Het grote weertopic
Re: Het grote weertopic [2]
Ik ben blij dat ik deze week veel op kantoor zit. Lekker in de airco. Dat is beter werken dan op zolder.
Klinkt een klein beetje egoïstisch, niet? Die arme oudjes, (we hebben het niet meer zo op de ouden, als het forum zo lezen, maar dat terzijde) die 3-hoog wonen en alleen maar kunnen dromen van airco... Ik heb zelf ook geen airco, zelfs geen rolluiken om de brandende zon te temperen en wat uit het huis te houden. Het enige wat ik kan is de gordijnen dicht, maar dat helpt nauwelijks. Als bij de gordijnen sta is het of ik bij een gloeiende kachel sta...merel schreef:Ik ben blij dat ik deze week veel op kantoor zit. Lekker in de airco. Dat is beter werken dan op zolder.

En dan dit nog:
Het warmterecord van Warnsveld hielp ons nog een beetje te geloven dat het met de klimaatverandering in Nederland allemaal nog wel meeviel. Natuurlijk: het is de laatste tijd vaak warm geweest, maar toch… Hield ‘Warnsveld’ niet al bijna 75 jaar stand? Daar sprak een vorm van stabiliteit uit. We kwamen er, ondanks klimaatopwarming, toch mooi maar niet aan. In die zin was het hitterecord ook een baken van stabiliteit. En met het record lijkt ook die stabiliteit nu een beetje te verdwijnen. Een eventueel nieuw record staat zeker niet meer zo lang als zijn voorganger en zal hoogstwaarschijnlijk in de komende jaren alweer scherper worden gesteld.
aldus MeteoGroup
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Verbannen
@DIA, je hebt tegenwoordig voor een paar tientjes al een ventilator. En een airconditioning is ook helemaal niet meer zo duur. Dat kan wellicht helpen tegen de warmte.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Bij mij ook zoiets, hoor.-DIA- schreef:Klinkt een klein beetje egoïstisch, niet? Die arme oudjes, (we hebben het niet meer zo op de ouden, als het forum zo lezen, maar dat terzijde) die 3-hoog wonen en alleen maar kunnen dromen van airco... Ik heb zelf ook geen airco, zelfs geen rolluiken om de brandende zon te temperen en wat uit het huis te houden. Het enige wat ik kan is de gordijnen dicht, maar dat helpt nauwelijks. Als bij de gordijnen sta is het of ik bij een gloeiende kachel sta...merel schreef:Ik ben blij dat ik deze week veel op kantoor zit. Lekker in de airco. Dat is beter werken dan op zolder.

Ik heb een ventilator, niet zo'n grote, zo'n ding op een steel, als je begrijpt wat ik bedoel. In feite helpt dat weinig, het is alleen dat de lucht wat verplaatst wordt. De warmte tempert er niet door. Wat ik wel doe: 's Morgens deuren en rampen open en de ventilator in de wind zetten die dan zo het hele huis wat kan doorwaaien. Dan komt de frissere nachtlucht wat binnen. Maar als de temperatuur weer hoger komt is de 'koelte' ook zo weer verdwenen. Is het eenmaal echt warm binnen, dan is het moeilijk om de temperatuur weer te temperen.Posthoorn schreef:Bij mij ook zoiets, hoor.-DIA- schreef:Klinkt een klein beetje egoïstisch, niet? Die arme oudjes, (we hebben het niet meer zo op de ouden, als het forum zo lezen, maar dat terzijde) die 3-hoog wonen en alleen maar kunnen dromen van airco... Ik heb zelf ook geen airco, zelfs geen rolluiken om de brandende zon te temperen en wat uit het huis te houden. Het enige wat ik kan is de gordijnen dicht, maar dat helpt nauwelijks. Als bij de gordijnen sta is het of ik bij een gloeiende kachel sta...merel schreef:Ik ben blij dat ik deze week veel op kantoor zit. Lekker in de airco. Dat is beter werken dan op zolder.![]()
Ik kan evt. wel naar mijn moeder 'vluchten' in geval van nood, die woont wat koeler. Heb je wel een ventilator, -DIA-? Die hoeven niet zo duur te zijn.
Vroeger, toen we in op het platteland woonden, hadden we een kelder. Daar was het altijd koel. Ik herinner me de warme zomer van 1976 goed: Ik bivakkeerde toen graag in de kelder... Helaas moet ik nu node een kelder missen...
- Dodo
Water koud zetten in de koelkast, in kleine flesjes of in een grote kan. Veel water drinken. Koele kleren aan. Geen sokken en schoenen, blote voeten scheelt echt. Met je voeten in een teiltje water zitten. Als je op een bank of stoel zit met synthetische bekleding: leg er een grote badhanddoek op. Dat zit veel koeler (want katoen). Doe je boodschappen vroeg in de morgen of later op de avond, als het niet meer zo heel warm is. Ventilators helpen absoluut, je kunt er gerust wat meer neerzetten. Eventueel een natte lap in je nek. Er zijn koelmatjes voor honden te koop, die kun je zelf ook gebruiken om op te zitten. Als je een tegelvloer hebt kun je daar ook op gaan zitten, dat trekt lekker de warmte uit je lichaam. Doe rustig aan, doe alleen die klussen die echt nodig zijn en doe ze op je gemak. Dit is niet de tijd om in één dag de buitenboel te gaan schilderen 

