Gelezen, gedacht, gehoord...

Herman
Moderator

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

De zielen onder het altaar.
Floppy

Bericht door Floppy »

Zeeuw schreef:...
Ik begrijp het eerste Floppy. Maar deze personen kunnen voor ons niets betekenen voor ons zieleheil. En dat is een zeer wezenlijke dwaling.
Hoe zou je in dit licht kijken naar iemand die jou vraagt voor hem of haar te bidden? Maw, kunnen wij op aarde dan wél iets betekenen voor de ander? Ik denk dat we het snel eens zijn als het gaat om de zaligmakende genade: die komt alleen van God. Maar mogen we dan bijvoorbeeld niet bidden voor de redding van de ander? En als wij dat hier op aarde zouden mogen, wat is dan het principiële onderscheid tussen ons op aarde en de gestorvenen in de hemel - die dus niet dood zijn, maar leven?

Ik vind dit een moeilijk punt, omdat aan de andere kant de Bijbel er nauwelijks iets over zegt, en ook zegt - ergens in Jesaja meen ik - dat zij die gestorven zijn, ons niet meer horen. En er is natuurlijk het verhaal van Saul en Samuël. Deze twee zaken zijn voor mij genoeg om de RK gedachte rondom heiligen af te wijzen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Floppy schreef:
Ik begrijp het eerste Floppy. Maar deze personen kunnen voor ons niets betekenen voor ons zieleheil. En dat is een zeer wezenlijke dwaling.
Hoe zou je in dit licht kijken naar iemand die jou vraagt voor hem of haar te bidden? Maw, kunnen wij op aarde dan wél iets betekenen voor de ander? Ik denk dat we het snel eens zijn als het gaat om de zaligmakende genade: die komt alleen van God. Maar mogen we dan bijvoorbeeld niet bidden voor de redding van de ander? En als wij dat hier op aarde zouden mogen, wat is dan het principiële onderscheid tussen ons op aarde en de gestorvenen in de hemel - die dus niet dood zijn, maar leven?

Ik vind dit een moeilijk punt, omdat aan de andere kant de Bijbel er nauwelijks iets over zegt, en ook zegt - ergens in Jesaja meen ik - dat zij die gestorven zijn, ons niet meer horen. En er is natuurlijk het verhaal van Saul en Samuël. Deze twee zaken zijn voor mij genoeg om de RK gedachte rondom heiligen af te wijzen.
In dat opzicht is het toch niet zo moeilijk? Als de Bijbel het niet zegt, waarom zouden wij het dan doen? En hier op aarde bidden voor elkaar heeft wél een duidelijke basis in de Bijbel.
De zielen onder het altaar bidden niet voor de mensen op deze aarde als voorbidders.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Floppy schreef:

Ik noem de mensen die voor mij bidden geen heiligen. En verwacht niet dat God om, maar misschien op het gebed wil helpen. En dat heeft Hij al vaak bewezen.
Er is, denk ik, een verschil tussen onze levensvorm en die van de mensen die al in de Hemel zijn. Hoe? Geen idee. Maar ik denk echt niet dat zij nog ‘achterom’ kijken. In de Hemel zijn we op de Heere gericht.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

In de hemel is alles volmaakt. Daarom zal men daar ook niet meer bidden, voor de onbekeerden op aarde. Dan zou men nog verdriet kunnen hebben dat vader of moeder, man of vrouw, kind of kleinkind nog onbekeerd op aarde voortleeft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:
Ditbenik schreef:
Maria wordt wel degelijk in de eredienst vereerd. Verder vind ik dat een dominee niet kan zeggen dat hij namens God spreekt, hoogstens dat Hij het Woord van God verkondigd. Een dominee die dat zegt, leeft trouwens nog. Maria al eeuwenlang niet meer. "er is één Middelaar Gods en der mensen, de mens Jezus Christus." Ongeacht je definitie.
Persoonlijk vind ik de RKK het grootste occulte bolwerk ter wereld vanwege het aanroepen van gestorvenen. Verder worden de 'geliefde gelovige' massaal bedrogen. Ik kan daar geen enkel begrip voor opbrengen en vind het dan ook hoogst zorgelijk dat notabene een teamleider van de Fruytier een soort van loflied op een opperhoofdbedrieger, namelijk een paus, houdt.
Ik heb het nog nooit meegemaakt.

Waar dan? In een klooster misschien?

Verder leeft Maria wel degelijk. De zielenslaap is niet Katholiek maar evenmin gereformeerd. In de RKK worden dan ook geen gestorvenen aangeroepen, maar mensen die leven in de eeuwige heerlijkheid.

Op de rest van je mijns inziens onbehoorlijke verdachtmakingen ga ik niet in.
In kloosters zeker ook maar ook in de kerken. Gevolg daarvan is dat de kerkbezoekers hun heil vooral van Maria verwachten. Wanneer je in gesprekken begint over Jezus krijg je vrijwel altijd te horen dat ze bidden tot Maria. Op de vraag waarom ze niet rechtstreeks tot Maria bidden komt dan het antwoord dat Die het te druk heeft om naar hen te luisteren maar naar Maria luistert Hij wel.

Rome leert inderdaad dat Maria niet gestorven is, maar opvaren naar de hemel. Je geeft er wel een heel wonderlijke, maar onbijbelse draai aan. Op hoeveel plaatsen schrijft de Bijbel niet 'en hij stierf'. Ook daar zijn er velen onder die leven in hemelse heerlijkheid. Het is gewoon klestkoek om te beweren dat die niet gestorven zijn.

