Psychische stoornissen..

tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Zo is het wel Rens. Iedereen hier op de wereld komt met zonde op de wereld. Dat is nu eenmaal zo. Het kind heeft dan nog geen dadelijke zonde gedaan, maar is wel besmet met de erfzonde. staat ook in de bijbel.

Lees het doopformulier maar eens goed door. In zonden ontvangen en geboren zijn en daarom aan allerhande ellende, ja aan de verdoemenis zelf onderworpen.

tukker

tukker

[Aangepast op 21/3/03 door tukkertje]
WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

Oorspronkelijk gepost door voorbijganger
Beste WG,

In grote lijnen kan ik me wel vinden in je reactie. Ik zit alleen even met het bovenstaande. Daar staat weer het woord normaal. Normaal voor wie? De omgeving? Rusten in heel diep verdriet kan ook erg lekker zijn. Voor mij staat nog steeds niet vast wat dat nomaal dan wel is. Bovendien zijn we het er overeens dat het in tijd en plaats en cultuur kan verschillen.
Normaal.. tja ik heb daar niet echt het goede woord gebruikt.. Het gaat vooral of je GOED kan functioneren.... Tja en dat lijkt mij zowel voor jezelf als de omgeving...
Gelet op het vorenstaande ben ik dit dus niet met je eens. Ik denk dat er ook niet een voldoende instrument is omdat te doen.
Er is wel sprake van een bepaalde indeling. Maar die is niet objectief en zeker niet eenduidig.

Is een dergelijke uniforme indeling wel zo nodig? Wetenschappelijk misschien wel. Maar is de geest wetenschappelijk te doorgronden? Ik denk zelf van niet.
Het lijkt me belangrijker dat de hulpvraag centraal staat en niet de wetenschap. En met de hulpvraag geef ik hiermee gelijk antwoord op het functioneren. Het behoort volgens mij te gaan op de hulpvraag en niet om de reacties van de omgeving. En dat maakt het dan helemaal subjectief, maar in mijn ogen wel effectief.
Uhm tja, als psycholoog/psychiater kijk je naar bepaalde symptomen die iemand heeft. En die symptomen verschillen soms per cultuur, of de voorkomendheid verschilt per cultuur... maar dat betekend niet dat het subjectief is.. Er moet alleen rekening mee gehouden worden...

tja ik reageer ff niet langer want moet zo weg...
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Kan gebeuren. Maar wil jij beweren dan dat een kind als een blank vel papier (dus zonde enige zonde) ter wereld komt?

tukkertje
Loïs

Bericht door Loïs »

Hallo Tukkertje en Rens,

Misschien komt een kind ter wereld zonder gezondigd te hebben, maar wel met een zondenatuur.

Ik denk niet dat baby's direct al gezondigd hebben. Als Paulus over Gods verkiezing schrijft zegt hij als het gaat over Jacob en Ezau in de baarmoeder: "want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden (..)".

Groetjes van Loïs.
Terminator

Bericht door Terminator »

Ik vind dat een psychische stoornis absoluut geen straf is van God! God is liefde, alleen schijnen we dat nogal eens te vergeten! Niet iedereen kent de verantwoordelijkheid die hij of zij moet nemen in zijn of haar leven en verziekt daarmee soms het leven van een ander, wat helaas een psychische stoornis tot gevolg kan hebben. Overigens moet ik hierbij vermelden dat een zwak neurosysteem en aanleg hierbij wel meespeeld!
007

Bericht door 007 »

Oorspronkelijk gepost door ZWP
De straf van ongeloof: de dood.
de dood is geen staf op ongeloof. Immers geloof ontvang je van God. Dus die theorie klopt niet. Wel is de dood een gevolg van een keuze die mocht maken. Wel of geen relatie met God. Want met dood wordt vaak in de bijbel het dood van een relatie bedoeld. Dood is geen persoonlijke relatie hebben met God.
WiccanGirl

Bericht door WiccanGirl »

tja de eeuwige nurture nature discussie... Het is volgens mij een beetje van beide....
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Oorspronkelijk gepost door wit schaap
Statistisch gezien zijn hier zeker mensen die lijden aan depressie, borderline, of sterk neurotisch gedrag.
Ik weet wel zeker dat hier mensen zijn die te maken hebben of hebben gehad met psychische stoornissen. Maar ik denk dat de meesten hier niet zo gemakkelijk over praten. Zeker niet op een forum op internet. (ik niet tenminste)
Plaats reactie