Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

JCRyle

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:Dat is een hele interessante vraag. Ik ken een CGK hier in de omgeving, en als ik hoor wat daar verkondigd wordt, zie ik dat toch echt niet meer als een reformatorische kerk. Ik heb eerder al gezegd, in een reactie op @JCRyle, dat ik denk dat het goedkeuren van de openstelling van ambten voor vrouwen meestal hand in hand gaat met een makkelijkere boodschap van Gods heilig Woord, waar de kennis der ellende en de doodstaat des mensen geen nadruk meer krijgt en soms niet eens meer zijdelings wordt genoemd, en waar er in zekere zin een algemene verzoeningsleer wordt gepredikt. Ik moet helaas constateren dat die gemeenten ook in de CGK al reeds gevonden worden.
Helaas moet ik je hierin gelijk geven. Veelal is het een glijdende schaal en drijft men steeds verder bij het Woord vandaan.
Jan Vogel

Bericht door Jan Vogel »

JCRyle schreef:
Jantje schreef:Dat is een hele interessante vraag. Ik ken een CGK hier in de omgeving, en als ik hoor wat daar verkondigd wordt, zie ik dat toch echt niet meer als een reformatorische kerk. Ik heb eerder al gezegd, in een reactie op @JCRyle, dat ik denk dat het goedkeuren van de openstelling van ambten voor vrouwen meestal hand in hand gaat met een makkelijkere boodschap van Gods heilig Woord, waar de kennis der ellende en de doodstaat des mensen geen nadruk meer krijgt en soms niet eens meer zijdelings wordt genoemd, en waar er in zekere zin een algemene verzoeningsleer wordt gepredikt. Ik moet helaas constateren dat die gemeenten ook in de CGK al reeds gevonden worden.
Helaas moet ik je hierin gelijk geven. Veelal is het een glijdende schaal en drijft men steeds verder bij het Woord vandaan.
Zucht, zo vlak voor de zondag en dan zo’n constatering over een kerk des Heeren, de CGK. Ik hoop, bid en wens u een gezegende zondag toe. Laat het Woord van de Heere in ruime mate klinken. Dat alleen door de grote genade die er bij de Heere is door het lijden van Zijn Zoon, waar we in deze tijd bij stilstaan. En dan volgende week... bidden: Zet Heere een wacht voor mijn lippen. Eerst nadenken, dan schrijven.
NorahLinde

Bericht door NorahLinde »

Jan Vogel schreef:
JCRyle schreef:
Zucht, zo vlak voor de zondag en dan zo’n constatering over een kerk des Heeren, de CGK. Ik hoop, bid en wens u een gezegende zondag toe. Laat het Woord van de Heere in ruime mate klinken. Dat alleen door de grote genade die er bij de Heere is door het lijden van Zijn Zoon, waar we in deze tijd bij stilstaan. En dan volgende week... bidden: Zet Heere een wacht voor mijn lippen. Eerst nadenken, dan schrijven.
Zo is het. Gezegende Zondag!
Volger123

Bericht door Volger123 »

GGotK schreef:Ik ben niet thuis in de CGK, dus misschien dat een CGK (refoforum) lid een antwoord kan geven:

Wordt in de CGK gemeenten die het ambt voor de vrouw willen openstellen nog de oude beproefde leer die naar de godzaligheid is gepreekt?
Zo ja, op grond waarvan kun je dan een eventuele kerkscheuring rechtvaardigen?
Zo nee, op grond waarvan kun je dan rechtvaardigen dat je dan nog lid bent van het CGK? En waarom is de vrouw in het ambt dan het mogelijke 'scheurpunt' in plaats van de leer?
Antwoord is nee. Ik ben al mijn hele leven lid van de CGK, van gemeentes van uiterst links (Zwolle!) tot rechts, en lid geweest van een CGKV maar in die kerken bestaat de preek niet uit meer dan wat motiverende woorden over hoe je goed voor je naaste kan zijn en als je geluk hebt een beetje Bijbel-uitleg. Woorden als zonde, vergeving etc, klinken daar allang niet meer.
Boertje

Bericht door Boertje »

