Ik vind dat enerzijds heel mooi anderzijds wat lastig. Doet me denken aan een werkomgeving waar 80% van de energie opgaat aan de 20% slechtst presterenden, waardoor de 80% zich niet gezien voelt. Of is dat te kort door de bocht?Adje schreef:Ik heb ook wel eens gehoord van een predikant die in zijn kaartenbakken keek waar heel veel randleden in stonden.merel schreef: Ik ken een PKN dominee die in zijn gemeente eerst in de registers ging kijken wie er van de ouderen nog steeds dooplid waren. Deze mensen is hij gaan bezoeken en heeft hij uitgenodigd voor een belijdenis catechisatie voor volwassenen. Velen hebben alsnog belijdenis gedaan
De oudste bezocht hij het eerst en op deze manier ging hij het rijtje af. Was overigens een predikant die destijds voor het grootste deel in dienst was van de IZB.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Hoe kijk je dan aan tegen de herder die 99 schapen achterlaat om 1 verloren schaap te zoeken?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik krijg het verwijt dat ik teveel doorsla. Maar ik benoemde, dat er een verlangen aanwezig moet zijn om de Heere te dienen voor het afleggen van belijdenis. Dan kom je weer in de discussie: "maar kan een onbekeerde verlangen? etc". Van die discussie wil ik afblijven. Maar ik vind het ook niet goed om uit te gaan van een ideaalsituatie. Die bereiken we hier niet en is vroeger ook nooit zo geweest. We kunnen hoogstens streven naar het ideale. Anders kom je inderdaad uit bij de situatie van de Strict Baptist in Engeland, een gemeente die alleen bestaat uit ware gelovigen (het baptistische standpunt).
Re: Gereformeerde Gemeenten
Natuurlijk had deze predikant ook oog voor degenen die wel trouw kerkelijk meeleefden, dat waren er echter niet veel. Vandaar dat men voor deze oplossing had gekozen. Het was een kleine gemeente in een grote stad. Die gemeente kon geen predikant betalen en er is toendertijd contact gezocht met de IZB. In overleg tussen de gemeente en de IZB is er toen een predikant beroepen, die het op hem uitgebrachte beroep ook heeft aangenomen.Zeeuw schreef:Ik vind dat enerzijds heel mooi anderzijds wat lastig. Doet me denken aan een werkomgeving waar 80% van de energie opgaat aan de 20% slechtst presterenden, waardoor de 80% zich niet gezien voelt. Of is dat te kort door de bocht?Adje schreef:Ik heb ook wel eens gehoord van een predikant die in zijn kaartenbakken keek waar heel veel randleden in stonden.merel schreef: Ik ken een PKN dominee die in zijn gemeente eerst in de registers ging kijken wie er van de ouderen nog steeds dooplid waren. Deze mensen is hij gaan bezoeken en heeft hij uitgenodigd voor een belijdenis catechisatie voor volwassenen. Velen hebben alsnog belijdenis gedaan
De oudste bezocht hij het eerst en op deze manier ging hij het rijtje af. Was overigens een predikant die destijds voor het grootste deel in dienst was van de IZB.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Helder. Dat is een mooie oplossing.Adje schreef:Natuurlijk had deze predikant ook oog voor degenen die wel trouw kerkelijk meeleefden, dat waren er echter niet veel. Vandaar dat men voor deze oplossing had gekozen. Het was een kleine gemeente in een grote stad. Die gemeente kon geen predikant betalen en er is toendertijd contact gezocht met de IZB. In overleg tussen de gemeente en de IZB is er toen een predikant beroepen, die het op hem uitgebrachte beroep ook heeft aangenomen.Zeeuw schreef:Ik vind dat enerzijds heel mooi anderzijds wat lastig. Doet me denken aan een werkomgeving waar 80% van de energie opgaat aan de 20% slechtst presterenden, waardoor de 80% zich niet gezien voelt. Of is dat te kort door de bocht?Adje schreef:Ik heb ook wel eens gehoord van een predikant die in zijn kaartenbakken keek waar heel veel randleden in stonden.merel schreef: Ik ken een PKN dominee die in zijn gemeente eerst in de registers ging kijken wie er van de ouderen nog steeds dooplid waren. Deze mensen is hij gaan bezoeken en heeft hij uitgenodigd voor een belijdenis catechisatie voor volwassenen. Velen hebben alsnog belijdenis gedaan
De oudste bezocht hij het eerst en op deze manier ging hij het rijtje af. Was overigens een predikant die destijds voor het grootste deel in dienst was van de IZB.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat vind ik hier niet van toepassing. Die 99 waren veilig.helma schreef:Hoe kijk je dan aan tegen de herder die 99 schapen achterlaat om 1 verloren schaap te zoeken?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Is dat zo? Dat lees ik niet. Ik lees dat de herder de schapen achterlaat in de woestijn om dat ene te zoeken, waarop Jezus toepast: Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben (Luk. 15:7). De vraag of de 99 veilig zijn staat open, zoals open staat of de oudste zoon binnengaat in de gelijkenis van de verloren zoon.Zeeuw schreef:Dat vind ik hier niet van toepassing. Die 99 waren veilig.helma schreef:Hoe kijk je dan aan tegen de herder die 99 schapen achterlaat om 1 verloren schaap te zoeken?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Met veilig bedoel ik dat ze op dat moment de herder niet nodig hadden. In Mattheus 18:13 staat dat de 99 niet waren afgedwaald. Maar je kunt er inderdaad over discussiëren.ajo schreef:Is dat zo? Dat lees ik niet. Ik lees dat de herder de schapen achterlaat in de woestijn om dat ene te zoeken, waarop Jezus toepast: Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben (Luk. 15:7). De vraag of de 99 veilig zijn staat open, zoals open staat of de oudste zoon binnengaat in de gelijkenis van de verloren zoon.Zeeuw schreef:Dat vind ik hier niet van toepassing. Die 99 waren veilig.helma schreef:Hoe kijk je dan aan tegen de herder die 99 schapen achterlaat om 1 verloren schaap te zoeken?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik zie dat Helma het er al over had, maar die 99 waren totaal niet veilig. Dat is de crux van het verhaal. Een normaal mens zou dat nooit doen, maar God is de geheel andere.
