Beroepingswerk discussie [4]

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
Arie Flipse schreef:
Mara schreef:
OutOfTheBox schreef:Hij vond het zeer verwarrend om de ene zondag bijv. ds. Vreugdenhil te horen en de zondag erop ds. Mouw. Is eigenlijk ook niet helemaal te rijmen met elkaar...
Veel CGKers in vacante gemeenten hebben hier ook bij voortduring mee te maken.
Het credo is: we moeten de volle breedte bedienen, voor elck wat wils.
Totdat je moet concluderen dat Vreugdenhil en Mouw niet meer in 1 bandbreedte passen. Maar als je dat voorzichtig zegt dan gaan er een heleboel steigeren. Je moet niet in hokjes denken etc.

Zoals OutOfTheBox al zei: dit is niet te rijmen.
Zowel de reactie van @OutOfTheBox als die van @Arie Flipse zijn zeer stuitend. Ik vind dat dit echt niet te rijmen valt met een leven als christen. En @Arie Flipse, waarom is opeens de aanspreektitel 'ds.' verdwenen?

Beide dominees verkondigen het Evangelie. En ds. Mouw is niet eens een uiterst rechtse predikant, hij gebruikt hoogstens wat meer dan gemiddeld genomen gezegdes uit de 'Tale Kanaäns'. Dus ik begrijp werkelijk niet waar jullie je druk over maken.
Misscien is Flipse daar nog niet van op de hoogte (dat we hier een predikant altijd met ds. ervoor noemen)
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jochem
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 mei 2018, 20:54

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jochem »

Inderdaad, als het over het respect voor predikanten gaat heeft Arie flipse nog wel wat sturing nodig, als ik dit zo állemaal analyseer.
De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde sticht. 1 Korinthe 8:1
Mannetje
Berichten: 7909
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mannetje »

helma schreef:
Mannetje schreef:
helma schreef:Nou, ik kan me nog wel herinneren dat het best verwarrend kon zijn als je de ene week hoorde dat Maria doorvloeide toen ze zei: Mijn Zaligmaker; en dat je de andere week hoorde dat ze sprak door de Geest. Natuurlijk zijn er veel overeenkomsten, maar we hoeven ook niet net te doen alsof ze niet heel verschillende dingen kunnen zeggen.
Is dat een verschil in exegese of een werkelijk diepgaand leerverschil?
Ik vind het best een ernstig verschil...
Maar waar komt dat verschil vandaan? Want het is een groot verschil, dat ontken ik zeker niet.
-
Mannetje
Berichten: 7909
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mannetje »

Arie Flipse schreef:
Mannetje schreef:
Arie Flipse schreef:Stuitend? Druk maken? Blijf adem halen Jan.
Zo bedoelen we het helemaal niet.
Hoe dan wel?
Niet stuitend en niet iets waarbij iemand zich druk moet maken.
Je vertelt nu hoe niet, maar hoe dan wel?
-
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ditbenik »

Jochem schreef:Inderdaad, als het over het respect voor predikanten gaat heeft Arie flipse nog wel wat sturing nodig, als ik dit zo állemaal analyseer.
Alleen om dat ds ontbreekt? Maar iedereen weet toch over wie het gaat, ook al wordt er niet steeds ds voorgezet? Een predikant is toch niet meer dan Petrus of Paulus?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door liz boer »

Ditbenik schreef:
Jochem schreef:Inderdaad, als het over het respect voor predikanten gaat heeft Arie flipse nog wel wat sturing nodig, als ik dit zo állemaal analyseer.
Alleen om dat ds ontbreekt? Maar iedereen weet toch over wie het gaat, ook al wordt er niet steeds ds voorgezet? Een predikant is toch niet meer dan Petrus of Paulus?
Dit is afgesproken op RF.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door OutOfTheBox »

Mannetje schreef:Belachelijk XXL.
Beide predikanten zijn gergemmers en als je de overeenkomsten niet hoort, zou een bezoek aan de audicien het overwegen waard zijn.
XXL :D Toe maar.....
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ik ken het uitnodigingsbeleid in jouw gemeente niet, maar hoe sta jij zelf hierin?
Laatst gewijzigd door Jantje op 13 mar 2019, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door OutOfTheBox »

