Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Nee. Want een psalm is geen gezang. Althans, niet zoals ik het bedoelde. Hoewel een psalm als voorzang ook de mogelijkheid geeft een wat ander accent te zetten, dus het gaat in beide gevallen op.
Re: RE: Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Zijn er echt bhp gemeenten en predikanten? Ik weet niet...DDD schreef:Zijn er eigenlijk ook Bewaar het Pand gemeenten die een gezang als voorzang zingen? In de GG kom ik het vrijwel nooit tegen, althans niet in gewone zondagse kerkdiensten. Terwijl een voorzang wel een manier kan zijn waarop een gemeente iets van zijn eigenheid kan bewaren in een stroom van gastpredikanten. Maar dat gaat misschien allebei buiten het onderwerp.Carrie schreef:Ja, het is toch echt zo!MePaul schreef:Apart combinatie, dus niet-ritmisch zingen maar wel een weerklanklied? Dat zie je praktisch nooit.Carrie schreef:Wij zingen voor de dienst 1 lied uit de weerklank. Ik vind dat fijn!
De rest van de dienst psalmen, oude berijming, niet ritmisch.
Zelf luister ik graag "the psalm project"
Je zingt de psalmen, maar net iets toegankelijker.
En eerder las ik dat kinderen makkelijk moeilijke games leren, en dus ook de psalmen wel. Helaas werkt het niet zo...
Als leidster van een kinderkoor spreek ik uit ervaring dat de liederen van elly en rikkert er 10x sneller ingaan, en enthousiaster gezongen worden dan de psalmen. Helaas is het ook net wat ze aanspreekt en boeit.
Er zijn wel meerdere gemeentes die weerklank als voorzang hebben zoals hervormd Dussen-Hank, Veenendaal (Julianakerk), Ermelo (nieuwe kerk) en tot voor kort Groot-ammers, maar deze gemeentes zingen wel allemaal ritmisch.
En ook nog SV
Ik denk dat je van sommige kan zeggen dat ze dat zijn, maar veel predikanten spreken zich niet meer expliciet uit.
Veel sympatiseren het BHP. Maar zover ik weet is er geen officiële lijst van beide.
Zou die er zijn, zouden wij aan de "linkerkant" van BHP zitten.
Daarmee bedoel ik dat bv Ds v Heteren niet preekt bij ons. Maar Ds L. Den Butter en Ds C. Westerink wel.
Ik vind niet dat je dominees zomaar bij Bewaar het pand kunt indelen als zij dat zelf zo niet zeggen. Ik denk dat je daarmee geen recht doet aan hun intenties. Wat voor reden heb je om aan te nemen dat veel predikanten in de CGK met Bewaar het pand sympathiseren? Ik betwijfel of dat waar is.
Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Ik bedoelde met de term "veel" niet zozeer een hoeveelheid.DDD schreef:Ik vind niet dat je dominees zomaar bij Bewaar het pand kunt indelen als zij dat zelf zo niet zeggen. Ik denk dat je daarmee geen recht doet aan hun intenties. Wat voor reden heb je om aan te nemen dat veel predikanten in de CGK met Bewaar het pand sympathiseren? Ik betwijfel of dat waar is.
Meer dat predikanten zich niet meer specifiek aansluiten bij bhp, maar wel een warm hart toe dragen. Alleen zichzelf niet in dat hokje willen stoppen.
-
- Verbannen
Dat klopt. Vooral dominees ter rechterzijde doen dat hé?DDD schreef:Ik zoek juist alles netjes op, om niet onbescheiden over te komen. Maar goed, ik zit in een kerk waar dominees rustig psalm 25 vers 6 voorlezen van begin tot eind.
Het zou interessant zijn welke gemeenten een vaste psalm zingen na de tien geboden en geloofsbelijdenis, trouwens. Ik zou zelf eerder psalm 48, 6 opgeven na de geloofsbelijdenis.

Dat is heel divers, althans in de GG. Het wordt in de volledige breedte gedaan. En Psalm 48 vers 6 wordt hier ook regelmatig gezongen na de Geloofsbelijdenis. Doen ze dat bij jou in de gemeente niet?
