Bezorgd schreef:GG-er schreef:[. En uitbreiding van de kerkenraad is vaak ook een utopie. Het is al moeilijk genoeg om op het gewenste aantal broeders te komen, laat staan om er nog maar een paar 'bij te nemen'.
Dat klopt alleen als de broeders die er zitten zelf denken de besten te zijn en anderen niet geschikt achten

Je kunt alleen maar denken binnen je eigen frame, denk ik.
Er zijn veel meer situaties denkbaar. Als je een kleine gemeente hebt, is de spoeling dun. Een deel van de mannelijke leden zit al in de kerkenraad. Een ander deel is oud en gebrekkig, die kun je geen kandidaat stellen. Van de jongere mannen zijn er meerderen die naast hun gezin en baan ook nog onregelmatige diensten of oproepdiensten hebben. Dat legt een flinke druk op de planning en organisatie van het gezin. Als zulke mannen toch kandidaat gesteld worden en gekozen worden, vind ik het verdedigbaar dat zij hun verkiezing niet aannemen. Hun eerste verantwoordelijkheid ligt in hun gezin, het is terecht dat ze dat het zwaarst laten wegen. Maar daarmee blijf je met vacatures zitten en uitbreiding is al helemaal niet mogelijk.
Deze discussie begint een verkeerde en nare kant op te gaan. Het lijkt wel alsof ik mij moet verdedigen voor het feit dat ik graag een eigen dominee wil hebben. Is dat een verkeerd verlangen, na tientallen vacante jaren?
Mensen die daar geen begrip voor hebben, of die het hebben van een dominee negatief belichten, zijn volgens mij verwend. Het zou wel eens goed zijn als ze ook eens een poosje geen predikant zouden hebben, te beginnen met een jaartje of tien. Ik ben benieuwd of ze dan anders praten.