Jantje schreef:
Arie Flipse schreef:
Mara schreef:
OutOfTheBox schreef:Hij vond het zeer verwarrend om de ene zondag bijv. ds. Vreugdenhil te horen en de zondag erop ds. Mouw. Is eigenlijk ook niet helemaal te rijmen met elkaar...
Veel CGKers in vacante gemeenten hebben hier ook bij voortduring mee te maken.
Het credo is: we moeten de volle breedte bedienen, voor elck wat wils.
Totdat je moet concluderen dat Vreugdenhil en Mouw niet meer in 1 bandbreedte passen. Maar als je dat voorzichtig zegt dan gaan er een heleboel steigeren. Je moet niet in hokjes denken etc.

Zoals OutOfTheBox al zei: dit is niet te rijmen.
Zowel de reactie van @OutOfTheBox als die van @Arie Flipse zijn zeer stuitend. Ik vind dat dit echt niet te rijmen valt met een leven als christen. En @Arie Flipse, waarom is opeens de aanspreektitel 'ds.' verdwenen?

Beide dominees verkondigen het Evangelie. En ds. Mouw is niet eens een uiterst rechtse predikant, hij gebruikt hoogstens wat meer dan gemiddeld genomen gezegdes uit de 'Tale Kanaäns'. Dus ik begrijp werkelijk niet waar jullie je druk over maken.
Jantje, je kunt er niet tegen als man en paard worden genoemd. Dat is een trekje wat de GerGem eigen is: vooral niet te expliciet dingen benoemen. Dingen zijn zoals ze zijn en je kunt het moeilijk ontkennen. Ik vind er een levensgroot verschil zitten tussen de boodschappen van diverse GG predikanten: naar de een kan ik gelukkig goed luisteren, naar de ander totaal niet (omdat de Bijbel niet wordt gepreekt maar een eigen soort van bevinding).
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door OutOfTheBox »

Jantje schreef:Ik ken het uitnodigingsbeleid in jou gemeente niet, maar hoe sta jij zelf hierin?
JouW ;-)

Bedoel je mij?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

OutOfTheBox schreef:
Jantje schreef: Zowel de reactie van @OutOfTheBox als die van @Arie Flipse zijn zeer stuitend. Ik vind dat dit echt niet te rijmen valt met een leven als christen. En @Arie Flipse, waarom is opeens de aanspreektitel 'ds.' verdwenen?

Beide dominees verkondigen het Evangelie. En ds. Mouw is niet eens een uiterst rechtse predikant, hij gebruikt hoogstens wat meer dan gemiddeld genomen gezegdes uit de 'Tale Kanaäns'. Dus ik begrijp werkelijk niet waar jullie je druk over maken.
Jantje, je kunt er niet tegen als man en paard worden genoemd. Dat is een trekje wat de GerGem eigen is: vooral niet te expliciet dingen benoemen. Dingen zijn zoals ze zijn en je kunt het moeilijk ontkennen. Ik vind er een levensgroot verschil zitten tussen de boodschappen van diverse GG predikanten: naar de een kan ik gelukkig goed luisteren, naar de ander totaal niet (omdat de Bijbel niet wordt gepreekt maar een eigen soort van bevinding).
Ten eerste vind ik dat je je niet druk moet maken om andere gemeenten. Ik heb sterk de indruk dat het in de gemeente waar jij zelf kerkelijk behoort helemaal niet zo speelt.
En ten tweede zou je, als je het persoonlijk meemaakt(e), ook een gesprek kunnen aangaan met die betreffende dominee, in plaats van hier een acount aanmaken en alsmaar afgeven op het kerkverband waar God jou een plaats gaf.

Verder vraag ik me ook af wat ds. Mouw en de Soestenaar wel niet moeten denken, als ze zouden lezen hoe jij hen hier klakkeloos aanhaalt.

