder me al langer over het verlekkerde gespeculeer over te beroepen dominees: die kandidaat is Bewaar het Pand. Niet echt, maar wel er dichtbij. Nou, maar pas preekte hij in X en toen gebruikte hij de HSV, dus past hij vast niet in gemeente Y. Nou, dan ken jij gemeente Y niet. enz enz

Als jongetjes van een jaar of 13 praatten wij zo over voetballers. Smolarek van Feyenoord naar Utrecht? Hoe kan dat nou?
Bij dominees lijkt het geestelijker, maar is dat echt zo? Ik laat me graag overtuigen.
Verlekkerd speculeren is niet goed. Maar kennis van de kerkelijke kaart en de ligging van dominees en kandidaten is ontzaglijk belangrijk in het beroepingswerk.
J.C. Philpot

kerkganger schreef:
Ds Van der Meer is niet meer in staat te preken: https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-a-p-v ... d-1.614308

Maar als niemand anders het zou willen doen (Ds Flapper bijvoorbeeld) kan er wellicht een preek gelezen worden, en kan ds Van der Meer de handoplegging nog doen?

Maar meestal is er wel een ds te vinden, desnoods in de PKN. Ds Van Kooten heeft in Driedorp ook weleens een bevestiging gedaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
kerkganger

Bericht door kerkganger »

J.C. Philpot schreef:
kerkganger schreef:
Ds Van der Meer is niet meer in staat te preken: https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-a-p-v ... d-1.614308
Toch staat hij nog regelmatig in het RD voor een preekbeurt in Dinteloord of Veenendaal.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het gaat om een bevestiging tot lerend ouderling. Dan lijkt me niet dat je handoplegging doet.

En er zijn genoeg historische precedenten van bevestigingen die geleidt werden door ouderlingen.
J.C. Philpot

Herman schreef:Het gaat om een bevestiging tot lerend ouderling. Dan lijkt me niet dat je handoplegging doet.

En er zijn genoeg historische precedenten van bevestigingen die geleidt werden door ouderlingen.
Je hebt gelijk dat het waarschijnlijk niet gebruikelijk is voor het bevestigen van een Lerend Ouderling. Ik zag dat over het hoofd.

Al zou er wel wat voor te zeggen zijn. In Handelingen 6 worden diakenen ook bevestigd met handoplegging.

George Whitefield
Gesloten