Nee, maar jouw lichaamswarmte tempert er wél door. Op de hoogste stand, recht op jezelf gericht, nou, dat merk je echt wel. Zie verder post van Dodo.-DIA- schreef:Ik heb een ventilator, niet zo'n grote, zo'n ding op een steel, als je begrijpt wat ik bedoel. In feite helpt dat weinig, het is alleen dat de lucht wat verplaatst wordt. De warmte tempert er niet door.

Voordeel van een oud huis, die hebben wij nog steeds.-DIA- schreef: Vroeger, toen we in op het platteland woonden, hadden we een kelder. Daar was het altijd koel. Ik herinner me de warme zomer van 1976 goed: Ik bivakkeerde toen graag in de kelder... Helaas moet ik nu node een kelder missen...

Hij is op stahoogte, ik heb het raampje aan de voorkant en het deurtje aan de achterkant open gezet, zodat het doortocht.
Het scheelt 10 graden met de kamer!
Maar i.t.t. vroeger bewaar ik er geen restjes voedsel.
Ik vraag me wel ieder jaar af, als het over het hitterecord gaat, hoe deden die mensen dat in 1944?

Geen ventilator, geen koelkasten, geen vriezer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jij het het warm, net zoals iedereen, en ik mag niet blij zijn dat ik straks in koelere temperaturen mag werken? Waarom is dat egoïstisch?-DIA- schreef:Klinkt een klein beetje egoïstisch, niet? Die arme oudjes, (we hebben het niet meer zo op de ouden, als het forum zo lezen, maar dat terzijde) die 3-hoog wonen en alleen maar kunnen dromen van airco... Ik heb zelf ook geen airco, zelfs geen rolluiken om de brandende zon te temperen en wat uit het huis te houden. Het enige wat ik kan is de gordijnen dicht, maar dat helpt nauwelijks. Als bij de gordijnen sta is het of ik bij een gloeiende kachel sta...merel schreef:Ik ben blij dat ik deze week veel op kantoor zit. Lekker in de airco. Dat is beter werken dan op zolder.
Ik ben ook blij hoor, ik heb nog een dak boven mijn hoofd... Toch, als ik terugdenk aan het bejaardenopvangcentrum (of hoe noem je zoiets tegenwoordig), waar mijn moeder de laatste jaren woonde, dan werd er daar niet goed gezorgd bij warmte. De zusters zetten alle ramen wijd open. Alsof ze wilden zeggen: Welkom hitte, plaag de oudjes maar eens lekker! Maar serieus, dat was natuurlijk een dom doen! Toen wist ik wel beter, maar ja, je gaat die zusters die 'er voor geleerd hebben' ook niet kapittelen... Tenminste niet zo snel.merel schreef:Jij het het warm, net zoals iedereen, en ik mag niet blij zijn dat ik straks in koelere temperaturen mag werken? Waarom is dat egoïstisch?-DIA- schreef:Klinkt een klein beetje egoïstisch, niet? Die arme oudjes, (we hebben het niet meer zo op de ouden, als het forum zo lezen, maar dat terzijde) die 3-hoog wonen en alleen maar kunnen dromen van airco... Ik heb zelf ook geen airco, zelfs geen rolluiken om de brandende zon te temperen en wat uit het huis te houden. Het enige wat ik kan is de gordijnen dicht, maar dat helpt nauwelijks. Als bij de gordijnen sta is het of ik bij een gloeiende kachel sta...merel schreef:Ik ben blij dat ik deze week veel op kantoor zit. Lekker in de airco. Dat is beter werken dan op zolder.
