Beroepingswerk discussie [4]

Jantje
Verbannen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Waarschijnlijk werd hij 'Hersteld-Hervormd-serieus'.

Maar vreemd blijft het wel, als dat de 'enigste' reden was.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
OutOfTheBox

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door OutOfTheBox »

GZB schreef:En toen kwam hij in een kerk waar deze serieuze gergemmer allemaal dezelfde prediking hoorde zonder liggingsverschillen, zonder accentverschillen...enz.
Hoe serieus ben je dan?
Waarom zo aangebrand? Gevoelig punt voor je?
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:Waarschijnlijk werd hij 'Hersteld-Hervormd-serieus'.

Je bent weer lekker bezig Jan....
Net als voor je afscheidsbericht... wat dus onzin is gebleken...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
OutOfTheBox

Jantje schreef:Waarschijnlijk werd hij 'Hersteld-Hervormd-serieus'.

Kun je er niet tegen als mensen switchen van GG naar een ander kerkverband?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Niet als het vanwege deze reden is, nee.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
OutOfTheBox

Jantje schreef:Niet als het vanwege deze reden is, nee.
Zo’n besluit neemt iemand “Coram Deo”, daar heb jij niet over te oordelen
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

OutOfTheBox schreef:
Jantje schreef:Niet als het vanwege deze reden is, nee.
Zo’n besluit neemt iemand “Coram Deo”, daar heb jij niet over te oordelen
Ik zeker niet, nee. Maar dat betekent ook dat jij het dan niet als argument moet gebruiken in een discussie over het uitnodigingsbeleid in de Gereformeerde Gemeenten. Want dat is dan niet erg sterk. Bovendien beoordeel jij het besluit van deze meneer ook, zij het dat je hem volledig lijkt te begrijpen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Ik zou niet weten waarom wij geen oordeel mogen hebben over andermans besluiten. Hoe kom je daar eigenlijk bij?
huisman

Bericht door huisman »

Mara schreef:
OutOfTheBox schreef:Hij vond het zeer verwarrend om de ene zondag bijv. ds. Vreugdenhil te horen en de zondag erop ds. Mouw. Is eigenlijk ook niet helemaal te rijmen met elkaar...
Veel CGKers in vacante gemeenten hebben hier ook bij voortduring mee te maken.
Het credo is: we moeten de volle breedte bedienen, voor elck wat wils.

Geen enkele CGKer heeft hier mee te maken want ds Vreugdenhil en ds Mouw preken nooit in de CGK. :langue
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GZB

Bericht door GZB »

OutOfTheBox schreef:
GZB schreef:En toen kwam hij in een kerk waar deze serieuze gergemmer allemaal dezelfde prediking hoorde zonder liggingsverschillen, zonder accentverschillen...enz.
Hoe serieus ben je dan?
:yahoo aangebrand?
Neu... niet echt... Ik moet alleen wat glimlachen omdat de verschillen in de hhk groter zijn dan de GG. Maar als hij serieus is, komt ie daar wel achter.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik zou niet weten waarom wij geen oordeel mogen hebben over andermans besluiten. Hoe kom je daar eigenlijk bij?
Inderdaad. Dat is zeker waar. Ik mag het heel raar vinden dat iemand de Gereformeerde Gemeenten verlaat omdat hij niet naar ds. Vreugdenhil én ds. Mouw kan luisteren, als die op een achtereenvolgende zondag komen preken. Ik vermoed dat zelfs jij dat met me eens zult zijn.

Maar ik.dacht eigenlijk dat @OutOfTheBox bedoelde dat het over veroordelen ging. Als dat niet het geval is, dan neem ik mijn eerdere post terug en geef ik jouw helemaal gelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Nou, ik kan me ergernis daarover wel voorstellen, en ook dat iemand met een autismespectrumstoornis daar niet goed mee om kan gaan. Dat heb ik wel eens als reden gehoord om van kerk te veranderen.

Maar in zijn algemeenheid vind ik dat kerkveranderingen nooit Gods bedoeling zijn, al kan ik er nog zoveel begrip voor opbrengen, want sommige kerkenraden en predikanten disfunctioneren nogal.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Op je 84'ste nog een beroep aannemen is best bijzonder toch?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GZB schreef:
OutOfTheBox schreef:
Hoe serieus ben je dan?
Neu... niet echt... Ik moet alleen wat glimlachen omdat de verschillen in de hhk groter zijn dan de GG. Maar als hij serieus is, komt ie daar wel achter.
Ik ben nu meer dan een jaar HHK-gaand en ben dat nog niet tegengekomen. Helemaal niet eigenlijk. Maar het zal mijn kortheid van verblijf zijn wellicht.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:
GZB schreef:
OutOfTheBox schreef:
Hoe serieus ben je dan?
Ik ben nu meer dan een jaar HHK-gaand en ben dat nog niet tegengekomen. Helemaal niet eigenlijk. Maar het zal mijn kortheid van verblijf zijn wellicht.
Nee hoor, dat heeft met verstandig uitnodigingsbeleid van de kerkenraad te maken. GZB maakt het belachelijk omdat de HHK breder is dan de GG maar het ging om de overstap vanuit de GG naar de HHK omdat in betreffende GG zo breed werd gevraagd dat het verwarrend wordt. Dat een kerk breed is binnen de kaders van de Schrift is niet belachelijk maar geeft ruimte. Maar wanneer je in een gemeente de hele breedte laat komen kan er verwarring ontstaan. Ik herinner me zelf dat ik in de kerk waarbinnen de GZB functioneert op zondag een kandidaat hoorde preken over Psalm 32 vers 1: 'Welzalig is hij wiens overtreding vergeven, wiens zonde bedekt is.' Hij trok vergeven en bedekken uit elkaar en bleef er maar op hameren dat zien nog geen hebben is. Op dinsdag sprak een dominee over dit zelfde vers en zei dat wie op Jezus ziet behouden is. Hij gebruikte daarbij het voorbeeld van de koperen slang. Als je zo breed uitnodigt zal voor een aantal mensen tot verwarring leiden.
Gesloten