Het grote weertopic
Re: Het grote weertopic [2]
Ik ben voor de nuchterheid van wijlen ds. J.T. Doornenbal uit Oene, die schreef n.a.v. een dankdag na een niet zo'n vruchtbaar jaar:
"Mijn broeders van de kerkenraad spraken op de laatste vergadering al weer over oordelen en gerichten. En ze waren er van overtuigd, dat het einde aller dingen nabij was, en ze zeiden het niet bepaald op een manier van "Als ge deze dingen ziet geschieden, zo heft uw hoofden omhoog, wetende dat uw verlossing nabij is", maar in een tragische stemming alsof dat einde aller dingen zo ongeveer de grootste ramp is, die ze kan overkomen.
Het sombere en regenachtige weer schijnt de mensen wel zwaarmoedig te maken. Zonder enige reden! Het houdt heus wel weer een keer op met regenen! En al is de zomer dan misschien niet zo gunstig geweest als andere jaren, er is toch nog weer ontzaggelijk veel gegroeid, en al kostte 't wat moeite, over 't algemeen is de oogst nog binnengekomen ook. (...)
Ik zeg niet, dat de Heere niet met Zijn oordelen op aarde is en evenmin, dat deze bedeling niet ten einde spoedt. Maar dat is voor de Kerk des Heeren alleen maar een oorzaak van blijdschap en niet om met ongelukkige gezichten te kermen over wat tegenslag.
(...)"
Oene, 3 november 1954.
"Mijn broeders van de kerkenraad spraken op de laatste vergadering al weer over oordelen en gerichten. En ze waren er van overtuigd, dat het einde aller dingen nabij was, en ze zeiden het niet bepaald op een manier van "Als ge deze dingen ziet geschieden, zo heft uw hoofden omhoog, wetende dat uw verlossing nabij is", maar in een tragische stemming alsof dat einde aller dingen zo ongeveer de grootste ramp is, die ze kan overkomen.
Het sombere en regenachtige weer schijnt de mensen wel zwaarmoedig te maken. Zonder enige reden! Het houdt heus wel weer een keer op met regenen! En al is de zomer dan misschien niet zo gunstig geweest als andere jaren, er is toch nog weer ontzaggelijk veel gegroeid, en al kostte 't wat moeite, over 't algemeen is de oogst nog binnengekomen ook. (...)
Ik zeg niet, dat de Heere niet met Zijn oordelen op aarde is en evenmin, dat deze bedeling niet ten einde spoedt. Maar dat is voor de Kerk des Heeren alleen maar een oorzaak van blijdschap en niet om met ongelukkige gezichten te kermen over wat tegenslag.
(...)"
Oene, 3 november 1954.
Prachtig Eilander. Prachtig. Normaliter zou zo'n stuk me verwarmen, nu verfrist het me.
Wat een heerlijke dominee moet dat zijn geweest. Ik lees zijn stukjes in de kerknieuwsbrief van Van der Valk. Dat is de belangrijkste reden dat ik die lees.
eilander schreef:Ik ben voor de nuchterheid van wijlen ds. J.T. Doornenbal uit Oene, die schreef n.a.v. een dankdag na een niet zo'n vruchtbaar jaar:
(...)"
Oene, 3 november 1954.
Ad Anker schreef:Prachtig Eilander. Prachtig. Normaliter zou zo'n stuk me verwarmen, nu verfrist het me.
Inderdaad prachtig!DDD schreef:Wat een heerlijke dominee moet dat zijn geweest. Ik lees zijn stukjes in de kerknieuwsbrief van Van der Valk. Dat is de belangrijkste reden dat ik die lees.
( ik ga dit vaker doen, zodat Jantje weet dat we het onderling ook vaak gewoon eens zijn.

Zo is dat: Semper enim consentire
- Johann Gottfried Walther
Het hoeft niet het begin van HET einde te zijn, maar daarom kan de warmte (net zoals de droogte o.a. van vorig jaar) wel een oordeel van God zijn. Ik vind sommigen opeens wel erg relativerend.
