@Floppy
Waren er dingen in dat proces die er voor je uitsprongen? Dingen misschien die je moeilijk vond om over te nemen of juist achter te laten? Het is tenslotte bepaald geen kleine overstap.
Ja best wel. Een hele verscheidenheid aan dingen, ik zal vast wel iets vergeten. Maar vraag maar.
Allereerst natuurlijk de Schrift zelf. In mijn huidige kerk wordt heel de Bijbel belicht. De RK kerk kent zgn kerkelijke jaren waarin slechts delen beperkt aan de orde komen. Een preekcyclus rondom een onderwerp komt minder voor. Iedere protestants heeft wel meerdere Bijbels, niet iedere katholiek heeft een Bijbel..... Wat ik ook fijn vind is dat het Bijbellezen in de protestantse kerk zo gestimuleerd wordt. Ik heb inmiddels alle vertalingen wel thuis staan.
Voorts de belijdenisgeschriften. Speciaal wil ik noemen de Heidelbergse Catechismus. De RK kerk kent ook wel een cathechismus c.q geloofsboek maar die is veel jonger van datum en toch meer een uitleg van de leer. En zeker niet iedere parochiaan heeft die thuis staan. Persoonlijk heb ik deze geschriften echt leren waarderen.
Dan de preken, deze zijn zo veel meer onderwijzend dan in de RK kerk. Het doet echt wat met je. Het Woord staat centraal, en zo hoort het ook!
Wat ik ook zo fijn vind is de rijkdom aan boeken (theologisch en preken) die je vind rondom elk theologisch onderwerp. Hier op de Veluwe hebben wij echte religieuze boekhandels. In het verleden las ik weinig RK boeken want die zijn er echt niet zoveel. Bijbelkennis is bij katholieken ook zeer gering in vergelijking met de protestantse gezindte.
Wat ik soms mis is een kaarsje opsteken. Ik ben mij er van bewust dat het in zekere zin een heidens ritueel is. Hoewel het joodse geloof ook zoiets kent (chanoeka het feest van de lichtjes). Ook zoiets als bloemen/versiering in de kerk rond de christelijke feestdagen.
Waar ik mij in het begin echt over verbaasde is de enorme rijkdom aan protestantse kerken. Van evangelisch tot oud-gereformeerd. Je kunt dit negatief uitleggen als scheuringen maar ik noem toch bewust rijkdom, het zijn zo veel verschillende uitingen van verscheidenheid. Jullie mopperen soms op elkaars leer, maar we zijn allemaal delen van het lichaam van Christus. De been is toch anders dan de arm, dus waarom daar op mopperen dat ene dient om te lopen en de ander om iets vast te pakken. Jullie moeten meer leren te waarderen wat je hebt. Zelf heb ik deze verscheidenheid als een verrijking ervaren en kijk dan ook wat makkelijker over kerkmuren heen. Zo lees ik boeken uit alle gezindten. Om misverstanden te voorkomen ik kerk blijf wel natuurlijk bij mijn eigen cgk kerk. Niet dat ik het met anderen altijd eens ben hoor, maar ik probeer het wel te respecteren. Ieder boek heeft me wel iets meegegeven. Al moet ik toegeven dat ik het liefst de meer bevindelijke boeken, maar ook de oudvaders lees.
Tja de overstap van rk naar cgk is niet iets wat vanzelf gaat. Dat was best een hoop geworstel. Maar ik was het absoluut niet eens met de leer van de rk. Inmiddels ben ik redelijk gereformeerd. Van modernismen moet ik ook niets hebben, het verbaast mij dan ook wel eens hoe sommige gezindten hun wortels dreigen achter zich te laten. Bijvoorbeeld voor mij is het onbegrijpelijk dat dominees die de leer van de kerk niet accepteren soms toch mogen blijven bijvb in de PKN. Juist omdat ik van buiten in kom hecht ik erg aan de reformatorische beginselen zoals Calvijn e.a ons bijgebracht hebben. Houdt deze daarom vast!