Met dagen boven de 30, misschien wel 35 graden liggen ook klamme nachten op de loer. Vermoedelijk zal de thermometer later deze week ’s nachts niet onder de 20 graden komen. Warme lucht stijgt op, ook binnen de muren van een huis. Het kan dus helpen om een of twee verdiepingen lager te slapen.
lees ik in het NRC.
Straks effe bedje opmaken in de kelder dan.
lees ik in het NRC.
Straks effe bedje opmaken in de kelder dan.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dat is inderdaad niet zo fijn! Al weet ik uit mijn tijd in de thuiszorg dat oudere dames ook nog met dit weer perse panty's aan wilden hebben.-DIA- schreef:Ik ben ook blij hoor, ik heb nog een dak boven mijn hoofd... Toch, als ik terugdenk aan het bejaardenopvangcentrum (of hoe noem je zoiets tegenwoordig), waar mijn moeder de laatste jaren woonde, dan werd er daar niet goed gezorgd bij warmte. De zusters zetten alle ramen wijd open. Alsof ze wilden zeggen: Welkom hitte, plaag de oudjes maar eens lekker! Maar serieus, dat was natuurlijk een dom doen! Toen wist ik wel beter, maar ja, je gaat die zusters die 'er voor geleerd hebben' ook niet kapittelen... Tenminste niet zo snel.merel schreef:Jij het het warm, net zoals iedereen, en ik mag niet blij zijn dat ik straks in koelere temperaturen mag werken? Waarom is dat egoïstisch?-DIA- schreef:Klinkt een klein beetje egoïstisch, niet? Die arme oudjes, (we hebben het niet meer zo op de ouden, als het forum zo lezen, maar dat terzijde) die 3-hoog wonen en alleen maar kunnen dromen van airco... Ik heb zelf ook geen airco, zelfs geen rolluiken om de brandende zon te temperen en wat uit het huis te houden. Het enige wat ik kan is de gordijnen dicht, maar dat helpt nauwelijks. Als bij de gordijnen sta is het of ik bij een gloeiende kachel sta...merel schreef:Ik ben blij dat ik deze week veel op kantoor zit. Lekker in de airco. Dat is beter werken dan op zolder.
Het worden inderdaad plaknachten. Ik zag dat het donderdag avond om 23.00 uur nog 30c zal zijn. Voorlopig houd ik de boel potdicht

- Dodo
Wat mij helpt om te slapen bij warme nachten: ik leg een grote badhanddoek onder het onderlaken. Dat is minder zweterig. Ook een handdoek om het kussen. En de ventilator strategisch opgesteld, zodat je een lichte luchtstroom hebt zonder dat het hinderlijk is. Verder heb ik een zomerdeken aangeschaft, die is heel prettig. Anders is een lege dekbedhoes ook een aanrader. En water bij het bed.
Ik ga gewoon slapen. Al die voorbereidingen... Je zou het er warm van krijgen.
- Dodo
Niet iedereen is zo gelukkig als jij.Ad Anker schreef:Ik ga gewoon slapen. Al die voorbereidingen... Je zou het er warm van krijgen.