Gereformeerde Gemeenten

liz boer

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door liz boer »

@pierre
Ik reageer vooral op wat ik van ds P. Beekhuis geleerd heb, deze sprak ongeveer 2 keer per jaar een meditatie uit voor de EO microfoon, hij heeft altijd gezegd, zaait aan alle wateren, dus daarom reageerde ik zo.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
liz boer

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:@Bezorgd,
Beluister eens de laatste voordracht van ds. Simons, en dan vanaf de 38ste minuut (en dan vooral tussen 38.14 en 38.45). Ik vind dat toch wel erg suggestief, zeker als deze avonden door een oud-lid van de Ger. Gem. van Nunspeet, wiens predikant op dit forum meermaals ernstig werd bekritiseerd, opgezet zijn.
Nee ik kan er niet van maken dat hij speciaal iemand op het oog heeft, lang voor ds Schot predikant was preekte hij al zo.
pierre27

Bericht door pierre27 »

liz boer schreef:@pierre
Ik reageer vooral op wat ik van ds P. Beekhuis geleerd heb, deze sprak ongeveer 2 keer per jaar een meditatie uit voor de EO microfoon, hij heeft altijd gezegd, zaait aan alle wateren, dus daarom reageerde ik zo.
Mooi uitgangspunt. Maar of dat altijd opgaat weet ik ook niet precies!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
liz boer

Bericht door liz boer »

pierre27 schreef:
Ja dat klopt wel @Pierre, Ik denk dat het ook bij je moet passen, daarom vind ik het altijd zo mooi dat de gelovige een lichaam genoemd wordt in de Bijbel, de een kijkt, de ander spreekt, weer een ander loopt, een ander weer iets anders allemaal een andere functie.
pierre27

Bericht door pierre27 »

liz boer schreef:
pierre27 schreef:
Ja dat klopt wel @Pierre, Ik denk dat het ook bij je moet passen, daarom vind ik het altijd zo mooi dat de gelovige een lichaam genoemd wordt in de Bijbel, de een kijkt, de ander spreekt, weer een ander loopt, een ander weer iets anders allemaal een andere functie.
Yes klopt! Ook heb je er die op de kudde passen....
Mara

Bericht door Mara »

pierre27 schreef:
Ds Beekhuis was een bijzondere predikant.
Niet om hem op een voetstuk te plaatsen, maar je hebt van die predikanten die je je verdere leven bijblijven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wet en Evangelie

Bericht door Wet en Evangelie »

refo schreef:
Marion schreef:Ik hoop dat Ds. Schot de genade mag krijgen om zijn rug recht te houden en getrouw te blijven.
Reken maar dat het hem enorm raakt als er zo geronseld word onder zijn catechisanten en gemeenteleden.
Ik ben er vast van overtuigd dat deze predikant preekt wat hij naar zijn diepste overtuiging meent te moeten preken.
En als je dan, bewogen met het heil van je hoorders, dit soort initiatieven voor je ogen ziet ontwikkelen, dan kan ik me voorstellen dat je er menselijk gesproken behoorlijk kapot van kunt zijn.

Soms denk ik wel eens, zou satan soms last hebben van de GG? Als je kijkt hoe er de laatste tijd tegenaan wordt getrapt, zou satan dit kerkverband dan soms als hinderlijk ervaren. Waar hij geen last van heeft, dat laat hij maar wat graag ongemoeid. Dat loopt toch wel mis, daar hoeft hij niet actief voor aan de slag. 't is zomaar een gedachte die me wel eens bezig houd. Persoonlijk ben ik nog altijd van harte verblijd met mijn plekje in de GG en de zegen die ik er vinden mag voor mijn ziel. Hoewel ik echt ook mijn zorgen wel heb, maar die probeer ik in de binnenkamer te brengen.
Klinkt goed.
Maar wat nu als het precies omgekeerd is? Ik hou er niet zo van om de Satan erbij te slepen. Want als het niet klopt wat je zegt, werkt het als een boemerang: dan heeft hij graag dat je blijft.
Verdeeldheid zaaien is puur duivelswerk, of het binnen de GG of de GGiN of OGGiN is of welke kerk dan ook, die vasthoudt aan de leer die naar de Godzaligheid is, dat maakt niet uit voor de satan. Waar hij kan afbreken onder Gods toelating, zal hij het zeker niet nalaten.
helma

Bericht door helma »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Van harte aanbevolen: https://www.rd.nl/opinie/gezond-kerkeli ... -1.1522804

Dan verstommen al ónze discussies!

