Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Delftenaar

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

In Delft zingt een van de twee GB-wijken alleen psalmen. De andere wijk gebruikt Op Toonhoogte.
MePaul

Bericht door MePaul »

Erskinees schreef:
Ambtenaar schreef:Niemand die daar een probleem van maakt.
Dat is mooi. Er zijn namelijk wel GB gemeenten waar dat wel een probleem is. Daar is min. 1 nummer, al dan niet als voorzang, echt de regel.
Inderdaad fijn dat er respect is naar die betreffende predikanten.
De gereformeerde bond in Barneveld denkt eraan om een gastvoorgangerslijst te maken. Dit om te voorkomen dat de 4 middendiensten (2 liederen uit weerklank) klassieke diensten (alleen 1773 psalmen) worden. In de gemeente mag er geen lied als voorzang zijn (dat moet altijd de schoolpsalm zijn).
MePaul

Bericht door MePaul »

Delftenaar schreef:In Delft zingt een van de twee GB-wijken alleen psalmen. De andere wijk gebruikt Op Toonhoogte.
Hanteert de wijk van dominee J.A.C. Olie een klassieke liturgie? Komt hij in plaats van ds H. Liefting?
Waar is eigenlijk ds van Duijn gebleven? Hij was toch wijkpredikant in Delft?
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

MePaul schreef:
Delftenaar schreef:In Delft zingt een van de twee GB-wijken alleen psalmen. De andere wijk gebruikt Op Toonhoogte.
Hanteert de wijk van dominee J.A.C. Olie een klassieke liturgie? Komt hij in plaats van ds H. Liefting?
Waar is eigenlijk ds van Duijn gebleven? Hij was toch wijkpredikant in Delft?
Ds. C. v. Duijn word binnenkort door de GZB uitgezonden naar Afrika. (Heeft onlangs voorlopig voor het laatst in onze, zijn oude, gemeente gepreekt.) Zit nu in het voorbereidingstraject en heeft onlangs afscheid genomen van Delft. Zal wel daar vandaan worden uitgezonden.
Ds. Olie komt inderdaad in de vacature Liefting
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
HHKtE

Bericht door HHKtE »

MePaul schreef:Lijst van de gereformeerde bondsgemeenten die momenteel geen gezangen uit bundel 'Weerklank', 'Op Toonhoogte', 'Uit aller mond, 'De Hervormde bundel 1938' of 'Hemelhoog' zingen, of uit overige bundels. Er kunnen fouten in zitten!

Achterberg (dorpskerk), Achterveld ('de Moespot'), Arnemuiden (dorpskerk), Assen (Sionsgemeente), Barneveld (oude kerk, 2 vd 3 diensten), Bilthoven (Zuiderkapel), Bleskensgraaf (dorpskerk), Boven-hardinxveld (dorpskerk), Brandwijk (dorpskerk), Cillaarshoek (dorpskerk), Doetinchem (hwba), Doornspijk (dorpskerk), Dordrecht (Augustijnenkerk), Dordrecht (Pauluskerk), Driezum(dorpskerk), Ede (oude kerk), Ede (Sionskerk), Ederveen (dorpskerk), Elburg (wijk gereformeerde bond), Elspeet (dorpskerk), Elst (dorpskerk), Emst (dorpskerk), Est (dorpskerk), Gameren (dorpskerk), Genemuiden (kerkelijk centrum), Genemuiden (grote kerk), Goudswaard (dorpskerk), Groenekan (dorpskerkje, één dienst), Haaften (dorpskerk), Hagestein (dorpskerk), Hardinxveld-Giessendam (nieuwe kerk), Harskamp (dorpskerk), Hedel (dorpskerk), Hellouw (dorpskerk), Herkingen (dorpskerk), Hollandscheveld (hwba), Hoevelaken (dorpskerk), IJzendoorn (dorpskerk), Katwijk aan zee (wijkgemeentes van de 'gb'), Kesteren (dorpskerk), Kinderdijk-Middelweg (dorpskerk), Kinderdijk-Middelweg (Rehoboth), Kockengen (dorpskerk), Krimpen aan den IJssel (Rehobothkerk), Krimpen aan den IJssel (Sionskerk), Lage Vuursche (de stulpkerk), (Neder)Langbroek (dorpskerk), Langstraat (één dienst), Lienden (dorpskerk), Lunteren (dorpskerk), Moerkapelle (dorpskerk), Monster (dorpskerk), Montfoort (de oude kerk), Nieuwer ter Aa (dorpskerk), Nieuw-Ballinge (dorpskerk), Nieuwland (dorpskerk), Nieuw-Lekkerland (twee fte, de grote kerk), Nieuwe-Tonge (dorpskerk), Nijkerkerveen (dorpskerk), Nijkerk (wijk 1), Nijkerk (wijk 2), Nijkerk (wijk 3), Oene (dorpskerk), Oldebroek (wijk 1), Oosterwolde/Noordeinde, Oosterwijk (dorpskerk), Ooltgensplaat (dorpskerk), Oud-alblas (dorpskerk), Ouddorp (dorpskerk), Ouderkerk aan den Ijssel (oude kerk), Ouderkerk aan den IJssel (oosterkerk), Oude Pekela (Julianakapel), Oude-tonge (dorpskerk), Otterlo (dorpskerk), Papendrecht (Grote kerk), Putten (exclusief twee diensten), Randwijk (dorpskerk), Ridderkerk (Wilhelminakerk)
Ridderkerk (de 'Ichtuskerk' en de 'Immanuelkapel'), Ridderkerk (singelkerk), Rijssen (de ark), Rijssen (één dienst in de schildkerk), Rouveen-Staphorst (het dienstgebouw), Rouveen-Staphorst (de oude kerk), Scherpenisse (dorpskerk), Sint-Annaland (dorpskerk), Sint-Anthoniepolder (dorpskerk), Sint-Philipsland (dorpskerk), Sommelsdijk (dorpskerk), Stolwijk (wijkgemeente 2), Terneuzen (Elimgemeente), Tiendeveen (dorpskerk), Tricht (hwba 'Maranatha'), Uddel (dorpskerk), Urk (deelgemeente de bron), Veenendaal (de vredeskerk), Vriezenveen (hwba), Vinkeveen (dorpskerk), Waarder (dorpskerk), Waddinxveen (wijkgemeente oost), Waddinxveen (wijkgemeente west), Wapenveld (dorpskerk), Wezep (dorpskerk), Wekerom (dorpskerk), Wijk bij Heusden (dorpskerk), Woudenberg (wijkgemeente 1), Wouterswoude (dorpskerkje), Yerseke (Rehoboth), Zetten-Andelst (dorpskerk), Zuilichem (dorpskerk), Zutphen ('Irene'), Zwartebroek-Terschuur (dorpskerk).