Volger123 schreef:
GGotK schreef:Ik ben niet thuis in de CGK, dus misschien dat een CGK (refoforum) lid een antwoord kan geven:

Wordt in de CGK gemeenten die het ambt voor de vrouw willen openstellen nog de oude beproefde leer die naar de godzaligheid is gepreekt?
Zo ja, op grond waarvan kun je dan een eventuele kerkscheuring rechtvaardigen?
Zo nee, op grond waarvan kun je dan rechtvaardigen dat je dan nog lid bent van het CGK? En waarom is de vrouw in het ambt dan het mogelijke 'scheurpunt' in plaats van de leer?
Antwoord is nee. Ik ben al mijn hele leven lid van de CGK, van gemeentes van uiterst links (Zwolle!) tot rechts, en lid geweest van een CGKV maar in die kerken bestaat de preek niet uit meer dan wat motiverende woorden over hoe je goed voor je naaste kan zijn en als je geluk hebt een beetje Bijbel-uitleg. Woorden als zonde, vergeving etc, klinken daar allang niet meer.

Komt dat misschien omdat die samenwerkingsgemeenten in feite tot 2 kerkverbanden behoren? En, dat we gewoon moeten constateren dat dit gewoon niet werkt. Ik heb het ergens gelezen dat de oplossing wellicht zou zijn hier vanaf te stappen. Sommige samenwerkingsgemeenten kiezen dan wellicht voor een ander kerkverband dan de CGK, het zij zo.
DDD

Bericht door DDD »

Het werkt anders prima. Er komen weinig conflicten openbaar, voor zover ik weet. Het is een voorbeeld voor de andere gemeenten. Ik las deze week nog een artikel van dr. J. Hoek uit 1992 hierover in Koers.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Jan Vogel schreef:Zucht, zo vlak voor de zondag en dan zo’n constatering over een kerk des Heeren, de CGK. Ik hoop, bid en wens u een gezegende zondag toe. Laat het Woord van de Heere in ruime mate klinken. Dat alleen door de grote genade die er bij de Heere is door het lijden van Zijn Zoon, waar we in deze tijd bij stilstaan. En dan volgende week... bidden: Zet Heere een wacht voor mijn lippen. Eerst nadenken, dan schrijven.
Mag ik u vragen wat uw intentie is met deze woorden? U mag het met mij oneens zijn, u mag dat aangeven. Maar ik constateer - waar wellicht op af te dingen valt - dat als een kerk eenmaal gaat vernieuwen het doorgaans op een glijdende schaal uitloopt. En dat zeg ik niet lichtvaardig, neem dat ten goede van mij. En ik ben het van harte met u eens dat het Kruisevangelie van Christus de gemeente rijkelijk verkondigd en voorgehouden moet worden. Eveneens dat we niet lichtvaardiglijk moeten spreken en posten. Alleen neemt dat de zorg omtrent de prediking niet weg. Of zijn die zorgen niet terecht?
KGPHP

Bericht door KGPHP »

JCRyle schreef:
Jan Vogel schreef:Zucht, zo vlak voor de zondag en dan zo’n constatering over een kerk des Heeren, de CGK. Ik hoop, bid en wens u een gezegende zondag toe. Laat het Woord van de Heere in ruime mate klinken. Dat alleen door de grote genade die er bij de Heere is door het lijden van Zijn Zoon, waar we in deze tijd bij stilstaan. En dan volgende week... bidden: Zet Heere een wacht voor mijn lippen. Eerst nadenken, dan schrijven.
Mag ik u vragen wat uw intentie is met deze woorden? U mag het met mij oneens zijn, u mag dat aangeven. Maar ik constateer - waar wellicht op af te dingen valt - dat als een kerk eenmaal gaat vernieuwen het doorgaans op een glijdende schaal uitloopt. En dat zeg ik niet lichtvaardig, neem dat ten goede van mij. En ik ben het van harte met u eens dat het Kruisevangelie van Christus de gemeente rijkelijk verkondigd en voorgehouden moet worden. Eveneens dat we niet lichtvaardiglijk moeten spreken en posten. Alleen neemt dat de zorg omtrent de prediking niet weg. Of zijn die zorgen niet terecht?
Volgens mij zijn er hier geen extreem grote woorden gebruikt.
En voor het discussiëren is het hier een forum.
Jan Vogel

