De doodstraf

Jelle

De doodstraf

Bericht door Jelle »

Ik las in de krant dat er in Amerika weer een discussie loopt over de doodstraf.
Moeten wij nu voor of tegen de doodstraf zijn? Is de doodstraf nu Bijbels of niet?

In de Bijbel lees ik: Wie bloed vergiet, diens bloed zal vergoten worden.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik las in de krant dat er in Amerika weer een discussie loopt over de doodstraf.
Moeten wij nu voor of tegen de doodstraf zijn? Is de doodstraf nu Bijbels of niet?

In de Bijbel lees ik: Wie bloed vergiet, diens bloed zal vergoten worden.
sochrio

Bericht door sochrio »

In de Bijbel lezen we regelmatig dat de doodstraf wordt uitgevoerd. Een vrouw die op overspel werd betrapt moest bijv. gestenigd worden. Denk ook aan Achan en al die anderen.
Als ik me niet vergis gold het ook voor de ontheiliging van de sabbat.

Ik zou eigenlijk niet weten of die doodstraf nu ook nog geldt. Nuchter bekeken zou dan eigenlijk iedereen de doodstraf moeten krijgen. De vraag is of de doodstraf niet in tegenspraak is met genade. Wanneer je immers iemand dood (los van het feit dat ie het al dan niet verdient) is er voor die persoon geen genade meer mogelijk.
We weten niet of we dan nog naar Gods wil handelen. Ga je in feite niet op Gods plaats staan? Ik zou niet graag iemand executeren bijv. ook al was het Bin Laden zelf.
In het OT is God eigenlijk altijd nauw betrokken bij de uitvoering van de doodstraf. In bepaalde gevallen werd de schuldige aangewezen dmv het lot. Bovendien stonden de 'rechters' van die tijd dicht bij God en waren ze een spreekbuis van God. Ik denk niet dat we dat nog van onze huidige rechters kunnen zeggen.
limosa

Bericht door limosa »

De vraag "voor of tegen doodstraf" lijkt mij wat te simpel als je hem los ziet van de rechtsorde (en zelfs het landsbestuur) in het algemeen. Zolang die niet Bijbels zijn lijkt het mij ongewenst de doodstraf als instrument in de rechtshandhaving te hebben.

Wie de doodstraf wil invoeren moet beginnen de samenleving als geheel om te vormen naar een Bijbels model (hoe dat er in onze tijd ook uit moge zien??), als dat gelukt is zijn we wellicht in staat ook de doodstraf op een Bijbelse manier toe te passen. Zomaar één element uit de Bijbelse samenleving in die van ons inpluggen lijkt mij geen goed idee.

Je moet er toch niet aan denken dat de twee verdachten in de zaak "Putten" de doodstraf gekregen zouden hebben. En zo zijn er meer voorbeelden, ook in Amerika. Het feit dat daar relatief buitengewoon (onevenredig) veel mensen uit achterstandsgroepen veroordeeld worden zegt toch eigenlijk genoeg.

Nee, wat mij betreft zijn we als samenleving niet aan invoering van de doodstraf toe. Zolang we als kerken nog niet als broeders van hetzelfde huis samenwonen zal zeker de samenleving niet Bijbels worden. Laten we als we over doodstraf spreken daar maar beginnen!

limosa
Lieneke

Bericht door Lieneke »

nee wat mij betreft zijn we als samenleving niet aan invoering van doodstraf toe
Nee? Denk je van niet?
Ze moesten in bepaalde gevallen wel de doodstraf invoeren. Bijvoorbeeld voor verkrachters, mensen (zijn bijna geen mensen meer te noemen) die kinderen ontvoeren, ze mishandelen en dan, om sporen uit te wissen, ze vermoorden. Zou je die vent dan niet moeten vermoorden?!!
Volgens mij wel!
Oke, ze moeten een jaar of wat zitten, maar zo gauw ze er uit zijn beginnen ze weer.
In zulke gevallen zou het goed zijn de doodstraf uit te voeren!

