Het Onze Vader Bidden....

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

niets aan toe te voegen
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Precies en dat oude is juist voorbijgegaan. Dat is gekruisigd, heeft geen recht meer op bestaan, is veroordeld. Dat mag niet heersen in het lichaam. Romeinen 6. Juist omdat we nieuw geworden zijn, past vleselijke wandel niet meer bij ons. Wij hebben een andere natuur ontvangen. En daar hoort een geestelijke leven bij.

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Hoi Anemoon,

En wat is er aan de hand als jij (als christ(i,e)n een dor en geesteloos leven hebt? Dat je Vader teleurgesteld is in je omdat je je niet gedraagd als Zijn Kind, dat je niet uitkijkt naar zijn komst, dat je niet leeft uit gratie Gods, dat je anderen niet kunt vergeven, dat je bitter bent, dat je niet naar Gods wil luistert, maar naar je eigen wil, dat...?.

Doet Hij dan iets niet in mij? Leeft Hij dan niet in Mij? Of...

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Je moet IK ook niet zoveel aandacht geven. Hoe meer IK niet meer op de troon zit, en hoe meer IK niet meer leef, hoe meer dat goddelijke Leven en die goddelijke Natuur gestalte in ons krijgt.

Het probleem is dat we dat Ik zoveel zijn gang laten gaan.

mvrgr, Grace

[Aangepast op 21/9/04 door Grace]

[Aangepast op 21/9/04 door Grace]
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Ik ben wel eens bang dat velen blijven steken bij Rom. 7. Echter er komt zo een rijk hoofdstuk achteraan. God wil Zijn beeld weer in ons zien. Zoals we waren voor de zondeval.

Hij heeft nu zijn Geest gegeven om ons te reinigen en te bevrijden van allereerst onze bewuste zonden en ten tweede de onbewuste zonden. Om ze zodoende te belijden en te laten.

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Dit stukje vond ik nog en dit past m.i. heel goed bij datgene wat zojuist is gezegd:

Watchman Nee over verbrokenheid:

â€
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Grace
Je moet IK ook niet zoveel aandacht geven. Hoe meer IK niet meer op de troon zit, en hoe meer IK niet meer leef, hoe meer dat goddelijke Leven en die goddelijke Natuur gestalte in ons krijgt.

Het probleem is dat we dat Ik zoveel zijn gang laten gaan.

mvrgr, Grace

[Aangepast op 21/9/04 door Grace]

[Aangepast op 21/9/04 door Grace]
Grace, die Ik raakt nooit van de troon, tenminste niet hier. Die Ik slepen we mee tot aan het einde toe.
Natuurlijk is er ook de 'heiligmaking', maar Romeinen 7 ís juist heiligmaking.
Dan te mogen belijden dat die oude ik hier nooit sterft en zo onszelf overgeven aan het heil buiten ons.
Wat bedoel je Grace met de opmerking 'geestelijk gestalte krijgen'? Het geestelijk leven krijgt dán gestalte als we ons 'niets' zijn inleven en ons niets zijn aan de voeten van Christus leggen. Dat is het geestelijke leven. De Heidelberger spreekt van een afsterving van de oude en een geboorte van de nieuwe mens. Het is niet zo dat éérst de oude mens sterft en daarna de nieuwe mens opstaat. Nee, de oude mens blijft helaas springlevend en moet dagelijks gedood worden. Dat doden kan ik zelf niet, maar kan alleen als we onze Ik iedere keer weer aan Hem vertonen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste ndonselaar,

Zou je de door jou geplaatste preek over Kohlbrugge in het topic "Strijd tegen de zonde" bij Kerk & Theologie willen nalezen?

Dan kan het niet zijn dat je zegt:
"Grace, die Ik raakt nooit van de troon, tenminste niet hier."


Dit is echter wel waar:
"Die Ik slepen we mee tot aan het einde toe."

"Dan te mogen belijden dat die oude ik hier nooit sterft en zo onszelf overgeven aan het heil buiten ons."

Maar de zonde wordt gedood hoor! Ja, we blijven het meedragen, maar er is iets te zien van het 'stervensproces' van de zonde in ons.

"Nee, de oude mens blijft helaas springlevend en moet dagelijks gedood worden. Dat doden kan ik zelf niet, maar kan alleen als we onze Ik iedere keer weer aan Hem vertonen."

Dat is de kern!
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Beste ndonselaar,

Zou je de door jou geplaatste preek over Kohlbrugge in het topic "Strijd tegen de zonde" bij Kerk & Theologie willen nalezen?

Dan kan het niet zijn dat je zegt:
"Grace, die Ik raakt nooit van de troon, tenminste niet hier."


Dit is echter wel waar:
"Die Ik slepen we mee tot aan het einde toe."

"Dan te mogen belijden dat die oude ik hier nooit sterft en zo onszelf overgeven aan het heil buiten ons."

Maar de zonde wordt gedood hoor! Ja, we blijven het meedragen, maar er is iets te zien van het 'stervensproces' van de zonde in ons.

"Nee, de oude mens blijft helaas springlevend en moet dagelijks gedood worden. Dat doden kan ik zelf niet, maar kan alleen als we onze Ik iedere keer weer aan Hem vertonen."

Dat is de kern!
Bedankt voor je correctie RJ.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Niek,

Als ik naar Ezechiël 36 kijk, lees ik daar dat wanneer ik wederom geboren wordt, mij geest die dood was levend wordt. Die geest gaat samenstemmen(Rom.8:16) met Gods Geest.

Even over je vraag: Kijk een wederom geboren persoon bestaat uit vlees en geest. Die twee strijden met elkaar. En nu wordt het niet zo dat mijn ik steeds heiliger wordt, nee precies. Mijn Ik is 100% vlees en kan niet bekeerd worden. Maar ik ga steeds meer leren, door genade, om met Paulus te spreken, de werking van het lichaam te doden door de geest.(Rom. 8:13) Als dat geen realiteit in jou leven is, dan ben je een vleselijk christen en niet een geestelijke. Hoe zie jij de volgende gedeelten in het licht van je vorige posting.(Joh.8:36,Rom. 6:18, Rom8:1,2, 4,9,13,21 Gal.5:18 en 24)

Kijk, het vlees begeert tegen de geest. Toch moeten wij geoefend worden door de prediking om onze vleselijke IK elke dag te doden. En in die zin moet het Ik van de troon. En ik geloof persoonlijk wel degelijk dat dat in dit leven mogelijk is. Ik zeg niet dat je Ik dan niet meer leeft en opspeeld. De begeerte blijft altijd. Die raak je pas kwijt als het lichaam der zonde afgelegd is, maar toch mag er door genade in dit leven al sprake zijn van door de Geest wandelen en de begeerte en haar hartstochten te doden. Ik vindt Galaten 5 door zo duidelijk in:

16 En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet.
24 Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden.
25 Indien wij door den Geest leven, zo laat ons ook door den Geest wandelen.

ps. Ik heb een reactie geschreven in de topic strijd tegen de zonde, waarin ik vraag of je het stukje wil lezen van Fr.Ridderus in het blaadje van de Mbumazending.

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Plaats reactie