En ik bedoelde inderdaad jou, ja.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Arie Flipse »

Jochem schreef:Inderdaad, als het over het respect voor predikanten gaat heeft Arie flipse nog wel wat sturing nodig, als ik dit zo állemaal analyseer.
Je analytisch vermogen is bijzonder te noemen Jochem! :yahoo
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door OutOfTheBox »

Jantje schreef:
OutOfTheBox schreef:
Jantje schreef: Zowel de reactie van @OutOfTheBox als die van @Arie Flipse zijn zeer stuitend. Ik vind dat dit echt niet te rijmen valt met een leven als christen. En @Arie Flipse, waarom is opeens de aanspreektitel 'ds.' verdwenen?

Beide dominees verkondigen het Evangelie. En ds. Mouw is niet eens een uiterst rechtse predikant, hij gebruikt hoogstens wat meer dan gemiddeld genomen gezegdes uit de 'Tale Kanaäns'. Dus ik begrijp werkelijk niet waar jullie je druk over maken.
Jantje, je kunt er niet tegen als man en paard worden genoemd. Dat is een trekje wat de GerGem eigen is: vooral niet te expliciet dingen benoemen. Dingen zijn zoals ze zijn en je kunt het moeilijk ontkennen. Ik vind er een levensgroot verschil zitten tussen de boodschappen van diverse GG predikanten: naar de een kan ik gelukkig goed luisteren, naar de ander totaal niet (omdat de Bijbel niet wordt gepreekt maar een eigen soort van bevinding).
Ten eerste vind ik dat je je niet druk moet maken om andere gemeenten. Ik heb sterk de indruk dat het in de gemeente waar jij zelf kerkelijk behoort helemaal niet zo speelt.
En ten tweede zou je, als je het persoonlijk meemaakt(e), ook een gesprek kunnen aangaan met die betreffende dominee, in plaats van hier een acount aanmaken en alsmaar afgeven op het kerkverband waar God jou een plaats gaf.

Verder vraag ik me ook af wat ds. Mouw en de Soestenaar wel niet moeten denken, als ze zouden lezen hoe jij hen hier klakkeloos aanhaalt.

En ik bedoelde inderdaad jou, ja.
Kijk uit, je krijgt een hoge bloeddruk...

Waaruit blijkt dat ik afgeef?
OutOfTheBox
Berichten: 158
Lid geworden op: 22 okt 2018, 20:52

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door OutOfTheBox »

Jantje schreef:Ik ken het uitnodigingsbeleid in jouw gemeente niet, maar hoe sta jij zelf hierin?
Geen idee wat het beleid is. We zijn niet vacant.

Stel dat: dan hoop ik dat de linkerflank wordt uitgenodigd.
GZB
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 jul 2018, 20:53

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GZB »

OutOfTheBox schreef:
HHKtE schreef:
GGBeroopingswerk schreef:
OutOfTheBox schreef:Ik ken ook GG gemeenten die het credo bezigen dat alle predikanten uit de volledige breedte uitgenodigd moeten worden in de kerkdiensten. In mijn optiek harstikke verwarrend. Zit je de ene zondag te luisteren naar ds. Zondag en een zondag (met kleine z :D ) later naar ds. Van Boven (om maar in jouw voorbeeld te blijven). Word je aardig schizofreen van.....
Zijn er überhaupt gemeenten waar de hele breedte voorgaat? Zowel di. Van Boven en Huijser als Vreugdenhil en Kattenberg?
in ieder geval Soest.
Klopt! Ik weet dat er juist daarom een hele serieuze GerGemmer is overgestapt van deze GG naar de plaatselijke HHK. Hij vond het zeer verwarrend om de ene zondag bijv. ds. Vreugdenhil te horen en de zondag erop ds. Mouw. Is eigenlijk ook niet helemaal te rijmen met elkaar...
En toen kwam hij in een kerk waar deze serieuze gergemmer allemaal dezelfde prediking hoorde zonder liggingsverschillen, zonder accentverschillen...enz.
Hoe serieus ben je dan?
Gesloten