Dat is dus een kwestie van voortschrijdend inzicht. Ik blijf vinden dat nuchterheid in het beroepingswerk ook zeer gepast is. En ik beweer ook niet dat zo'n beroep een goed besluit is geweest. Maar ik sluit ook echt niet uit dat God daar -zelfs als mensen daar slechte bedoelingen mee zouden hebben gehad, wat ik helemaal niet weet- toch een wijze bedoeling mee heeft.Roeline schreef:DDD, ik vind het een prachtige post. Om het in netjes Kanaänees uit te drukken: ik val er van harte bij. Toch krab ik me even achter de oren: was juist jij het niet die enigszins ehm...[moet even denken over de juiste kwalificatie, laat ik het houden op] onaangenaam verbaasd was toen ds. Verschuure op tweetal verscheen in Ca/dIJ en het ook nog eens aannam? Heeft oa die ervaring geleerd dat uit zoiets ongedachts zomaar heel mooie kanten voort kunnen vloeien?DDD schreef:Het zou ook kunnen dat het Gods wens is dat wij niet zoveel in hokjes denken. Er zijn in de Gereformeerde Gemeenten ook wel dominees die op een tamelijk verrassende manier van plaats wisselen. Zolang iedereen daar goed mee omgaat, heeft dat ook heel mooie kanten.
Ik constateer wel dat de gestalte die in Christus Jezus was een heleboel onnodige conflicten kan vermijden. Dat geldt ook voor de gereformeerde manier van kerkregering. Dat is allebei geen nieuws maar wel een zegen.
En verder ben ik het met Bezorgd eens als hij er op wijst dat er ook andere voorbeelden zijn. Want wat hij schrijft is ook waar, terwijl daarbij nog een andere gemeente met bijna een derde is gekrompen dankzij een ongereformeerde bemoeizucht en manipulatief gedrag, en een minder goed functionerende kerkregering. (En nog wat andere dingen, zoals een slecht voorbereide gemeenteavond van een gastpredikant.) Maar dat neemt het eerste toch niet weg.
@Jantje:
Ik heb het niet alleen over de GG. Integendeel, ik reageerde op een kwestie in de PKN.
Tenslotte: ik zie niet in waarom een misverstand gelijk in de categorie oneerlijk moet worden geplaatst. Maar je hebt gelijk dat Bezorgd het verkeerd begreep. Er was niets sarcastisch aan mijn bijdrage.
Maar het is wel een evident feit dat zodra de gezindheid van Christus niet in ambtsdragers te zien is, dat zulke toestanden ook heel schadelijk kunnen zijn. Daar hoeft niemand mij op te wijzen, want daar ben ik indringend mee geconfronteerd.