Wat mij bij jouw postings vaak opvalt is dat bij een Psalm, of bij een schriftlezing jij altijd een komma ertussen schrijft, dus Psalm 119, 5 en Psalm 119, 1-10. Maar dat moet geen komma zijn maar een dubbelepunt, dus Psalm 119: 5 en Psalm 119: 1-10. Ik weet dat het geheel terzijde is, maar ik wilde het toch even opmerken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
@Carrie:
Ik vind dat een beschuldiging. Dat is natuurlijk persoonlijk. Een bestuurslid van Bewaar het Pand zal het wellicht als een geruststelling zien. Maar ik vind het geen neutrale uitspraak en ik geloof er ook niets van.
Maar ik vind dat je dit soort dingen alleen mag vinden als iemand dat zelf doet. Ik ga toch ook extreme dominees in de GG niet verdenken van sympathiseren met de Landelijke Stichting etc., totdat ze daar gaan spreken natuurlijk. Dan is het duidelijk dat zij zich daaraan verbinden.
@Jantje:
Ik weet niet of het zozeer ter rechterzijde is. Het zijn in ieder geval altijd dominees die zichzelf graag lang en veel horen praten.
Dat is voor zover ik weet buiten bevindelijk-gereformeerd Nederland een gebruikelijke aanduiding. En ik zie werkelijk niet in waarom wij niet gewoon de algemene spellingregels mogen volgen. Daarom schrijf ik ook 'heilige Geest'.
Ik vind dat een beschuldiging. Dat is natuurlijk persoonlijk. Een bestuurslid van Bewaar het Pand zal het wellicht als een geruststelling zien. Maar ik vind het geen neutrale uitspraak en ik geloof er ook niets van.
Maar ik vind dat je dit soort dingen alleen mag vinden als iemand dat zelf doet. Ik ga toch ook extreme dominees in de GG niet verdenken van sympathiseren met de Landelijke Stichting etc., totdat ze daar gaan spreken natuurlijk. Dan is het duidelijk dat zij zich daaraan verbinden.
@Jantje:
Ik weet niet of het zozeer ter rechterzijde is. Het zijn in ieder geval altijd dominees die zichzelf graag lang en veel horen praten.
Dat is voor zover ik weet buiten bevindelijk-gereformeerd Nederland een gebruikelijke aanduiding. En ik zie werkelijk niet in waarom wij niet gewoon de algemene spellingregels mogen volgen. Daarom schrijf ik ook 'heilige Geest'.
-
- Verbannen
Zijt gij een vreemdeling in ...?DDD schreef:Zijn er eigenlijk ook Bewaar het Pand gemeenten die een gezang als voorzang zingen? In de GG kom ik het vrijwel nooit tegen, althans niet in gewone zondagse kerkdiensten Terwijl een voorzang wel een manier kan zijn waarop een gemeente iets van zijn eigenheid kan bewaren in een stroom van gastpredikanten. Maar dat gaat misschien allebei buiten het onderwerp.
Ik vermoed dat de GG hierin niet toestemt, de classis niet, de Particuliere Synode zeker niet en de Generale Synode al helemáál niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dat hoeft niet. Het is vóór de kerkdienst. Voor en na de kerkdienst mag je zingen wat je wilt, mits natuurlijk binnen de kaders van de gereformeerde belijdenis.Jantje schreef:Zijt gij een vreemdeling in ...?DDD schreef:Zijn er eigenlijk ook Bewaar het Pand gemeenten die een gezang als voorzang zingen? In de GG kom ik het vrijwel nooit tegen, althans niet in gewone zondagse kerkdiensten Terwijl een voorzang wel een manier kan zijn waarop een gemeente iets van zijn eigenheid kan bewaren in een stroom van gastpredikanten. Maar dat gaat misschien allebei buiten het onderwerp.
Ik vermoed dat de GG hierin niet toestemt, de classis niet, de Particuliere Synode zeker niet en de Generale Synode al helemáál niet.