Ik verwijs hierbij eveneens, zoals ouderling Van den Brink dat ook doet, naar het artikel in Terdege van 19-10, met ds. C. Harinck.

Aardig stuk hoor,maar het is makkelijk praten als je in een kleine stadsgemeente zit waar goede preken gelezen worden, de kerkenraad een heldere en bijbelse kijk heeft op de te lezen preken en de prediking en ruimte geeft voor gesprek met jongeren.
Heb je dan echt door hoe het in andere gemeenten in den lande is?

Die vraag bleef bij mij over na het lezen van dit artikel.
Dat weet deze man heel goed. Hij heeft niet zijn hele leven in Eindhoven gewoond.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dat zei ik ook al. Hij komt toch oorspronkelijk ook van de Veluwe vandaan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
liz boer

Bericht door liz boer »

Er is geen nieuws onder de zon @Wet en Evangelie

6 12Ik verwonder mij dat gij 13zo haast 14wijkende van Dengene Die u in de genade van Christus geroepen heeft, 15overgebracht wordt 16tot een ander evangelie; 12 Deze verwondering is ook vergezelschapt geweest met een groot mishagen en droefenis.
13 Dat is, in zo korten tijd, nadat gij het Evangelie van ons ontvangen hebt; of: nadat de verleiders u anders geleerd hebben. Daarmede bestraft hij hun lichtvaardigheid.
14 Namelijk van God, Die u door onze predicatie geroepen heeft, om u door de genade van Christus, en niet door de werken der wet, zalig te maken. Of: wijkende van Christus, Die u geroepen heeft in de genade.
15 Namelijk van degenen die u verleiden; welken hij de meeste schuld geeft, omdat hij hoop had hen wederom op den rechten weg te brengen, Gal. 5:10. verwijsteksten

Gal. 5:10 Ik vertrouw van u in den Heere, dat gij niet anders zult gevoelen; maar die u ontroert, zal het oordeel dragen, wie hij ook zij.

16 Dat is, tot een andere leer om zalig te worden, die de verleiders wel het Evangelie noemen, maar die het rechte Evangelie niet is, en verre verschilt van hetgeen wij u gepredikt hebben.
7 17Daar er geen ander is; 18maar er zijn sommigen ddie u ontroeren en het Evangelie van Christus willen 19verkeren. 17 Gr. Hetwelk geen ander is, namelijk als hetgeen, of dan hetgeen wij u gepredikt hebben. Zie Hand. 4:12. verwijsteksten

Hand. 4:12 En de zaligheid is in geen ander; want er is ook onder den hemel geen andere naam, die onder de mensen gegeven is, door welken wij moeten zalig worden.

18 Namelijk die uit de sekte der farizeeën zich tot de christelijke religie begeven hebbende, de wet en het Evangelie, en de rechtvaardigheid der werken met de rechtvaardigheid des geloofs zochten te vermengen. Zie Hand. 15:5. verwijsteksten
d Hand. 15:1. verwijsteksten

Hand. 15:1 EN sommigen, die afgekomen waren van Judéa, leerden de broederen, zeggende: Indien gij niet besneden wordt naar de wijze van Mozes, zo kunt gij niet zalig worden.
Gonen

Bericht door Gonen »

Jantje schreef:
De vraag is natuurlijk waar ds. Simons op doelt. Ik weet namelijk zelf heel zeker, dat ds. Schot zijn gemeente geen dwalingen voorhoudt, dat staat voor mij als een paal boven water. Daarnaast, áls dat wel zo zou zijn, en ds. Simons weet dat, dan hoort hij dat ds. Schot zelf aan te zeggen, én niet zijn catechisanten, die nog middenin de periode staan waarin veel op hen afkomt, ook als het gaat om deze geestelijke zaken. Ik blijf het suggestief vinden, mede ook vanuit de missie waar deze avonden voor zijn opgericht. Alsof dat een gedeelte zou zijn wat gemist wordt in de prediking van ds. Schot.
Beste Jantje,
Je maakt je druk over een lezing van 13 maart dit jaar? https://www.youtube.com/watch?v=4EwO76IkIu4 Waarom eigenlijk nu pas? Overigens ben je hier zelf degene die suggereert dat ds Simons daar de plaatselijke predikant mee bedoelt? Waarom stuur je ds Simons niet een mailtje met de vraag wat hij precies met zijn voorbeeld bedoelde ?! Deze predikant staat daar op uitnodiging, en het lijkt mij stug dat daar de bedoeling achter zit om de plaatselijke predikant mee aan te vallen. Blijkbaar vervullen deze avonden in een behoefte die er is: het horen van Gods Woord. Ik begrijp eigenlijk niet hoe dat een probleem kan zijn.
Als het goed is prediken zowel ds Schot als ds Simons de Heere Jezus voor en aan arme verloren zondaren. (Van laatst genoemde weet ik dat hij dat doet, met ds Schot ben ik niet bekend.)