Gelovigen mogen nuchter zijn, maar Gods oordelen zijn zeer te vrezen.
De HEERE God redt Zijn volk, en het komt eeuwig goed, maar dat wil niet zeggen dat ook gelovigen door tijdelijke oordelen heen moeten.
De HEERE God redt Zijn volk, en het komt eeuwig goed, maar dat wil niet zeggen dat ook gelovigen door tijdelijke oordelen heen moeten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zeker, het is Bijbels om daar over na te denken. Zojuist hier aan tafel Jeremia 14 gelezen. Aansprekend hoofdstuk met een indringend slot. De Heere regeert.Johann Gottfried Walther schreef:Het hoeft niet het begin van HET einde te zijn, maar daarom kan de warmte (net zoals de droogte o.a. van vorig jaar) wel een oordeel van God zijn. Ik vind sommigen opeens wel erg relativerend.
Ik geloof er wel in. Maar God garandeert niet dat de onze planeet in haar huidige toestand eeuwig zal bestaan: met dag en nacht etc. God zal op een bepaald punt in de toekomst de hemel en de aarde nieuw maken. Zie ik zo naar Hem uit dat ik nu al stilletjes zeg: "Gezegend wie komt in de Naam van de HEERE!" (Psalm 118:26).Roos2018 schreef:Gen 8 : 22
Voortaan al de dagen der aarde zullen zaaiing en oogst, en koude en hitte, en zomer en winter, en dag en nacht, niet ophouden.
KT 31) al de dagen
Dat is, zolang als de wereld staan zal.
Geloven we nog in de voorzienigheid Gods?
Wat algemene opmerkingen die ik toch even kwijt wil. Ook naar aanleiding van het klimaat dat WIJ hebben
bedorven. Daarna een globale tijdlijn van enkele zaken waar wij als reformatorische belijders medeschuldig
zijn. En ik geloof dat juist dit het oordeel is. Wij hebben de wacht niet betrokken.
Een bepaald soort mensen, een bepaald geloof, is niet te benaderen als het gaat over de oordelen van God.
Opmerkelijk dat dit onder mensen voorkomt die zich 'gelovigen' noemen.
a. Dan haakt men af
b. Men valt stil
c. Men nuanceert (het is eerder zo geweest)
Vooral c komt heel veel voor. Begrijpelijk voor de mens: Hij is aan het stof gekluisterd.
Als we onze ogen open hebben zien we zoveel tekenen, dat het niet te ontkennen is dat we hier toch tekenen
in kunnen zien van Gods ongenoegen.
Al sinds (wat ik me herinner) zagen we in de 20e eeuw bijzondere en ongekende dingen:
Jaren 60: Wereldwijde revolutionair denken.
Geen god en geen meester.
Er vonden grote veranderingen plaats:
a. De vrouw wilde zich niet langer onderwerpen aan de man.
Emancipatie.
Grote demonstraties van vakbonden, die revolutionair van aard waren.
Verzet tegen de wettige regering.
Grote stakingen van mensen die ontevreden waren. Groot-Brittannië
heeft op die manier de grootste auto-industrie verloren.
We merken op: De muziek veranderd. In de jaren 30 tot 50 hoorde
geen echte popmuziek met beats. Het was veel melodieuzer.
Muziek werd lawaai met een boodschap die dwars tegen de gevestigde orde indruiste
De kleding en haardracht van de mens veranderde onder revolutionaire omstandigheden.
Mensen wilde eruitzien als de popsterren die ze aanbaden.
Er werd gewaarschuwd.
Men sloeg de waarschuwingen in de wind.
Men ging door.
Men wilde genieten.
Opvallend: men had in de jaren 60 een zeer optimistisch mens- en toekomstbeeld.
Het jaar 2000 sprak tot de verbeelding.
Grote prestaties van de mens vonden plaats: In de 20e eeuw kwam de auto, in 1885
wel eerst ontwikkeld, maar toch vond er in de 19e eeuw geen massamotorisering plaats
Eind jaren 60 revolutie in de kledinggewoonte: De zogenaamde minimode versloeg er duizenden.
