Fijn dat we het nog érgens over eens kunnen zijn, als is het wel een hele erge bijzaak.DDD schreef:Ik zal vast geen smaak hebben, maar ik vond de website best mooi. Maar dat geheel terzijde.

Fijn dat we het nog érgens over eens kunnen zijn, als is het wel een hele erge bijzaak.DDD schreef:Ik zal vast geen smaak hebben, maar ik vond de website best mooi. Maar dat geheel terzijde.
Ik moet zeggen dat ik dat laatste gevoel ook steeds meer krijg. Waarom nu, waarom deze tekst, waarom etc. Het lijkt steeds vaker of alles rondom seks onder een enorm vergrootglas ligt (in de maatschappij, maar ook zeker in de kerk), terwijl bv de wortel van alle kwaad de gierigheid is. Om maar iets te noemen.liz boer schreef:Dit heb ik ook al aangehaald, ik heb het ook helemaal gehad met die transgender hype, maar ik wil de mens niet uit het oog verliezen, de zonden, de worstelingen, het uitleven van de zonden, maar ook roddelen, porno kijken, je belastingformulier oneerlijk invullen en nog veel meer verklaringen zouden er geschreven kunnen worden, laten we die nu hebben in een Boek?Zeeuw schreef:Ik lees net artikel 12. Maar dat kan toch gewoon niet? We kunnen toch nooit leven op een wijze die de Heere waardig is? En onze zonden blijven toch bij ons tot onze laatste snik?
Het volgende punt is, wat dienen we met de verklaring? Wat is het nut van die verklaring?
Ik snap er echt helemaal niets van...
Jammer....ik zou graag zien dat je in deze discussie net zo radicaal en Schriftgetrouw zou zijn als in de abortus discussie. Wij veroordelen de zonde niet de zondaar.....dat verschil kan de wereld niet maken maar de kerk toch wel? De moordenaar aan het kruis ging met Christus mee maar zijn zonden niet.......die werden door deze zondaar zelf veroordeeld.....wij ontvangen straf die wij verdienen maar Hij.....onschuldig..liz boer schreef:Dit heb ik ook al aangehaald, ik heb het ook helemaal gehad met die transgender hype, maar ik wil de mens niet uit het oog verliezen, de zonden, de worstelingen, het uitleven van de zonden, maar ook roddelen, porno kijken, je belastingformulier oneerlijk invullen en nog veel meer verklaringen zouden er geschreven kunnen worden, laten we die nu hebben in een Boek?Zeeuw schreef:Ik lees net artikel 12. Maar dat kan toch gewoon niet? We kunnen toch nooit leven op een wijze die de Heere waardig is? En onze zonden blijven toch bij ons tot onze laatste snik?
Het volgende punt is, wat dienen we met de verklaring? Wat is het nut van die verklaring?
Ik snap er echt helemaal niets van...
Late we eerst de column van Antoine Bodar afwachten.Tom schreef:We kunnen wel concluderen dat de kritiek uit eigen achterban ook vernietigend is. Niet vanwege het idee van de verklaring maar wel vanwege de ondoordachte verwoording! En nu die media aandacht.... Alleen al aan de onprofessionele website met gratis standaard layout van de verklaring is te zien dat de verklaring ondoordacht is.
Zou er een aanpassing komen? Of de hele verklaring worden ingetrokken?
Klopt Jan. Maar David zal daarna echt geen volledig heilig leven geleidt hebben. Ik vind de gedachte dat het ons in dit leven lukt (met hulp van de Heere) een heilig leven voor Hem te leiden, simpelweg fout. Vraag het maar aan ieder kind van God. Geen daarvan zal zeggen: ‘klopt, dat lukt nu inderdaad’.Jantje schreef:Dat betekent natuurlijk niet dat je dan maar alles moet goedkeuren. David kwam ook tot inkeer toen Nathan hem het oordeel kwam aanzeggen. De Bijbel veroordeelt de homo-praxis. Daar zijn we het allemaal (behalve misschien @DDD) het over eens. Maar ik vind het wel moeilijk dat we de identiteit van iemand die belijdt homo, lesbienne of transgender te zijn, wél goedkeuren. Dat is toch ook gekomen door de zondeval? God heeft de man geschapen en de vrouw als een hulp tegenover hem. Dan moeten we daar toch duidelijk in zijn?Zeeuw schreef:Ik lees net artikel 12. Maar dat kan toch gewoon niet? We kunnen toch nooit leven op een wijze die de Heere waardig is? En onze zonden blijven toch bij ons tot onze laatste snik?