In het algemeen over verdeeldheid zaaien :
Al een hele poos mee lezende op dit forum, is mij wel duidelijk geworden hoe groot de verschillen zijn in kerkelijk Nederland. Er wordt wel met de mond beleden of God bij elkaar wil brengen wat bij elkaar hoort, maar in de praktijk komt er niks van terecht. Het ene kerkverband past het ook niet zich boven het andere kerkverband te verheffen.
Dus laten we alsjeblieft dat ook in dit geval (over het beleggen van die avonden) de satan erbuiten houden. Ik denk dat je, je dan op gevaarlijk ijs begeeft !! (zie bv Mattheus 12. )
De eeuwige God zij u een woning, en van onder eeuwige armen
Deuteronomium 33:27a
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:Ik blijf me er van distantiëren, ook mede vanwege het feit dat er een oud lid van de Ger. Gem. van Nunspeet hier mede achter zit, aldus het kerkblad. Dat vind ik op zijn hoogst al zeer opmerkelijk. Waarom willen ze dat specifiek Nunspeet gelooft in de Naam van Jezus en beleggen ze dáárom zulke avonden, terwijl er al genoeg kerkelijke jongerenavonden worden belegt in die regio? Dat heeft toch wat te zeggen? Of niet?

Gelukkig is er, voor zover ik weet, geen commentaar in Nunspeet zelf, over de prediking van ds. Schot, en gelukkig maar. Verder moeten we, mijns inziens, deze zaken allemaal in de ontwikkeling en de geest van de tijd zien. Het is één en al verdeeldheid, je ziet het op refoweb.nl ook, als ook daar allemaal kritische vragen worden gesteld over de rechterzijde van de HHK en de (Oud) Ger. Gem. (in Ned.).
Wat voor nut heeft het om zich er van te distantiëren?
Verder zou ik willen weten wat er op te tegen is om dit soort avonden te organiseren? Wees blij dat er in de week interkerkelijke bijeenkomsten zijn waar jongeren en ouderen over kerkmuren heen elkaar rondom de Bijbel kunnen ontmoeten.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Dat zei ik ook al. Hij komt toch oorspronkelijk ook van de Veluwe vandaan?
Er mogen geen kritische vragen worden gesteld over de reformatorische kerkgenootschappen ?
Ik vind het een mooie ontwikkeling bij refoweb heb er ook nog een poosje gepost.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:Dat zei ik ook al. Hij komt toch oorspronkelijk ook van de Veluwe vandaan?
Er mogen geen kritische vragen worden gesteld over de reformatorische kerkgenootschappen ?
Ik vind het een mooie ontwikkeling bij refoweb heb er ook nog een poosje gepost.
Beste Geytenbeeker, de quote die jij gebruikte ging zover ik kan lezen over een ander onderwerp namelijk de ouderling uit Eindhoven. Waarschijnlijk wilde jij posten over de avonden waar mensen zich willen bezinnen in Nunspeet. Inderdaad zijn reformatorische kerkgenootschappen een mooie ontwikkeling. Dat ben ik van harte met je eens. Geniet er maar van en hou ze in ere!
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

https://www.gergeminfo.nl/gemeenten/bui ... ord-canada

Deze gemeente, de Netherlands Reformed Congregation te Nobleford (Alberta) Canada, is al ruim 2 jaar een afdeling van de gemeente te Picture Butte (Alberta) Canada, maar is tot op heden nog niet geïnstitueerd als zelfstandige gemeente. Weet iemand iets meer over deze afdeling? Het lijkt mij dat een gemeente met ruim 400 (doop)leden toch wel genoeg in zich heeft om op eigen benen te staan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie