Nee. Maat u weet net zo goed als ik wat er met 'de wereld' bedoeld wordt. De hele mensheid? Had God ook de zondaar in het algemeen lief? De zondaar deelt wel in de algemene goedheid en verdraagzaamheid van God. Maar niet een een algemene verzoening toch? "de wereld" moet worden gelezen (of dat er staat weet ik niet, maar dat is wel de bevinding en de leer van het Schrift, als de "uitverkoren wereld". Nemen we de wereld voor een ieder en iedereen, wat blijft er dan over van onze belijdenis? Als we het zo gaan stellen is er geen sprake meer van een groep die men met reformatorisch kan bestempelen. Dan assimileren we in het geheel van wat zich allemaal als 'christelijk' aandient.Posthoorn schreef:Tja. Eigenlijk zou er volgens jou dus in Joh. 3:16 moeten staan: "Alzo lief heeft God Zijn eigen eer gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe."-DIA- schreef:In de eerste plaats: God was niet van bewogen met het lot van de van hem afgevallen mens.
Ik zeg in de eerste plaats.
In de eerste plaats zocht God Zijn Eigen eer. Dat door de val van de mens heen.
Dat God mensen heeft uitverkoren was alleen tot Zijn eer en ten gevolge daarvan van de zaligheid
van Zijn volk.
Wat was het doel van de Schepping? De verbreiding van Zijn eer.
Waarom liet God toe, dat de mens zou vallen?
Omdat Hij van eeuwigheid Zichzelf te meer behaagde te verheerlijken in het zaligen van verloren zondaren.
Dus niet: Die met ons lot bewogen
Maar: Die in Zichzelf (van eeuwigheid) bewogen.
Gaan we het anders stellen dan valt de hele gereformeerde leer om, en tegelijk de Bijbelse openbaring.
Laten we maar niet vromer zijn dan de Bijbel.
Bovendien krijgen we moeilijker dan ooit omdat nu de bestrijders uit eigen kring komen. Dat is betrekkelijk nieuw en gevaarlijk.