Wie niet meedeed was niet van die tijd.
De seksuele revolutie werkte door, en nog aktijd en resulteertde in feite in het afdwingen om homoseksuele
handelingen goed te keuren. Door de losse seksuele moraal kwam er ook meer vraag naar voorbehoedsmiddelen.
Thans geheel geaccepteerd. Grote wereldconcerns als Reckitt-Benckiser en Beiersdorf verdienen veel aan het
ib de handel brengen van condooms. De producten worden overal vrij verkocht en gepromoot als zijnde een
soort genotsmiddel om de zonden des te beter te kunnen uitleven.
De ongewenste zwangerschappen dienden zich vanzelf aan: Abortus. Kerken waarschuwden voor een glijdende
schaal naar euthanasie. Maar het ging door.
Nu was er een tegenbeweging. Denk aan de SGP, kerken die het gevaar van de tv zagen.
Waarschuwen hielp niet. Men wilde met de tijd mee. Moest men de tv wegdoen om een kind een
christelijke opvoeding te geven, dan haakte men in grote getale af, en ging naar een kerk waar
men daar niet moeilijk over deed, en dacht zo vrij te zijn.
Tegen de popmuziek ik ook veel gewaarschuwd vanaf de jaren 60. Men wilde echter voor het
grootste deel daaran geen gehoor geven, en men ging door. Ook ontwikkeling in de muziek ging door,
en meest gewoon gevolgd door mensen die de waarschuwingen in de kerk verworpen hadden.
Dan komen we in de jaren 70.
Een gevleugelde uitspraak van de toen zittende minister-president Joop den Uyl:
Het zal nooit meer zo worden als het was.
Dit sprak hij toen hij de autoloze zondagen moest aankondingen i.v.m. de oliecrisis.
Men moest GEDWONGEN op zondag de auto laten staan. Men kon in noodgevallen ontheffing aanvragen.
Intussen ging alles door wat in de jaren 60 explosief was gegroeid. Popmuziek, dans, theater, disco,
het werden zaken die de kerkelijke jeugd, ondanks de waarschuwingen in de wind sloeg.
Wat ging er eigenlijk NIET door?
a. De trouwe kerkgang verminderde
b. huwelijkstrouw bleek niet meer bestendig
c. het zijn van een Christelijke (gedoopte) natie.
c. een wederkeer naar de wet en het Godgetuigenis
c. de islam wordt door de overheid gelijk gesteld aan het christendom
Gevolg: Moskeeën rezen overal uit de grond
De islam eiste ook gelijke rechten.
Christenen waren naïef.
Men zei zelfs wel: We hebben toch dezelfde God?
Of we die nu Allah noemen, wat zou dat?
De scheiding tussen de kerken van de Reformatie en Rome werd langzaam uitgewist
Dan jaren 80: Alles ging door, en men raakte gewend aan een seculier leven in Nederland
Jaren 90: Alles ging in nog versneld tempo verder.
2001: Aanslagen: de Twin Towers werden neergehaald.
De wereld schrok hevig. Maar men herstelde zich en bouwde de toren weer op:
Alles moest nog grootster en beter (hemeltergend?)
De jaren erna: Aanslagen werden gemeengoed.
En niemand, bijna niemand, die een verband legde tussen onze Godsverlating en de plagen
die zich overal in de wereld voordeden. De islam is een factor van betekenis geworden in de wereld.
Gelijkgesteld met het christendom.
Een greep uit de grote en revolutionaire veranderingen die we meemaakten en die we bewust, maar wel
zeker gewaarschuwd, omarmd hebben. Nee deze dingen zijn niet per ongeluk gebeurd, om zo te
zeggen:
We verwierpen de waarschuwingen van de kerken. Gods volk werd meer en meer thuisgehaald.
Het gebed werd meer en meer weggenomen, en niemand die er acht op nam dat de rechtvaardige weggeraapt
werd voor het oordeel.
Als we nu naar de toekomst kijken, met de kennis van het verleden, mag ons wel bange vrees vervullen.
Maar het ergste is de diepe slaap waarin zowel kerk en wereld verzonken liggen.
Dat is ook de reden dat er wel wordt gezegd: De grootste vrees is wel dat er niemand lijkt te vrezen en dat
alles doorgaat. Op de tekenen die er zijn wordt niet gelet. Men nuanceert enz. Wat ik al meer opgemerkt heb.
Zouden dan alle dingen alzo blijven als ze waren? We kunnen het weten.
Dit zijn de tekenen van een verharding onder de oordelen. Een niet bekeren maar een doorgaan.
Totdat...
Misschien dat dit niet deels off-topic is, maar dan wijs ik op de gevolgen die we allen kunnen merken in de
natuur. Het is niet allemaal vanzelf zo geworden. Daarom een kleine timeline van wat aandachtspunten.
Een ieder kan het voor zichzelf zeker verder uitbreiden.
bedorven. Daarna een globale tijdlijn van enkele zaken waar wij als reformatorische belijders medeschuldig
zijn. En ik geloof dat juist dit het oordeel is. Wij hebben de wacht niet betrokken.
Een bepaald soort mensen, een bepaald geloof, is niet te benaderen als het gaat over de oordelen van God.
Opmerkelijk dat dit onder mensen voorkomt die zich 'gelovigen' noemen.
a. Dan haakt men af
b. Men valt stil
c. Men nuanceert (het is eerder zo geweest)
Vooral c komt heel veel voor. Begrijpelijk voor de mens: Hij is aan het stof gekluisterd.
Als we onze ogen open hebben zien we zoveel tekenen, dat het niet te ontkennen is dat we hier toch tekenen
in kunnen zien van Gods ongenoegen.
Al sinds (wat ik me herinner) zagen we in de 20e eeuw bijzondere en ongekende dingen:
Jaren 60: Wereldwijde revolutionair denken.
Geen god en geen meester.
Er vonden grote veranderingen plaats:
a. De vrouw wilde zich niet langer onderwerpen aan de man.
Emancipatie.
Grote demonstraties van vakbonden, die revolutionair van aard waren.
Verzet tegen de wettige regering.
Grote stakingen van mensen die ontevreden waren. Groot-Brittannië
heeft op die manier de grootste auto-industrie verloren.
We merken op: De muziek veranderd. In de jaren 30 tot 50 hoorde
geen echte popmuziek met beats. Het was veel melodieuzer.
Muziek werd lawaai met een boodschap die dwars tegen de gevestigde orde indruiste
De kleding en haardracht van de mens veranderde onder revolutionaire omstandigheden.
Mensen wilde eruitzien als de popsterren die ze aanbaden.
Er werd gewaarschuwd.
Men sloeg de waarschuwingen in de wind.
Men ging door.
Men wilde genieten.
Opvallend: men had in de jaren 60 een zeer optimistisch mens- en toekomstbeeld.
Het jaar 2000 sprak tot de verbeelding.
Grote prestaties van de mens vonden plaats: In de 20e eeuw kwam de auto, in 1885
wel eerst ontwikkeld, maar toch vond er in de 19e eeuw geen massamotorisering plaats
Eind jaren 60 revolutie in de kledinggewoonte: De zogenaamde minimode versloeg er duizenden.
Wie niet meedeed was niet van die tijd.
De seksuele revolutie werkte door, en nog aktijd en resulteertde in feite in het afdwingen om homoseksuele
handelingen goed te keuren. Door de losse seksuele moraal kwam er ook meer vraag naar voorbehoedsmiddelen.
Thans geheel geaccepteerd. Grote wereldconcerns als Reckitt-Benckiser en Beiersdorf verdienen veel aan het
ib de handel brengen van condooms. De producten worden overal vrij verkocht en gepromoot als zijnde een
soort genotsmiddel om de zonden des te beter te kunnen uitleven.
De ongewenste zwangerschappen dienden zich vanzelf aan: Abortus. Kerken waarschuwden voor een glijdende
schaal naar euthanasie. Maar het ging door.
Nu was er een tegenbeweging. Denk aan de SGP, kerken die het gevaar van de tv zagen.
Waarschuwen hielp niet. Men wilde met de tijd mee. Moest men de tv wegdoen om een kind een
christelijke opvoeding te geven, dan haakte men in grote getale af, en ging naar een kerk waar
men daar niet moeilijk over deed, en dacht zo vrij te zijn.
Tegen de popmuziek ik ook veel gewaarschuwd vanaf de jaren 60. Men wilde echter voor het
grootste deel daaran geen gehoor geven, en men ging door. Ook ontwikkeling in de muziek ging door,
en meest gewoon gevolgd door mensen die de waarschuwingen in de kerk verworpen hadden.
Dan komen we in de jaren 70.
Een gevleugelde uitspraak van de toen zittende minister-president Joop den Uyl:
Het zal nooit meer zo worden als het was.
Dit sprak hij toen hij de autoloze zondagen moest aankondingen i.v.m. de oliecrisis.
Men moest GEDWONGEN op zondag de auto laten staan. Men kon in noodgevallen ontheffing aanvragen.
Intussen ging alles door wat in de jaren 60 explosief was gegroeid. Popmuziek, dans, theater, disco,
het werden zaken die de kerkelijke jeugd, ondanks de waarschuwingen in de wind sloeg.
Wat ging er eigenlijk NIET door?
a. De trouwe kerkgang verminderde
b. huwelijkstrouw bleek niet meer bestendig
c. het zijn van een Christelijke (gedoopte) natie.
c. een wederkeer naar de wet en het Godgetuigenis
c. de islam wordt door de overheid gelijk gesteld aan het christendom
Gevolg: Moskeeën rezen overal uit de grond
De islam eiste ook gelijke rechten.
Christenen waren naïef.
Men zei zelfs wel: We hebben toch dezelfde God?
Of we die nu Allah noemen, wat zou dat?
De scheiding tussen de kerken van de Reformatie en Rome werd langzaam uitgewist
Dan jaren 80: Alles ging door, en men raakte gewend aan een seculier leven in Nederland
Jaren 90: Alles ging in nog versneld tempo verder.
2001: Aanslagen: de Twin Towers werden neergehaald.
De wereld schrok hevig. Maar men herstelde zich en bouwde de toren weer op:
Alles moest nog grootster en beter (hemeltergend?)
De jaren erna: Aanslagen werden gemeengoed.
En niemand, bijna niemand, die een verband legde tussen onze Godsverlating en de plagen
die zich overal in de wereld voordeden. De islam is een factor van betekenis geworden in de wereld.
Gelijkgesteld met het christendom.
Een greep uit de grote en revolutionaire veranderingen die we meemaakten en die we bewust, maar wel
zeker gewaarschuwd, omarmd hebben. Nee deze dingen zijn niet per ongeluk gebeurd, om zo te
zeggen:
We verwierpen de waarschuwingen van de kerken. Gods volk werd meer en meer thuisgehaald.
Het gebed werd meer en meer weggenomen, en niemand die er acht op nam dat de rechtvaardige weggeraapt
werd voor het oordeel.
Als we nu naar de toekomst kijken, met de kennis van het verleden, mag ons wel bange vrees vervullen.
Maar het ergste is de diepe slaap waarin zowel kerk en wereld verzonken liggen.
Dat is ook de reden dat er wel wordt gezegd: De grootste vrees is wel dat er niemand lijkt te vrezen en dat
alles doorgaat. Op de tekenen die er zijn wordt niet gelet. Men nuanceert enz. Wat ik al meer opgemerkt heb.
Zouden dan alle dingen alzo blijven als ze waren? We kunnen het weten.
Dit zijn de tekenen van een verharding onder de oordelen. Een niet bekeren maar een doorgaan.
Totdat...
