Als ik dit zou geloven zou ik spontaan baptist worden en me aanstaande zondag opnieuw laten dopen. De doop is er vanuit de Bijbel gezien echt voornamelijk voor degene die de doop ontvangt. Ook het formulier is hier duidelijk in met het dankgebed. Nee er is geen voorondersteld geloof. Er is een toegerekend geloof. De zuigeling is deel van het Christelijke gezin. Door de doop krijgen wij geen deel aan de belofte. De doop is een teken van de belofte voor wie gelooft en zijn huis. Uit de door refo aangehaalde uitspraken van ds.Moerkerken begrijp ik werkelijk niet waarom hij geen Baptist is.Oorspronkelijk gepost door mementoWell, ik denk niet dat Moerkerken bedoelt heeft dat de doop geen teken en zegel is voor de gedoopte. Dat zou onzin zijn, en geheel buiten de reformatorische sacraments-traditie vallen, zelfs buiten Comri. Ik denk dat Moerkerken met zijn uitspraken álleen wilde waarschuwen tegen een soort 'verondersteld geloof', zoals dat binnen de gereformeerde gezindte steeds meer opgang vind.Oorspronkelijk gepost door kridjeMemento; vraag niet verkeerd lezen.Oorspronkelijk gepost door refo
Volgens ds Moerkerken wordt bij de kinderdoop het geloof van de wedergeborenen die de doopdienst meemaken versterkt. Ik heb het nog speciaal gevraagd, omdat ik dacht dat ik het niet begrepen had. "Die kinderen hebben toch geen geloof? Dus dát kan ook net versterkt worden". Volgende vraag.
De gergem is dus echt een doperse stroming die weliswaar hun kinderen dopen.
Volgens mij bedoelt refo dat dit het enige nut is van de doop en verder niet!
Diep triest als er zo gedacht wordt!
Het is een teken en zegel! Een pleitgrond waarop we mogen pleiten.
M.i. is er niets mis mee om er duidelijk op te wijzen dat de doop niets toevoegt of afdoet aan de eeuwige staat van de mens. Het is zeker een groot voorrecht dat God ons in het bijzonder wil verzekeren van Zijn beloften van genade. Echter, de doop wijst slechts heen naar de beloften; de vervulling van de belofte zelf blijft op voorwaarde van geloof en bekering.
Vaya con Dios,
parsifal