Veel verder dan geheel terzijde is er natuurlijk ook niet. Maar ik vind het ook jammer dat we het over de feiten niet eens kunnen worden.Jantje schreef:Fijn dat we het nog érgens over eens kunnen zijn, als is het wel een hele erge bijzaak.DDD schreef:Ik zal vast geen smaak hebben, maar ik vond de website best mooi. Maar dat geheel terzijde.
Het staat op diverse plaatsen letterlijk in de SV, bv. Ef. 4:1: '..dat gij wandelt waardiglijk der roeping met welke gij geroepen zijt.'Zeeuw schreef:Ik lees net artikel 12. Maar dat kan toch gewoon niet? We kunnen toch nooit leven op een wijze die de Heere waardig is? En onze zonden blijven toch bij ons tot onze laatste snik?
Dat laatste klopt. Maar ik denk dat het juist ook de beleving van Gods kinderen is dat iedere dag genoeg blijft hebben aan zijn eigen kwaad.Valcke schreef:Het staat op diverse plaatsen letterlijk in de SV, bv. Ef. 4:1: '..dat gij wandelt waardiglijk der roeping met welke gij geroepen zijt.'Zeeuw schreef:Ik lees net artikel 12. Maar dat kan toch gewoon niet? We kunnen toch nooit leven op een wijze die de Heere waardig is? En onze zonden blijven toch bij ons tot onze laatste snik?
Idem Luk. 3:8: '... vruchten der bekering waardig.'
In het Grieks betekent dit 'waardig' eigenlijk 'betamelijk, passend'. Of dit dezelfde betekenis is als in de Nashville verklaring bedoeld is, weet ik natuurlijk niet.
Het betekent dus helemaal niet dat wij verdienstelijke werken doen.
(Het neemt niet weg dat ik ook een bepaalde invloed proef in de verklaring; ook ik heb daar zorgen over. Maar we moeten wel oppassen met alles verkeerd uit te leggen.)
Je kunt niet het een zeggen en het ander bedoelen. Er staat wat er staat en als men het niet zo bedoeld had, had met het niet zo moeten opschrijven.Valcke schreef: (Het neemt niet weg dat ik ook een bepaalde invloed proef in de verklaring; ook ik heb daar zorgen over. Maar we moeten wel oppassen met alles verkeerd uit te leggen.)
Toch is dit wel een algemeen probleem in de rechterflank van de gereformeerde gezindte, heb ik de indruk. Ik krijg (en vroeger nog meer) hier ook wel het verwijt dat ik onwelwillend interpreteer, terwijl ik mijns inziens gewoon lees wat er staat en probeer daar de strekking en consequenties van te doordenken. Dat is in reformatorische kringen ongewoon.Ambtenaar schreef:Je kunt niet het een zeggen en het ander bedoelen. Er staat wat er staat en als men het niet zo bedoeld had, had met het niet zo moeten opschrijven.Valcke schreef: (Het neemt niet weg dat ik ook een bepaalde invloed proef in de verklaring; ook ik heb daar zorgen over. Maar we moeten wel oppassen met alles verkeerd uit te leggen.)
Als Arjan Baan dit een maand geleden ergens geschreven had was bijna heel kerkelijk Nederland over hem heen gevallen. Juist dit standpunt is altijd bekritiseerd.DDD schreef:HeartCry vindt dat wel. Maar het is wel opmerkelijk dat er zoveel mensen daarin meegaan.
Ik hoorde Van der Staaij op de radio zeggen dat hij de verklaring wel ondertekend heeft, maar dat dit niet betekent dat hij van a tot z precies vindt dat het zó moet. Volgens mij moet je dan je naam veranderen in Van der Draai. Je ondertekent iets omdat je erachter staat. En als je er niet achter staat, onderteken dan niet.DDD schreef: Kees van der Staaij zegt dat hij de tekst welwillend leest. Misschien doe ik dat niet, maar ik moet er toch ook wel om grinnikken.
Op zich eens. Maar gelukkig zijn er mensen die wél begrijpen waar het front op dit punt ligt.helma schreef:Als Arjan Baan dit een maand geleden ergens geschreven had was bijna heel kerkelijk Nederland over hem heen gevallen. Juist dit standpunt is altijd bekritiseerd.DDD schreef:HeartCry vindt dat wel. Maar het is wel opmerkelijk dat er zoveel mensen daarin meegaan.