HG,
Lieneke :bu
sochrio

Bericht door sochrio »

Lieneke, je zegt nu wel dat bijv. verkrachters de doodstraf zouden moeten krijgen, maar zou jij bereid om hen de dodelijke injectie te geven? Zou jij een ander kunnen doden, al is het verdiend?
Ik zou dat niet kunnen, daar ben ik heel eerlijk in. Dan is doodstraf toch net zo goed moord. Wat jij nu aanhaalt als argumenten voor het invoeren van de doodstraf is in feite het willen vergelden. Is dat goed? Ik denk het niet.
limosa

Bericht door limosa »

Lieneke,

Mijn probleem is niet dat ik geen misdrijf zou kunnen bedenken waarvoor een zware straf nodig is. Waar ik moeite mee heb is dat we niet in staat zijn in de rechte weg een vonnis uit te spreken omdat we nu eenmaal in een niet-Bijbelse samenleving verkeren. Je moet er toch niet aan denken dat iemand als gevolg van gerechtelijke dwaling onterecht de doodstraf krijgt. Daarnaast staat de rechter uiteindelijk onder behoorlijk grote invloed van de politiek. Dat kan leiden tot de afschuwelijkste misstanden (Duitsland 'veroordeelde' joden, in het Oostblok 'veroordeeld' men christenen, etc, etc).
Voor het misdrijf wat jij noemt vindt ik overigens wel dat de maximale straf van toepassing zou moeten zijn (levenslang, zonder vervroegde invrijheidstelling), maar dat is principieel anders dan doodstraf.

limosa
Lieneke

Bericht door Lieneke »

Hoi Sochrio,

Ik zou het niet kunnen nee, maar ben jij het er dan wel mee eens dat ze een paar jaar de cel in gaan en als ze eruit komen, ze weer verder gaan? Stel...jij zou de vader wezen van je dochter (die dan vermoord is) en je ziet toevallig die smeerlap...
Ik zou me geen raad weten.
Ik vind dat je hier wel kwaad met kwaad moet vergelden. Ook al is dat niet bijbels...
Is het vermoorden dan wel bijbels? Dat lijkt me stug!
Volgens mij is de beul die de doodstraf moet uitvoeren geen moordenaar. Het klinkt raar, het is eigenlijk zijn plicht.

Limosa,
je moet er toch niet aan denken dat iemand als gevolg van een gerechtelijke dwaling onterecht de doodstraf krijgt
Nee, is zo!
Maar laten ze het dan in ieder geval wel uitvoeren wanneer ze het zeker weten! En net wat je zegt: Weet je het nog niet zeker, geef ze dan in elk geval levenslang!

Lieneke
sochrio

Bericht door sochrio »

Lieneke, een beul mag het dus wel doen, maar zelf zou je het niet kunnen. Waarom zou je het dan niet kunnen. Het is immers je beroep en, je doet een rechtvaardige daad (zeg je in je reactie).
Ik vind dat eigenlijk wat tegenstrijdig. Jij zou het niet doen, maar een ander moet het dan maar doen. Vermoorden is niet Bijbels nee, maar is het daarom geoorloofd de dader te vermoorden? Of het echt moorden is weet ik niet. Het staat wel vast dat je de ander berooft van zijn leven en dus hem de mogelijkheid om nog tot geloof te komen ontneemt
BOELY

Bericht door BOELY »

Waarom geen doodstraf? Het is er altijd geweest in de Bijbel. Als iemand zonde doet moet hij er voor gestraft worden! En wanneer het echt te gek is dan zou de doodstraf daar op moeten liggen vind ik wel!
Mirror

Bericht door Mirror »

In Terdege stond een stuk van dhr. Den Hertog, hij vertelde daarin ook over doodstraf. Ik was vanuit de Bijbelse lijn altijd voorstander van de doodstraf, mede door dit genoemde artikel zou ik er nu veel langer over moeten nadenken. Ik weet het niet.
de Paus

Bericht door de Paus »

