Ik begrijp je reserve. Maar je drukte je erg stellig uit, met ‘dan is er iets mis’. En dat is voor mij te kort door de bocht.Jantje schreef:Waarom verbaas je je daarover, @Zeeuw?
Misschien kan iemand die mijn visie deelt, uitleggen waarom ik enige reserves heb bij het alléén maar lezen van Spurgeon? Blijkbaar landt het nog niet helemaal.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 05 jun 2019, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Kan je dat echt zelf niet uitleggen? Het lijkt me dat je altijd verwijst naar een posting van een andere forummer, of een uitspraak van een predikant. Probeer het zelf eens met je eigen woorden. Ik beloof dat ik geen commentaar zal geven op ev. spelfouten.Jantje schreef:Waarom verbaas je je daarover, @Zeeuw?
Misschien kan iemand die mijn visie deelt, uitleggen waarom ik enige reserves heb bij het alléén maar lezen van Spurgeon? Blijkbaar landt het nog niet helemaal.
-
- Verbannen
Voor alle duidelijkheid: ik bedoelde niet dat er dan iets mis is met de persoon of met de preken van Spurgeon, maar we mogen ook best wel eens een andere oudvader pakken zoals Comrie, Smijtegelt of Boston. En daarnaast moeten we ook niet vergeten dat Spurgeon reserves had bij de verwerping van eeuwigheid. Dat moet je wel meenemen als je een preek van deze, verder achtenswaardige, dominee leest.Zeeuw schreef:Ik begrijp je reserve. Maar je drukte je erg stellig uit, met ‘dan is er iets mis’. En dat is voor mij te kort door de bocht.Jantje schreef:Waarom verbaas je je daarover, @Zeeuw?
Ik daarom dat het beter is voor het persoonlijk leven om niet alléén preken van Spurgeon te lezen, maar ook eens wat anders te pakken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Jantje schreef:Waarom verbaas je je daarover, @Zeeuw?
Dus als je in de gemeente zou zitten waar Ds. Spurgeon voorganger was, zou je maar een eenzijdig Evangelie horen?
Weet je, ik vind het zelfs van hoogmoed getuigen.
Als de Heere zo iemand juist heel rijk heeft willen zegenen. Mogen wij hem dan zomaar verdacht stellen?
Het lijkt wel of we in een tijd gekomen zijn waar een rijke bediening, veel vrucht op de prediking, verdacht gesteld wordt.
Dat is zo erg. Hadden alle predikanten maar iets van de bediening van de Heilige Geest zoals deze merkbaar was in de prediking van Spurgeon.
Laten ze daar maar voor op de knieën gaan.
Het is ook een beetje de vraag: wát wordt er gelezen van Spurgeon?
eilander schreef:Beste mensen, ik wil toch graag terugkomen op mijn scherpe bewoordingen van gisteren. Ik ga het niet weghalen, omdat ik vind dat ik dan misbruik maak van mijn bevoegdheden als moderator. En ook vind ik dat een beetje flauw: ik heb het gezegd, en ik kan plotseling niet doen alsof het niet zo gezegd is.
En ook speelt daarin mee dat ik de zorg die ik verwoordde, in elk geval uit mijn eigen waarnemingen, nog steeds groot vind.
Maar wat me echt spijt, is dat ik te ver gegaan ben in de verwoording van die zorg. Het klonk nu teveel als wegzetten of afschrijven van een bepaalde prediking. Dat is nooit gepast, maar zeker niet voor iemand van buiten de GG (en zeker niet voor een PKN-er, denk ik).
Ik heb zelf ook wel meegemaakt in de OGGiN dat ik van een predikant verlangde dat hij de duidelijkheid en de ruimte van de Erskines preekte, en dat gebeurde niet. Maar wél kon het gebeuren dat je zo duidelijk de liefde van Christus door zijn woorden hoorde stralen, dat ik dan toch weer even mijn mond dicht moest houden. De Heere werkt vrij, en dat blijkt ook daarin. Dan mag ik niet op een veroordelende manier daarover spreken.
Ik moet sowieso voorzichtiger zijn als het gaat om prediking die anderen lief is. Als het over uiterlijkheden gaat, vind ik dat veel minder relevant. De prediking, dan gaat het over inhoud. Als die voor anderen gebruikt is om hen (meer) zicht op de Heere Jezus te krijgen, dan schaam ik mij voor de scherpte van gisteravond.
Er is nog iets: ik ben de Heere zeer dankbaar voor de duidelijke en Christocentrische prediking in onze gemeente. Maar soms denk ik plotseling: ook in onze gemeente is het zo stil. Het is niet zo dat je niet meer hoort over Gods werk, maar er zijn nog zoveel mensen die blijven zitten als het Heilig Avondmaal is (met of zonder worsteling).
En toch… juist vanmorgen werden we erg bemoedigd. Ik kan er zo in het openbaar niet teveel over zeggen, maar de Heere werkt nog onder jongeren. En dan bid ik: ‘wilt U het in onze gemeente méér laten horen, maar ook in de andere kerken op ons dorpje en daarbuiten.’ Spreken zoals gisteren staat dat gebed in de weg.
Ik wil hierover liever niet in discussie.