Als je vind dat ik onbehoorlijke verdachtmakingen uit, moet je aantonen waar ze onbehoorlijk zijn.
Floppy

Bericht door Floppy »

Ik noem de mensen die voor mij bidden geen heiligen. ...
Nee, dat doe ik ook niet... maar in hoeverre zijn we bereid ons taalgebruik te laten corrigeren door de Bijbel? Die noemt ze wél heiligen.
TSD

Bericht door TSD »

-DIA- schreef:
TSD schreef:
Tiberius schreef:En het aantal inwoners?
Van 18.000 naar 34.000 (+88%) en aantal GG leden +23%

In 1970 was het aandeel GG'ers op het totale inwoneraantal 30%
in 2018 een kleine 20%.

Overigens hebben we het alleen over GG'ers nu, er zijn meer reformatorische kerken natuurlijk, maar dit n.a.v. de posting van Roos2018 omtrent de ontwikkeling van het ledenaantal van de GG in Rijssen.
Cijfers CBS 2018:
Aantal inwoners Gemeente RIJSSEN-HOLTEN
Stad RIJSSEN: 34.275
Dorp HOLTEN: 8.970
Kleine Kern DIJKERHOEK: 160
Buitengebied (niet nagekeken, verdeeld over zo'n 7 à 8 buurtschappen)
Mogelijk kunnen er enkele afwijkingen zijn. Daar de cijfers zijn afgerond en ik niet weet of het Buitengebied van Holten, Rijssen en Dijkerhoek bij het totaal van de kerncijfers is opgeteld.
In ieder geval zijn er drie bebouwde kommen met een CBS Kerngrens.
Ik geef toe, mijn 34.000 was afgerond ;-).
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Floppy schreef:

Ik noem de mensen die voor mij bidden geen heiligen. ...
Nee, dat doe ik ook niet... maar in hoeverre zijn we bereid ons taalgebruik te laten corrigeren door de Bijbel? Die noemt ze wél heiligen.
De mensen hier op aarde? Die noemt de Bijbel geen heiligen.

De mensen die al gestorven zijn ‘kijken niet meer terug’, zoals Eilander, Jantje en ik al aangaven.
In de Hemel mogen we geheiligd zijn in Hem. Maar ook enkel en alleen gericht op Hem. We zullen dan echt niet meer bidden voor hen die nog op aarde zijn. Dat zou toch pijn geven als ze onbekeerlijk blijken en in de Hemel is er geen pijn meer.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 23 nov 2018, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Een paar berichten weggehaald, die op de persoon waren.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:Een paar berichten weggehaald, die op de persoon waren.
Pff. Het wordt wel schering en inslag zeg, met de stoute berichten. Juist met floppy een fatsoenlijk gesprek aan het voeren. Mooi op de inhoud.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:De mensen hier op aarde? Die noemt de Bijbel geen heiligen.

De mensen die al gestorven zijn ‘kijken niet meer terug’, zoals Eilander, Jantje en ik al aangaven.
In de Hemel mogen we geheiligd zijn in Hem. Maar ook enkel en alleen gericht op Hem. We zullen dan echt niet meer bidden voor hen die nog op aarde zijn. Dat zou toch pijn geven als ze onbekeerlijk blijken en in de Hemel is er geen pijn meer.
Zeker wel: raadpleeg de concordantie maar in Handelingen: heilige profeten, heiligen zoals in Hand 26:10.

En voor wat het tweede betreft. Wat is dan jouw uitleg van Openbaringen 6 vers 9 en 10?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:De mensen hier op aarde? Die noemt de Bijbel geen heiligen.

Zeker wel: raadpleeg de concordantie maar in Handelingen: heilige profeten, heiligen zoals in Hand 26:10.
Ah. Tsja, dat is wel een ander soort heiligen dan de RK bedoelt. Geen mensen tot wie je bidt om je zielezaligheid. Ik heb toch wat moeite met die tekst. Het blijven gebrekkige mensen in zichzelf.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 23 nov 2018, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Floppy

Bericht door Floppy »

Ditbenik schreef:...

Rome leert inderdaad dat Maria niet gestorven is, maar opvaren naar de hemel. Je geeft er wel een heel wonderlijke, maar onbijbelse draai aan. Op hoeveel plaatsen schrijft de Bijbel niet 'en hij stierf'. Ook daar zijn er velen onder die leven in hemelse heerlijkheid. Het is gewoon klestkoek om te beweren dat die niet gestorven zijn.

....
Aan de ene kant is dat helemaal waar, Ditbenik. Toch spreekt de Bijbel - zeker in het NT - over een leven ná de dood, waarbij je dus heel helder moet hebben dat een christen met "dood" iets volstrekt anders bedoelt dan wat de wereld om ons heen met "dood" bedoelt.
Waar DDD op duidde met "Maria leeft" heeft niet direct te maken met Maria Hemelvaart. Zelfs al ga je ervanuit dat Maria is gestorven als ieder ander mens, dan nog leeft ze nu.
De bijbelse basis hiervoor is
Mattheus 22:32 schreef:Ik ben de God Abrahams, en de God Izaks, en de God Jakobs! God is niet een God der doden, maar der levenden.
Of nog directer,
Lukas 20:38 schreef: God nu is niet een God der doden, maar der levenden; want zij leven Hem allen
CvdW

Bericht door CvdW »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:Een paar berichten weggehaald, die op de persoon waren.
Pff. Het wordt wel schering en inslag zeg, met de stoute berichten. Juist met floppy een fatsoenlijk gesprek aan het voeren. Mooi op de inhoud.
Het lijkt wel een andere casus.
Plaats reactie