Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
https://www.rd.nl/kerk-religie/flirten- ... -1.1550525
Een bijzonder scherpe maar helaas zeer terechte boekrecensie.
Wel terecht scherp, maar wel bijna op de persoon... Je proeft de boosheid/verdriet van de recensent.Jongere schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/flirten- ... -1.1550525
Nee, gelukkig niet 'bijna op de persoon' maar helemaal. Hij stelt de dwaalleer van Sonneveld aan de orde. En in zijn eerste alinea verwijst hij al naar de Bijbeltekst die ieder ander evangelie recenseert. Heel goed om dit soort aanvallen scherp te pareren.ZWP schreef:Wel terecht scherp, maar wel bijna op de persoon... Je proeft de boosheid/verdriet van de recensent.Jongere schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/flirten- ... -1.1550525
Terecht dat zo scherp op dit boek gereageerd wordt. Hij zou beter moeten weten want
quote]Sonneveld studeerde in 2003 af aan de Theologische Universiteit Kampen (Broederweg)[/quote]
Maar ja de GKV is ook niet meer wat het geweest is. Dus kijk ik er van op, nee....
quote]Sonneveld studeerde in 2003 af aan de Theologische Universiteit Kampen (Broederweg)[/quote]
Maar ja de GKV is ook niet meer wat het geweest is. Dus kijk ik er van op, nee....
Dat is flauw om erbij te betrekken. Zover ik weet is Sonneveld al lang geen Gkv meer.
Zo ik niet had geloofd, toen mijn krachten bezweken en alle hoop mij ontviel....
Zo ik niet had geloofd dat God groter is dan mijn grootste smart....
Zo ik niet had geloofd dat de lijdende Borg in míjn lijden gekomen is....
Zo ik niet had geloofd dat God mij vasthoudt, ook al heb ik zelf geen kracht meer om te bidden....
Zo ik niet had geloofd dat God op de eeuwigheid aanwerkt....
Zo ik niet had geloofd dat God de Getrouwe blijft...
Wat dan? Och, nu is het maar beter de zin af te breken en te zwijgen.
ds. F. Bakker
Zo ik niet had geloofd dat God mij vasthoudt, ook al heb ik zelf geen kracht meer om te bidden....
ds. F. Bakker
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dat treft me.Mara schreef:Zo ik niet had geloofd, toen mijn krachten bezweken en alle hoop mij ontviel....
ds. F. Bakker
Hij is erdoor. Voor eeuwig: Geloofd zij God!
Nooit heeft hij dat op de aarde volmaakt gekund.
Nu eeuwig, en het is in het hart van een mens nooit opgeklommen
wat dat wil zeggen.
Voor eeuwig alle strijd (en dat was er veel) te boven!
En gij mijn ziel? Een heimwee, naar dat oude volk.
Nee niet dat volk op zich... maar hoe moet ik dat zeggen.
Wat ds. Bakker aan het einde zegt:
Dat treft me.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Toen ik dit citaat las dacht ik inderdaad ook: zo zou DIA het ook gezegd kunnen hebben.-DIA- schreef: Wat ds. Bakker aan het einde zegt:
Dat treft me.

In zijn geheel, maar zeker de laatste zin!
Mooi Mara. Heerlijk dat het Wat dan? niet beantwoordt hoeft te worden door al de voorgaande zinnen.Mara schreef:Zo ik niet had geloofd, toen mijn krachten bezweken en alle hoop mij ontviel....
ds. F. Bakker
- Delftenaar
Dit doet me denken aan de preek van jaren geleden over slechts twee woorden: maar God.
Als antwoord op alle dingen waar we als mens mee kunnen worstelen en voor God neerleggen.
Als antwoord op alle dingen waar we als mens mee kunnen worstelen en voor God neerleggen.
Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Eens. Hoewel deze woorden wel in het licht van wat volgt verstaan moeten worden. Efeze 2:4Delftenaar schreef:Dit doet me denken aan de preek van jaren geleden over slechts twee woorden: maar God.
Soms lukt het wel voor een predikant om "over muren" heen kan preken.Zeeuw schreef:
Mooi Mara. Heerlijk dat het Wat dan? niet beantwoordt hoeft te worden door al de voorgaande zinnen.
Wonderlijk dat mensen uit verschillende kerkverbanden deze dominee kennen en ook van harte onderschrijven.
Ik hoor dat laatste over veel dominees en (oude) schrijvers. Het zijn vaak de mensen zelf die allerhande onderscheid willen maken. Meestal vooral kijkend naar een ander. Dat is makkelijker dan diep in jezelf kijken en minder pijnlijk denk ik.Mara schreef:Soms lukt het wel voor een predikant om "over muren" heen kan preken.Zeeuw schreef:
Mooi Mara. Heerlijk dat het Wat dan? niet beantwoordt hoeft te worden door al de voorgaande zinnen.
Wonderlijk dat mensen uit verschillende kerkverbanden deze dominee kennen en ook van harte onderschrijven.
- Delftenaar
De kern van het leven is om omhoog naar God te kijken. In het offer van Jezus aan het kruis ligt verzoening waardoor we omhoog mogen kijken.
En dan is het niet meer nodig om naar anderen te kijken, of naar ons eigen binnenste.
En dan is het niet meer nodig om naar anderen te kijken, of naar ons eigen binnenste.
De serie over de plaatselijke kerkgeschiedenis van de Gereformeerde Gemeenten is ten einde. In Rijssen-Holtens Nieuwsblad (vroeger Rijssens Nieuwsblad) schreef dhr. R. van Kralingen erg mooie stukjes uit de historie van onze gemeente. Het zijn bijna 150 afleveringen geworden. Het zou heel mooi zijn als deze stukjes gebundeld zouden worden uitgegeven. Ik geloof dat er voor zo'n boek een markt zou zijn. Het zijn geen droge verhalen, cijfers of feiten, maar meer gelijk aan het herdenkingsboek "Elk verhaalt zijn weg en zaken". De bovenstaande link werkt niet meer. De krant is van eigenaar verwisseld, en ging van de BDU (Barneveld) naar De Persgroep.-DIA- schreef:Ik heb er eerder op gewezen, maar weet niet of iemand de stukjes van de plaatselijke Gereformeerde Gemeente van Rijssen heeft gelezen?
Een van onze ouderlingen schrijft al geruime tijd stukjes voor Rijssens Nieuwsblad. De meeste stukjes staan ook in het jubileumboek van het 175 jarig jubileum van de Afscheiding in Rijssen.
Elke week staat er een kort stukje in, vaak ook over het, zo het lijkt, nu niet meer zo in tel zijnde oude volk. Wie er kennis van wil nemen: Aanbevolen.
Helaas zijn in het archief maar 3 kranten terug te lezen. Wellicht worden de stukjes nog eens gebundeld en verschijnt het nog eens in boekvorm.
http://hyperlocal.persgroep.nl/data/RNB/26/index.html
Zie pagina 16.
Nu zijn we al aan het 53e stukje, d.w.z. dat de serie al ruim een jaar loopt. Er is veel uit te leren. Hoe 'het oude volk' vroeger geleerd en geleid werd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«