Misschien dat dit niet deels off-topic is, maar dan wijs ik op de gevolgen die we allen kunnen merken in de
natuur. Het is niet allemaal vanzelf zo geworden. Daarom een kleine timeline van wat aandachtspunten.
Een ieder kan het voor zichzelf zeker verder uitbreiden.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dank voor het delen @eilander.eilander schreef:Ik ben voor de nuchterheid van wijlen ds. J.T. Doornenbal uit Oene, die schreef n.a.v. een dankdag na een niet zo'n vruchtbaar jaar:
(...)"
Oene, 3 november 1954.
Na een dagje arbeid in 43 graden heeft dit voor mij ook verfrissend gewerkt.
Vorig jaar werd er tijdens de hete zomer ook veel geklaagd en geprofeteerd over klimaatverandering en de oordelen Gods, maar de oogst mocht gewoon worden binnen gehaald. De oogst was wel minder (we hebben dat zelf ervaren), maar het was ondanks dat genoeg.
Laten we maar niet denken dat de zegen alleen in de overvloedigheid ligt.
Hebben we dat opgemerkt? Of is het maar bij doemdenken gebleven? Dan doen we de Heere tekort.
Ik zal niet ontkennen dat er geen klimaatverandering is, want dat is er wel.
Ik zal ook niet ontkennen dat er oordelen Gods zijn en zullen komen; ze staan in de Bijbel opgetekend en die dienen we in de eerste plaats persoonlijk ter harte te nemen.
Maar de opmerking van deze dominee is zeker terecht.
Als je toch klagen wil, doe dat dan maar over jezelf ... en vooral over jezelf, in het verborgen tussen God en je hart, want dat is de plaats waar de Heere je hebben wil.
Ongeacht wie we zijn, hebben we wel eens opgemerkt hoe trouw de Heere is, ondanks alle zonden die we dagelijks doen?
Luk. 12:
6 Worden niet vijf musjes verkocht voor twee penningskens? En niet een van die is voor God vergeten.
7 Ja, ook de haren uws hoofds zijn alle geteld. Vreest dan niet; gij gaat vele musjes te boven.
In een dergelijke tragische stemming profeteren gaat niks van uit; het zijn zware, degelijke, maar lege woorden die zowel door kerkelijken als onkerkelijken worden opgemerkt. Daar win je je medemens niet mee voor zijn zielenheil.
Ik merk wel dat nogal wat Nederlanders door het warme weer in zo´n zwaarmoedige mood terecht zijn gekomen.
Maar geen nood, over enkele dagen is de hitte voor jullie weer voorbij; wij mogen nog zo´n 2 maandjes door puffen.

- Dodo
Vannacht begon het hier opeens erg hard te waaien. Overal klapperden zeilen en zonneschermen. Niet dat het afkoelde, het was aan de noordkant van het huis nog steeds 32 graden.
En zo stond ik om twee uur in de nacht in mijn pyjama in de voortuin om het zonnescherm omhoog te doen.
Veel bliksem in het noorden, maar geen donder en zeker geen regen. Nu, half acht, is het toch afgekoeld naar 23 graden. Dat is al een verademing!
Ik was er gisteravond zeker neerslachtig van. Je kunt die hitte niet ontlopen. Je zit buiten dat de dieren er onder lijden. En waar zal het stoppen? Ik had er echt last van.
En zo stond ik om twee uur in de nacht in mijn pyjama in de voortuin om het zonnescherm omhoog te doen.
Veel bliksem in het noorden, maar geen donder en zeker geen regen. Nu, half acht, is het toch afgekoeld naar 23 graden. Dat is al een verademing!
Ik was er gisteravond zeker neerslachtig van. Je kunt die hitte niet ontlopen. Je zit buiten dat de dieren er onder lijden. En waar zal het stoppen? Ik had er echt last van.
Herkenbaar. Gekke gewaarwording. Ik heb alles maar weer dichtgedaan.Dodo schreef:Vannacht begon het hier opeens erg hard te waaien. Overal klapperden zeilen en zonneschermen. Niet dat het afkoelde, het was aan de noordkant van het huis nog steeds 32 graden.