Waarom geen doodstraf? Het is er altijd geweest in de Bijbel. Als iemand zonde doet moet hij er voor gestraft worden! En wanneer het echt te gek is dan zou de doodstraf daar op moeten liggen vind ik wel!
Het lievelingsargument: wie zonder zonde is, werpe de eerste steen. Let wel: hier staat niet dat je niet mag straffen. Hier staat "werpe de eerste steen", hetgeen verwijst naar het stenigen -> doodstraf.
sochrio

Bericht door sochrio »

BOELY, zou jij bij iemand de doodstraf kunnen en willen uitvoeren? Toegepast op het bericht van De Paus: Zou jij een steen gooien?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Dit is een heel moeilijk onderwerp. Zelf durf ik er niet al te veel over te zeggen dus zomaar wat losse gedachten zonder conclusie.

Het Bijbelse gebod: "Gij zult niet doodslaan." gaat zeker niet over de doodstraf, na deze wet volgen er heel veel zaken waarop de doodstraf wel gegeven wordt.

Wat voor mensen afzonderlijk geldt, geldt niet automatisch voor de overheid. Het feit dat je zelf niemand wilt doden wil niet zeggen dat je daarom de doodstraf moet afwijzen, net zo min als dat betekend dat je volkomen pacifist moet worden.

De overheid wordt omschreven als vertegenwoordiger van God (Of dit nu door deze overheid erkend wordt of niet.) Om deze reden denk ik dat elke overheid gelijk over de doodstraf mag denken. Of nu de hele samenleving volgens Bijbelse richtlijnen is ingericht of niet. De overheid (ook de Romeinse uit de tijd van Paulus, draagt het zwaard niet te vergeefs).

Ik ben er zeker van overtuigd dat de doodstraf niet onrechtvaardig is als straf voor veel misdaden. Degene die veroordeeld wordt heeft niets te klagen. De vraag is wel of iemand het recht heeft om deze doodstraf uit te spreken. (Ondanks eerdere overwegingen van mij.) Daarbij komt dat in veel gevallen waar mensen roepen om de doodstraf we ook zelf veroordeeld worden. Een kinderverkrachter en moordenaar verdient m.i. inderdaad de dood. Maar beseffen we wel dat wij als we op andere punten onszelf niet de baas zijn, alleen maar het geluk hebben dat we ons niet tot kinderen aangetrokken voelen. Weet je heel zeker dat je je op dat punt wel zou kunnen beheersen? Ik denk het niet. Dit relativeert misschien wel de mate waarin we anderen veroordelen.

Wie zonder zonde is werpe de eerste steen, alleen op de doodstraf betrekken, is volgens mij geen goede uitleg. Deze geschiedenis staat in een veel algemener karder. Degenen die de vrouw bij Jezus brachten, hadden niet de door God gegeven bevoegdheid om mensen ter dood te veroordelen (die taak ligt bij de overheid, die deze taak ook niet overgedragen had aan deze mensen). Verder laten deze Joden de vrouw helemaal gaan, wat betekend dat ze geen enkele straf meer willen geven aan deze vrouw, ook geen andere straf dan de doodstraf.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Trein

Bericht door Trein »

En het is zo verschrikkelijk simpel hè, het staat zo ontzettend duidelijk en boven elke discussie verheven in de heilige schrift.
Er staat zonder ook maar enige ruimte tot uitzonderingen open te laten geschreven. Gij zult niet doden

Er staat niet, "Gij zult niet doden behalve bij verkrachting", er staat ook niet "Gij zult niet doden behalve als je de regering bent", er staat niet "Gij zult niet doden tenzij het over een moordernaar gaat", nee, God heeft het zeer bewust zeer duidelijk beschreven. Gij zult niet doden
Als je daar uitzonderingen op gaat maken, kan je net zo goed uitzonderingen gaan maken op de rest van de 10 geboden. Dan mag je dus ook best zo nu en dan overspel plegen, dan mag je dus ook best zo nu en dan eens stelen, dan mag je dus ook best zo nu en dan eens andere Goden aanbidden. Immers, de 10 Geboden zijn dan plots niet zo bindend meer.

Kortom, een ware Christen is ten alle tijden tegen de doodstraf.

[Edited on 3/6/02 by Trein]
Plaats reactie