Een mooie reactie Eilander, eerlijk gezegd begreep ik gister even weinig van jouw bijdrage. Je zorg deel ik overigens.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Hier zitten ook ware woorden bij, wanneer kerkenraden met rondzendmails en open brieven worden geconfronteerd kun je soms weinig dan een grens trekken.Thea schreef:Nog een reactie op de uitstroom uit de GG: Zeg alsjeblieft niet dat het allemaal aan de prediking/dominees/kerkenraad ligt. Het ligt net zo goed aan de 'weglopers'. We zijn echt 'kittelachtig' van gehoor geworden. Er staat in de bijbel, dat de liefde zal verkillen. Dat zie je m.i. ook in de kerk gebeuren. Wie zou niet wenen.....
Hier kan ik ook heel veel van zeggen maar ik doe het dit keer niet.Bezorgd schreef:Jantje schreef:Waarom verbaas je je daarover, @Zeeuw?
Dus als je in de gemeente zou zitten waar Ds. Spurgeon voorganger was, zou je maar een eenzijdig Evangelie horen?
Als de Heere zo iemand juist heel rijk heeft willen zegenen. Mogen wij hem dan zomaar verdacht stellen?
Het lijkt wel of we in een tijd gekomen zijn waar een rijke bediening, veel vrucht op de prediking, verdacht gesteld wordt.
Dat is zo erg. Hadden alle predikanten maar iets van de bediening van de Heilige Geest zoals deze merkbaar was in de prediking van Spurgeon.
-
- Verbannen
Inderdaad.eilander schreef:Het is ook een beetje de vraag: wát wordt er gelezen van Spurgeon?
Blijkbaar wíl @Bezorgd niet eens begrijpen wat ik bedoel.
Nogmaals: ik heb niets tegen Spurgeon!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dat laatste is inmiddels duidelijk. Maar toch geef je iedere keer aan dat er toch wel tegenwicht geboden moet worden door iets anders te lezen.Jantje schreef:Inderdaad.eilander schreef:Het is ook een beetje de vraag: wát wordt er gelezen van Spurgeon?
Stel dat iemand zou zeggen over 1 van de huidige dominees die ons lief zijn: ‘goed, maar luister vooral ook naar anderen’, ik denk dat de ruimte om hier dan over te spreken beperkt zou zijn.
Ik heb hier ‘gelijkenissen van de Heiland’ van Spurgeon. Wat mij heel erg opvalt hierin, is dat hij keihard is voor mensen met allerlei excuses voor hun onbekeerlijkheid, die daarmee ten diepste de Heere de schuld geven. Vooral de preek over ‘het groote avondmaal’, trof me.
Wat een vage opmerking. Ben eigenlijk wel benieuwd, mag ook per PB.pierre27 schreef:Hier kan ik ook heel veel van zeggen maar ik doe het dit keer niet.Bezorgd schreef:Jantje schreef:Waarom verbaas je je daarover, @Zeeuw?
Dit is het precies Jantje, waarom ik je niet begrijp.Zeeuw schreef:Dat laatste is inmiddels duidelijk. Maar toch geef je iedere keer aan dat er toch wel tegenwicht geboden moet worden door iets anders te lezen.Jantje schreef:Inderdaad.eilander schreef:Het is ook een beetje de vraag: wát wordt er gelezen van Spurgeon?
Stel dat iemand zou zeggen over 1 van de huidige dominees die ons lief zijn: ‘goed, maar luister vooral ook naar anderen’, ik denk dat de ruimte om hier dan over te spreken beperkt zou zijn.
Ik heb hier ‘gelijkenissen van de Heiland’ van Spurgeon. Wat mij heel erg opvalt hierin, is dat hij keihard is voor mensen met allerlei excuses voor hun onbekeerlijkheid, die daarmee ten diepste de Heere de schuld geven. Vooral de preek over ‘het groote avondmaal’, trof me.
Het lijkt me een uitstekend advies om breder te lezen dan één predikant. Iedereen is eenzijdig en heeft blinde vlekken, maar door de gezamenlijke stem uit de traditie mogen wij met ál de heiligen iets zien van de rijkdom, de breedte, lengte, hoogte en diepte is van de liefde van Christus (Ef. 3).
Maar als ik alleen Spurgeons preken zou hebben, zou daar al voldoende onderwijs en rijkdom in liggen voor een leven lang. Zo geldt dat voor heel wat van Gods knechten uit het verleden en heden, overigens.
Maar als ik alleen Spurgeons preken zou hebben, zou daar al voldoende onderwijs en rijkdom in liggen voor een leven lang. Zo geldt dat voor heel wat van Gods knechten uit het verleden en heden, overigens.
Zondagmorgen en avond hadden we in de GG van Scherpenzeel tweemaal een predikant met een bedeling door de Heilige Geest, kijk zelf maar op kerktijden wie er waren.Bezorgd schreef:Wat een vage opmerking. Ben eigenlijk wel benieuwd, mag ook per PB.pierre27 schreef:Hier kan ik ook heel veel van zeggen maar ik doe het dit keer niet.Bezorgd schreef:Jantje schreef:Waarom verbaas je je daarover, @Zeeuw?
Mooi!Jongere schreef:Het lijkt me een uitstekend advies om breder te lezen dan één predikant. Iedereen is eenzijdig en heeft blinde vlekken, maar door de gezamenlijke stem uit de traditie mogen wij met ál de heiligen iets zien van de rijkdom, de breedte, lengte, hoogte en diepte is van de liefde van Christus (Ef. 3).