Dat is nu net het enige waarover deze gelijkenis gaat: Gods zoeken is heel speciaal op de éne gericht.
Dat is nu net het enige waarover deze gelijkenis gaat: Gods zoeken is heel speciaal op de éne gericht.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het doel van de gelijkenissen in Lukas 15 is allereerst om te wijzen op Gods zoeken van het verlorene, het afgedrevene, de zondaar die belijdt zondaar te zijn. Dit naar aanleiding van het murmureren van de farizeeën en schriftgeleerden aan het begin van het hoofdstuk.Zeeuw schreef:Met veilig bedoel ik dat ze op dat moment de herder niet nodig hadden. In Mattheus 18:13 staat dat de 99 niet waren afgedwaald. Maar je kunt er inderdaad over discussiëren.ajo schreef:Is dat zo? Dat lees ik niet. Ik lees dat de herder de schapen achterlaat in de woestijn om dat ene te zoeken, waarop Jezus toepast: Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben (Luk. 15:7). De vraag of de 99 veilig zijn staat open, zoals open staat of de oudste zoon binnengaat in de gelijkenis van de verloren zoon.Zeeuw schreef:Dat vind ik hier niet van toepassing. Die 99 waren veilig.helma schreef:Hoe kijk je dan aan tegen de herder die 99 schapen achterlaat om 1 verloren schaap te zoeken?
En het tweede aspect is dat de Heere Jezus de farizeeën en schriftgeleerden subtiel vergelijkt met de 'rechtvaardigen die de bekering niet van node hebben', zoals hij hen ook subtiel vergelijkt met de oudste zoon in de gelijkenis.
En verder moeten we de gelijkenissen niet overvragen. Bij de gelijkenissen moeten we altijd letten op het voornaamste doel van de gelijkenis, en niet op de verdere omstandigheden.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Juist.Valcke schreef:
En verder moeten we de gelijkenissen niet overvragen. Bij de gelijkenissen moeten we altijd letten op het voornaamste doel van de gelijkenis, en niet op de verdere omstandigheden.
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat was vroeger wel zo hoor. Bij belijdenis hoorde onlosmakelijk het avondmaal, wie niet aan het avondmaal ging kon huisbezoek verwachten waarom hij niet aangegaan is en toch belijdenis heeft gedaan.Thea schreef:Ik krijg het verwijt dat ik teveel doorsla. Maar ik benoemde, dat er een verlangen aanwezig moet zijn om de Heere te dienen voor het afleggen van belijdenis. Dan kom je weer in de discussie: "maar kan een onbekeerde verlangen? etc". Van die discussie wil ik afblijven. Maar ik vind het ook niet goed om uit te gaan van een ideaalsituatie. Die bereiken we hier niet en is vroeger ook nooit zo geweest. We kunnen hoogstens streven naar het ideale. Anders kom je inderdaad uit bij de situatie van de Strict Baptist in Engeland, een gemeente die alleen bestaat uit ware gelovigen (het baptistische standpunt).
Met vroeger bedoel ik in elk geval de tijd van Smytegeld.
Persoonlijk geloof, belijdenis en avondmaal horen onomstotelijk bij elkaar, deze 3 kunnen niet los van elkaar.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat is helemaal waar, maar het is toch wel belangrijk dat je het hoofdpunt van de gelijkenis niet over het hoofd ziet.Zeeuw schreef:Juist.Valcke schreef:
En verder moeten we de gelijkenissen niet overvragen. Bij de gelijkenissen moeten we altijd letten op het voornaamste doel van de gelijkenis, en niet op de verdere omstandigheden.
En het is niet normaal om 99 schapen in de woestijn achter te laten om er één te zoeken. Net zo min als het gewoon is om het huis op stelten te zetten en de buren flink te trakteren als je een stuiver kwijt bent.
Hoewel er ook uitleggers zijn die dit zien als een onderdeel van een bruidssieraad. Daar geeft de tekst geen andere aanleiding voor dan het getal tien (en het feest natuurlijk, maar dat kun je ook uitleggen zoals bij het schaap).
Re: Gereformeerde Gemeenten
Vanmiddag is in Ridderkerk student L. van der Kuijl toegesproken door ds. M.H. Schot i.v.m. zijn laatste dienst als 'kerkganger' voordat hij uit zal gaan om te proponeren.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Volgens mij kwam ik hem pas op de fiets tegen.Jeschurun schreef:Vanmiddag is in Ridderkerk student L. van der Kuijl toegesproken door ds. M.H. Schot i.v.m. zijn laatste dienst als 'kerkganger' voordat hij uit zal gaan om te proponeren.