-
- Verbannen
Het klopt toch echt niet. Als ik Psalm 119, 5 schrijf, lijkt het net alsof ik beide Psalmen bedoel.DDD schreef:Dat is voor zover ik weet buiten bevindelijk-gereformeerd Nederland een gebruikelijke aanduiding. En ik zie werkelijk niet in waarom wij niet gewoon de algemene spellingregels mogen volgen. Daarom schrijf ik ook 'heilige Geest'.
En het is ook 'Heilige Geest'. Het is één van de Namen van God en die moet je altijd voluit met een hoofdletter schrijven. Dat heeft verder helemaal niets van doen met de Nederlandse spellingsregels.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
En dan nog vermoed ik dat het niet wordt toegestaan. Men beschouwt in zo'n geval de kerkdienst vanaf het binnenkomen tot het verlaten van het kerkgebouw.DDD schreef:Dat hoeft niet. Het is vóór de kerkdienst. Voor en na de kerkdienst mag je zingen wat je wilt, mits natuurlijk binnen de kaders van de gereformeerde belijdenis.Jantje schreef:Zijt gij een vreemdeling in ...?DDD schreef:Zijn er eigenlijk ook Bewaar het Pand gemeenten die een gezang als voorzang zingen? In de GG kom ik het vrijwel nooit tegen, althans niet in gewone zondagse kerkdiensten Terwijl een voorzang wel een manier kan zijn waarop een gemeente iets van zijn eigenheid kan bewaren in een stroom van gastpredikanten. Maar dat gaat misschien allebei buiten het onderwerp.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
- J.C. Philpot
BWP gemeenten zingen geen gezang als voorzang.Jantje schreef:Zijt gij een vreemdeling in ...?DDD schreef:Zijn er eigenlijk ook Bewaar het Pand gemeenten die een gezang als voorzang zingen? In de GG kom ik het vrijwel nooit tegen, althans niet in gewone zondagse kerkdiensten Terwijl een voorzang wel een manier kan zijn waarop een gemeente iets van zijn eigenheid kan bewaren in een stroom van gastpredikanten. Maar dat gaat misschien allebei buiten het onderwerp.
Wat de HHK betreft is er 1 gemeente waar dit gebruikelijk is (Katwijk wijk Benjamin).
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 07 mei 2019, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
- Verbannen
- J.C. Philpot
Klopt. Wijkgemeente Benjamin.Jantje schreef:Katwijk zeker?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Dat is onjuist.Jantje schreef:Het klopt toch echt niet. Als ik Psalm 119, 5 schrijf, lijkt het net alsof ik beide Psalmen bedoel.DDD schreef:Dat is voor zover ik weet buiten bevindelijk-gereformeerd Nederland een gebruikelijke aanduiding. En ik zie werkelijk niet in waarom wij niet gewoon de algemene spellingregels mogen volgen. Daarom schrijf ik ook 'heilige Geest'.
En het is ook 'Heilige Geest'. Het is één van de Namen van God en die moet je altijd voluit met een hoofdletter schrijven. Dat heeft verder helemaal niets van doen met de Nederlandse spellingsregels.
De spelling is 'heilige Geest'. Dat kun je zo vinden in de woordenlijsten en in alle nieuwe Bijbelvertalingen (behalve misschien de HSV).
https://nl.wikihow.com/De-Bijbel-citeren
-
Wikipedia spelt het met 2 kapitale lettersDDD schreef:Dat is onjuist.Jantje schreef:Het klopt toch echt niet. Als ik Psalm 119, 5 schrijf, lijkt het net alsof ik beide Psalmen bedoel.DDD schreef:Dat is voor zover ik weet buiten bevindelijk-gereformeerd Nederland een gebruikelijke aanduiding. En ik zie werkelijk niet in waarom wij niet gewoon de algemene spellingregels mogen volgen. Daarom schrijf ik ook 'heilige Geest'.
De spelling is 'heilige Geest'. Dat kun je zo vinden in de woordenlijsten en in alle nieuwe Bijbelvertalingen (behalve misschien de HSV).
https://nl.wikihow.com/De-Bijbel-citeren