Hoe zit het in Soest (Johanneskerk)? Gaat hervormd Monster over op Weerklank? En de hervormde singelkerk in Ridderkerk?

(Recente) voorbeelden  van "Weerklank":

- Hervormd Groot-Ammers stopt met het lied als voorzang. De voorzang wordt een psalm uit "Weerklank". De predikant kan een lied uit weerklank vrij kiezen. Vanaf 5 mei mogelijk, maar de predikant op 5 mei is voorstander van de klassieke liturgie.
- Hervormde Schoonrewoerd begint met het zingen van Weerklank vanaf april.
- Hervormd Amstelveen zingt vanaf maart een voorzang van Weerklank. De gemeente zong voor de komst van dominee A. Baas nog iso-ritmisch...
- Hervormd Ermelo (nieuwe kerk) heeft na bezinning besloten om Weerklank in te voeren, in navolging van kapel staverden.
- Hervormd Harderwijk (grote kerk) heeft ondanks matige behoefte besloten dat in de helft van de diensten weerklank kan worden gezongen.
- In de hervormde gemeente Goedereede kan één weerklanklied gezongen worden.
- In hervormd Barendrecht heeft 'Weerklank', weerklank gevonden.
Huizen (Oude Kerk) zingt ook NIET uit Weerklank en zak voorlopig ook niet gebeuren.
MePaul

Bericht door MePaul »

Huizen (oude kerk). Dan heb ik zeker gekeken bij een belijdenisdienst of kerst (?) waar wel iets met gezangen was, maar het is dan de enige hervormde gemeente in Huizen die nog alleen psalmen zingt.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

[quote="MePaul"]Huizen (oude kerk). Dan heb ik zeker gekeken bij een belijdenisdienst of kerst (?) waar wel iets met gezangen was, maar het is dan de enige hervormde gemeente in Huizen die nog alleen psalmen zingt.[/quot

De hersteld hervormde kerk en de vrije hervormde gemeente zingen ook niet uit Weerklank
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

MePaul schreef:
Dodo schreef:
Ditbenik schreef:Alleen al het plaatsen van drie puntjes achter iso-ritmisch... Ah, ik snap het al. Ze zijn tot de goddeloosheid van het ritmisch zingen vervallen. Mensen, mensen, wat een zinloze posting zo'n lijst.
Nee, het is de schuld van de dominee. Dat is bekend, dominees zetten alles naar hun hand. [/sarcasme]

En is Mepaul niet gewoon dezelfde Paul van eerst? Misschien was hij zijn wachtwoord kwijt?
Leuk dat ik 'herkend' wordt. Grappig dat dat inderdaad klopt.
Dat was niet zo heel moeilijk. Hetzelfde stokpaardje.
~~Soli Deo Gloria~~
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Naar mijn weten zingt zwartebroek niet alleen psalmen
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

Geytenbeekje schreef:Naar mijn weten zingt zwartebroek niet alleen psalmen
Volgens het beleidsplan wel.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Nathanaël schreef:
Geytenbeekje schreef:Naar mijn weten zingt zwartebroek niet alleen psalmen
Volgens het beleidsplan wel.
Dan wordt het tijd voor een update van het beleidsplan.
Check bijvoorbeeld https://kerkdienstgemist.nl/media/16808 ... -Rotterdam op 12'50": Weerklank 157
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Als je het een vreemde lijst vindt, ga er dan niet serieus op in :bobo
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:Als je het een vreemde lijst vindt, ga er dan niet serieus op in :bobo
Dat bepaal ik zelf wel :jongle
~~Soli Deo Gloria~~
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Nijkerkerveen gaat as zondag over naar ritmisch zingen en meteen wordt weerklank volledig ingevoerd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef:Als je het een vreemde lijst vindt, ga er dan niet serieus op in :bobo
Dat bepaal ik zelf wel :jongle
Ik vind weer weinig weerklank, merk ik wel.
Gesloten