Verder met het laatste helemaal eens. Het heeft ons toch ook wel wat te zeggen.
Zijn er mensen die de zaken die ik noemde ook waarnemen?
Wat we waarnemen in de natuur staat mijns inziens niet op zichzelf.
Het heeft ons persoonlijk iets te zeggen.
Zien we een verband met ons afwijken en oordelen die we kunnen verwachten?
Of anders: zien we in genoemde zaken de afwijkingen en een verband met de grote droogte.
Immers in de afgelopen 20e eeuw, is naar het mij toeschijnt, meer op de aarde veranderd
dan alle eeuwen daarvoor.
Daar heb ik zelf wel mijn gedachten over. Ik zal er dan zelf wat over zeggen.
Droogte is in de Bijbel meest verbonden aan een straf op afwijken.
Hitte kan ook een oordeel worden. We lezen van de grote hitte die de mensen verhit.
Of dit beeldspraak is? in ieder geval zegt het ons wel wat.
Openbaring 16:6-11 (lees ook het verband)
En de vierde engel goot zijn fiool uit op de zon; en haar is macht gegeven de mensen te verhitten door vuur.
En de mensen werden verhit met grote hitte, en lasterden den Naam Gods, Die macht heeft over deze plagen; en zij bekeerden zich niet, om Hem heerlijkheid te geven.
En de vijfde engel goot zijn fiool uit op den troon van het beest; en zijn rijk is verduisterd geworden; en zij kauwden hun tongen van pijn;
En zij lasterden den God des hemels vanwege hun pijnen, en vanwege hun gezweren; en zij bekeerden zich niet van hun werken.
We kunnen ook de heerlijkheid, macht en majesteit van God opmerken in de natuur:
Geeft den HEERE, gij kinderen der machtigen, geeft den HEERE eer en sterkte.
Geeft den HEERE de eer Zijns Naams; aanbidt den HEERE in de heerlijkheid des heiligdoms.
Wat we waarnemen in de natuur staat mijns inziens niet op zichzelf.
Het heeft ons persoonlijk iets te zeggen.
Zien we een verband met ons afwijken en oordelen die we kunnen verwachten?
Of anders: zien we in genoemde zaken de afwijkingen en een verband met de grote droogte.
Immers in de afgelopen 20e eeuw, is naar het mij toeschijnt, meer op de aarde veranderd
dan alle eeuwen daarvoor.
Daar heb ik zelf wel mijn gedachten over. Ik zal er dan zelf wat over zeggen.
Droogte is in de Bijbel meest verbonden aan een straf op afwijken.
Hitte kan ook een oordeel worden. We lezen van de grote hitte die de mensen verhit.
Of dit beeldspraak is? in ieder geval zegt het ons wel wat.
Openbaring 16:6-11 (lees ook het verband)
En de vierde engel goot zijn fiool uit op de zon; en haar is macht gegeven de mensen te verhitten door vuur.
En de mensen werden verhit met grote hitte, en lasterden den Naam Gods, Die macht heeft over deze plagen; en zij bekeerden zich niet, om Hem heerlijkheid te geven.
En de vijfde engel goot zijn fiool uit op den troon van het beest; en zijn rijk is verduisterd geworden; en zij kauwden hun tongen van pijn;
En zij lasterden den God des hemels vanwege hun pijnen, en vanwege hun gezweren; en zij bekeerden zich niet van hun werken.
We kunnen ook de heerlijkheid, macht en majesteit van God opmerken in de natuur:
Geeft den HEERE, gij kinderen der machtigen, geeft den HEERE eer en sterkte.
Geeft den HEERE de eer Zijns Naams; aanbidt den HEERE in de heerlijkheid des heiligdoms.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ik ben het helemaal met je eens Dia, maar om daar nu onder te bukken is oh zo moeilijk
Het is maar net waar je bent. Hier in Frankrijk heeft het vannacht flink geregend en is het momenteel 20 C°.