Bericht door Jan Vogel »

KGPHP schreef:
JCRyle schreef:
Volgens mij zijn er hier geen extreem grote woorden gebruikt.
En voor het discussiëren is het hier een forum.
De woorden kwamen uit mijn hart. Er worden forse woorden (niet extreem groot, maar wel fors!) gebruikt in de quote en de reactie daarop. De CGK wordt daarin (bijna) weggezet als een afgedwaalde kerk waarin o.a. de algemene verzoeningsleer wordt verkondigd. En dan vraag ik mij oprecht af hoe iemand na zulke forse woorden 's zondags onder de Woordverkondiging kan zitten, zonder dat deze persoon last heeft van de forse woorden die ongeveer een uur voor het begin van de zondag zijn geuit. Het oprecht ontvangen van het evangelie (blijde boodschap!) kan zomaar in de weg gezeten worden door fors geuite woorden (geen blijde boodschap!). En dat wens ik niemand toe. Dat er zorgen zijn in de CGK dat beaam ik. Of het zo opgelost moet worden als er allemaal geschreven is afgelopen week, dat denk ik niet. Maar dat was niet het doel van mijn opmerking.
DDD

Bericht door DDD »

huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Een verheugend bericht:

https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-c ... -1.1560265
Vind ik ook en ik was daar :OO3 misschien nu wat minder verheugend voor jou?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke

Bericht door Valcke »

Het gaat er natuurlijk om om welke reden we blij zijn met zo'n bericht.

Zijn we er blij om omdat we dan een nieuwe kans zien om het eerdere vrouwenstandpunt te herzien of op te rekken?

Of zijn we er blij mee omdat we hopen dat de kerken zich opnieuw krachtig uitspreken voor de Bijbelse lijn en daarmee een krachtig signaal geven aan hen die hiervan afwijken?

Volgens mij is de reactie van Huisman geheel begrijpelijk en terecht, want deze tweeërlei intenties zien we ook op dit forum. En het ene verdraagt het andere niet. Waarheid en leugen gaan niet samen. We dienen respect te hebben voor elkaar als schepsel van God, maar we dienen geen respect te hebben voor opinies die regelrecht tegen Gods Woord en Zijn heilzame inzettingen ingaan en bovendien verdeeldheid zaaien.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef:

Nee hoor. Dan heb je in ieder geval meegemaakt hoe bezorgdheid hoort en hoe tot een instructie komt waaruit liefde spreekt. Die is in jouw opmerkingen mijns inziens vaak ver te zoeken maar dat kan een kwestie van stijl zijn.

Ik ben zeer verheugd dat je blij bent met een instructie die duidelijk uitspreekt dat de samenwerkingsgemeenten voluit passen binnen het beleid van de CGK en die oog heeft voor hun moeiten.

Voor het overige vind ik sommige reacties hierover getuigen van een onchristelijk machtsdenken. Maar dat is een discussie die wij niet voortdurend hoeven te herhalen.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
merel schreef:
huisman schreef:

:haha

Als iedereen er zo instaat als huisman, is het inderdaad minder verheugend voor DDD
Als iedereen er zo in staat als huisman, was deze instructie er niet gekomen. Dat is heel erg, maar het is zo. Dat maakt het gesprek hier ook zo aangrijpend. Men zegt dat het over waarheid en leugen gaat, maar het is te vrezen dat de kern van de waarheid gemist wordt.
Het gaat allereerst om het Schriftgezag en de aanvaarding dat Gods inzettingen niet veranderlijk zijn, gisteren nee en vandaag ja. Wanneer de eenheid gezocht wordt zonder te buigen voor Gods Woord, dan wordt inderdaad de kern van de waarheid én van de liefde gemist.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

We mogen het heel erg oneens zijn met elkaar, maar laten we wel een ander behandelen zoals je zelf graag behandeld wil worden. Dus respect voor elkaar graag!
Plaats reactie