Tiberius schreef:Helma, hoe zou je dat vanuit de optiek van pastoraal werker of ouderling kunnen verbeteren? Periodiek een apart bezoek of zo?
Zou een goed idee kunnen zijn. En dan gewoon om de zoveel tijd eens vragen of ze het nog wel fijn vinden. En op deze frequentie doorgaan of afbouwen.
Het zal nl per persoon of gezin of situatie verschillend zijn.
En als ik voor mij persoonlijk spreek...
Op een gegeven moment is die behoefte er (bijna) helemaal niet meer. Of heel af en toe vlamt er iets op. Maar dan zou of ga ik eerder in gesprek met iemand die veel dichterbij staat.
(Ook vanuit de gedachte dat je niet teveel beslag op iemands tijd wil leggen, er zijn zoveel mensen met zoveel meer... en ik voor mij persoonlijk ook denk, God wil en kan werkelijk vertroosten, uitkomst geven, dus bij Hem en Zijn Woord moet ik zijn, niet bij mensen. Maar dat is de aard van het beestje ook hoor)
Ik merk ook wel nu onze gemeente eigenlijk gewoon verdubbeld is aan leden met pakweg 10 jaar geleden ( ik geloof nu meer dan 700) , de ouderlingen veel meer (gevoelsmatig) op afstand staan. Je kent ze minder. Wel van gezicht, maar minder persoonlijk.
En zij jou.
Het is verder nu eenmaal ook zo dat wijkouderlingen kunnen wisselen na een bepaalde periode. ( andere indeling, aftredend etc.)
Met een predikant idem. Die vertrekt meestal ook weer.
Dus tja, dat is vaak in pastorale begeleiding wat katig. Er moet weer een nieuwe vertrouwensband opgebouwd worden.
Ik denk overigens dat mensen onbewust vertrouwjjker spreken met een predikant omdat die niet van hier deze woonplaats is. En na x aantal jaren weer "weg" is. Een ouderling als je daar ooit iets tegen gezegd hebr blijf je altijd ontmoeten. Dan ben je misschien onbewust toch voirzichtiger in wat je zegt. Niet omdat hij zijn mond niet zou houden (die ervaring hebben we absoluut niet) maar je altijd aan dit of dat gelinkt zou worden)
Verder kan of mag je van een predikant niet verwachten dat hij in die frequentie blijft komen.
En zeker niet als de gemeente groter is.