Zeeuw schreef:
Met de vraag of dit de wil van God is? Waarom mag je die niet stellen dan?
Je mag die vraag best stellen, maar ik weet niet of het antwoord altijd duidelijk komt.
Thuisvrouw schreef: Maar wat ik eigelijk bedoel is dat je ziet dat op het moment de (christelijke) andersgeaarde de overtuiging van zijn vader en moeder voor liefdeloosheid houdt, de buitenman dat ongetwijfeld daar ook voor gaat houden.
Het gevoel van liefdeloosheid komt misschien vanwege een kille reactie?
Als het goed is kan een kind aan zijn moeder of vader zien en merken dat deze verdriet heeft over de andersgeaardheid, maar dat dat niet in de weg hoeft te staan voor het liefhebben van je.
Toen ik als kind gestraft werd door mijn vader, bemerkte ik toch dat hij heel veel van me hield en dat hij verdrietig was.
Dat is een andere benadering dan: ik moet jou straffen omdat ik God boven alles, en jou dus ook, liefheb.
Bij mij wrikt het dan.
Thuisvrouw schreef:Dit is wat ik vaak opluister en lees in interviews (van één kant!!) van (ex) christelijke andersgeaarden. En dat vormt dan een beeld bij de seculiere buitenman.
Omdat buitenman blijkbaar niets van de moeder hoort.
Thuisvrouw schreef:Je kind uit je leven bannen is daarom mijn inziens een zaak die je niet 1 op 1 altijd op de kant van vader en moeder kunt schuiven.
Nee zeker niet! Daar zijn er altijd twee voor nodig. En moeder zette die stap niet daadwerkelijk, dat deed de zoon. Maar hij deed het niet onbezonnen en heeft er pijn van. Toch.
Wie volwassen kinderen heeft merkt vaak dat er dingen niet altijd gaan zoals jij dat wilt, of goed kan keuren. En vroeger zeiden de ouders dat meestal ronduit.
Nu wordt dat niet meer gepikt. De vragenrubrieken staan vol met dergelijke vragen, dominante vaders, bemoeizuchtige moeders.
En de deskundige zegt: loslaten, kind is volwassen en maakt nu eigen keuzes. Staat ook in de Bijbel.
Maar Thuisvrouw, een oprechte vraag, denk jij niet dat er ook "buitenkant" is bij sommige kwesties? Met andere woorden, de gedachte zich post kan vatten "wat zouden de andere kerkmensen, de k.r., de dominee ervan vinden, gaan zeggen?"
Dat men dingen laat of doet die sociaal gewenst zijn in die familie of kring, om niet erbuiten te vallen?
Als je hem niet wilt beantwoorden, prima hoor!